Behandling med oodinol

Jeg har hatt fløyelssyken i min 62litern over lang tid nå. Det går mest utover coryene, men jeg har også ungfisk av betta splendens fra eget oppdrett gående i samme kar og de viser ingen sykdomstegn.

Uansett, så begynner de største å bli litt for stor til å gå sammen med alle de andre i det karet og er salgsklare. Jeg fikk en idé om at jeg kanskje skal flytte disse fiskene i en egen dunk og la de gå der. De trenger jo egentlig ikke noe filter da de henter luft i vannflata da de har labyrintorganet.
Hvordan høres dette ut?

Jeg har laget en tråd som handler om dette tidligere, men føler ikke jeg har fått helt svarene jeg ønsket.

Jeg har en flaske uten bruksanvisning, men den skal vissnok være:
JBL Oodinol 100 ml
Against Oodinium (Valvet)


Effective against dinoflagellates of the oodinium group by increasing copper content to 0.3 mg/l.
Check and adjust the correct dosage using the JBL Copper Test Cu (Page 20).
Counteracts oodinium germs in freshwater and saltwater.
Not to be used with invertebrates (freshwater/saltwater) at any time.


Use and Dosage
In salt water: 1 drop for 1 liter of water in 24 hour intervals on three consecutive days. After treatment a minimum 30 % of the water must be changed.
In fresh water: 1 drop for 2 liters of water. Otherwise as specified for salt water.

Note
In salt water, treatment in a separate quarantine tank without any equipment is strongly recommended. Dose as specified above, but change 50 % of the water before any follow-up dose. In fresh water, darkening the aquarium for 3 to 4 days can help to enhance the treatment. The dosage should be varied according to the carbonate hardness in the aquarium to the carbonate hardness in the aquarium as follows: for hardness under 4°d CH: 75 % of normal dosage for hardness over 15¡ dKH: 150 % of normal dosage
Attention: The preparation contains copper. It must therefore not be used for lower animals (invertebrates) in salt water!

Retail size
100 ml drop bottle

Administration form
aqueous solution for drop application

Ingredients:
100 ml contain: Cuprum (II) sulfuricum 5 H2O 1,5 g citric acid monohydrate 0,150 g Methyl-thioninium chloride 0,004 g aqua purif . ad 100 ml

Aquarium fish affected by Oodinium velvety white, yellow or brownish coating of the skin ("velvet") is indicative of a parasitic infection. If the gills are severely infested, a faster breathing rate is observed. Rubbing against objects and a darkened colouring are also general signs of a parasitic attack.JBL Oodinol: is an effective preparation for combating parasitic flagellates of the oodinium group in aquarium fish (piscinoodinium pillularis in freshwater, amyloodinium ocellatum in salt water).


Betyr det da:
Da blir det slik:
Dag 1:
50% vannbytte

tilsetting av dråpene med meidisin 1 dråpe/2liter

Skal dette da gjøres om igjen 3 dager etterpå eller skal det medisineres hver dag i 3 dager med samme dose?

etter 4 dager min 30% vannbytte.

kan det være slik?

Jeg setter virkelig pris på om noen kan hjelpe meg med dette da jeg er så klønete på slikt som dette!:S
Slik jeg forstår det,

(1 dråpe pr 2 liter vann. Dvs 31 dråper i din 62 liter. )

Dag 1: 31 dråper
Dag 2 (24 timer etter medisinering dag 1): 31 dråper
Dag 3 (24 timer etter medisinering dag 2): 31 dråper
Dag 4 (24 timer etter medisinering dag 3): Minst 30% vannskifte

Og 50 % vannskifte før medisineringen starter (Dag 1) er nok lurt som du sier
Siljee
1 dråpe pr 2 liter vann. Dvs 31 dråper i din 62 liter.
Hun har ikke 62 liter vann i karet, så noen færre dråper behøves.
Ååååh, Tusen tusen takk for svar!
Tror jeg starter kur i morgen!
Hvor mange behandlinger med oodinol?
Jeg lurer på om det er vanlig å medisinere flere ganger for f.eks. fløyelssyken er over eller om man er "safe" etter 1 behandling? Det er jo sterke saker dette?
MarenB
Jeg lurer på om det er vanlig å medisinere flere ganger for f.eks. fløyelssyken er over eller om man er "safe" etter 1 behandling? Det er jo sterke saker dette?


Jeg *bomper* denne!
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap