Marens labyrintfiskverden m.m. (side 5)

Dumme Dumme Dumme meg!
Av alle ting har jeg klart å få nitritt i karet, ca 0,05!:S
Det var nok overfôringa i går som er synderen. Jeg tenkte på det før jeg la meg og så at alt ikke var spist opp da, så nå driver jeg og varmer opp vannet som står til mellomlagring.
Tenkte å få vannet oppi 34 grader, da har jeg 2 grader å gå på og jeg skal være hyperkjapp fra slamsuging til å ha oppi vannet!!

Det er nok egentlig ikke en god ide nei, Marianne, men jeg har vel ikke noe alternativ nå...

Jeg skjønner ikke at jeg på nytt klarer å gå på slike tabber som jeg har på "tabbekonto" fra jeg var helt fersk nybegynner. *en smule irritert!*
alle kan gjøre feil Maren.
men det viktigste er at vi lærer av våre feil og du setter jo stor pris på dine fisker. Så tror ikke det skal bli noe stort problem å slamsuge litt før du tar oppi vannet.
Hva med å koke opp vann? Alla vannbad i en beholder som tåler temperaturen. Kasserolle med vann du koker opp. Oppi der en beholder som ikke avgir stoffer når den varmes opp som en glasskål. (usikker på om å koke opp vann i kasserolle avgir skadelig metall for fiskene).

Huff mange dårlige lange setninger der, men gidder ikke å skrive om.
Sliten nå. hehe
Takk for alle råd Espen!
Det endte opp med at jeg satt en varmekolbe på 100W og en på 200W i dunken som har igjen ca 35L og til slutt ble det 32,5 grader i dunken og 33 i karet, så det gikk srålende! Det som ikke var fult så strålende av at jeg fant 2 C. Metae død når jeg slamsugde.... Jeg ser de begynner å slite i varmen, så jeg får vondt i magen når jeg sitter forran karet og studerer de.
Pymaeus-coryene klarer seg bedre, men det er noen som sliter der også desverre. Håper jeg kan avslutte kuren snart, den virker, men det tar sikkert litt tid, desverre
Åhh, jeg husker når jeg måtte ta varmekuren, det var skikkelig nervepirrende. Ikke kult å se på når fisken sliter

Krysser fingre for at du ikke mister fler
Jeg visste faktisk ikke det eksakte antall C. Metae i karet da kuren startet, så jeg har måttet gransket dette nøye etterpå! Jeg har kommet frem til at det er 5 gjenlevende nå, 2 har falt fra, men mulig nr 3 ligger død inni der også. Jeg vet ikke om jeg hadde så få som 7 når jeg startet.... derfor denne nr 3 som mulig er død.
Pygmaeuscoryene har jeg heller ikke helt oversikten over, men mener det var 11stk... Disse er umulig å telle, så jeg vet ikke om det har vært frafall der!?!

Uansett, Coryene ser mye bedre ut nå! Mulig det var de hardest rammede som døde, men dette ser lovende ut folkens! Nå er det bare et par splendensyngel som har litt fløyel igjen, så forhåpentligvis blir ikke kuren særlig lengre enn ca 3 døgn igjen med varmekuren

Det er trist at jeg har mistet disse coryene! Nå er gruppen blitt litt forliten. Are har jo kull på Metae, så kanskje jeg kan få noen yngel der etter hvert. Må tygge litt på dette før jeg bestemmer meg for noe og helst ikke før etter at kuren er over...
Kampfisker med pigmentfeil?
I dag ser alle de 5 Corydoras Metaene strålende ut og jeg synes de fortjener å få en litt mer levelig temperatur igjen!

Det som hindrer meg er at det er 2-3 Betta Splendensungfisk som er helt lys i fargen rundt magen (som et belte), men kan det være mulig at det kan skyldes en pigmentfeil? Jeg klarer ikke å se at det er noe levende på de, de er bare lys der... Området er veldig markert (som svart/hvit).

Er det noen andre som har opplevd noe slikt selv?

Ellers så har den ene B. Simplex-hannen spyttet og er nå flyttet over i et fødenett for oppfetning! Jeg er spent på om det vil dukke opp noen små-tasser en dag, men jeg tviler på det egentlig.... Det er ikke nok matrester o.l. oppi der som de kan spise for å klare seg da karet ikke har vært lenge nok i drift...

Jeg har begynt å fôre B. Channoidesyngelet med eddikk-ål, men føler at jeg ikke har nok til å gi til de i andre karrene. Jeg har laget 2 nye kulturer som står til modning i skapet, så jeg har 4 glass om 1mnd
Jeg har funnet ut at blandingen hvor jeg har 2/3 vann og 1/3 epleeddikk + ca 1 teskje sukker er den som har fungert best Har selvfølgelig også noen eplebiter oppi.
Nå håper jeg bare at den kulturen jeg bruker nå klarer å produsere nok ormer etter hvor mye jeg bruker! GENIALT yngelfôr dette!
Det høres fantastisk ut at fiskene begynner å bli bedre, Maren Særlig lettet er jeg siden det var jeg som kom med diagnosen, hehe :p Jeg var litt nervøs, for tenk om jeg tok feil! Da hadde jeg følt meg "skyldig".
Men nå som varmekuren virker og de ser så bra ut igjen, så vet vi jo med 100% sikkert at det var fløyelssyken, sånn som jeg trodde. Så jeg smiler lettet

Det du skriver om eddikål høres veldig interessant ut. Hvordan lukter en slik kultur i forhold til f.eks. mikroorm? Og hvordan høster man eddikål? Er det veldig veldig smått?

Hehe. Ja jeg er kjempetakknemlig(!) for at du kom med diagnose, for jeg tror ganske sikkert at det er fløyelssyken. Mulig de som var hardt rammet er de som er døde.
De jeg har nå ser helt fine ut, men regner med de hadde det de også. Det var litt vanskelig å ha kontroll over alle fiskene de de første dagene, hvem som ikke så bra ut og hvem som så normal ut, men nå ser jeg de 5 flere gang daglig.
Jeg så jo også hvordan parasittene flasset av, så det lignet egentlig ikke direkte på slim da....


Jeg synes microorm er genialt iom at de lever til de blir spist og da blir det mindre søppel i karet enn ved bruk av f.eks. artemia og microorm.
Jeg kjenner ikke noe særlig lukt, men assistentene sier de kjenner lukta når glassene blir tatt ut fra skapet og satt på benken. Nå vet ikke jeg hvordan lukta blir etter flere mnd, for kulturen holder i 10mnd uten at man må gjøre noe ekstra! Men, som sagt synes jeg de lukter myyye mindre enn microorm, spesielt de microormkulturene som begynner å bli et par uker gamle! Når glassene står i skapet er det ingen lukt.

Jeg vet ikke om du har lest denne artikkelen?
Må få kjøpe av deg en startkultur av dette vidunder foret Maren. hehe.
Det skal du få, men det kan ta litt tid. Lurer på om ikke Humunuku kanskje har...!?!
Vet du er på utkikk etter sjokoladeguramihunner, så jeg ville bare nevne at de har to hunner på TAM nå Jeg tror det er hunner ihvertfall, for alle de andre hadde en "søm" på halefinnen, mens disse to hadde helt blanke finner.
Sjokoladegurmihunner
Tusen takk for tipset, Marita!
De jeg så på TAM for noen uker siden var for unge til å kunne skille skjønnene, men mulig dette er forskjellige. Det er også litt dumt at de er i øverste reolen, den jeg ikke klarer å se fra min høyde i rullestolen!:S Jeg skal absolutt ta turen dit i morgen!

Det som er minuset er at det er vanskelig å ha kun 2 hunner sammen i karantene, for de bør være minst 6stk for å fungere sammen uten å jage hverandre hele tida. Jeg mistet 2 av mine 4 første pga dette. Synd at jeg har sykdom akkurat nå også, passet litt dårlig....
men de får nesten ikke solgt sjokkiser her i Trondheim, så det er ikke sikkert de blir solgt med det første. *krysse fingre!*
Hmm.. Kunne tenkt meg sjokoladeguramier jeg og. Jeg kunne jo kanskje kjøpt åtte også gitt hunnene til deg dersom det går bra å bare ha hanner, så kunne jeg bare hatt dem i karantene inntil de var friskmeldte. Men jeg er redd det blir trangt dersom jeg ikke får solgt kampfiskyngel og simplexyngel når de er store nok, eller hva tror du?
Det hadde vært supert! Jeg kjøper gjerne flere jeg om du har plass. skjønner situasjonen med yngel, noe jeg også tenker på. Jeg slår meg alltid til ro med at IKEA ligger rett rundt svingen med smarte løsninger!

Det går bra å ha bare hanner, men det er mest sundt å ha hunner også. Jeg skal dra i morgen og se på de, om du vil kan vi avtale og dra sammen.
Det er ganske vanskelig å skille kjønnene, spesielt om de er ung, så det kan jo vise seg at det er flere hunner også. Vet du ca hvor mange de hadde inne? Jeg har drømt om å utvide med 2-4stk, men hva som helst er bedre enn nå!

Det gleder meg å høre at du også kunne tenke deg disse fantastiske fiskene! Min absolutte favoritt blandt alle mine!
De hadde kanskje en 10-15 stykker? Alle hadde striper på halefinnen, bortsett fra to, men de var ca samme størrelse alle sammen om jeg ikke husker feil. Tror du det går bra hvis jeg skaffer meg kun hanner nå, og så hunner senere, eller vil hannene ikke godta hunnene da?

Tenkte at karantenekaret kunne være såppas enkelt som en plastkasse med dekkglass, har egnede kasser på 40 og 60 liter, med masse eikeløv og catappa på bunnen og noe pistia som har fått røtter på mellom 20 og 30 cm. Har også diverse mangroverøtter og slikt liggende som kan være i karet.

Eneste problemet blir filtrering.. Jeg har noen luftfilter liggende, (hagen biofoam enkel og dobbel) men jeg vet ikke om det blir nok?
Det går bra å kjøpe hunner senere, men de bør gå min 6stk sammen for at gruppa skal fungere og at det ikke blir noen som hakket på. Det høres rart ut at det er så viktig i de få ukene i karantene, men for fiskene er vel dette ganske lang tid.
Det bør gå knirkefritt å sette inn fisker i gruppa senere, det var ingen problem her i alle fall. Tvert i mot, det ble det ro i karet med en gang, gikk over fra å ha 4 til å ha 9stk.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med strek i halefinnen...?

Jeg har et Eheim hangon filter som kan brukes. Fluval 2+ har jeg også, begge disse må kickstartes, men det går jo fint! Om dette kan hjelpe så er det fint.

Slike streker..:P Går ut i fra at det er hanner?

Dersom jeg kan låne filter er det jo perfekt. Kickstarte får jeg gjort her, på tide å sjekke tetratecfilteret mitt snart uansett
Lyset er slått av i karet, så jeg skal skjekke stripene i morgen Har ikke hørt om det før, men det er sikkert noe i det.
Det står på artsprofilen på akvaforum "Hannen har en smal gul søm på kanten av anal- og halefinnen." Vet ikke helt om de er disse stripene jeg tegna som menes, men jeg gikk ut i fra det.

Hvis det ikke er de stripene jeg tegna, så kan ihvertfall ikke jeg skille kjønnene på guramiene de hadde på TAM. Da kan jeg jo isåfall kjøpe en gruppe og håpe på det beste?
Det er nok mer stripene under som menes, ikke den bakerste. Det står flere plasser, men jeg og et par andre på foumet har aldri klart å skjønne hvordan man ser dette. Jeg synes det er vanskelig å se forskjell før de er ganske voksne, men jeg skal uansett ta en titt i morgen Da er det håp om flere hunner!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap