Ny 100 liter. gjør vi det rett?

vi har en ny 100 liter. har noe sand i, eller grus, for stor til å være sand, for liten til å være grus.

hvor mye sand trenger planter?

tror om sanden legges jevnt ut at det bare er 2-3 cm i akvariet.

det er satt noen få planter inn allerede. noe tynt gress og en plante uten røtter som vokser utrolig fort. husker ikke hva noen av de heter. skal kanskje ha anubias og javamose oppi senere.

vi har også hevet litt mat oppi og plantenæring. stemmer det at det er bra for å få bakteriene i pumpa i gang? det er ei innvendig pumpe.

det skal være guppy, neon tetra, ancistrus og kanskje noen andre fisker i akvariet.

vi er litt uenige om når fiskene skal oppi. jeg mener det skal gå 3-4 uker, og de andre sier 1 uke.

tusen takk om du har tid til å hjelpe litt til. er ganske stressa for å få akvariet så bra som mulig.
Jeg bruker å ha 3-5cm med sand i karene mine. Jeg synes det høres lite ut med 3, men det er vanskelig når jeg ikke ser karet. Plantene må kunne feste seg i alle fall Jeg bruker også torvplater under i flere kar for at røttene skal kunne feste seg bedere.

Ta det med en klype salt, men jeg tror ikke det er veldig positivt å tilsette plantenæring i en innkjøringsfase da det fort blir alger. Å ha oppi litt fôr gjør at filterbakteriene får mer å jobbe med og vil derfor gi en sterkere pumpe etter hvert,-etter innkjøringa. Jeg anbefaler dere å vente 4-6 uker før dere har oppi fisk. Etter 1 uke har ikke den største nitrittprosessen startet enda, så da er det bare dumt å ha oppi fisk!

Les gjerne denne

Lykke til!
Kjøp inn ammoniakk- og nitritt-dråpe-testere så ser du raskt når akvariet er klart for fisk, nemlig når begge deler er over toppen og har sunket ned til 0. Vær forsiktig med å sette inn fisk i begynnelsen. Sett inn noen få av gangen bare, for ikke å overbelaste filteret. Pass på vannverdiene (nitritt og ammoniakk), så kan du sette inn flere fisk etter hvert som filterbakteriene får bygd opp kapasiteten til å takle de ekstra fiskene.
Neontetra spiser yngel... Så hvis du vil ha yngel på guppyene dine så ville jeg styrt unna neon.
Plussmedlem
Mo9ca
Neontetra spiser yngel... Så hvis du vil ha yngel på guppyene dine så ville jeg styrt unna neon. ;)



Guppyene selv spiser jo også sine egne yngel, da..
Mo9ca
Neontetra spiser yngel... Så hvis du vil ha yngel på guppyene dine så ville jeg styrt unna neon. ;)


De fleste fisk vil spise yngel hvis de får tak i og da er vel neontetra en mindre trussel i enn andre større og mer glupske fisk

De fleste som har guppy sliter med at det er for mange yngel som vokser opp og at akvariet blir for fullt. Har man et godt beplantet akvarie som sørger for gjemmeplasser til yngelen er det alltids noen som klarer seg og vokser opp -neontetra eller ikke!
regner med at guppyene vil spise en del yngel selv.

hvilke fisker tror dere kan være bra å ha?

hvilke planter vil dere anbefale? fint om det er planter som selger her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap