Hjelpsomhet

Jeg sendte mit første (å siste) innlegg i akvaforum. Stålt som jeg var for det var det først akvarie jeg hadde bygd opp fra bunnen av. Jeg jobbet i 28timer med å bygge det opp.(med råd å veiledning fra zoo butikken) Jeg kjøpte maller å grus sammen, for att det skulle bli riktig. Men nei da det stemte ikke. Jeg fikk passe mit på skrevet her, i stede for å kritisere en som ikke har så peiling ikke skrem vannet av en. Før andre også kritiserer finn ut om du er farge blind. Grusen har aldri vært blå men sjøgrønn. Jeg er medl. av andre dyre grupper (hundeklubb, trope fugl klubb.) Der fører vi en dialog på norsk, men i fiske verden er det mange som prøver seg på latin. Jeg var på akvariets dag på Elverum, for med så ble det rene komikvelden. Personer med den breieste dialekten sto der å fortalte om sitt akvarie, å brukte en masse fine latinske ord. Hadde personen hørt seg selv å siden fått høre hvordan det egentlig skal uttales, ville han blitt kjempe skamfull. Jeg har selv 4års studie innen akuttmedisinsk latin, men er på ingen måte utlært. Vis der mener at dere må bruke latin så sett det norske ordet i parantes. Til slutt vil jeg si at etter at jeg har skrevet meg ferdig melder jeg meg ut av akvaforum. Ikke for det at jeg er feig, men med den mottakelsen jeg fikk. Kommer jeg ikke til å tørre å sette inn flere innlegg. Der så kalt eksperter for holde dere her, så får jeg finne meg et annet fora.

joj
Hæ? Er du sur fordi folk kaller fiskene ved deres rette, vitenskaplige navn i blant...??

Det er helt utrolig at du kan finne på å si at folk må "skamme seg" bare fordi de bruker de riktige, vitenskaplige navnene på diverse fisk.

Dette var helt uforståelig for meg iallefall, at noen kan finne på å henge seg oppi.

Jeg vet ikke helt.
I fiskeverdenen er det mange fisker som har det samme populærnavnet, og dermed er det mye lettere dersom man bruker latinske navn. Jeg kan ikke alle de latinske navnene, men de fiskene jeg er interessert i kan jeg. Jeg føler meg ikke truet fordi jeg ikke kan alle navnene, og kritiserer ikke folk pga at de bruker dem.

Og å kritisere folk fordi de ikke snakker perfekt latin? Er ikke alle som har studert det i 4 år heller da. Jeg tør knapt å uttale halvparten av de latinske navnene jeg ser her inne, men all ære til de som prøver. Hva så om det blir litt feil, så lenge vi skjønner hva de mener?

Og at de prater med bred dialekt... Hva så?? Skal alle prate østlendingdialekt fordi du ikke forstår noe annet??

Så du er sur fordi ikke alle likte karet ditt, og skal nå melde deg ut av AF pga det, og later som du har andre grunner enn at du ikke tålte at noen ikke likte karet.

Det går en tråd om det samme her ;)

Kan vel for så vidt være enig i at det noen ganger slenges ut meldinger som er både usaklige og harde, men det er jammen meg mange hårsåre brukere her også. Det er unødvendig mange som tar gode råd innover seg som personlig angrep. Gjør man ting riv ruskende galt og spør om råd må man da tåle å få ærlige svar...

Etter endret:
Måtte leite opp tråden du har blitt så fornærmet i og den tråden er for meg et klassisk eksempel på å ta gode råd innover seg som personlig kritikk. Du skal melde deg ut av dette forumet fordi du har fått tilbakemeldinger du ikke likte. Alle som har gitt råd i denne tråden vil det beste for fiskene dine. De ønsker bare å lære bort ting de har funnet ut selv.

Hvis du heller svelger din stolthet, følger rådene og bestemmer deg for å gi akvaforum en sjanse til vil du få flere gode råd fremover -som dine fisk vil nyte godt av
Lisbeth: Ja, man må tåle ærlige svar, men venner av meg har fått samme oppfatning som meg. Det er veldig mange her inne som er veldig "tøffe i trynet" og sårer folk. Vennene mine(Som forresten er utrolig gode fiskeeiere) har blitt behandla som 4 åringer som foreslo og ta alle fisker opp av vannet og bruke til woodoo ting. Ærlighet er en ting, men innimellom tror jeg folk er litt vel raske til og skrive. man vet ikke hvem som sitter bak skjermen vet dere
Alice Persen
Lisbeth: Ja, man må tåle ærlige svar, men venner av meg har fått samme oppfatning som meg. Det er veldig mange her inne som er veldig "tøffe i trynet" og sårer folk. Vennene mine(Som forresten er utrolig gode fiskeeiere) har blitt behandla som 4 åringer som foreslo og ta alle fisker opp av vannet og bruke til woodoo ting. Ærlighet er en ting, men innimellom tror jeg folk er litt vel raske til og skrive. man vet ikke hvem som sitter bak skjermen vet dere;)

Ærlig talt Alice.

Om du selv leser den siste linjen du her skriver:man vet ikke hvem som sitter bak skjermen vet dere.

Jeg har svart på mange innlegg i min tid her på AF og har fått erfaring på en noen felt. Før jeg svarer på innlegg PRØVER jeg å gå inn på profilen for å se alder på trådstarter. Det gjør litt ved måten en skal ordlegge seg. Når slike som deg velger å skrive alder ukjent i profilen sin er det ikke lett bestandig. Er du så ung eller gammel at du vil skjule alderen din? Slike som deg gjør at det ikke like lett er enkelt å ordlegge seg. Så gjør noe med det først selv før du kommer med slike uttalelser
Hmm... Jeg kan ikke fatte det skal være noen grunn til å bli fornærmet hvis det er tråden Lisbeth linket til det gjelder!

Gode råd og et smiletegn her og der tilogmed - som jeg tror trådstarter har oversett. Hadde vært takknemlig jeg, men det er meg da.
Alice Persen
Lisbeth: Ja, man må tåle ærlige svar, men venner av meg har fått samme oppfatning som meg. Det er veldig mange her inne som er veldig "tøffe i trynet" og sårer folk. Vennene mine(Som forresten er utrolig gode fiskeeiere) har blitt behandla som 4 åringer som foreslo og ta alle fisker opp av vannet og bruke til woodoo ting. Ærlighet er en ting, men innimellom tror jeg folk er litt vel raske til og skrive. man vet ikke hvem som sitter bak skjermen vet dere;)

Min erfaring etter en viss fartstid her på forumet er at det er meget sjelden det blir svart utelukkende negativt, (av mer enn én person i alle fall) på innlegg her inne. Troll finnes det beklageligvis overalt, og det kan man ikke forsikre seg mot.

Det som derimot skaper en viss "temperatur", er folk som ikke viser evne til å ta til seg råd fra andre velmenende akvarister. Alle vet, og er fullstendig klar over at nybegynnere er nettopp det - nybegynnere. Alle vet også at det er lett å ta feil, og det er mange forskjellige kilder både på nett og i "real-life". Vi har alle vært der. Det som derimot er vanskeligere å forholde seg til, er om en nybegynner ikke viser vilje til å høre på råd, evt. avfeier de med at man har blitt fortalt noe annet og dermed ikke er villig til å høre på andre sider av saken - DA får man passet sitt påskrevet - med rette. Som den tidligere tråden til trådstarter, som Lisbeth linker til.

Når det gjelder dette med bruk av vitenskapelige navn, så ser jeg frustrasjonen hos en nybegynner - og jeg ser at dette ikke er vanlig i andre hobbydyrmiljøer. Dog - det er en vesentlig forskjell mellom hold av akvariefisk og andre dyr... En hvilken som helst liten dyrebutikk som fører akvariefisk har antakelig mellom 50-80 forskjellige fiskearter. Hvor mange forskjellige arter av hamster, eller undulat fører samme dyrebutikk? De fleste dyrebutikker fører fisk som blir alt fra 3-50 cm lange; hvorav mange av de blir meget aggressive og kan angripe og skade andre fisker i det samme akvariet. Hvor mange hamstere eller undulater gjør tilsvarende?

Korrekt navn på fiskearter er mao. helt vesentlig for å vite hva man får; og det finnes en drøss forskjellige fiskearter som likner på hverandre, men oppfører seg helt forskjellig. Se eksempelvis på alle diskusjonene rundt kinesisk/siamesisk algeeter; fisker som ser like ut og som ofte gis feil navn i hobbyen; hvor den ene er fredelig og den andre kan være mannevond og angripe andre fisker... Det er mao. ikke bare for å være vanskelig at man ønsker å bruke det vitenskapelige navnet (ikke nødvendigvis latin, forøvrig) på fisker. At uttalen av de forskjellige (vitenskapelige) navnene vil variere; vel - det tror jeg vi bare må leve med...

LOFFA
Jeg har svart på mange innlegg i min tid her på AF og har fått erfaring på en noen felt. Før jeg svarer på innlegg PRØVER jeg å gå inn på profilen for å se alder på trådstarter. Det gjør litt ved måten en skal ordlegge seg. Når slike som deg velger å skrive alder ukjent i profilen sin er det ikke lett bestandig. Er du så ung eller gammel at du vil skjule alderen din? Slike som deg gjør at det ikke like lett er enkelt å ordlegge seg. Så gjør noe med det først selv før du kommer med slike uttalelser

Kunnskap har lite med alder å gjøre.
Jeg syntes man skal svare en 15-åring på samme måte man svarer en 65-åring. Men det er kanskje bare meg?
Ehh, om jeg vil legge ut alder eller ikke er helt min sak. Jeg mener at man skal svare på samme måte uansett alder. Og jeg mener ikke noe mot noen i det jeg skrev Lisbeth. Jeg mente med setningen "man vet aldri hvem som sitter bak skjermen vet du/dere" Man vet ikke om hvem som tar ting til seg på den og den måten. Jeg lar det meste prelle av, men noen vil kanskje ta den samme setningen ille opp. Jeg mener at man kan være litt mindre... Krass? eller hard. Jeg mener ikke og ta et personangrep, men det er noe med og tenke litt før man poster. Jeg har lest j.o.j sine tråder og mener at han tar det litt vel ille opp.
Kult, jeg er fargeblind For ja, det har mye å si om grusen din er sjøgrønn eller blå, j.o.j... Tror nok Cory'ene dine liker den sjøgrønne grusen mye bedre enn om den hadde vært blå. Får jeg lov til å le? Og hva har det å si at du brukte 28 timer på å sette opp akvariet? Jeg startet opp ett av akvariene mine i januar, og jeg er fortsatt ikke ferdig med det.

Og hvis du virkelig mener at hundemiljøet er "bedre" enn miljøet på AF, da kan du umulig ha møtt mange bikkjefolk
Stine Sofie
Og hvis du virkelig mener at hundemiljøet er "bedre" enn miljøet på AF, da kan du umulig ha møtt mange bikkjefolk :-)

Hihi, den likte jeg Stine Sofie! Jeg har bikkje selv nemlig
Det er sikkert et fantastisk miljø her!
Og det med grusen = Null forskjell.
Bare for å ha det på det rene, jeg snakker ikke dritt om NKK eller noen andre hundeklubber her, men det er ikke til å dytte under en stol at miljøet ikke er på topp der heller. Og det samme gjelder hestemiljøer, kattemiljøer - ja til og med i Norges Kaninavlsforbund og Norges Kaninhoppforening (avdanket kaninhopper og dommer, vet hva jeg snakker om )
Sofie(eller Stine?) Jeg mente ikke at du ikke hadde greie på det
Er selv både i hest og hundemiljøet. Hest er iallefall drittmiljø, nesten samma med hund
Stine, Stine Sofie, Sofie, samme greia. Hehe. Jada, skjønte hva du mente med innlegget. Ville bare sikre meg selv mot å møte en ildsint NKK'er på gata pga. det jeg skrev, hehe.
j.o.j,har nå lest innlegget ditt her og må si det blir å kaste stein i galsshus dette her.
Først sier du at du har blitt kritisert,men hva er det egentlig du gjør senere i innlegget ditt?
Da er det DU som kritiserer andre...

Blir bare trist av dette her ,rett og slett.

LOFFA

Sitat Joakim:
"Kunnskap har lite med alder å gjøre.
Jeg syntes man skal svare en 15-åring på samme måte man svarer en 65-åring. Men det er kanskje bare meg? "

Jeg er selv 66 år (da livet tar til, vet dere!) og synes nok at LOFFA har et poeng. Jeg mener at man bør kunne stille større krav til en godt voksen enn til en 10-12- åring som nettopp har fått sitt første lille akvarium av voksne som ofte heller ikke vet mye om dette. Det betyr for meg at både ordlyd og tålmodighet i rådgivning bør tilpasses alderen til den som spør.

Den svært fornærmede trådstarteren er 45 og bør være voksen nok til både å orientere seg om fiskehold samt godta noe raskere at cory er en stimfisk. For å være svært sleivete vil jeg for egen del tilføye at han nok med fordel kunne bruke et års tid på norskstudier også, ikke bare latin.
Uten å være enig med hverken den ene eller den andre kan jeg for egen del konstatere at det i noen tilfeller opereres med ganske bastante uttalelser fra akvarister som mener de vet bedre. Fiskebasen i seg selv leses mange ganger som fanden leser bibelen, og blir oppfattet som absolutt. Så erfarer man da at den plutselig endres. Så var det ikke så absolutt allikevel.

Det jeg mener er: Noen ganger kan man nok moderere uttalelsene sine en smule.

Har ikke vært medlem her så lenge, men ser også at det for en stakkart nybegynner kan være veldig vanskelig å vite hvem som virkelig har greie på tingene og hvem som er litt kjappe med leppa. Og av og til er det veldig lett å bare komme med noen bemerkninger. Det har vi sikkert gjort noen og enhver. Det ugreie med AF og lignende er at man går glipp av kroppsspåket i begge leire.

Så til alder: Det jeg synes er mest fasinerende med denne hobbyen er at alder ikke spiller noen rolle. Det viser jo denne diskusjonen. 50-åringer kan oppføre seg som unger, og 13-åringer viser seg å sitte inne med verdifulle erfaringer. Det finne så mange arter og så mange måter å få det til på at ten-åringen som har holdt på bare et par år lett kan ha fått til ting som en livslang akvarist ennå ikke har rukket å prøve. Og da er all erfaring verdt å lytte til.

Jeg synes at AF er veldig nyttig og lærerikt. Her, som ellers i livet, får man både gode og dårlige råd. Da hjelper alder og litt erfaring til med å skille dem fra hverandre. Men kua må ikke glemme at den har vært kalv. Noen erfaringer må man bar gjøre selv, så får andre si "hva sa jeg..."

De som ikke ser ut til å ville lytte, får man bare la være å svare. Ikke gidd å kommentere.

Takk for al hjelp så langt! Håper det blir mye mer å lære i tiden som kommer.
Trådstarter beklager seg over nordmenn som både snakker dialekt og prøver seg på latinske navn...
Nei, det skulle ikke vært lov...

Jeg leste nevnte tråd som tydeligvis var veldig stygg.
Javel? Var det hele problemet?
At ingen anbefalte en corydoras som kunne trives aleine?
Når jeg ser noen som oppfører seg som en furten 14 åring og skriver som en gris så blir jeg stadig litt overrasket når jeg finner ut at vedkommende var godt voksen. Desverre er det som nevnt før her at alder har ganske lite å si innen denne hobbyen. Ofte er problemet at personen rett og slett ikke tåler å ta feil. Vedkommende vil ofte gjøre alt for å unngå å måtte innrømme hat han/hun tok feil.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap