Vannverdier 30 l biorb akvarium

Hei!

Jeg er nybegynner med akvarium og gikk til innkjøp av et BiOrb life 30 liters akvarium, som jeg startet opp for ca. en uke siden. Da startet jeg med 5 Guppy fisker og tre planter. Prøver å begrense matingen til en gang pr. døgn og ganske sparsomsommelige mengder.

I dag gikk jeg til innkjøp av JBL easy test-strips og ser at jeg har ganske høye NO2 (nitritt) verdier (100 mg pr. liter) og NO3 (nitrat) verdier (5 mg pr. liter). Dette er tydeligvis ganske normalt i nystartete akvarium, men har nå byttet ut ca. 30 % av vannet to dager på rad og verdiene er ganske stabile.

Så spørsmålet er om jeg bare skal fortsette med å bytte vann hver dag, eller om dette gjør mer skade enn nytte da bakteriekulturen skal ha mulighet til å stabilisere seg? Eller andre tips!

All respons mottas med takk!
Så lenge du har fisk i karet må du bytte rundt 50% av vannet daglig, inntil nitritten er på 0.

Dersom du ikke hadde hatt fisk i, kunne karet stått og godgjort seg og fått opp bakteriekulturen i filteret uten at du trengte å bekymre deg for nitritten. Nå må du ta vare på fiskens helse, og få ned nitritt-nivået så fort som mulig.
For å være helt ærlig så ville jeg ha gitt fiskene tilbake og latt akvariet stå uten fisker i min 4 uker. Det er mye bedre å la karet stå og "godgjøre seg" med mye filterbakterier osv og ha fiskene oppi når det er klart
Om du ikke har lest før, så kan du lese litt i artikkelsamlinga , gjerne under vannverdier

30Liter er ikke mye det heller, og det er nok ikke 30L i et 30liters akvarium om du tar bort grus, røtter og andre ting du putter oppi. Å ha fine gjevne vannverdier er ganske vanskelig i et så lite kar i forhold til f.eks. 100L, for der vil vannverdiene bruke mye mer tid på å forandre seg siden det er mere vann som skal forandres (om du skjønte dette da..??). Du må være nøye med å måle vannverdiene, fôre veldig forsiktig. Kjøp dråpetest, ikke strips, de er mye mer nøyaktige!