Ny i gamet og trenger hjelp, hvor mange fisk i 250 liter?

Hei.

Er ny her, og ny i akvariehobbyen. Ble tipset om siden her av en venninne.

Har nettopp kjørt inn karet mitt ferdig (6 uker), men er usikker på hvilke fisker jeg kan velge.

Dvs jeg har plukket ut noen jeg kunne tenkt meg, men det er nok for mange til et 250 liter. Har skrevet antallet jeg planlegger av fisken, dersom jeg tar den.


20 Kardinal Tetra
10 Puntius titteya
6 Siamesisk Algeeter
10 Botia almorhaev
10 Flekket pansermalle
20 Kuhlii ål
2 Ansistrus sp
2 Båndgurami (evt dverg eller perle?)
10 Kryptopterus bicirrhis


Kunne noen av dere mer erfarne her inne hjulpet meg å sette sammen forslag på fiskestamme utifra fiskene og antallet over? Da hadde jeg blitt utrolig glad! Kan nevne at jeg har utvendig filter som passer til akvarier opp til 500 l.

Har biltemasandi bunn, karet er godt beplantet og det er mange sjulesteder i karet i form av røtter, ol.
Det er en grei sammensetning av fisk, men ja, det blir fullt.

Du har valgt flere typer stimfisker og bunnfisker så her kan det bli veldig fullt i alle lag av akvariet.

Sett opp hvilke fisk som er prioritet 1, feks hvilke bunnfisk er førstevalget ditt.
Start med de så ser du rakst om det er plass til flere i bunnsjiktet.

Jeg hadde en lignende blanding i en 250L og vet at det blir fort fullt. Du skal feks ha et ganske mye større kar for å kunne huse 3 forskjellige stimfisk uten at det ser rotete ut. I alle fall de mindre artene stimfisk du har valgt deg.

Du må jo uansett sette inn fisk over lang tid så du har god tid til å bestemme deg underveis for hvilke fisk som skal bli den neste.

Jeg kan jo si hva jeg ville valgt av de fiskene du har satt opp (og noen forslag fra meg):

Første innbygger: Flekket pansermalle
Andre: Titteyabarbe
Fjerde: Båndgurami
Femte: 6-10 Ottoer

Dette syns jeg er et godt utgangspunk for å få innbyggere i alle sjikt i karet. Da ser du mye lettere hva for noe mer som kunne passet inn.

Feks kan det hende du ser at du kunne ønsket å ha noe i toppsjiktet? Da er en stim med øksefisk noe jeg kan anbefale! Veldig morsomme fisk som vil passe til vannverdiene til de andre fiskene
Dette er fisk som lett hopper ut av akvariet så du må ha dekkglass/heldekkende lystopp

Jeg fåreslår otto som algespiser, skikkelig sjarmerende fisk som passer bra i ditt oppsett. Jeg hadde to ancistrus i min 250L og var sjeleglad når jeg fikk dem ut derifra. De kan bli ganske bøllete og bestemme over hele karet. Ottoer er bare snille de Men som sagt bare et forslag og siden "alle" har ancistrus er det sikkert oftere at de oppfører seg bra enn motsatt
Takk for svar og tips

Øksefisk må vi skrive fra oss. Er samboers kar også, og hun får frysninger av de fiskene. Litt viktig både hun og jeg kan stelle karet hehe
Men det finnes kanskje andre toppsjikt fisker som ikke ser ut som blader ol? Skal søke litt mer på basen selv også.


Otto er jeg litt usikker på, har en venninne som ikke får dem til, som eneste fisk hun ikke får til å overleve. Har kanskje inntrykk av at de er hakket sjørere/vanskeligere å få til enn ansictrus? Men de ser skikkelig søte ut da, så skal lese litt mer om dem!


Du har ikke skrevet den tredje du ville tatt med, tenkte du på en tredje?


Hmm, fisk som jeg tror står høyest på listen må være
- Kardinal tetra
- Cherrybarbe
- Flekket pansermalle

De tre over er jeg vel per dags dato 100% sikker på at jeg vil ha.
Tror jeg har en forkjærlighet mot stimfisk, jeg ser at det er flest stimfisk som får min oppmerksomhet..

Jeg har sett litt på Palett Sciklide også, men slo den fra meg over båndgurami. Men er litt usikker på hvorfor jeg gjorde det.

Så må jeg ha en eller annen algespiser da, der hadde jeg som sakt tenkt på ansistrus. Men skal lese mer om den du foreslo.

Men kunne dette vært bra sammensetnig til en 250 liter, men tanke på mengde fisk:
- 20 Kardinal tetra
- 10 Cherrybarbe
- 10 Flekket pansermalle
- 2 Båndgurami
- 6-10 Ottoer eller 2 ansistrus

Eller blir dette igjen for mye? Eller kanskje plass til fler? Tanknene mine var i alle fall at akvrie skal passe for fiskene "for alltid", altså at jeg ikke skal være nødt til å selge dem etter en stund pga deres størrelse, eller at de har for mange naboer nå som de har vokst.

Å jammen da vil jeg fåreslå en annen nydelig fisk som kan passe i toppsjiktet:
Klovnkilli!!

Jeg forstår veldig godt din fasinasjon for små fisk. Jeg liker ikke store fisk noe særlig, det ser raskt veldig feil ut i en liten lukket beholder med vann.
Jeg gikk fra 250L til 450L og driver fortsatt bare med småfisk. De største jeg har er vel 6 cm Men det er guramier så de ruver likevel litt i vannmassene

Det er helt riktig at ottoene kan være vanskelig å få til. Det som er viktig er at karet er godt innkjørt når de settes inn, det må være alger og nok å spise. Derfor satte jeg dem som sist på lista for innføring. Jeg måtte prøve 2 ganger, før jeg fikk til den 3 gangen, og jeg er veldig glad jeg fortsatte å prøve til jeg fikk de til! Jeg driver å skal renske 450 litern for fisk som ikke hører til Asia, men Ottoene blir. De gir jeg aldri fra meg!

Jeg syns ditt siste forslag på innføring ser veldig bra ut. Men jeg ville satt inn de 10 cherrybarbene først. Start så forsiktig som mulig og sjekk for nitrit. Så kunne du satt inn de 20 kardinaltetraene. Osv

Palettciklide er en nydelig fisk, men vær klar over at den blir hissig når den har unger -og det er vel omtrent 100% sikkert at de vil få unger. Siden de passer på ungene er det også ganske mange som overlever så det blir mange til slutt
Her er en som står på ønskelista mi: zig zag. jeg har aldri hatt den selv, men den er en kul fisk til topp/midt-sjiktet. Jeg har riktignok ikke sjekket om den passer med verdiene til de andre fiskene du har lyst på...
Oj, klovnkilli falt virkelig i smak, nydelig fisk! Men den er middels vanskelig da, hva er det som gjør det? Er de sart mht vannverdier, osv?
Og så er jeg litt usikker på om det er stimfisk eller ei. Øverst står det at det ikke er stimfisk, men i teksten står det skrevet "liten fredlig stimfisk"... Regner med det er stimfisk da? Hvor mange har de behov for å være sammen?
Er denne fisken vanskelig å få tak i i vanlige dyreforetninger?


Ja, var denne hissigheten som gjorde at jeg slo dem fra meg, og heller falt litt tilbake på gurami. Hvilken gurami ville dere anbefalt som nybegynnergurami? Kan båndgurami være et greit valg?
Hva med noen Praktbotia så det blir litt mer fart på bunnen? Jeg hadde disse da vi hadde "Stort" Akvarie (250). De er veldig fine når de farger ut, og de spiser også snegler som du kansje kan få ett problem med

Mvh: PK
[QUOTE=es90]Oj, klovnkilli falt virkelig i smak, nydelig fisk! Men den er middels vanskelig da, hva er det som gjør det? Er de sart mht vannverdier, osv?
Og så er jeg litt usikker på om det er stimfisk eller ei. Øverst står det at det ikke er stimfisk, men i teksten står det skrevet "liten fredlig stimfisk"... Regner med det er stimfisk da? Hvor mange har de behov for å være sammen?
Er denne fisken vanskelig å få tak i i vanlige dyreforetninger?


Middels vanskelig, det bør vel bety litt grei å få til? Jeg vet faktisk ikke. men jeg hadde 6 stk en stund og de var da verken vanskelig eller sart som jeg husker.. . Nuvel, den er kanskje ingen nybegynnerfisk, men er karet ditt innkjørt (med de andre fiskene som "starters") og vannverdiene i orden ser jeg ingen grunn for å ikke prøve denne nydelige lille killifisk!
Per Kristian Pettersen
Hva med noen Praktbotia så det blir litt mer fart på bunnen? Jeg hadde disse da vi hadde "Stort" Akvarie (250). De er veldig fine når de farger ut, og de spiser også snegler som du kansje kan få ett problem med :D Mvh: PK


Om jeg går for botia, så blir det nok pakistanbotia. Den står mer til størrelsen på karet Men enig i at praktbotia er fine, sambo hadde slike før, morsomme fisk!
Lisbeth
[QUOTE=es90]Oj, klovnkilli falt virkelig i smak, nydelig fisk! Men den er middels vanskelig da, hva er det som gjør det? Er de sart mht vannverdier, osv? Og så er jeg litt usikker på om det er stimfisk eller ei. Øverst står det at det ikke er stimfisk, men i teksten står det skrevet "liten fredlig stimfisk"... Regner med det er stimfisk da? Hvor mange har de behov for å være sammen? Er denne fisken vanskelig å få tak i i vanlige dyreforetninger? [QUOTE] Middels vanskelig, det bør vel bety litt grei å få til? Jeg vet faktisk ikke. men jeg hadde 6 stk en stund og de var da verken vanskelig eller sart som jeg husker.. . Nuvel, den er kanskje ingen nybegynnerfisk, men er karet ditt innkjørt (med de andre fiskene som "starters") og vannverdiene i orden ser jeg ingen grunn for å ikke prøve denne nydelige lille killifisk!


Da tror jeg at jeg prøver meg på dem når andre fisk er satt inn og det har gått en stund, samt at vannverdiene har vært stabile lenge.
Noen av fiskene du har plukket ut vil ha forskjellig ph, det vil nok drepe de som ikke blir fornøyd.
Ehm, alle fiskene, med unntak av kuli ål, kan ha en PH på 6. Kuhli ålen kan ha 6,2 som PH.. Vil det altså drepe den å ha en PH på 6?
Tor Magnus Kuløy
Noen av fiskene du har plukket ut vil ha forskjellig ph, det vil nok drepe de som ikke blir fornøyd.


Der er jeg uenig. Syns trådstarter har gjort en god jobb med å finne fisk som kan gå i samme vannverdier
Gratulerer
Gå for Sør-Amerikansk.

- En rolig ciklide som hovedfisk (sommerfugl ciklide par)
- En flokk med Flekket pansermaller 10-12 stk + (har denne arten og de formerer seg sinnssykt bra, den mest uredde coryen jeg har opplevd)
- En stim med tetraer og eller nannostomus. (kardinal, sortneon tetra, neontetra, Morthenthaleri og marmorert øksefisk)
- En gjeng med algespisere (ottoer. Har dette i begge kar, viktig at de har gått en stund i butikken slik at du ser at de klarer seg)
- Eplesnegler for algespising og spise opp alt dødt og overskuddsmat.
- Sandsnegler for å lufte sanden og hjelpe planter til å vokse.

Lykke til.

Espen (bor på Nordnes)

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap