Stine Sofie's akvariehjørne (side 2)

Du kan jo bygge opp i høyden, kjøpe en reol! Den trenger ikke så stor plass
Hehe, ja du sier noe der Maren. Men det virker jo så ufattelig vanskelig å få tak i hyller eller brukbare møbler pga. vekten, og Porsa e.l. har jeg nok ikke råd til.. Men der akvariene står nå hadde virkelig vært en perfekt plass for en reol ja. Tenk så fint det hadde blitt med 6x63L der, og en reol med små-akvarier et annet sted..
Er det mulig..?! Åpna Tetratec'en nettopp for å ta en titt oppi der. Når jeg startet filteret syntes jeg jo at jeg var observant som la merke til kullposen og fjernet den. Men, når jeg åpnet det nå, begynte jeg å stusse litt over det svært grovporede, sorte filteret i øverste kammer. Dro fram håndboka til filteret, og jeg hadde visst rett. Jepp, enda mer kull. Nappa ut svampen og klippet til en passe bit blåfiltersvamp i stedet. Er jo ikke noe vits i å kaste bort et helt kammer på et "oppbrukt" kullfilter. Så med "keramikkrør", bioballer, grovporet og finporet filtersvamp samt filtervatt burde det bli bra. Filteret har jo bare vært i gang i noen mnd og har ikke akkurat mye gugge i seg, men etterhvert som det blir skikkelig godgjort, skal jeg nok bytte ut noe av filtermateriellet med det fra Eheim. Antar at 5cm finporet blåfilter er litt overkill, og at jeg kunne hatt noe mer fornuftig der, men det får bare gå for denne gang. Er litt fasinert over hvor mye kull Tetra har klart å putte i de utvendige filtrene sine, men de er jo greie i pris og et helt greit filter ellers.

Tok vannbytter tidligere i dag, og det fikk fart på rekene! Det høres kanskje rart ut, men de så virkelig ut til å kose seg. Telte 8stk ute på svømmetur, og jeg tror nr. 9 lå i skjul et sted, så da er det en sjanse for at alle fortsatt er i live. Smykketetraene er derimot en gjeng med feiginger.. Ene hannen svømmer stadig rundt på tur, mens resten gjemmer seg blandt sverdplantene. Men jeg har en mistanke om at det kommer til å endre seg så fort jeg får opp en bakgrunn. Skal prøve å få dratt på Kid etter jobb i morgen og kjøpe sort fleeceteppe. Er veldig glad i den matte effekten som tøy, filt og fleeceteppe gir.

Gleder meg veldig til auksjonen nå! Ikke at jeg egentlig får kjøpt noe særlig, fikk glad-melding om at jeg kan hente et par A. Borellii senere på søndagen. Men det kommer vel til å gå med noen kroner likevel. Hadde vær gøy å få tak i noen flere Blå tigerreker, og kanskje et lite akvarium eller to. Kanskje også noe mose, røtter, flyteplanter og eikeblader. Er mye småtteri man liksom "aldri" får nok av
Satt å studerte rekene mine nå nettopp. En knøttliten mosedott ble slengt opp til overflaten av filteret, og en av rekene tok seg umiddelbart en svømmetur for å "henge" i mosen. Men mosedotten var jo alt for liten, og de seilet elegant ned mot bunnen. Bestemte meg straks for at NÅ måtte det virkelig gjøres noe med den Fluval'en. Utblåset har til nå gjort det umulig for meg å ha flyteplanter oppi der, så all Riccia'en har endt opp i 63litern foreløpig. Men etter å ha sett denne reka som så gjerne ville ha noe å flyte rundt i, fant jeg fram litt rester av slangene til Tetratec'en. Har til nå brukt en slik bit på utblåset for å få styrt vannstråla litt, men det har fungert dårlig. Tok denne gangen en lengre bit, klippet den av skrått og bøyde den vel og lenge. Slangene fra Tetratec'en passer perfekt på utblåset til Fluval'en med et lite snitt i enden. Litt vanskelig å forklarte hvordan det endte, og bilder vil nok heller ikke kunne vise det så godt. Men utblåset til filteret, som nå står mot kortveggen, sender nå alt vannet inn i det andre hjørnet på samme kortvegg. Slik fikk jeg dempet stråla en god del, og tok en håndfull Riccia oppi akvariet. Var såvidt jeg rakk å slippe mosen oppi før nærmest alle rekene satt i den. Artig syn. Det eneste triste er at flyteplantene gjør at jeg såvidt kan se rekene. LED-pæra gjorde jobben sin dårlig i utgangspunktet, og enda mer "dempet" belysning var i grunn ikke helt hva jeg trengte. Men det får bare gå midlertidig, jeg skal jo finne en annen løsning for belysning senere uansett.

Ble litt trist når jeg tittet bort på den ene mosekula. Der lå det hva jeg tror er en død reke. På akkurat samme plass som den forrige som døde. Er i midlertid litt usikker, kan det være bytte av hamn? Har absolutt ingen peiling på hvordan denne hamn-byttingen foregår eller hvordan det ser ut. Men det er vel kanskje like greit å innse at det sannsynligvis var enda en som var død. Har hatt en mistanke om at lav GH kan ha vært synderen, men jeg kom nettopp til å tenke på at jeg har mineralsten fra Akvariereker, og har glemt helt å måle vannverdier for å se hvordan den har påvirket vannet. Huff, det er så mye utstyr jeg angrer på at jeg solgte med Juwel Lido'en i november. Og jeg angrer såklart også på salget av Lido'en i seg selv. Hadde vært ideell å ha på stua mi nå. Men neida, solgte Lido'en til den nette summen av 900kr, og gav fra meg GH-salt, håver og mye annet utstyr. Og nå må jeg gå til innkjøp av alt det samme igjen. Jeg hadde heldigvis vett nok til å ikke gi fra meg dråpetestene mine. Mamma kunne ikke fatte hva jeg skulle ha dem til, men jeg fant ut at de kunne være "kjekke å ha". Kanskje underbevistheten min hadde bestemt seg allerede da? Er ikke godt å si.

Nå er det 12 timer til auksjon på Folkets Hus! Blir egentlig morsomt å ta turen dit bare for å se hvordan forfatning Folkets Hus er i nå, har ikke vært der på mange år. Bursdag på barneskolen, hvis jeg husker rett. Forhåpentligvis klarer jeg å styre meg litt i pengebruken, skal jo tross alt på Aquamanias etterpå også. Og turen dit er aldri gratis

Men, det jeg egentlig skulle skrive om! Når jeg endelig hadde fått mosen i akvariet til rekene, så det faktisk ut som at jeg kunne skimte noe farget i nakken på et par av rekene! Er nesten for godt til å være sant hvis det skal vise seg å være egg! Klarte kun å se det på noen av de lyseste rekene, jeg har et par svært vakre reker med en dyp blåfarge, Ivar på Akvariereker sa selv at de var på hakket til å gå som Deep Blue Tigerreke. Disse er det dog ikke like enkelt å se fargen nakken på, men tiden vil vise om det blir noen små-yngel på meg. Er nesten litt fristet til å finne på noe annet med denne 19litern og sette opp et nytt kar til rekene, da jeg ikke er helt fornøyd med å ha et såpass lite, avlangt akvarium stående så lavt. Må sitte på huk for å få en ordentlig titt. Hadde vært artig med et høyere akvarium, f.eks. Cocoon eller et av disse akvariene i forskjellige farger på Tam/Tropehagen (de med "sylindere" på hjørnene, i fargevariantene hvit, sort, lyseblå eller lyserosa). Er klar over at bunnflaten skal være det som gjelder for akvariereker, men jeg har aldri sett mer aktive reker enn Blå Tigerreker. De er nesten mer ute på svømmetur enn de piller på mosen, og de tar gjerne den late veien for å flytte seg, og surfer på strømmen til de finner et nytt og spennende sted å utforske. Åh, jeg har fått rekedilla!
Det er flere som har trodd at de finner døde reker når de finner skallet etter "ham-skifte" Ikke så rart siden de faktisk bytter ut alt, bein og klør, følehorn og det hele. Ser du nøyere etter er skallet tomt. Er det ikke tomt er det selvfølgelig en død reke. Du ser det lett hvis du fisker opp skallet, evt reka
Håper du fant noe spennende hos Aquamanias, og at rekene dine kom trygt hjem fra Folkets hus Hyggelig å ha et ansikt til navnet her inne!
Takk for informasjonen Lisbeth! Var nettopp fordi det var et helt tomt skall jeg fant at jeg begynte å lure litt. Det var jo så og si perfekt bevart, bortsett fra at det ikke var noe som helst inni det. Men siden jeg så følehorn tippet jeg at det var en som hadde dødd, men da ser det altså ikke slik ut Veldig betryggende å vite.

Det var hyggelig å se deg i dag SGS. Da har jeg også endelig fått ett ansikt til en av personene her inne. Var egentlig litt rart å sitte der blant så mange folk jeg vet jeg om via AF, uten å vite hvem som faktisk var hvem. Så når jeg endelig skjønte hvem èn person var, så måtte jeg gripe sjansen!

Koste meg masse på auksjonen. Var god stemning, en god del folk og litt av hvert som skulle auksjoneres bort. La også merke til noen små, interne "priskriger" og "jeg kjøper den, bare så du ikke skal få den", men det må man vel regne med. Var litt skuffet over rekeutvalget, og dersom alle rekene hadde gått tidligere, hadde jeg neppe kjøpt noen. Men siden det var to poser med fem Sakura-reker, og disse ikke ble tatt frem før helt på slutten, fikk jeg alt for god tid til å tenke meg om. Så da endte jeg opp med 10stk Sakura for 110kr. Latterlig billig, men det er jo på auksjoner man har sjansen til å gjøre kupp som det. Kjøpte også en varmekolbe og en svær bunt med Hydrocotyle leucocephala til 63litern. Dermed fikk 19litern all Riccia'en, noe rekene satt utrolig stor pris på. Jeg, derimot, er ikke like glad. Nå har jeg absolutt ikke sjans til å se noe oppi der... Men, det får gå midlertidig.

Sakuraene fikk naturligvis flytte oppi 19litern sammen med de Blå Tigerrekene. Dette er dog kun en midlertidig løsning, da jeg har lyst til å ha kun èn rekeart pr. kar. Men når jeg kunne få dem såpass billig, og de krysser seg jo tross alt ikke med tigerreker, kunne jeg ikke droppe å kjøpe dem. Da hadde jeg angret for mye. Så planen er å få startet opp et nytt, lite akvarium etterhvert, og flytte enten Sakuraene eller Tigerrekene dit. Men det blir vel noen mnd til, må jo kjøpes og kjøres inn først.

Jeg bød også på en del akvarier. Men når prisen ble så høy at de oversteg prisen på nye akvarier, ga jeg meg. Gidder ikke å kjøpe et brukt akvarium på auksjon, hvis jeg kan dra til Kløfta og kjøpe et nytt akvarium billigere. Hadde jo forsåvidt også blitt tungvindt å bære rundt på et akvarium i Lillestrøm...

Når auksjonen var over bar det rett hjem. Rekene ble sjøsatt, mamma kom hjem fra hyttetur, og turen gikk til Kløfta. Har aldri gjort så mye akvarie-relatert på èn dag før. Fikk endelig henta PH-test, varmekolbe, eikebarkekstrakt og avskallede artemia. Og, til min store glede; Apistogramma Borellii. De var ganske små, men hællandussen så søte. Så nå er det en hann og en hunn som plasker rundt i posen i akvariet. Livredd for å gjøre noe galt, så de får en lang og god tilvenning. Gleder meg til å se dem utforske akvariet. Får bare håpe at disse to liker hverandre, for de er nok for små til å kunne danne par enda. Åååh, Borellii Borellii Borelliiiii! Jeg er så glad for at jeg klarte å beherske meg, og vente til jeg fikk tak i disse!
Stine Sofie
Det var hyggelig å se deg i dag SGS. Da har jeg også endelig fått ett ansikt til en av personene her inne. Var egentlig litt rart å sitte der blant så mange folk jeg vet jeg om via AF, uten å vite hvem som faktisk var hvem. Så når jeg endelig skjønte hvem èn person var, så måtte jeg gripe sjansen!

Sånn følte jeg det også. Og hun som kjøpe plecoen (og satt på samme rad som meg) vet jeg at jeg burde gjenkjent ut fra det hun fortalte meg, men torde jo ikke å spørre...
SGS
[QUOTE=Stine Sofie] Det var hyggelig å se deg i dag SGS. Da har jeg også endelig fått ett ansikt til en av personene her inne. Var egentlig litt rart å sitte der blant så mange folk jeg vet jeg om via AF, uten å vite hvem som faktisk var hvem. Så når jeg endelig skjønte hvem èn person var, så måtte jeg gripe sjansen!

Sånn følte jeg det også. Og hun som kjøpe plecoen (og satt på samme rad som meg) vet jeg at jeg burde gjenkjent ut fra det hun fortalte meg, men torde jo ikke å spørre...

Åååh, nysgjerrig.. Hvem var det? Hihi. Ble veldig nysgjerrig på alle stor-handlerne. Spesielt hun som kjøpte bøttevis med bl.a. levendefødere og maller. Får lyst til å legge ut etterlysning her på AF, og få alle til å beskrive nøyaktig hvor de satt og hva slags klær de hadde på seg osv. Bare av nysgjerrighet... Hehe.
Da er det bare noen timer til vi drar til Stockholm gitt. Jeg skal være med tante og onkel på Stockholm Wintershow DobermannSpesial. Blir nok passe trangt med en dobermann, to tibber, tre personer og bagasje i en bil. Men det får bare gå Jeg skal kanskje stille et par bikkjer, noe som kan bli spennende siden jeg vanligvis er den som tar bilder, pirker og kommenterer, mens tanta mi er den som stiller. Vi skal også en tur (eller to) på Bromma Zoo, Sveriges største dyrebutikk. I følge tanta mi er det en svær akvarieavdeling der, og jeg gleder meg masse til å gå rundt og titte der. Håper også på å få kjøpt et nytt, fint rekekar der. Hvis det blir plass til det i bilen, vel og merke.

Siden jeg har jobba denne uka, og jobben ligger to buss-stopp unna Tam Alna, har jeg selvfølgelig måtte ta turen. Jeg har vært mye innom der den siste tiden, og alt jeg har kjøpt har vært en liten boks med discusbits. Jeg syns de begynner å ta av med Prodac der for tiden. Det er virkelig Prodac overalt! Jeg ble så glad da jeg så et lite Wromak-akvarie i enden av en av akvariereolene, men "nei, de har vi ikke for salg, det som står der er sikkert noe vi hadde for en stund siden". Og jeg sa rett ut at det var synd, fordi Prodac-akvariene bare er noe dritt med tynt glass. Nei, skal man ha det ordentlig, får man satse på auksjoner og nettbutikk.
Live iPhone-update fra Arlanda, Stockholm! I dag har jeg vært innom dyrebutikken ved hotellet + Bromma Zoo. Dyrebutikken ved hotellet er ganske liten, og vi var i hovedsak innom for å få tak i noe for å stoppe diaréen til den ene bikkja... Var en smule ubehagelig med en dobermann med diaré som hadde et lite "uhell" ved siden av senga mi klokka halv to i natt. Men jeg måtte naturligvis titte litt på hva de hadde av akvarieutstyr, og jammen fant jeg ikke Hikari Cichlid Gold og Cichlid Staple til 30,- svenske pr stk. Måtte jo kjøpe og prøve Senere gikk turen til Bromma Zoo, Sveriges största zoomarknad. Var alt for mye å glo på! Var en stor, flott vegg med akvarier, litt kjedelig utvalg av fisk (guppy, platy, molly, guppy, guppy, molly, platy, platy...), men jeg så et par lekre kampfiskhanner og noen nydelige dvergkuler. De hadde en god del utsyr og akvarier også. Endte kun opp med en 11W PL-lampe til 19litern min. Satser på at den skal gi litt mer lys en dagens LED-pære. Blir også godt å kunne fjerne det heldekkende armaturet, og heller bruke dekkglass og få oppi varmekolben. Tanta og onkelen min kjøpte et 10L Aquatic Nature "Cocoon"-akvarie til kampfisken sin som for øyeblikket går i et 2L akvarium med noe juggel-sand og harry bakgrunn. 10L er i alle fall bedre enn 2L... Har tilbudt meg å innrede karet, så blir det litt ordnings oppi der. Men Cocoon på Bromma var jo latterlig billig... Så når vi skal tilbake på søndag blir det nok et på meg også. Blir naturligvis et større et. Har egentlig ikke råd, men med tanke på kursen, og at det i utgangspunktet er billigere enn i norske nettbutikker, kan jeg ikke la sjansen gå fra meg. Et Cocoon er ideelt for meg å ha ved siden av den stasjonære pc'n, det eneste problemet blir å bestemme meg for om jeg skal ha de Blå Tigerekene eller Sakura-rekene i dette akvariet. Sakuraene er i grunn ganske dårlig fargede, og kunne kanskje heller blitt kalt dårlig fargede Kirsebærreker. Men jeg får følge litt med på avlen oppi der, og heller ta unna de dårlig fargede etterhvert. Kan jo kanskje putte de dårlige i 63litern, så får de sterkeste overleve. Er jo bøttevis (ha-ha) med skjulesteder der, så sjansen for å overleve er stor. Ellers kan jeg jo selge dem som Kirsebærreker. Tja, tiden får vise hva jeg gjør. Blir nok jobb bare å få skilt de to artene fra hverandre i 19litern de går i nå, Sakura-rekene hadde jo litt yngel med som blindpassasjerer fra auksjonen. Jeg får vel plukke ut når jeg ser dem.

Åh, jeg er bekymret for fiskene og rekene mine når jeg er ute på tur. Spesielt fordi vannbyttet blir utsatt et par dager. Satt vann til mellomlagring når jeg dro, så det er klart for vannbytte når jeg kommer hjem på søndag.
Ohh lord! Jeg digger å lese din personlige tråd, men kan du være så snill å lage litt flere avsnitt? Altså skrive litt mere lesevennlig for oss som er innom tråden din?

Jeg mister tråden i tråden din når du skriver så tett
Oj, der sier du noe ja... Mesteparten av min "Akvaforumering" foregår via iPhone, og da legger jeg ikke merke til sånt på samme måte som jeg gjør på pc. Men jeg ser det når du sier det, det der ble jo bare en stor og tung klump. Det innlegget burde jeg nesten fått premie for! Takker for ris og ros, skal bli flinkere til å bruke returknappen (fatter ikke hvorfor "enter"-knappen heter retur på iPhone.. Hmm, kan jeg skylde på det? Tihi). Men takker masse for tilbakemelding, er stadig innom din tråd også

Måtte tusle ned på dyrebutikken ved hotellet igjen etter at jeg postet forrige mølje med tekst, for jeg kom jo på at jeg så wafers fra Hikari der også. Og etter et kjapt søk på AF, fikk jeg bekreftet at reker liker wafers. Så det blir spennende å se reaksjonen når jeg kommer hjem. Rekene er jo litt treige med å finne maten (eller kanskje det er latskap?), men synes det er litt stusselig å bare slenge oppi litt av det samme fôret i blant. Kjøpte Algae-wafers, de hadde også "Sinking Wafers", men jeg får bare krysse fingrene for at det faller i smak. Gadd ikke å kjøpe begge, siden de kosta litt. I værste fall må jeg bare kjøpe meg en Pleco, siden det tross alt er "the first and 1# selling diet for plecostomus, worldwide"
Da var jeg hjemme i herlige Norge igjen! Godt å komme seg hjem. Ble litt småprating med mamma om turen, før jeg løp opp i stua mi for å sjekke akvariene. Mamma hadde fått én oppgave; å holde døra igjen. Ville ikke at katta skulle legge igjen spor i vannet som sto til mellomlagring Borelli'ene har blitt litt tøffere i trynet, spesielt hannen. Men jeg sliter med fôringa. Så fort jeg løfter på armaturet forsvinner Borellii'ene, mens Smykketetraene venter ivrig på mat. Og disse "småmunnene" klarer jo ikke engang å spise mygglarver, avskallede artemia er favoritten, men det er så grisete. Umulig å få en passe mengde. Halvparten ender opp i mose- og eikeblad-kaoset. Takk og lov for at de støvsuger mosen etterpå!

Endte opp med å kjøpe et 18,5L Cocoon, og er veldig fornøyd så langt. Vurderte å kjøpe et større, men det hadde vi neppe fått plass til i bilen. Tok en evighet å få vekk limet etter klistremerket på frontglasset. Testet Jif Universal, neglelakkfjerner, å skrubbe vekk, gni med klut, hårføner og rødsprit før jeg fant ut at whitesprit er tingen. Må gå over en gang til for å fjerne alle spor, menmen. Ble positivt overrasket over det som fulgte med karet, som f.eks. tilpasset underlag. Naturligvis alt for dårlig filtermedie, men jeg stappet det fullt med blåfiltersvamp. Prøvekjørte det i rekekaret, og det bråkte ikke noe særlig. Lydløst var det ikke, men bråkte ikke nok til å klage heller.

Skal bruke god tid på å sette opp karet, er jo ikke noe hastverk å få det i gang heller. Kan jo enkelt kickstarte det, men vil bruke god tid på et pent oppsett. Rekekaret jeg har nå er bare et kaos, og rota er egentlig for stor, så jeg får nok finne på noe smart oppi der. Fortsatt veldig usikker på om de Blå Tigerrekene eller Sakura-rekene skal få et nytt hjem. Et vanskelig valg, de går jo så fint sammen også. Kanskje jeg skal kline til med en ny rekeart? Gul reke hadde vært artig å prøve, eller kanskje Red eller Black Bee. Huff, skulle aldri tenkt den tanken...

Algae-wafers var helt klart populært i rekekaret. Men lyset gikk av før jeg rakk å fjerne restene, en hel bit var alt for mye. Får håpe det går greit at jeg fjerner det i morgen tidlig, jeg er så ufattelig trøtt etter turen og orker ikke å styre med timeren for å få på lyset igjen nå... Nå skal jeg stupe i køys, og gleder meg til å sove i min egen seng!
Laptop'en min fungerer igjen!

Etter lang tid med å prøve å få fjernet Vista og innstallert XP, måtte mine "hjelpere" gi opp og innstallere Vista igjen. Dell er sære, og det fungerte rett og slett ikke å innstallere XP. Møkka-Dell. Har nå vært tre forskjellige som har prøvd å fikse det, alle jobber med å reparere pc'er, men det var nytteløst. Har dog fått Vista Premium, og fått litt småting fikset som forhåpentligvis får pc'n min til å gå kjappere enn den gjorde før... Har også sletta alt av drit som var på pc'n. Til nå fungerer den flott, og jeg får håpe det varer...

Etter en 8 timers arbeidsdag dro jeg rett bort til tante og onkel. De kjøpte som sagt et Cocoon 10L til kampfisken sin, og var utålmodige med å få innredet det. Så jeg dro med meg noen kg sand i veska + litt blåfiltersvamp for å modifisere filteret. Nå er det sand, vann og filter i drift. Hadde planlagt å ta litt diverse mose fra akvariene mine over i dette karet, men nå har jeg jo plutselig to akvarier å innrede. Får nok ta en tur til Snarøya og kjøpe litt mer mose fra Akvariereker.no. Huff, enda mer å kjøpe...

Tidligere i dag satt jeg opp en liste over ting jeg må få kjøpt. Lista ble ikke så lang, men den ble dyr:

- Varmekolbe til det nye akvariet
- 2xT5 armatur x2
- Ny 63L + Tetratec Ex 600
- Hang-on-filter til 19litern
- Gjødselkuler/kapsler
- Esha Exit og 2000 (kjekt å ha)
- Evt. reker til det nye karet
- Nye røtter
- Mer frossenfôr
- Plantesaks
- Otto'er (Otocinclus cocama)
- Flere Sakura-reker

Blir noen små tusenlapper det der... Skulle gjerne hatt macro-linse til speilrefleksen i tillegg, men det har jeg absolutt ikke råd til. No way. Får ønske meg det til jul eller noe i den duren.

Sliter litt med å bestemme meg for hvordan jeg skal innrede Cocoon'en. Vurderer å lage en liten steinrøys mot det ene hjørnet, og dekke den med Javamose. Men vet ikke om jeg kommer til å klare å få det pent. Ellers har jeg lyst til å prøve å finne en fin rot, og prøve å lage et "tre" eller bare dekke den med mose. Uansett skal det bygges opp mot det ene bakre hjørnet. Det skal se pent ut både forfra og fra høyre sidevegg, da jeg kommer til å se det fra begge disse sidene. Venstre sidevegg og bakveggen vil jeg sannsynligvis dekke med sort bakgrunn, da det ikke vil være mulig å se akvariet fra disse sidene.

Har funnet ut at jeg har litt av en jobb å gjøre fremover. I rekekaret vokser det over med mose. Altså, karet er jo forholdsvis lite, og sååå mye mose er det ikke. Men det er mye med tanke på størrelsen. Moseballene har blitt gigantiske. Jeg har glemt å snu på dem, men de er fortsatt runde. Skal klippe dem opp og lage mindre mosekuler. Kan jo ikke ha sånne svære klædder liggende der. Må også få bytte ut rota, den er egentlig for stor. Og jeg har null oversikt over rekene, det er bare flaks hvis de er på "riktig" side av rota så jeg kan se dem. Har også lyst på hang-on-filter til 19litern, ble frelst av filteret til Cocoon'en. Men det er ikke en prioritet, den modifiserte Fluval 1+ fungerer jo bra.

I 63litern må jeg også få ommøblert litt. Røttene tar egentlig opp litt for mye plass, og jeg må prøve å vri litt på dem så de står på skrå mot baksiden av karet. Det vil gi mer dybdefølelse, og gi litt bedre sirkulasjon i karet. Innsuget er litt skvist inne bak en rot, noe jeg ser tydelig på vannet. Er veldig mye partikler, til tross for at jeg har filtervatt.

Men, jeg har bablet fælt i det siste. Har i alle fall begynt å lage avsnitt! Hihi. Nå som jeg har fått laptop'en min tilbake, skal jeg begynne å bli flinkere til å legge ut (og ta) bilder. Er så mye enklere med laptop, i stede for å skru på den stasjonære pc'n. Da er det enklere å bable litt via iPhone
Jeg har endelig bestemt meg for hva jeg skal gjøre med Cocoon'en! Etter mye om og men, fant jeg ut at det beste er å flytte alle rekene dit. Skal innrede akvariet med et "tre" og gressplen, dersom jeg finner en passelig rot. 19litern er bare et kaos, så denne gangen skal jeg innrede akvariet mer for syns skyld. Har også planer om å utvide med litt flere av begge artene. Har dessverre funnet et par døde Sakura-reker de siste dagene, uten at jeg vet hvorfor de har dødd.

Slang oppi en halv alge-wafers til rekene i stad, og nå sitter 5 Sakurareker og 5 Blå Tigerreker å gumler i seg mat. Har vært ekstremt mye hamn/"skall"-bytte oppi der de siste dagene, og jeg antar at resten av rekene ligger i skjul. Kommer til å bli en tidkrevende jobb å få alle rekene fra det gamle til det nye akvariet, det er helt klart...

A. Borellii-hannen har virkelig begynt å bli tøffere i trynet. Nå er han helt med når det kommer litt fôr i akvariet, og bryr seg minimalt om Smykketetra-matvrakene som suser rundt han. Hunnen har jeg ikke sett på en stund, men hun var mer sky fra starten av også. Hun har vel funnet seg et fint sted bak røttene og Sverdplantene, som er mye kulere enn å svømme rundt i forgrunnen sammen med Smykketetraene

Litersyken har virkelig bitt meg. Snart må jeg virkelig ommøblere på stua for å få plass til flere akvarier. Vet ikke helt hvordan, men det skal da gå på et vis. Hadde vært gøy med et litt større akvarium med et pent møbel. Tror nok det i såfall ville blitt et akvarium med Cory og Smykketetraer. Jeg bare elsker Smykketetraene, jeg kan ikke få sagt det nok. Det er så utrolig vakre fisk med en herlig personlighet. De har begynt å skjønne hvordan fôringsrutinene fungerer, og kommer villig frem når det er tid for mat. Den siste tiden har jeg gitt en del avskallet artemia, som jeg legger litt i vann før jeg doserer med engangssprøyte. Og når sprøyta kommer ned i vannet, skjønner de godt hva som er på ferde Jeg kunne gjerne hatt et akvarium på mange hundre liter, fyllt med en gigantisk stim med Smykketetra!
Da har jeg fyllt vann i Cocoon'en! Dytta oppi en varmekolbe da jeg måtte ta litt kaldt vann fra springen. I morgen skal jeg ta en tur på Biltema og Clas Ohlson, og prøve å finne litt netting i plast. Tenker at dette vil være til god hjelp når jeg skal prøve å lage plen, siden Monosolenium tenerum'en (finnes det virkelig ikke et enklere navn for den nå som man ikke får kalle den Pellia?) liker å virvle rundt. Skal kickstarte filteret når jeg begynner å innrede, er lite vits i å gjøre det nå som det kun er vann og sand oppi der.

Er en stund siden jeg har fôret med sorte mygglarver, men siden Apisto-hannen har blitt tøffere i trynet, syntes jeg det var på tide. Har funnet ut at å dosere mat med engangssprøyte er genialt! Har en liten kopp som jeg legger fôret i pluss litt akvarievann, og doserer enkelt mengden mat med sprøyta. Er så utrolig mye enklere enn å slippe en liten klump myggiser i akvariet, for så å se at det ble alt for mye... I tillegg kan jeg "sikte" litt, så både Apisto-hannen og Smykketetraene kan gumle i seg. Og hei som det falt i smak! I begynnelsen var Smykketetraene litt redde for de store, lange tingene som kom oppi akvariet. Men nå er de mye tøffere i trynet, og kaster seg over maten uten å nøle. Apisto-hannen er derimot litt mer beskjeden i matveien, og liker å sjekke ut ting før han spiser det. Og innen den tid har som oftest en frekk Smykketetra spist maten rett foran ansiktet hans. Men han fikk da i seg litt han også

Jeg så forresten Apisto-hunnen i stad. Hun skvatt til når jeg bevegde meg, men jeg fikk fortsatt sett henne. Det ser ut som at hun er i fin form, og hun har helt klart fått i seg mat hun også. Har "sprøytet" litt avskallet artemia bak i Sverdplante-kaoset, siden det er der hun oppholder seg. Det har nok fungert etter planen.

Gleder meg veldig til å få klart det nye akvariet. Hver gang jeg sitter ved den stasjonære pc'n, kan jeg titte bort på de søte, små rekene. Det her blir bra!
Huff, jeg sliter med å få ting planlagt nå. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal ha i hvilke akvarier, hva slags nye akvarier jeg skal kjøpe, hvor jeg skal ha dem... Må skrive en liten ønskeliste for meg selv, så jeg ikke blir helt surrete.

63L - Blir som den er, med Nannostomus Marginatus og Apistogramma Borellii. Må ominnredes. Skal flytte inn noen Otocinclus Cocama senere.

19L - Blir stående tom frem til jeg finner et fornuftig sted å plassere det. Vurderer å sette det på "gulvet" i møbelet det står i nå. Det vil ikke synes noe særlig, men det er i det minste en plass. Vil sannsynligvis bli et rekekar igjen.

18,5L - Blir det nye rekeakvariet. Må innredes ferdig og kickstartes, før både Sakurarekene og de Blå Tigerrekene får flytte inn. Står fint plassert ved siden av den stasjonære pc'n.

63L (ny) - Planen er å kjøpe en ny 63L som skal stå ved siden av den jeg allerede har. Tenkte først å bare ha noen rolige og fredelige fisker her, så jeg kan bruke det til oppvekstkar for eventuelle A. Borellii-ungfisk etterhvert. Vurderer å heller ha Apistogramma Macmasteri og en eller annen type tetra i dette planlagte karet.

50L (ny) - Har fått tilbud om å kjøpe et kjempelekkert 50L akvarie. Må bare fjerne en bokhylle, så har jeg et ideelt sted til det. Dette hadde da vært supert å bruke som oppvekst-kar. Kan også brukes til karantenekar når det ikke brukes til ungfisk.

Ok, det virker kanskje som om planen allerede er lagt. Takk og lov for at jeg får jobbe mer for tiden, så jeg faktisk har råd til dette. For huff, denne hobbyen er ikke billig! Men det er jammen verdt det. Mamma klager over at jeg går alt for fort frem, men som jeg prøver å få henne til å skjønne, er det mine penger som jeg tjener selv, og hvis jeg skulle gå lei er det sjeldent et problem å selge akvarier.

Nå skal jeg fylle noen bøtter vann for mellomlagring og plukke ut litt forskjellig mose til 18,5litern. I løpet av uka får jeg forhåpentligvis mosenetting, og da begynner det å nærme seg innflytningsklart
Jeg fikk nettopp en åpenbaring. Har lenge lurt på hvorfor jeg har syntes det har vært vanskelig å lese av korrekt farge på JBL dråpetester, når alle andre sier at det er så enkelt og nøyaktig. Så, plutselig: fargen på vannet. Jeg har en haug med røtter og blader som gir vannet i akvariet et nydelig brunskjær, dette vil naturligvis bli vannet ut etterhvert. Men det er også selvfølgelig grunnen til at fargene har vært litt merkelige. Vel, problem solved Måtte få skrevet det ned, i tilfelle det går i glemmeboka senere.
Hehe jeg skulle til å dråpeteste avkok av cattapa, orekongler og eikeblader, men det gikk selvfølgelig ikke med den mørke fargen det var på avkoket... Da må man til med PH-penn!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap