Marens labyrintfiskverden m.m. (side 2)

Galemor
Hei, ny tråd, må legge igjen bok merke her og da ;)

Takk! Hyggelig å vite at du leser i tråden fra Thailand, håper du fortsatt koser deg (følger tråden din vettu!)!

Anita F
Mitt nye kar er nå oppe og går med tre guppy som innboere. Gleder meg vilt til å se hvordan det blir!! Skal høre med Bente om hun har ekstra plass i bilen!!


Du må legge ut karrene dine på profilen din! Det hadde vært kjempespennende å se hvordan de ser ut etter hvert og hvilke fisker som kommer!
Snilt å høre med henne, det hadde vært flott! Men det går helt fint om hun ikke har plass. De tar jo en del plass regner jeg med, så jeg finner nok en måte å få de oppover tilslutt!
Har du fått noen til å ta inn nålefisk for deg?

Jeg klikket inn på Hara hara og skvatt litt når jeg så hvor stor det står at de kan bli... 13 cm! Jeg kan ikke huske at det har stått 13 cm på de! Har innbilt meg at de ikke blir større enn en cory, 6 cm liksom. Hjelp, og jeg har 8 stk som skal bli så store :o
Imazo har bare hatt den store typen nålefisk, så jeg har ikke kunnet bestille noen der enda. Tenkte kanskje å ev høre med Dahls om jeg får skyss til fiskene i påska. Tenkte kanskje 5 stk!?! Hvor mange tror du er passelig, Lisbeth?

Hara hara har jeg bestemt meg for å droppe. De passer ikke når det kommer til størrelse og sirkulasjon. Litt synd egentlig, for de er veldig kule!
Du kan jo bare kjøpe deg et større kar etter som de vokser!

Jeg kunne godt ha tenkt meg sjokoladegurami også, av den voksne typen, men jeg vet ikke hvordan det går å ha 4stk i karantene.... De blir jo så aggressiv overfor hverandre når de er få.

Jeg kunne ha tenkt meg en annen type gurami også, men vet ikke helt hvilken. Den skal gå i 240litern med tiden, så om noen har forslag så taes det imot med takk!

--------------

Jeg er litt bekymret for B. Splendensyngelet i 62litern som går med disse coryene som har noe hvitt på huden i ansiktet.... Håper bare de ikke blir smittet disse små også. Må nok ha nok en esha kur, og krysser fingrene mer enn noensinne!XX Det MÅ bare gå bra!
I og med at nålefiskene tydelig liker seg flere sammen, ville jeg skaffet flere enn 5. Sånn i tilfelle man mister noen og de kanskje ikke er tilgjengelig så ogte kan det være lurt å gardere seg litt. 6-7 stk kanskje, så har du fortsatt 5 hvis et par stk skulle falle unna.

Angående sjokoladene har jeg akkurat samme dilemma som du. Jeg skal også skaffe meg 4-6 sjokolader for å utvide gruppen min, men vet at det vil bli krig mens de går i karantene. Sist måtte jeg jo fange en av de værste og putte den i et fødenett. Dette var mot slutten av karantenetida, heldigvis ikke så lenge. Men derfor kan det vel bare være like greit å få tak i unge eksemplarer som ikke bråker så mye med hverandre...
Jeg vet egentlig ikke om de små er så mye bedre!?! Det er mye bråk blandt de som er på TAM i alle fall og de er mange sammen, kanskje 12.... Men de har jo ingen planter eller andre ting å gjemme seg bak, så da blir kanskje de svakeste mobbet ut??
Har du en annen guramiart jeg kan titte på, helst ikke Ctenops nobilis De virker umulig å holde:/

Håper jeg får svar i morgen ang nålefiskene!
Æsj, ja du har vel rett angående at unge sjokkiser bråker like mye...

Jeg har faktisk ingen gode ideer på hva slags gurami du kan prøve nå.
Ctenops nobilis har jeg titta på selv, men foreløpig er det en litt for utfordrende fisk ja. Nå for tiden har jeg litt dilla på lakriser og vil egentlig anbefale deg det, men det har du jo allerede. Men det er jo så mange forskjellige av dem, så jeg syns det er kjempespennende med lakriser

Kanskje du ender opp med en ny bettaart. Hvor mange forskjellige bettaer har du nå?
Jeg fant Pseudosphromenus cupanus, men har ikke lest noe om den enda.

Jeg har B. simplex, B. Channoides og B. splendens.
Det hadde vært gjøy å finne en betta som passer i 240Litern også!

-----------------------------

Det kan se ut som at det blir litt vanskelig å få fisk oppover i påsketider da han som kan ta de med skal være der på ferie og har antagelig ikke mulighet for mellomlagring mens han ferierer. Jeg får prøve meg på nålefisk og ev andre labyrinter senere
De på Dahls sier at de kan pakke fiskene i karrene, så kanskje det blir en løsning etter hvert som det blir varmere i været

B. Splendensyngelet begynner å bli litt for store til at det er plass til alle i 62litern, så jeg skulle gjerne ha fått sendt oppover et av de 54literne, å kan jeg flytte noen over dit.
MarenB
Jeg fant [URLBLOCK1], men har ikke lest noe om den enda.


Ja den er fin
MarenB
De på Dahls sier at de kan pakke fiskene i karrene, så kanskje det blir en løsning etter hvert som det blir varmere i været:)


Pakke fiskene i karrene?
Ja, f.eks. om man kjøper et kar der og skal ha det sendt f.eks til Trondheim, så kan de pakke fisk (labyrinter) godt i poser og legge de oppi karet, så slipper man å betale ekstra frakt for de Mange labyrinter tåler å være lenge på reisefot, så det er veldig greit å ha forkjærlighet for disse!
Åja, selvfølgelig, sånn ja! Det er jo lurt
Rekekar?
Etter å ha blitt litt inspirert av Anita F sin tråd har jeg begynt å tenke litt på reker. Kom nemlig på at jeg har en 9L stående, men jeg regner egentlig med at den blir for liten. Mulig jeg kan ha "kirebæroppdrett" i det og slippe kirsebærrekene oppi de andre karrene etter hvert som de formerer seg.

Hadde vært kult med et eget rekekar da!
MarenB
Jeg fant [URLBLOCK1], men har ikke lest noe om den enda.

Ta en titt på [URL=http://labyrintfisk.no/index.php/nb/pseudosphromenus/90-pseudosphromenus-dayi-]Pseudosphromenus dayi[/URL], den er ihvertfall mye finere når det gjelder farger, særdeles lett å holde. Trives vanntemperaturer fra 16-36. Mine lekte ved ca 18 grader.
Den ideelle fisken for et energigjerrig lowtech-kar uten behov for varmekolbe og filtrering etc.
dobbelposting
Pseudosphromenus dayi er noe jeg absolutt vil vurdere fremfor cupanusen ja! Du har jo den du også!?! Jeg mailet med John (flyvefisk) og han mente begge artene ville egne seg i et selskapskar. Om jeg bestemmer meg for dayi, så blir jeg nok å prøve meg på å drette de også regner jeg med!

Jeg fikk forresten nettopp SMS fra en annen akvarist om at TAM har 60litere til 500kr nå inkl utstyr!!! LØP OG KJØP!
Jeg skal jo egentlig ha 54litern som de har på Dahls, men om jeg kjøper en 60liter, så sparer jeg jo porto på ca 200kr/karet og karet er til samme pris

Litt skummelt dette, for det blir jo bare større og større. Starter med 30 liter, så går jeg opp til 42, for så 54 og nå 60L!:p
Målene på karet vil jo passe godt til porsareolen jeg har bestilt, 60x30x30.
Jeg har ikke vært og sett på disse karrene, å jeg er ikke helt sikker på om det er standardmål, men regner med det er det. Atlantic eller noe i den duren heter merket.
Om jeg hadde hatt penger skulle jeg ha kjøpt 3stk tvert! Håper det er en kampanje de har en stund, så jeg rekker å kjøpe 3stk.
"Takk" til Humunuku og Maren for å ha skaffet meg en fisk til jeg bare må ha, den fisken Humunuku linket til så jo bare helt fantastisk ut. Kan det være at den minnet om apistogramma agasizzii mon tro?

Hehe, kanskje det!

Nå har jeg vært på TAM og jeg ble litt skuffet... Du får hva du betaler for og ikke mye mer for å si det slik... Nei, det blir vel de som Dahls har
Tenker å kanskje prøve å få oppover 1 og 1 kar (3 tilsammen), så får jeg betalt litt etter hvert.
Tenker nok engang å legge en tråd på "off topic" i håp om at folk skal på påskeferie til Trøndelag

Jeg kjøper heller et bedre kar som jeg kan være fornøyd med i flere år enn et superbillig, dårlig et som bare blir en pest og plage fremover. Skal jo tross alt ikke ha flere karr nå! Hørt det før?
MarenB
. Skal jo tross alt [I]ikke[/I] ha flere karr nå! Hørt det før?;)

ja hehe, har vel hørt det før (og fra deg ikke minst hi hi)

Men hvor ille var disse billigakvariene egentlig? Plast-topp, kjip liten pumpe, tynt glass med plastramme?
Det var et plastlokk med sånn pære i stedet for lysrør som er tildekket med plast. Slike pærer selger de ikke enda, så man får ev ikke byttet. Jeg har en slik topp fra 22Liten og den er i eldendig kvalitet. Jeg må røre borti lyset for at det skal slå seg på når timeren slår seg på om morgenen.
Pumpa hadde veldig liten filterplass, så at det skulle holde til 120L (om jeg husker riktig) skjønner jeg ikke. Det var litt mere enn fluval 1+, men bare litt. Den så veldig billig ut også når man tok og demonterte den.
Bakgrunnen som fulgte med falt ikke helt i min smak, den hadde tom reklame på seg.
Varmekolben var på 50W, så den holder jo
Ellers så var glasset ganske fint silikonert og lå liksom oppi et fat/beholder som var bunnen. Jeg er elendig til å forklare og overdriver sikkert en smule, men jeg hadde ikke villet kjøpt det karet, men det er bare meg

Det kan jo hende de har det på andre tropehagenbutikker også!?!
Er vel nesten som disse billig karrene de solgte på europris butikkene rundt om for en goood stund siden. virket fine, men da jeg så på det syntes jeg glasset virket veldig tynt og alt var av billig kvalitet. Noe en kompis av meg fikk merke da akvariet sprakk.
Så kjøp det man er trygg på, det er helt riktig det Maren. ;D
Ph-dropp!:o
Jeg har medisinert 62litern med coryer og B. Splendensyngelet med "Seramed Tremazol" og da jeg skulle måle PH`n nå for å ta 80% vannbytte sto jeg bare og måpte. Den er på 6 eller mindre!:O
Jeg har ikke tester som er under 6 og den var litt gulere enn 6, så mest sannsynlig ligger den på 5,?. Jeg har senket PH`n i dunken til 6 nå og krysser fingrer og tær for at ingen går i veg!:X

Årsaken til dropp i dette karet vet jeg ikke? Jeg har ikke puttet noe oppi eller tatt noe ut på veeeldig lenge... Kan det være fordi det blir mer og mer fisk oppi der, at yngelen vokser så fort og tar mer plass? *Klø meg i hodet*


Jeg har også hatt dropp i 240Litern, men det tror jeg skyldes den nye rota som er ganske diger! Jeg får prøve å øke PH`n gradvis i begge karr!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap