Marens labyrintfiskverden m.m. (side 4)

Jeg har ikke bestemt meg helt for varmekuren... Kan jo ta den sammen med medisinen. Jeg har litt vanskelig for å tolke bruksanvisninga. Det står ingen på flaska, så jeg går ut i fra denne som lå på nettet.

JBL Oodinol 100 ml
Against Oodinium (Valvet)

Effective against dinoflagellates of the oodinium group by increasing copper content to 0.3 mg/l.
Check and adjust the correct dosage using the JBL Copper Test Cu (Page 20).
Counteracts oodinium germs in freshwater and saltwater.
Not to be used with invertebrates (freshwater/saltwater) at any time.

Use and Dosage
In salt water: 1 drop for 1 liter of water in 24 hour intervals on three consecutive days. After treatment a minimum 30 % of the water must be changed.
In fresh water: 1 drop for 2 liters of water. Otherwise as specified for salt water.

Note
In salt water, treatment in a separate quarantine tank without any equipment is strongly recommended. Dose as specified above, but change 50 % of the water before any follow-up dose. In fresh water, darkening the aquarium for 3 to 4 days can help to enhance the treatment. The dosage should be varied according to the carbonate hardness in the aquarium to the carbonate hardness in the aquarium as follows: for hardness under 4°d CH: 75 % of normal dosage for hardness over 15¡ dKH: 150 % of normal dosage
Attention: The preparation contains copper. It must therefore not be used for lower animals (invertebrates) in salt water!

Retail size
100 ml drop bottle

Administration form
aqueous solution for drop application

Ingredients:
100 ml contain: Cuprum (II) sulfuricum 5 H2O 1,5 g citric acid monohydrate 0,150 g Methyl-thioninium chloride 0,004 g aqua purif . ad 100 ml

Aquarium fish affected by Oodinium velvety white, yellow or brownish coating of the skin ("velvet") is indicative of a parasitic infection. If the gills are severely infested, a faster breathing rate is observed. Rubbing against objects and a darkened colouring are also general signs of a parasitic attack.JBL Oodinol: is an effective preparation for combating parasitic flagellates of the oodinium group in aquarium fish (piscinoodinium pillularis in freshwater, amyloodinium ocellatum in salt water).

Do not use in fish intended for human consumption.
Keep out of reach of children.
Do not use after the expiry date!
MarenB
Varmekuren tenkte jeg på i går, Marianne, akkurat v tanke på yngelene! Jeg har desverre ingen varmekolbe nå (men det kan kjøpes), men jeg lurer på om det er like effektivt som medisinering? Om det er det, så er det jo verd et forsøk!:) ... Om jeg tar varmekuren, hvordan blir det med filterbakterieriene da? Jeg er så fryktelig redd for å gjøre ting feil her, så jeg skull ønske jeg hadde en annen akvarist her som kunne holde meg i hånda når jeg setter igang med behandlingen og fortelle meg akkurat hva jeg skal gjøre!;) Men jeg vil veldig gjerne bli kvitt dette griseriet nå, så det er vel bare å brette opp armene tenker jeg. *hjertebank*


Jeg har brukt varmekuren på både hvitprikk og fløyelssyken, og synes det er mye lettere og like effektivt som medisinering. Med varmekuren behandles de ca 4-5 dager, mens med medisinering behandles de over en uke.

Varmekuren påvirker ikke filterbakteriene heller, så personlig foretrekker jeg varmekuren

Men jeg har aldri hatt coryer, og derfor vil jeg ikke garantere at de tåler det, men vet om andre fisker som ikke skal ha varmere enn 26 grader som fint tåler varmekuren. Jeg har f eks brukt den på ancistrus, diverse levendefødere og botia, samt gullfisker. Har også hatt eplesnegler i kar som har blitt behandlet.

Når jeg har medisinert har jeg fulgt oppskriften som ligger i forumet på loaches.com, som sier at før man begynner tar man et 50% vannbytte med slamsuger, deretter settes tempen opp til 28 og man medisinerer hele karet. Annenhver dag skal man ta 50% vannbytte med slamsuger og medisinere hele karet på nytt. Dette skal gjøres minst 4 ganger, og minst 2 ganger etter at fiskene er symptomfrie.
Da er jeg på vei ut for å kjøpe varmekolbe, Marianne! Du har overbevist meg, mulig det enkleste, minst ødeleggende og billigste, så jeg prøver dette først!
Så flotte dine små er

Men så kjipt å lese om coryene dine. Er da fryktelig som du skal plages med dem
Ja, de coryene har jeg ikke helt taket på... Jeg håper bare de overlever og jeg har ikke planer om å kvitte meg med dem om de blir friske

Men jeg tenker på å skaffe meg Kuhliiål også! Jeg regner med jeg har plass til begge deler og jeg skulle gjerne ha hatt noen på bunnen i et par 42litere også. Her kommer jo dvergcory inn og mulig kuhliiål? Kuhliiene er jo også fra asia og jeg liker vedlig godt asiatiske fisker!

Jeg tenker å starte varmekuren i morgen formiddag. Assistenten som kommmer i natt kan slamsuging svært godt og kan gjøre en god jobb før jeg starter. Jeg vil ikke sette på varmekolba nå når det er så sent heller, for da vet jeg ikke hvor temperaturen stagnerer. Litt for riski!
Da er karet grundig slamsuget og 50% vannbytte Tror du ikke den lille plastikkdingsen man vrir for å justere varmen var knekt når jeg skulle bruke den nye kolba!:S Har stjålet den fra Channoidesparets kar da de tåler ganske lav temperatur, ned til 22 i alle fall tror jeg

Jeg har satt kolba opp flere grader, for det tar en del tid å komme opp på å 32/33 grader, så da kan jeg jo starte litt i kveld og fortsette i morgen

Artikkelen om denne behandlingen finnes forresten her.
det er noe herk med sykdom .hadde hvit prikk på mine noen døde ..håper inderli det går bedre me dine..lykke til
Å, så trist at de døde! Hvilke fisker hadde du?
Jeg er forberedt på at noen kan komme til å dø, men håper i det lengste at det ikke skjer. Jeg burde kanskje ha tatt ut rekene før jeg startet med varmekuren, men de er overalt og vanskelig å få fatt i. Kirsebærreker er jo ganske robuste av seg, i hvert fall mine, men det er jo grenser for hva de tåler likevell...

Jeg håper bare denne kuren vil hjelpe, at jeg endelig kan bli kvitt dette svineriet! Jeg har mørkelagt karet for sikkerhets skyld, bortsett fra 10min med fôring
Kolba jeg bruker nå er på 50W, så jeg håper den holder mål. Den jeg kjøpte var på 100, så utrolig kjedelig at den ikke var i orden når jeg virkelig trenger den.
Shit!
Shit!! Nå har det gått 13timer og termostatene viser nesten 31 grader! Det skulle ha vært 32 for 1time siden!! Den stakkars 50W varmekolba jobber for harde livet, men den klarer altså ikke jobben alene. Den er satt på max nå, så håper det ikke tar veldig mye lengere tid før vi er i mål...
Lurer på hvilke konsekvenser som kommer nå!:O
Dersom du sliter med å holde oppe temperaturen, kan du få låne varmekolben jeg har i simplexkaret og kjøre den sammen med din. Den kolba er på 100 watt, og simplexkaret er flyttet ut på stua, så temperaturen hos dem vil ikke bli for lav uten varmekolbe noen dager
Det hadde vært supert! Jeg holder på og flytter kolba jeg har i simplexkaret over i 62liter siden simplexene kan gå i vann med temp ned til 22grader. Om jeg kunne ha lånt den til i morgen, så får jeg byttet den kolba jeg kjøpte da.
Har du prøvd varmekuren noen gang du?
Ja, men jeg fikk heller ikke opp temperaturen. Men da brukte jeg en annen kolbe hvis jeg ikke husker helt feil. Iallefall burde du klare temperaturen med to kolber

Men jeg får ikke levert den i dag, men si i fra hvis du kan hente, så kan jeg koble den ut nå så den får avkjølt seg. Da kan du få med cryptocorynene også
Om du er hjemme, så kommer jeg sikkert i dag
Da skal jeg bare prøve å få tempen stabil over 32 grader først
Varmekuren:)
Da er jeg igang med varmekuren
Jeg fikk tempen over 32 grader først kl 14.00, 3 timer på overtid! Håper dette ikke gir store konsekvenser...?

Tiden etter at jeg passerte 32 grader og frem til nå har jeg stort sett brukt på å få stabilisert temperaturen i karet, noe som er litt vanskelig med 2 50w varmekolber, men nå tror jeg det går greit nå Litt skummelt blir det når jeg legger meg og ikke kan kontrollere gjevnlig:/ Vurderer å få assistenten til å stå opp et par ganger for å kontrollere, men må tygge litt på det før jeg ev spør:p

Jeg har ikke lyset på i karet, så jeg ser ikke så mye av de inni der, så jeg må kjøpe nye batterier til lommelykta i morgen samtidig som jeg skal bytte varmekolba som var ødelagt.

Av det jeg har sett så, ser ikke splendensyngelet til å plages særlig i varmen, men coryene har jeg ikke sett mye til... Jeg har satt på ganske luftpumpa på ganske høyt trykk, så jeg tror det skal bli nok luft i vannet
Jeg skal mate nå, så jeg er spent på coryene da. Jeg skal kose meg med sendingene i forbindelse med Oscar-utdelinga også, nå som ting ser ut til å falle på plass og jeg kan puste ut!

Jeg slo på lyset i stad og fôret ganske godt for at coryene skulle komme frem. Etter en lang stund viste noen C. metaer seg (pygmaeusen viser seg MYE) og et par av de som er rammet av fløyelssyken kom frem. Det var tydelig at det holdt på å dette av den ene, denne fløyelsen (sykdommen), så da satt jeg der med et eneste stort smil om munnen Det virker! *happy happy!*

Det vil nok gå en god stund før alt er borte og jeg frykter at han som er hardest rammet ikke vil overleve... Jeg har så lyst til å slamsuge opp denne dritten, men må vel vente til det begynner å gå over!?!
Så flott Maren.
Ikke noe gøy med sykdom i karene.
Hvilken temperatur får du til å holde det på?
33grader. Det var så vanskelig å få stabilisert temperaturen, så jeg er fornøyd med den der den er nå Bruker 2 varmekolber. Håper jeg klarer å knekke disse parasittene med varmekuren og slipper å bruke noe medisin, så det lover godt dette!
Så bra at det ser ut til å virke

Slamsuging er ikke noen god ide før alle symptomer er borte, for da faller tempen lett under 32 grader, og det burde den ikke gjøre før du er klar til å sette ned tempen.

Er litt nervepirrende å ikke kunne gjøre noe på flere dager, men det går som regel bra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap