Marens labyrintfiskverden m.m. (side 8)

Da er UFO`n satt opp til prøving. Jeg synes jeg husker at disse artemiaeggene fra Webzoo funket greit (de jeg klarte å få frem noen på i alle fall), så jeg prøver den nå. Har hatt oppi 3ts salt uten jod og ei 1/2 artemiaeggskje, så nå krysser jeg fingrene for at dette går bra! Den lampa jeg har satt over lager ganske mye varme, så mulig det minsker tiden på klekkinga
blir ikke mye matlaging på deg fremover ser jeg.

Lykke til
hehe blir ikke mye kokking på deg ser jeg

Det jeg har lært angående dafnier er at man MÅ ha flere kulturer gående. Nå har jeg for andre gang opplevd at en kultur bare plutselig dør. Og det går fort!

Jeg har 2 kulturer av Japanske dafnier (Moina macrocopa) og 2 av Stor dafnie (Daphnia magna). Den ene kulturen av stor dafnie har dødd mens jeg har vært på seminar et par dager så jeg må kjapt sette i gang en ny kultur for å sikre meg.

Japanske dafnier passer å gi til nåelene, stor dafnie klarer de ikke gape over, men den setter guramiene mine pris på

Jeg bruker sånne 3L transparente bokser fra clas ohlson til dafnier. Det er nok akkurat på grensa for hvor lita antall liter man kan dyrke i, men det fungerer fint hos meg.


Litt blomsterjord eller torv på bunnen og romtemperert vann. Lys er veldig viktig så sett beholderene under lys eller nær et vindu hvor ikke sola står på hele dagen.

Jeg mater daglig med litt tørrgjær rørt ut i vann eller spirulina og mikrozell.
Høsting gjør jeg med en tynn luftslange. Siden det går med en del vann på høsting må beholderene etterfylles hele tiden. Og får de tilført friskt vann hele tiden sånn at jeg slipper å bytte vann.

I bruksanvisninger jeg har funnet på nett anbefales det å bruke "gammelt" vann og luftpumpe. Når jeg starter en kultur lar jeg vannet og jorda stå å godgjøre seg en dag eller to, men tilførsel av nytt vann tar jeg rett fra springen, det funker helt fint. Lufttilførsel har jeg heller ikke, men et par hardføre plantestilker eller flyteplanter som gror. Jeg tror det hjelper på.

Et par posthornsnegler for å spise evt døde dyr.

Jeg syns det er veldig enkelt og greit å holde dafniekulturene

[External Image]
Glemte bildet...
Dafnia
Det så ikke så vanskelig ut det Tusen takk for et svært informativt innlegg!
Jeg skal dra en tur på clasern og se etter en slik beholder. Tror du 9litern vil egne seg til å holde en "hovedkultur"? Skal ha japanske dafnier først tenker jeg.

Det blir ikke mye kokkeliering når man prioriterer artemia nei! Fiskene kommer alltid i første rekke:p
Det er nok bare en midlertidig plassering. Ble forandring i planene i dag så jeg blir innlagt nå i kveld og da kan jeg jo bare la artiemiaklekkeriet få stå på kjøkkenet så lenge
Jeg tenkte litt på om jeg måtte høste artemian så fort de er klekt, men de overlever vel en stund i saltvannet, eller??

Jeg har forsikret meg med at jeg får permisjon på fra mandags ettremiddag til tirsdag siden alt stæsjet kommer da! Gleder meg til de fisksene kommer, ny reol med nye karr!
9L er helt ypperlig å bruke til dafniene
Da skal jeg få innredet den og bestille Japanske dafnier fra springhalen. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før jeg fikk de i posten sist jeg bestilte, men det gikk ganske kjapt. De kulturene du har stående i fall det blir krise, hvordan fôrer du de?

Jeg rotet litt med datoen for når fiskene kommer, så det er onsdag, ikke mandag Da ble det 2 dager til å bestemme seg for fisk gitt!
Jeg var heldig når jeg ringte Dahls dyrerike og kom igjennom 5min før stengetid, for de hadde bare 4 karr igjen av den typen jeg skal ha!:O Fikk satt av 3stk, so lucky me!
Jeg forhørte meg ang pumpa som følger med og det er en "hailea hl-bt700", så det virker jo lovende. Er veldig spent på hvordan dette filteret vi fungere for labyrinter!

Ellers så har jeg ikke fått vært hjemmom i dag, men en assistent har vært flittig og tatt vannbytte i 4 karr og matet alle de små. Channoidesyngelet har fått mat 2 ganger i dag, så det tror jeg de overlever det.
Det ble ingen vannbytte i 62litern med varmekur, så jeg håper jeg kommer meg hjem i morgen for å prøve å se om jeg kan avslutte kuren med et stort kaldtvannsbytte.
Jeg må også få gjort klart dafniabeholdere slik at jeg kan begynne å bestille kulturer fra danmark.
MarenB
De kulturene du har stående i fall det blir krise, hvordan fôrer du de?


Alle kulturer behandles likt, fores daglig og høstes av daglig. Jeg har ingen "reservekulturer" -dyrker bare dobbelt i tilfelle en kultur dør ut
Ser de på springhalen sier mating 1-2 ganger i uka, men jeg tror jeg må følge din oppskrift! Jeg må bare skaffe meg spirulina og mikrozell, har litt spirulina liggende, men trenger nok mer til sneglene jeg har fra før også! Posthornsnegler har jeg Er det denne pakken du bruker av mikrozell?
Jeg har et lass med gulrotgress flytende i 240litern som kanskje kan brukes sammen med catappa- og eikeløv!?! Er det mer jeg må tenke på?
Sorry alle ??-tegnene, men jeg er så redd for å gjøre ting galt...

Jeg har sett på karet her
Grunnen til at jeg har eike og cattapa i karene er fordi det går tanglopper der også. Du trenger ikke bruke blader til dafnier.

Jeg gir dafniene mat når de har filtrert vannet klart, og det gjør de daglig hos meg. Ikke gi mat hvis vannet er grått, da har de mer enn nok å filtrere.

Jepp, jeg bruker den microzellen. Det holder helt sikkert i massevis å bare bruke tørrgjær, men jeg har tro på at jo mer næringsrikt man forer fordyrene med, jo mer næringsrik blir dem for fiskene. Kanskje bare tull -ikke vet jeg

Bruk noen flyteplanter

Ikke noe mer å tenke på
Da har jeg vært hjemmom en tur og sett til fiskene.
Jeg ble en smule skuffet når jeg skjekket "UFO"`n med artemiaklekking.... Så ikke antydning til hverken levende eller døde artemia jeg Jeg har heldigvis fått et bra tips på bra artemiaegg som jeg har bestilt på Ebay, så jeg har ikke gitt opp enda

9Litern er også fylt opp, men ikke all torv og jord ville synke med det samme. Jeg lot den stå igjen slik den var og håper de har sunket til jeg kommer tilbake. Da skal jeg begynne å samle posthornsnegler og putte oppi og da er jeg liksom litt igang
Springhalen har jeg hatt mye kontakt med (til tross for at det er søndag), og jeg tror bestillinga mi er mottatt og jeg ikke har misforstått:p

Jeg har også oppdaget gjennom en annen tråd at 54literne fra Dahls er i helglass, så da er det ut og handle underlag i morgen. Tenkte på en slikt sitteunderlag fra Clasern om jeg bare finner ut hvilken type det var som kunne brukes, tror det blir billigst. Passer egentlig bra for da kan jeg kjøpe 3litersbeholdere til dafniakulterer med det samme

Jeg prøver å finne microzelle på aquamanias, men tror ikke de har den. Skal ha Amtra, så det hadde jo passet bra om jeg kunne ha tatt det med på bestillinga. Men men. Får vel se på Webzoo da
Skal si Springhalen.dk har rask behandling av bestillinger som kommer inn!:O
Jeg tok kontakt i går og i dag er visst dafniane sendt! Ikke værst det!

Jeg sliter med å få all jord og torv som jeg har i 9L til å synke. Jeg kjøptel 2 3litere som er makan til den Lisbeth har avbildet litt lenger over på clasern.
Jeg har ikke flyttet noen posthornsnegler enda og har ikke fått tak i microzelle, så jeg håper gjær er greit inntil videre. Men doseringa er jeg spent på om jeg klarer! Ender ofte opp med overfôring eller underfôring uten at jeg selv vet hvilken av delene det er!:P
Da er har de nye fiskene startet reisen nordover fra Moss. Hun som kjører de, karrene og reolen skulle hente de i kveld. Det andre har hun allerede innstalert i hengern.

Jeg ble litt skuffet av Dahls, for det har tydeligvis blitt en komunikkasjonsfeil da de trodde jeg skulle ha disse små sjokkisene og betta pi til tross for alle mailene jeg har sendt med liste med de "riktige" fiskene på og hvilke jeg ikke skulle ha....De hadde begynt å pakke de små sjokoladene når jeg ringte, så det var bra jeg tok den telefonen på det tidspunktet.
Tilslutt ble det
8 Dorichthys martensii
3 Hara hara (håper de egentlig mente Hara jerdoni som jeg skulle ha)
2 hunn og 1 hann Pseudosphromenus dayi


Lakriser hadde de ikke igjen, får det på torsdag. Jeg hadde forstått det slik at de skulle legge av lakriser, hara og nålefisker, men men.
Den ekstra hunnen av pseudosphromenus dayi var en de sendte med slik at det ikke ble gående 1 hunn alene, så det er jo greit (bare de klarer å leve sammen de 3)
Nå håper jeg at alle fisker overlever, for jeg har ikke råa til å miste noen!

Jeg har satt opp "artemia-UFO`en" i dag igjen etter å ha fått nye artemiaegg av 1.klasses kvalitet fra en fiskevenn, så om jeg ikke klarer det denne gangen så vet jeg at det ikke er eggene sin skyld, men min!:p Jeg har også fått en stor posjon med veldig fin mose som jeg skal ha i de nye karrene, så dette blir bra!

Prøver å få permisjon i morgen fra kl 15.00 til torsdagen en gang utpå dagen, men får ikke vite sikkert før i morgentidlig.
Bila er på verksted også, så jeg må gå hjem, men det er ikke lengere enn at det tar meg en liten halvtime
Hun som kommer med karrene har også tilbytt seg å kjøre helt til døra, så det er jo kjempesnilt!
Jeg synes det er deilig å ha noe å se frem til og gled meg over! *sommerfugler i magen!*
Åhhh, heldige du som venter på fisk!!

Det ble ingen fisker på meg til påske. De hadde ikke inne de jeg ville ha, så da avventer jeg i stedet. Det kommer sikkert nye sjanser!!

Håper fiskene dine overlever turen oppover og ikke minst tar til seg mat og stortrives hos deg!!

Takk skal du ha Anita!
Det var kjedelig at det ble slik som tenkt for deg, men du er heldig å få et nytt kar da, så håper det veier opp litt! Kanskje vi kan spleise på en pakke fra Moss en gang!?!

Jeg fikk ikke dratt på kurs pga en kaputt bil i dag og da ble det heller ikke anledning til å dra på møtet Håper det ble litt mer gøy for deg denne gangen enn forrige! Håper på en kort rapport når det passer
krysser fingrene for at det går bra.
Spennende med reol og masse ny fisk.
Jepp!
Jeg fikk akkurat faktura fra Sprinhalen og der sto det at jeg hadde bestilt 5 kulturer som kommer onsdag eller torsdag, så da er det håp for nålefiskene! *lettet*

Jeg har jo 9literskaret og 2 x 3litersbokser klare til dafniane, så det blir interesant å se om jeg klarer å holde de i live denne gangen!:p
grattis med reol og lykke til med dafniekulturene! Nå som du får kjørt flere kulturer på en gang går det garantert bedre.
Takk Lisbeth!
Nå har jeg ikke fått reolen og satt den opp enda, så helt sikker på at jeg vil lykkes er jeg ikke enda!:p Heldigvis har jeg en handy-assistent på jobb i morgen kveld, så det går vel bra!

Når det gjelder dafniaene så har jo kun brukt glass som har vært på 2l tidligere, så mulig det var dømt til å mislukkes pga det (hadde 2stk). Håper jeg kan ta litt av kulturene fra begynnelsen av om nålefiskene ikke vil spise cyklops (har fra 2 forskjellige produsenter) eller noe annet jeg har på lur. Helst skal jeg selvfølgelig la være å bruke de på en god stund inntil det er nok til å høste!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap