Marens labyrintfiskverden m.m. (side 9)

Stikker innom for å takke for kommentaren til slamkryperkaret mitt.
Hyggelig hyggelig.
Det er jo kjempefint! Jeg kunne godt ha tenkt meg en slamkryper selv, men har ikke noen karr til det desverre. Det er jo så mange fisker man har lyst på, men mangel på plass, økonomi og tid begrenser det
Er slamkrypere sosiale vesener med mye personlighet? Det er slik jeg forestiller meg de, men har egentlig ingen peiling, så jeg tenkte jeg skulle lese tråden din når jeg får anledning!
Ja, helt rett som du sier, er så altfor mange fisker man har lyst på, men plass, økonomi og tid setter en stopper. Er liksom ingen vits å ha masse kar heller, hvis man ikke får tid å nyte dem liksom.

Jeg er helt ny når det gjelder slamkrypere, men har hørt fra andre at de har stor personlighet.
Denne lille jeg har flytta inn først sist fredag, så han er enda mye skvetten og hopper fort vekk for å gjemme seg. Regner med (og håper) at han blir mer uredd etterhvert.
Jeg hører andre sier de mater dem for hand, og det hadde jo vært gøy hvis man kunne klare det.
Men er gøy uansett altså, artig å se at han svømmer i vannet for så å gå opp på ei rot eller sette seg på sanda og bare kikke på deg.. ler. Man bare måå bli glad i en slik liten skapning.
I går kom alt som var bestilt fra Dahls. Det var ei kjempegrei jente som kom kjørende med det og alt hadde vært fraktet forsvarlig.

Jeg var som en liten unge på julaften og åpnet først eska med fiskene. Av 8 nålefisker var det 4 som hadde overlevd, alle de andre fiskene så ut til å være i god form. Dessverre var det bare 1 nålefisk som tilslutt klarte seg.

Reolen var ei mye hardere nøtt å knekke enn jeg hadde trodd på forhånd og vi fikk rett og slett ikke til å sette den sammen til tross for at 2 personer holdt på i 6-7timer. Det var noen knotter som vi ikke fikk hamret helt inni porsarørene, helt klin umulig!:S Spesielt denne....
[External Image]

Jeg pakket ut karrene og de så helt greie ut. Jeg tok ut pumpene, modifiserte de og satt de i en 10-liters bøtte med masse filtergugge fra 240litern, så de er ferdig kickstartet

Iom at reolen ikke ble ferdig i går, så fikk jeg ikke tatt i bruk de nye karrene heller, så jeg måtte finne frem en 33liter for å ha de nye fiskene oppi. De var ikke så store som jeg hadde trodd på forhånd, så de har faktisk mer enn nok plass til tross for at vannet ikke er helt opp til kanten. Jeg hadde oppi biltemasand, som jeg aldri har brukt før og nå skjønner jeg godt alle som elsker denne sanda! Det var bare å helle rett oppi, ikke noe vasking var nødvendig og den støvet svært lite, i tillegg til at den var pen å se på!
Jeg hadde oppi noen planter jeg har liggende og ei lita rot som de har inntil videre.

Jeg vet ikke om den nålefisken overlever når den er alene og jeg har ikke sett at han har spist i løped av det siste døgnet til tross for frôssen Cyckops, eddikk-ål og levende dafnia. Mulig den føler seg veldig alene og har bestemt seg for ikke å spise?

Hara hara har jeg ikke sett mye til i dag. Jeg måtte løfte opp rota for å se om de var i live, de var jo ikke å se noen plasser i karet over lang tid. Jeg tror heller ikke at disse har spist, så hva jeg skal servere for noe nå vet jeg ikke…??

Jeg ga makropdene frôssen artemia, noe de spiste, men jeg tror ikke de er noen storspisere for det ble mye ”rester”!
De har også allerede dannet et par slik jeg så det og 1 av hunnene blir selvfølgelig holdt utenfor.

Vi tømte Channoides-yngelkaret i går siden vi trodde det med reolen skulle gå smertefritt Hun som fanget all yngelet, og det var mange!:O, klarte selvfølgelig å miste boksen på gulvet!!! Det var mange svært så spenstige yngel som lå utover hele gulvet og sprelte. Vi tror alle ble berget og nå er yngelkaret satt opp igjen og de virker på ingen måte skadet (heldigvis!)? Det ble litt dramatikk, men da voknet vi i alle fall!:P

[External Image]

[External Image]
Våre Hara Jerdoni elsker røde mygglarver
Takk for tispet! Det skal jeg absolutt prøve å gi. Er de mye fremme i karet deres? Jeg har på følelsen av at det er litt for lite gjemmesteder, at de ikke vil komme frem...? Har også tenkt å anskaffe meg noen kuhliiåler som kan gå i samme karantene
Håper på flere Hara også, men lommeboken setter litt grenser. Skulle gjerne ha hatt flere nålefisker og lakriser også!
De vi har liker å ligge i javamosen og kose seg så det burde du anskaffe deg De er ikke så masse fremme hos oss, men når det er mat kommer de frem.
De har en javamosedott, men mulig den er litt for liten.

Jeg prøvde å senke temperaturen i 62litern i dag i håp om at flyøelssyken er over, men nei da Fiskene begynte å klø, og jeg så tydelig på C. Metae at de ble fikk en mer gråaktig, slørete farge.
Nå vet jeg neimen ikke hva jeg skal gjøre...? Jeg kan ikke se at kampfiskene er rammet, om ikke den hvite flekken noen har er fløyelssyke. Jeg tror ikke det er det de har da, for den går ikke vekk slik som det gjør på coryene. Begynner med ny varmekur i kveld, bare kolba klarer å varme vannet fort nok!
Ojj det skjer litt hjemme hos deg nå. Er glad jeg ikke er i dine sko med den reolen, det så kinkig ut!

Når jeg jobbet i dyrebutikk monterte jeg sammen en del porsabord og kan ikke huske at det var spesielt vanskelig. Tror vi brukte en gummihammer eller noe sånt for å slå inn. (mange år siden, kan huske helt feil ehem)

Det var da fryktelig leit at du mistet nesten alle nålefiskene. Ble frakta for lang? Det at den ene ikke kommer fram er vel både pga at den er stresset etter turen og inn i nytt kar og at den er alene. Hara haraene mine trodde jeg var vanskelig i matveien da jeg fikk dem, men nå spiser de absolutt alt jeg gir dem. Skikkelig matvrak

Gi dem litt tid så kommer det seg nok
Mine hara hara er mer framme enn jeg forespeilet meg, hadde jo hørt om dem på forhånd. De er veldig aktive når det er mat men jeg ser av og til en svinse mellom buskene ellers også. Det karet de går i er veldig tettpakka med planter, mose og røtter. Tror egentlig det trygger dem litt
Jeg fikk akkurat en telefon fra assistenten som er hjemme hos meg nå med beskjed om at reolen er ferdig!! Juhu!
Håper jeg får bila fra verksted i morgen, for da blir det vel mer eller mindre tømming av karr og fylle oppi nytt i ny reol! Kanskje Haraene blir tryggere når de får et "ordentlig" og permanent kar med mer innredning!?! Jeg skal jo ha Kuhlii også, så da må jeg jo ha mange gjemmesteder! Synd at alle kokkosnøttene er i bruk, 4stk til lakrisene og 2 til splendensyngelet. Jeg synes det er ganske mye arbeid å få laget flere også, så jeg får se om jeg får ånden over meg en dag.
Jeg håper så inderlig at nålefisken vil leve videre!XD


Jeg la egentlig aldri ut noen bilder fra denne rolen som de er i nå... Tok disse dårlige bildene i går.

Reolen, veldig rotete
[External Image]

Channoidesyngelkaret
[External Image]

Simplexkaret
[External Image]
Lisbeth
Når jeg jobbet i dyrebutikk monterte jeg sammen en del porsabord og kan ikke huske at det var spesielt vanskelig. Tror vi brukte en gummihammer eller noe sånt for å slå inn. (mange år siden, kan huske helt feil ehem)


Brukte vanlig hammer her med planke i mellom Gummihammer høres ikke dumt ut!

Lisbeth
Det var da fryktelig leit at du mistet nesten alle nålefiskene. Ble frakta for lang? Det at den ene ikke kommer fram er vel både pga at den er stresset etter turen og inn i nytt kar og at den er alene. Hara haraene mine trodde jeg var vanskelig i matveien da jeg fikk dem, men nå spiser de absolutt alt jeg gir dem. Skikkelig matvrak :)


Jeg vurderer å bestille flere nåler, men har ikke egentlig ikke penger nå:S De var godt pakket, så all ros til Dahls der, men dette er jo skjøre fisker. De ble pakket dagen før de reiste, så turen kan ha blitt litt i lengste laget kanskje!?!
Tror du det er noe håp for den siste? Hun som fraktet fiskene og alt det andre skal nedover til moss en gang til før mai, så jeg har mulighet til å benytte meg av henne igjen, men kanskje ikke penger

Lisbeth
Mine hara hara er mer framme enn jeg forespeilet meg, hadde jo hørt om dem på forhånd. De er veldig aktive når det er mat men jeg ser av og til en svinse mellom buskene ellers også. Det karet de går i er veldig tettpakka med planter, mose og røtter. Tror egentlig det trygger dem litt


Må få til noe bedre når de kommer i ordentlig karr. Var dine aktive i matsituasjoner med en gang du fikk de?
Nei mine Hara hara var ikke mye framme de første dagene, heller ikke nålene og de spiste ingen ting. Men så kom de i gang

Helt umulig for meg å spå om den ene nåla vil klare seg...
Jeg er så glad for jeg var nettopp hjemme og fôret fiskene og Oscar, som nålefisken heter, tok jammen noen munnfull m eddikkål, cycklops og dafnia han også!

Jeg har forresten og kjøpte meg 7 kuhliiåler i dag. De "svømte" opp og nedd, på kryss og tvers på glasset i karet når jeg kom inn døra hjemme i kveld!:O
Tror macropodene ble litt stresset av dem, så jeg håper de vil roe seg. Jeg har ikke funnet den beste egnet rota for kuhliiene av de røttene jeg har hjemme, så jeg satte inn ei kokkosnøtt i tillegg til den som ligger der fra før, så jeg håper de finner seg til rette i natt.

Dafniane mine lurer jeg veldig på om er de riktige japanske som jeg kjøpte, for de ligner mer på magna i størrelse synes jeg...!?! Kjedelig om det er feil i alle fall.
Jeg er så usikker på fôringa av disse. Hvor mange korn med tørrgjær skal de ha liksom.... Jeg tar kornene og visper de i akavrievann før jeg heller forsiktig over i dafniakaret.

Ellers så er B. Channoidesyngelet flyttet i en 3-liter og de 4 B. Simplexene går i en fiskebolle som står på dagens VG på gulvet i stua.
Karrene i den home made-reolen er tømt og vasket og den nye reolen er står ferdig klar til å bli borret fast i veggen. Jeg håper å bli ferdig med "reolprosjektet" med de 3 nye karrene og fiskene i morgen
Gratulerer med nye fisker!
Jeg tror kuhliiene dine sikkert vil roe seg ned. Mine var også litt propell i karet med en gang de var kjøpt, eller flyttet til et annet kar, men de har altid roet seg i løpet av den første tiden=)
MIne stresser rundt ganske mye om det gjøres noe endringer, men roer seg temmelig fort. Tok noen dager før de ble fredelige når de først flyttet inn. Nå er stresset ål opp og ned i hjørnene mitt sikreste tegn på at noe er galt.

Jeg hadde noen huleting i starten, men de var aldri der, de ser ut til å legge seg der det er trangest, så om du har en rot som er en ørliten anelse buet under så har du nok et ganske populært kuhliihjem. En cm eller så er mer enn nok, min rot synker litt ned etterhvert, slik at det ikek synes at det er noe åpning, og alikevel finner jeg alle ålene der, de graver seg inn tror jeg.
Kuhliiål
Tusen takk Marita!
Høres jo bra ut dette Jeg laget en tråd her om kuhliier også, og veldig bra svar fra deg, siande!

Du skriver at de blir veldig stresset om det er noe feil i karet og ja, fant nitritt i vannet i dag gitt. Blir et godt vannbytte!
Jeg lå og tenkte på det ganske tidlig i morgest; "jeg har jo puttet alt for mye fisk oppi på kort tid!:O" Skjønner ikke atte jeg går på de samme "nybegynnerfeilene" gang på gang:S Tanken har rett og slett ikke streifet meg....
Følg med på hvor fort vannet blir klart igjen i dafniebeholderen. Blir vannet klart veldig fort er det bare å ha oppi mer. Men er det feks grått vann neste dag også har du gitt alt for mye.

Jeg bruker et desilitermål som jeg blander gjæren i. Jeg strør så mye at hele overflata er dekket med et tynt lag med gjær. Dette fordeler jeg på 3 dafnie-beholdere og vannet er klart igjen etter noen timer. Du må nesten bare prøve deg litt fram så finner du din egen rytme og dosering
Det er maaange dafnier som har falt fra i alle fall. Var hjemme og skjekka i stad, så om jeg overfôrer eller underfôrer vet jeg ikke, men kanskje det taler for at det er for lite. Vannet er i alle fall hele tida klart når jeg skjekker dagen etter å ha fôret de... Tror jeg gir ca 15-20 gjær"frø" i 9litern.
Reolen
I går ble vi endelig ferdig med reolen. Tenkte jeg kunne legge ut noen bilder for å vise hvordan jeg gjorde det...

Jeg kjøpte denne på Clasern som egentlig er tetningslist eller noe i den duren. Har klart å glemme det allered, mørk blond som jeg er:P Den brukte jeg for at ikke helgalsset skal ligge på aliminiums ramma.
[External Image]

Her er gummien klistret på

[External Image]

Reolen med alle 3 karrene

[External Image]
Jeg hadde alt for lite røtter og planter for å ha i karrene. Jeg er mer enn blakk, så her var det bare å bruke det jeg fant og bruke det. Derfor ble det en smule nakent....
[External Image]

Øverste karet, Betta Channoides yngelkar..
[External Image]

Midten, Karantenekar

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap