Stine Sofie's akvariehjørne (side 4)

Har falt fra noen jevnt og trutt her, men jeg visste ikke at så mange var borte... Jeg kommer sikkert til å kjøpe noen flere en gang, men ikke med det første. Skal kjøpe en del nye Sakurareker når alt er på plass med det nye karet, men de Blå Tigerrekene drøyer jeg litt med. Reker er veldig flotte skapninger, men jeg var nok litt vel optimistisk når jeg kjøpte de Blå Tigerrekene som "førstegangsreker".
Jeg har noen blå tigerreker jeg også, men har nok mistet en del av dem siden jeg kjøpte dem i desember. Sikkert bare halvparten igjen (kjøpte 20). I tillegg mistet jeg alle mine Black Bee reker her i vinter. La ikke merke til det en gang, de ble bare borte. Aner ikke hvor de ble av, for alt jeg fant var èn død reke i løpet av hele vinteren. Men borte ble de.
I tillegg har CRS koloniene mine, som var kjempesvære før HMF-filterperioden, bare rett og slett.... forduftet. Har noen få stakkarer igjen her og der. Jeg fatter ikke hva som har skjedd!?

Det er nesten så jeg tror det er noe galt med vannet som vannverket leverer... det har vært påfallende lav reke-trivsel her denne vinteren og høsten. Av en eller annen grunn sliter jeg nå med å få til reker, mens tidligere hadde jeg tusenvis.

Det er mange som sliter med reker for tiden, ser det ut til. Skriver vel dette mest for at "felles skjebne er felles trøst", hehe
Hyggelig at du også titter innom Mona Skjønner hva du mener med at rekene "forsvinner", har skjedd nøyaktig det samme her. Har sett maks 3 døde reker, hadde 22 reker, og har nå ca. 8stk. Når jeg har sett en død reke har jeg studert litt, og ingen av de andre rekene virker interessert i å spise eller plukke på dem. Så at de bare forsvinner er i grunn litt snodig.
I kveld har mye blitt oppklart her. For det første tror jeg småfiskene som dukket opp i rekekaret er N. Marginatus-yngel. På en eller annen måte har jeg fått med egg fra 63litern til 19litern, der yngelen har klekket og kost seg med microorganismer fra all mosen. De har jo tross alt klart å vokse seg så store som 1,5-2cm! Ta gjerne en titt i tråden jeg la ut om temaet, hvis noen skal kunne ha noen andre forslag. Skal prøve å få til litt infusorier i morgen, siden karet nå er nærmest tomt for mose. Jeg så ett yngel som prøvde seg på litt avskallet artemia i går, som jeg sprøytet oppi etter at 63litern var ferdig-fôret. Men disse små-munnene klarer jo ikke å få i seg svære sakene, og infusorier tror jeg kan være verdt et forsøk, til tross for at yngelen nå er ganske store.

I tillegg tror jeg at jeg har funnet en teori for rekedøden den siste tiden. Da jeg innredet Cocoon'en og fjernet mye mose samt rotet litt rundt i det tidligere rekekaret, la jeg merke til en god del planarier. Ble nettopp litt nysgjerrig på disse stygge og ekle skapningene, og søkte litt på forumet. Fallt over en tråd der det ble nevnt at planarier kunne være farlige for reker. Etter mer research, fant jeg ut litt mer spesifikk informasjon. Planarier kan visstnok hive seg over reker som nettopp har byttet skall. Dette kan derfor forklare hvorfor rekene som gikk i skjul etter at jeg fant en rekke skall i akvariet, aldri dukket opp igjen. Skal være ekstra på vakt for de ekle krypene fra nå av, ikke søren om de skal få være grunnen til at pengene mine flyr ut av vinduet!

Slenger med et bilde av en av de muligens N. Marginatus-ynglene (samme bilde som i tråden linket ovenfor).
Hvis jeg bare vant i lotto... Men, jeg er jo faktisk ikke gammel nok engang.

Jeg har lyst på så mye. Jeg har lyst på et nytt Juwel Lido, og jeg angrer så ufattelig mye på at jeg solgte det jeg hadde. Faktisk så skjønner jeg ikke hvorfor jeg gjorde det, men det var vel fordi min mor maste så fælt på å få det vekk fra stua. Og jeg visste jo ikke at jeg skulle bli bitt av basillen igjen etter at par mnd...

Også har jeg lyst på en ny 63L, og jeg vil ha det nå! Jeg må virkelig ta meg sammen for å ikke kjøpe akvarium og filter. Koster jo bare en tusenlapp. Skal på Aquamanias i morgen og hente bl.a. et nytt armatur til 63litern, og da har jeg et heldekkende til overs som jeg kan bruke på en ny 63L, frem til jeg har råd til et nytt armatur til det også.

Det værste er at faren min snart skal flytte nærmere. Og da får jeg jo enda et rom, i tillegg til "leiligheten" i 2. etasje hjemme hos mamma. Og jeg må jo naturligvis ha vann på rommet der også. Men faren min har blitt litt bitt av basillen etter å ha kjørt meg til både Aquamanias og Akvariereker opptil flere ganger, og har selv lyst på et stort akvarium. Jeg har allerede planlagt hva han skal ha i dette akvariet, han vet det bare ikke enda

For en times tid siden satt jeg i gang med prosjekt infusorier. Det kan bli spennende... Søkte meg frem til Mona O sin tråd om bombesikker oppskrift på infusorier, og nå har jeg to glass med tørket banan og akvarievann stående til godgjøring. Tenkte at det var like greit å forsøke med to glass, må jo klare det i ett av dem? Er litt fristet til å la det ene glasset "flyte" i et av akvariene, for å holde en høyere temperatur. Har på følelsen av at infusoriene trives bedre i no'n-å-tjue-grader. Skal også få tak i en microorm-kultur. Nå som jeg tror at yngelen er N. Marginatus, må jeg jo virkelig gjøre et godt forsøk på å få dem til å leve opp
Blir spennende å se om du får til infusiorene, Stine Sofie! Imponerende å få yngel du ikke vet sikkert hva er, uten en gang å ha prøvd. Håper de vil leve opp

Reker kan jeg ikke noe om, men har studert "viftereker" på Buddy og syns de er halvveis creepy og halvveis stilige. Så jeg er nok ikke noe rekemenneske, tror jeg!
Hehe, ja søren at ingen filmet uttrykket mitt da jeg så en fisk i rekekaret! Først trodde jeg det var en liten flis fra rota som stakk opp, men neida, jammen var det ikke noe som levde. Og etterhvert som jeg fjernet mose, dukket det da opp hele tre stykker! Bare litt teit at det er påske nå, blir liksom ikke like enkelt å få tak i microorm eller annet fôr. Men de har jo klart seg til nå, så de burde klare seg i en uke til

Enig med deg ang. viftereker. Har ikke hatt sansen for hverken de, amano eller kloreker. Men på Buddy på Strømmen har de stadig vekk noen Kirsebærreker og Red Bee i Aquabox'ene foran plantekaret, noe som gjorde meg litt nysgjerrig på dem. Og etter første gang jeg var inne på Akvariereker.no hadde jeg bestemt meg for å ha et rekekar før jeg i det hele tatt rakk å tenke.

Er livredd for å få planarier i Cocoon'en. Frister å skaffe noen rekevennlige fisker som kan spise opp eventuelle planarier, men de eneste fiskene jeg vurderer er noen små rasbora. Og jeg liker ikke tanken på å ha fisk i en 18,5L, og jeg er også usikker på om de små rasboraene i det hele tatt klarer å spise planarier. Spesielt når det er planarier med litt størrelse på.

I tillegg har jeg jo egentlig bestemt meg for å ha kun Sør-Amerika, reker er det eneste unntaket. Men jeg har jo en svakhet for både rasbora, dvergkuler og kampfisk, som alle kommer fra Asia. Pluss killi, og da er man jo plutselig i Afrika. Tja, kanskje jeg skal ha Sør-Amerika hos mamma, og Asia og killier når faren min flytter nærmere? Hmm...
Jeg er veldig glad i mine amanoreker! De er veldig fine og underholdende, mye sjarm De gjør en svært god jobb i karet også! Vifterekene ser jeg ikke mye til og de jeg har nå har liksom ikke mye til personlighet heller. Kirsebærreker har jeg også, men ikke i et eget rekekar.
Kjenner jeg får fryktelig lyst til å prøve noen nye reker (litt vanskeligere og mer spesielle) i et eget kar, når jeg leser tråden din! "Heldigvis" så har jeg ikke penger til å kjøpe det
Stine Sofie
Pluss killi, og da er man jo plutselig i Afrika.


Åh, det finnes massevis av flotte killi-arter fra andre kontinenter enn Afrika! Mange av de sør-amerikanske er favoritter hos meg. Se for eksempel på Simpsonichthys reticulatus! Den har jeg lyst på. Den er fra Rio Xingu, Sør-Amerika. Her er også et par bilder av den.

Hvis du i fiskebasen her på AF klikker på det første navnet i fiskens navn, så listes det opp alle andre i samme slekt (Simpsonichthys). Se hvor mange det er av bare den ene slekten i Sør-amerika
Åh, Mona, nå ødela du jo plutselig alt, nå må jeg jo ha Sør-Amerikanske killier! *Fnis* Simpsonichthys suzarti var jo rett og slett lekre, jeg tror jeg nettopp ble forelsket. Simpsonichthys reticulatus var også utrolig vakre. Har hatt Klovnkilli som favoritt en stund, men jammen finnes det ikke mye annet der ute også! Det lønner seg visst å lete, eller å ha en Mona som gjør letingen for en. Hehe.

Maren: Hyggelig å høre at jeg inspirerer noen Og ikke vær redd, en dag har du nok noen ekstra kroner! Å ha reker i artskar er et flott syn. Det eneste negative er at det ikke er noen innbyggere der som kan holde karet fritt for ferskvannslopper, planarier og andre småkryp. Oppblomstringen i 19litern, som pleide å være rekekar, er enorm. Det kryr nærmest av kryp oppi der. Skjønner helt klart hva som menes med at mindre kar er vanskeligere enn større, det skal ikke mer til enn bittelitt fôr som blir liggende før alt mulig av uønskede levende vesner dukker opp. Men det blir i alle fall nok av snacks for Nannstomus-yngelen når de blir store nok til å gape over maten
Det er rart hvor mye man finner på nettet. Ville ta en titt på Simpsonichthys suzarti i natt, og google blir flittig brukt til sånt. På første treff kommer jeg inn på Cynolebias.org, og finner denne teksten;

"[...] This new species showed up in a pet store in Norway. It has never been found in the wild and can therefore not be described scientifically."

Har også googlet meg frem til mye info om N. marginatus, i håp om å finne tips og triks for å få yngelen til å leve opp. Så nå har jeg bl.a. funnet ut at N. marginatus er veldig sky, og kommer kun frem ved fôring. Ellers gjemmer de seg blant planter, og trenger et godt beplantet kar for å ha mange gjemmesteder. De er også kresne i matveien.

Jeg trodde nesten at jeg leste feil. Mine N. marginatus kunne ikke vært mer motsatt av den beskrivelsen. De leer ikke på en muskel engang hvis jeg kommer valsende forbi karet dems og slenger meg ned på stolen for å glo på dem. Uansett hva slags mat jeg hiver oppi til dem, kaster de seg villig over det. Nå har jeg ikke testet flakfôr, da dette ikke er noe man finner i mitt hus, men avskallet artemia, mygglarver, Hikari Cichlid Gold og Cichlid Staple (bløtlegges og moses) og discusbits går ned på høykant. De bryr seg heller ikke om Herr og Fru Borellii som fyker rundt etter hverandre.

Jeg burde ikke holdt meg våken til nærmere halv fire i natt. Absolutt ikke. I nattens mulm og mørke bestemte jeg meg nemlig for at det er tid for å kjøpe 63L nr 2. Senere i dag skal jeg til Aquamanias, og slang med et nytt filter på bestillingen. Etter onsdag en gang skal jeg hente akvariet. Jeg har gruet meg litt til å gjøre det, forr dum som jeg er, plasserte jeg 63L nr 1 litt fra kanten på bordet det står på. Og, ærlig talt, jeg visste jo allerede da at det senere skulle en ny 63L der. Med akvarier som er 60cm brede, og et bord på 120cm, er det ikke plass til å ha karet noe annet sted enn på kanten.

Men 63litern jeg har nå må jo tappes ned uansett. Jeg lurer i grunn på hva jeg tenkte da jeg satt det opp. Underlag gikk helt i glemmeboka, og helglasskaret ble satt rett på bordet. Smart. Så, karet må flyttes, det må løftes og plasseres på et underlag. I tillegg er jeg veldig frista til å ommøblere litt oppi der. Jaja, da har jeg litt å gjøre i påsken
Da er jeg hjemme igjen etter en veldig koselig tur på Aquamanias. Har kjøpt nytt armatur, filtervatt, Esha Exit og 2000, gjødselkuler, flytende gjødsel, reflektorer, en lekker rot og et Tetratec Ex 600. Nå mangler jeg bare akvariet, så er alt egentlig klart Får akvariet og lysrør på onsdag. Så da er det bare å overtale seg selv til å starte med flyttingen av 63litern, før jeg kan begynne å sette opp 63L nr. 2! Måtte naturligvis ta en ekstra titt på fiskene som skal flytte inn i dette karet, Apistogramma macmasteri. Gleder meg til å ta med et par hjem en dag
Åh, jeg hater å være borte fra fiskene mine... Er hos faren min på Vinterbro, dro hit i går og skal hjem i morgen. Når jeg kom hjem etter jobb i går hadde jeg fått microorm i posten, og måtte jeg være kjapp med å få i gang en kultur før jeg skulle dra. Er ganske ukult å dra fra et par A. borellii som nettopp viste første tegn til lek, reker som har flyttet til nytt kar og små Nannostomus-yngel, i tillegg til nystartet microorm-kultur og infusorier. Det går nok bra, men kan ikke unngå å bli bekymret.

For ja, mine A. borellii har faktisk vist tegn til lek! Er så ufattelig spennende å se på dem om dagen. Ved fôring på tirsdag kom alle fiskene frem for å spise, bortsett fra hannen. Altså helt motsatt av hvordan det pleier å være, for hunnen er den som vanligvis holder seg unna. Etter at dagens mygglarve-dose var oppspist, kom hannen ut fra buskene. Jeg har aldri sett så tydelig fargeforandring på fisker i lek. Den sorte stripen hans var helt borte, og han var kun lys gul og blå. Han blafret med halefinnen på en måte jeg aldri har sett før, og svømte bort i motsatt side av karet. Det er helt klart noe på gang...

Jeg så også Smykketetraene mine i lek her om dagen. Faktisk så tror jeg det var samme dag. Tittet bort på karet, og fiskene svømte fredlig rundt. Plutselig så jeg noe som "vibrerte" på en rot. Og jammen var det ikke to Smykketetraer som ristet inntil hverandre, over hverandre, under hverandre, rundt hverandre.

Yngelen er fortsatt i live, men det er fortsatt uvisst hva de faktisk er. Men med micromark og snart nok infusorier, skal det nok bli fart på veksten. I tillegg er et par av Sakurarekene med egg nå
Enten er det jeg som er gammel eller så skriver du bra for din alder Din tråd har blitt en av mine faste poster -ikke bare skriver du bra men du har en akvarie-logikk som jeg setter pris på! ) Folger deg videre
Det varmer med en koselig tilbakemelding i dette fæle påskeværet, takker så mye Ble straks bedre når jeg begynte å lage avsnitt igjen, eller hva? Hehe. Hyggelig å høre at du liker tråden min. Følger med på din også, og er fortsatt like fasinert over Kuhlii-landsbyen. Tenker stadig vekk på hva som kan brukes som stammer til å lage Moseball-trær, hehe. For det var rett og slett knalltøft så lenge det varte!

Vil også ønske deg, Lisbeth, og alle andre som skulle tusle innom tråden en riktig god påske!
Det er straks mye lettere å lese med avsnitt, Stine Sofie

De killiene var kjempefine. I det hele tatt er det utrolig mange fine fisker der ute!
Takk for det

Jepp, avsnitt gjør susen!
Da er jeg hjemme igjen. Tok en tur innom Aquamanias på veien for å plukke opp lysrør og en ny 63L. Var ivrig med å få igang det nye T5-armaturet, og ordnet med lysrør og reflektorer. Tappet ned litt vann i akvariet for å flytte litt på innsuget og utblåset til det utvendige filteret, fant frem dekkglasset og ble kjempefornøyd med resultatet. Tittet oppi 19litern, og til tross for at de tre småtassene er profesjonelle til å leke gjemsel, fikk jeg øye på en av dem. Og jeg trodde nesten ikke hva jeg så, jammen som den hadde vokst på noen få dager! Alt var i grunn bare fryd og gammen. Men som dere kanskje skjønner, bygger det her seg opp til noe.

Og jada. Rekekaret. Det måtte jo bare være rekekaret som skulle ødelegge humøret. Tittet oppi, og alt så fint ut. Frem til jeg så to døde Sakurareker i javamosen. Etter å ha sett nærmere, så jeg noen tomme skall, og planarier som krøp rundt på glasset. Supert. Enda mer planarier... Jeg fatter ikke hvordan jeg skal bli kvitt de krekene. Rekene har fått et par kuler med fôr to ganger etter at de ble flyttet til det nye karet. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med det karet nå. Gi opp rekene, eller prøve med f.eks. noen små Rasbora? Åh, det er jo bare pes med de dyra!
Så synd med rekene, Stine Sofie! Her sliter jeg med alger, du med planarier. Kanskje de færreste akvarister har det problemfritt hele tiden? Skal vi trøste oss med det?!

Ellers synes jeg jo at å kalle Aquamanias "på veien" fra Vinterbro til Lillestrøm er ganske drøyt *lol* !
Hehe, du har nok et poeng. Er det ikke det ene, så er det noe annet. Men jeg kunne heller valgt alger fremfor reker til en tusenlapp, hehe!

Og joda, Kløfta er på veien fra Vinterbro til Lillestrøm. Man må bare kjøre litt forbi Lillestrøm, til Kløfta, også tilbake til Lillestrøm igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Bjørkvist
Reklame for plussmedlemskap