Stine Sofie's akvariehjørne (side 3)

Hehe, forstår godt at det ble et problem ja Men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg brukte så lang tid på å innse at fargen på vannet er problemet, har jo hørt om den problemstillingen flere ganger her inne! Jaja, ting tar tid...
Jeg satt i sofaen og så på tv, da jeg tittet bort på akvariet. Der så jeg alle Smykketetraene og Mr. Borellii surre rundt, og tenkte at jeg skulle gi dem litt avskallet artemia. Er så koselig å fôre når "alle" er fremme Satt og tittet på fiskene mens de spiste og var ganske oppslukt av Mr. Borellii (jeg tror han bare må hete det) som blir tøffere i trynet for hver dag som går. Var helt borte i min egen verden da jeg plutselig så noe som beveget seg blandt Sverdplantene. Og jammen kom ikke lille frk Borellii frem også! Hun gumlet i seg litt fôr som kom svevende hennes vei, men kastet seg ikke akkurat inn i matkrigen. Likevel var det veldig koselig å se at hun faktisk er interessert i mat hun også

Jeg har jo lyst til å få fôret opp den hunnen, siden hun er liten, spinkel og sky. Blir ikke noen husmor ut av det! Forhåpentligvis vil hun bli tøffere hun også, og skjønne at hverken Mr. Borellii eller Smykketetraene vil gjøre henne noe. Og viktigst av alt; at jeg ikke er så skummel som hun tror!
Morna!
Skikkelig fint Sør-amrikansk akvarie du hadde! tenkte selv på dette men havnet til slutt på afrikansk

Kenneth
Takk for det Er selv veldig fornøyd med akvariet. Det skal ommøbleres litt når jeg får nytt armatur til det, siden jeg da får mulighet til å flytte på filterinnsuget. Har litt dårlig sirkulasjon nå siden innsuget er "gjemt" bak en rot, men det kommer til å se sånn ca. likt ut.

Har knipset litt bilder i dag. Jeg føler meg blond når det kommer til speilrefleksen min, jeg har aldri orket å sette meg helt inn i det. Har et Canon EOS 450D, fikk det kort tid etter at det var ute i butikk. For en stund siden med andre ord. Men jeg prøver og feiler. Mest feiling. Takket være bildene har jeg funnet ut at jeg har masse spøkelses-fisk og reker. Men en gang i blant kommer det noen blinkskudd. Er bare synd at det er så få av dem. Slenger ut noen i alle fall.

[External Image]
Bilde nr. 1 er av det nye akvariet, Cocoon 18,5L fra Aquatic Nature. Er absolutt ikke ferdig innredet, men jeg pusler stadig med det.

[External Image]
Bilde nr. 2 er av Smykketetraene, som stadig poserer for kameraet. De er utrolig enkle å ta bilde av, nysgjerrige som de er. Og at de stadig står stille i akvariet gjør jobben latterlig enkel.

[External Image]
Bilde nr. 3 er av Mr. Borellii, som tok turen frem til frontglasset. Det er faktisk det første bildet jeg har tatt av han. Var litt morsomt å få bilde av at han speiler seg i sideglasset. Han er en snasen kar!
Fant noen bilder av rekene på kameraet, så jeg får slenge ut dem også. Måtte forminske de ganske mye for at de skulle bli halvveis tydelige, men det får gå.

[External Image]
En Blå Tigerreke som koser seg med alge-wafers. Man kan også se en Sakurareke i bakgrunn som kommer snikende mot maten.

[External Image]
Enda en Blå Tigerreke, som sitter på en moseball. Moseballen hadde blitt litt skitten etter at sand virvlet opp etter et vannbytte.
Speilrefleks kamera er tøft, har noe gammalt greier men det tar nå nogelunde greie bilder. Sliter med og fokusere skikkelig når det blir nærme så det er ikke så mange panorama bilder, heller litt langtatt
Cocoon akvarie er grisestilig!
Sitter og tenker på og kjøpe ett slikt ett eller fluwal edge, men det er så mye delte meninger om sistenevnte så jeg vet jaggu ikke..
Koster vell noe av det samma?
Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for Cocoon fremfor Fluval Edge. Men, smak og behag. Cocoon finnes i så mange varianter og størrelser, så man har litt flere valgmuligheter. Begge deler koster jo noen kroner, jeg kjøpte mitt i Sverige, noe som var betraktelig billigere enn å kjøpe det her i landet.
Det ble veldig fint Skulle ønske jeg hadde et slikt rekekar jeg også! Det blir sikkert stilig når rekene kommer oppi! Virker som en passelig størrelse.
Stine Sofie
Jeg føler meg blond når det kommer til speilrefleksen min, jeg har aldri orket å sette meg helt inn i det. Har et Canon EOS 450D, fikk det kort tid etter at det var ute i butikk. For en stund siden med andre ord. Men jeg prøver og feiler. Mest feiling. Takket være bildene har jeg funnet ut at jeg har masse spøkelses-fisk og reker. Men en gang i blant kommer det noen blinkskudd. Er bare synd at det er så få av dem. Slenger ut noen i alle fall.


Kjenner meg veldig godt igjen på dette. Jeg bare måtte ha speilrefleks for et par år siden,(for jeg hadde jo sett hvor flotte bilder folk tok med speilrefleks!) kjøpte canon best-i-test og greier og satte i gang. Jeg fikk bare ikke til et eneste bra bilde Jeg orket nesten ikke røre kameraet, syns det var skikkelig nedtur å betale så mye for noe jeg trodde kunne trylle fram supre bilder -også kunne ikke kamera trylle likevel (hehe)

Jeg bestemyte meg for å selge det i vinter, fikk igjen halvparten av det jeg kjøpte det for. For pengene kjøpte jeg istedet et kompaktkamera, Sony DSC-WX1. (Også best i test ) og det er det lureste jeg har gjort på lenge! Dette kamera forstår selv jeg å bruke og det tar helt supre bilder etter min kvalitetsskala. Dessuten har kameraet en meget god videoopptaker som jeg bruker veeeldig ofte

Nå skal ikke jeg prøve å påvirke deg til å gi opp speilrefleksen din, MEN hvis du finner ut at kamera blir liggende ubrukt er det greit å være ærlig med deg selv. Hvis du vet at du ikke kommer til å gidde å sette deg inn i det (som jeg til slutt måtte innse selv) så er det bedre å selge det og få igjen litt penger for det før det er for seint. Sånne "duppeditter" blir fort avlegs og prisen synker sinnsykt raskt.

Jeg skjønte det når jeg prøvde å selge mitt. Jeg var overlykkelig over å få inn halvparten av prisen jeg kjøpte det nytt for. Men hadde jeg venta et år til måtte jeg gitt det bort gratis...
Hehe, godt å vite at jeg ikke er den eneste. Men det er i grunn litt rart, for det er kun i akvarie-sammenheng jeg sliter med speilrefleksen. Tar en del bilder av andre ting, drev litt med naturfotografering før, uten problem. Men jeg tror mye er gjort hvis jeg bare gidder å pugge hva blender, lukkertid, eksponering osv. er. Og forhåpentligvis få kjøpt meg et macro-objektiv!

Har et godt kompaktkamera selv. Fikk det for kun få mnd siden, Canon Ixus et-eller-annet. Bruker dette også en del, men ikke så mye i akvariesammenheng. Det er mer "kameraet jeg alltid har i veska", som blir med på turer og reiser osv.
Stine Sofie
Tar en del bilder av andre ting, drev litt med naturfotografering før, uten problem.


Å men så bra Trodde du ikke brukte det til noe
Nei, nei, nei! Kom nettopp hjem, tittet som vanlig inn i 63litern. Og der kommer Mr. Borellii svømmende. Jeg studerer kjekkasen, og plutselig ser jeg to prikker øverst på ryggfinnen hans. Studerer nærmere, i håp om at det er noe ufarlig. Men han føyk avgårde før jeg rakk å se godt nok. Han skulle vel fri til dama si, eller noe i den duren. Og nå sitter jeg her, livredd for at det er hvitprikk i karet. Titter bort på akvariet hvert femte sekund i håp om at hannen skal komme frem så jeg kan studere han nærmere. Jeg ser ingenting på de andre fiskene. I morgen skal jeg til Kløfta, og har uansett bestilt bl.a. Esha Exit og 2000. Vil ikke utsette Borellii'ene for 32C, og hvis det viser seg å være hvitprikk, blir det medisinering.

Dessuten ser det skrantent ut i rekekaret nå. Jeg ser èn Sakurareke og èn Blå Tigerreke. Hvor stor er sjansen for at de andre 18 har gjemt seg? Liten. Tror det kommer til å bli trist å flytte dem til det nye akvariet når det er klart, for jeg er redd for at det skal være få reker som dukker opp... Det nye karet skal i alle fall innredes så jeg får litt bedre oversikt, noe som kommer til å hjelpe mye. Nå kan reker ha dødd både her og der uten at jeg har sett dem. Men på den andre siden, det kan jo være mange reker som har gjemt seg. Hvem vet, det er bare flyttingen som vil vise det.

I bunn og grunn er det litt trist å se bort på akvariene nå. Har liksom negative følelser ang. begge karene. Har lite lyst til å finne et par-tre reker under flyttingen, og i tillegg få hvitprikk i 63litern.

Det er 1mnd (i dag) siden Smykketetraene flyttet inn, og nesten 3 uker siden Borellii'ene kom. Det finnes ikke en eneste ting som kan ha stresset dem etter at de flyttet inn, og at hvitprikk ikke vises før det har gått mellom 3 uker - 1 mnd har jeg vanskelig for å tro.

Forhåpentligvis er de to prikkene borte når jeg står opp i morgen tidlig. Har nettopp fått lønning, og vil ikke ødelegge min shopping- og Aquamanias-dag med å ha fått hvitprikk i akvariene. Blir nesten kristen nå, bare for å be om å slippe hvitprikk. Selv om behandlingen i seg selv er enkel, blir man så bekymra når det er sykdom i karene...
Krysser fingrene for at rekene har gjemt seg og at prikkene ikke er prikker

Takk for det Solveig. Jeg er nesten frista til å ta Mr. Borellii ut av akvariet og "ta av" de to prikkene. Jeg skjønner nesten ikke at det kan være hvitprikk heller, for det ser egentlig ikke sånn ut. Har tittet litt på artikkelen om sykdom, og det ligner egentlig mer på sopp. Jeg kan ikke skjønne hvordan han i så fall har fått sopp. Skal ta litt hyppigere vannbytter, og håpe det forsvinner av seg selv. Ellers kommer jeg jo til å ha både Esha Exit og 2000 i skapet fra og med i morgen, så hvis det blir nødvendig er det vel bare å dra i gang medisinering...
Helt i starten av min akvariekarriere hadde den ene av rosentetraene en hvit prikk på ryggfinnen, og jeg fikk småhetta og tenkte hvitprikk. Det så ut som en liten bomullsdott på finnen. Og dotten var borte dagen etterpå... Hva det var, har jeg ikke svar på.

Håper Mr. Borellii er helt fin i dag!
Jeg burde kanskje egentlig være glad nå. De to prikkene på Mr. Borellii er så og si borte, kan såvidt skimte en liten prikk. Har også sett noen flere reker, men ikke et antall å juble for. Men stemninga er alt annet enn god. Fikk en sms av mamma om å ringe henne når jeg var på vei hjem fra jobb. Det gjorde meg naturligvis bekymret, siden hun har vært hos dyrlegen med pusen vår i dag. Og jeg hadde grunn til å være bekymra. Fikk en trist beskjed om at pusen vår, Pita, som har nyresvik og snart er 11 år, har kort tid igjen. Nyrene hans har sluttet helt å fungere, han har fått flere svulster på nyrene, blod i urinen, unrinveisinfeksjon osv. Vi kunne la han gå på Penicilin over helga for å "si farvel", men jeg har sterke meninger ang. avliving av syke dyr, derfor skal han få slippe i morgen.

Blir nok litt dempet stemning i dag. Og i morgen. Og i helgen. Og i påsken...
Føler med deg Stine, man blir jo så forferdelig glad i dyra sine, spesielt når man har hatt dem så lenge. Men er veldig enig med deg, bedre at katta får slippe når den er så dårlig. Der er jeg også veldig bestemt, bikkja mi skal få slippe når "tiden er inne" og hun er 13 år med kreft så jeg har begynt å forberede meg for lengst...
Uff, ja, pusen har hatt nyresvikt i en del år nå, og gått på medisiner for å bremse det. Men, dagen måtte jo komme. Og nå er lille Pita borte...

I dag fikk jeg mosenetting i posten. Straks skal jeg begynne med å lage moseplen, noe som kan bli veldig spennende. Har lyst til å få rekene oppi så fort som mulig, men er litt usikker på hva jeg skal gjøre med filtrering. Kommer til å bruke svampen fra Fluval'en som går i rekekaret nå i det nye hang-on filteret, men det er jo bare 1/4 av blåfiltersvampen som får plass. Syns hele prosjektet er litt risky, spesielt med de skjøre Blå Tigerrekene. Kan jo ta over Sakurarekene først, og så flytte over de Blå Tigerrekene hvis alt ser bra ut...
Åh, for en møkkadag.

Startet prosjekt "innrede Cocoon og flytte rekene". Har jo endelig fått nettingen, og hadde helt klart for meg hvordan det skulle se ut. Naturligvis var jeg ikke engang i nærheten. Det hele gikk ganske dårlig, en haug med mose i en klump og blæ. Tok det meste av mose fra det nåværende rekekaret, og der dukket det opp alt mulig av ekle skapninger. Alt var i grunn ganske negativt. Dukket til og med opp tre fisker, som jeg aldri har sett før. De var stygge og små, men de får da bo i 19litern til jeg ser hva det er... Skal få lagt ut bilder når jeg har ladet kameraet.

Æsj, er egentlig i skikkelig dårlig humør. Dukket opp hele 2 Blå Tigerreker og ca. 6 Sakura-reker. Vel brukte penger på de Blå Tigerrekene altså. Frista til å legge hele rekeprosjektet på hylla, og bare la rekene som er igjen få gå i Cocoon'en...
Stine Sofie
Æsj, er egentlig i skikkelig dårlig humør. Dukket opp hele 2 Blå Tigerreker og ca. 6 Sakura-reker. Vel brukte penger på de Blå Tigerrekene altså. Frista til å legge hele rekeprosjektet på hylla, og bare la rekene som er igjen få gå i Cocoon'en...


Jeg fikk tilsendt 15 blå-tigerreker, tipp topp stand når de kom men alle døde innen et døgn. Dette kan skje, og det koster mye. Hadde det ikke vært for at all min plass går til guramier (som elsker reker til frokost) så hadde jeg faktisk prøvd igjen... Jeg hadde en stooor koloni med kirsebærreker som guramiene nesten spiste opp. Jeg ser en og annen reke en sjelden gang -jeg savner rekene... De er jo så fine
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap