Kan noen anbefale billig innvendig pumpe til 160l ?

Skal starte opp nytt akvarium og trenger da ny pumpe siden jeg ikke kan "hive" det gammle akvariet i det nye med en gang.
Akvariet jeg har er 80l og i har jeg Rena Filstar iV4 som skal være opp til 200l ( 600L/h )
Er usikker på om denne pumpen er god nok til å ha i 160l da den er noen år og effekten kansje er svekket?
Skal jeg kjøpe ny pumpe til 80l eller til 160l, og hvilken pumpe burde jeg velge?
Er så mye å velge i så jeg blir usikker på hva som duger..
Plussmedlem
Du må kjøpe ny til 160litern din, da 600 l/h er for lite for det akvariet.
Hvis du vil ha innvendige pumper som ikke koster all verden, vil jeg anbefale Fluval. I ditt tilfelle, Fluval 4+. Gode pumper, støyer lite, lette å rengjøre og enkle å modifisere, skulle du ønske det. I tillegg er vannretning og gjennomstrømmingen regulerbar slik at de passer til mange typer fisk og akvariumsoppsett.
Eheim har visstnok også veldig gode pumper, men koster gjerne litt mer, er mitt inntrykk.
Dessuten har jeg ingen erfaring med filter fra Eheim, og vil nødig anbefale noe jeg ikke kjenner godt.
Tusen takk for svaret, går nok for denne pumpen.
Er den billigst på den siden som du viser til, eller vil det være billigere å betille fra f.eks akvarieudstyr.dk ?
Den er jo billigere der, men så er det kronekurs, frakt og kansje toll i tillegg?
vil ikke ha gått før den fluwal 4+ pumpa til 160L
Blir for liten.

Kjøp utvendig pumpe. mye bedre. enklere å gjøre ren.
Tar ikke opp plass i akvariet. det betyr bedre plass til fiskene.
Eheim er ikke et merke å være redd før. er et veldig bra merke.
Skal du kjøpe pumpe så ha det som en gylden regel at du kjøper en pumpe som er dimensjoner før det dobbelte av det akvariet er. Så har du et akvarie på 160L så kjøper du en pumpe som kan drive et akvarium på 320-350L.

Grunnen til det er at du vil få en mye mere stabil vannverdi.

http://webzoo.no/default.pl?showProduct=2418&pageId=561

kan se på den linken. er en pumpe å tenke på.
det er å inkl filtermateriale.

Litt dyrere en innvendige pumper men du vil ha mye mer igjen før den en om du går før en fluwal 4

Til et såpass stort kar som 160 liter er det alltid best med utvendig tønnefilter. Innvendig blir for skralt. Med et innvendig filter, vil det fort kunne komme nitritt-oppblussninger og urent vann for det minste lille avvik eller økning i forurensningen (litt raus med fôret et par dager og vips, så er nitritten der...slike ting). Det skal liksom ingenting til for at det blir problemer når man kun har et lite innvendig filter til å ta seg av filterjobben.

Med et utvendig Eheim tønnefilter vil du ha et kvalitetsfilter som gjør jobben sin i mange, mange år fremover. Hva med Eheim Pro 2224 (minimum)?
hva er det som gjør at fluval pumpen ikke er bra nok? den er jo til akvarium opp til 215l så skulle jo tro dette var nok.
har nok ikke råd til å betale 2-3000 kr for en utvendig pumpe, er ikke da fluval 4 pumpen et bra valg?
fluval 4+ er helt konge
Du kan jo ev bruke både fulval 4+ sammen med den gamle pumpa, da skal det bli bra nok i alle fall! Det kommer selvfølgelig an på hvor stor belastning det er i karet, er det lite så holder sikkert 4+.
tiste
fluval 4+ er helt konge

Til et akvarium rundt 60-90L ja. Men ikke noe større.
shinee
hva er det som gjør at fluval pumpen ikke er bra nok? den er jo til akvarium opp til 215l så skulle jo tro dette var nok. har nok ikke råd til å betale 2-3000 kr for en utvendig pumpe, er ikke da fluval 4 pumpen et bra valg?

Det pga filtervolumet inni pumpa.
du seier det er pga filtervolumet.
har lest i forumet her at det er flere som har modifisert fluval pumpene ved å ta ut orginal filter og skilleveggen mellom de. og istede satt inn en stor filter bit, skulle det ikke være bra nok da?

om det ikke er mulig at jeg kan kjøre akvariet med denne pumpen så må jeg vel bare pakke dette unna og glemme dette prosjektet. har ikke råd å kjøpe utvendig pumpe
Det er bare å sammenligne mengden filtermedia i et internt filter så skjønner man veldig fort poenget.

Men ikke misforstå - Fluval 4+ er av de bedre interne filtrene, spesielt hvis man kaster den pinglete lille svampen som følger med og fyller opp med grov blåsvamp, uansett er den ikke spesielt egnet til noe særlig over 100l.
Filter
hei det utvendige filteret som mona anbefaler koster ikke 2000-3000 kroner.du trenger ikke å kjøpe så stort filter som koster så mye.det filteret som mona anbefaler får du kjøpt til en fonuftig pris hos webzoo.net.
Se etter Eheim Ecco Pro 200/300 eller Tetratec Ex700 - bra og rimelige filtre som er milevis bedre enn ett internt filter - og som passer til ditt kar.
shinee
du seier det er pga filtervolumet. har lest i forumet her at det er flere som har modifisert fluval pumpene ved å ta ut orginal filter og skilleveggen mellom de. og istede satt inn en stor filter bit, skulle det ikke være bra nok da? om det ikke er mulig at jeg kan kjøre akvariet med denne pumpen så må jeg vel bare pakke dette unna og glemme dette prosjektet. har ikke råd å kjøpe utvendig pumpe :(

Har ikke så veldig mye å si som det er tatt ut det ene eller det andre å satt inn noe nytt..men er mengden å plassen det er snakk om.

En fluval 4 har vel kanskje 0,5- 1.0L filtervolum

Mens et utvendig filter kan ha kapasitet på opp mot 5-6L. om ikke mere
Å det er det som avgjør om pumper kan brukes i store kar.

kapasiteten på en modifisert pumpe som du kaller det vil ikke bli så mye bedre om du tar ut å skifter. litt..men ikke mye...ikke nokk til at d skal kjøre et akvarium på 160.

Er ikke før å være vanskelig, men før at du vil spare deg veldig mye jobb med å ha et bra å orntlig filter.
Hva skal du bruke karet til, eller mer riktig hvor lav biologisk belastning (hvor lite fisk) kan du ha i det?
Dette er det mest intressante spørsmålet i forhold til hvor stor filterkapasitet og vannstrøm du trenger.

Jeg har en sirkulasjonspumpe som drar 350 liter i timen i en 200 liter denne har jeg montert hjemmelaget filter på så den drar nok enda mindre nå.
Dette virker å være perfekt for et par Apistogramma Pebas med noen få yngel. Utenom disse bor det store mengder sandsnegler og noen få reker i karet. Her er det ekstremt liten belastning og overflaten er dekt av andemat og pistia flyteplanter som tar opp overskuddsnæring på en svært effektiv måte. Plantene og sneglene er min buffer framfor et stort utvendig filter.

Dette oppsettet vil på ingen måte fungere for et vanlig selskapskar med mye fisk. Om du har et par fisk du vil gi usedvanlig mye plass eller muligens drive med reker eller snegler kan du klare deg med fint med innvendig pumpe påmontert blåfilter.
Vet ikke om du ble noe klokere?
takker for mye hjelp og informasjon
skjønner at jeg bør kjøpe utvendig pumpe, selv om dette blir mye dyrere enn jeg hadde tenkt.
har aldri hatt strørre akvarium enn 80l, så dette er nytt for meg.
skal sjekke ut priser på utvendig pumper nå
ble litt klokere orh, tenker jeg blir å ha mer enn bare noen få fisk så trenger sikkert et større utvendig filter slik alle her sier. har 3 fisk og 3 algespisere som skal flyttes fra 80l til dette nye karet, og har planer om å kjøpe flere etterhvert.
Er ikke mange som tenker slik men, pumpen er faktisk den aller viktigste delen i akvariet...
ja den er virkelig det.
men var ikke klar over hvor viktig filtervolumet er før nå
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap