Bettina's akvarier (side 12)

Da er prosjektet i gang og i dag har det kommet 2 akvarier i hus i kjelleren.
Et 325 liter akvastabil med porsabord (gammelt) men det blir boligen til gullfiskene i dammen når de skal inn for vinteren. Tror de blir glad for det.
Ellers har jeg også fått tak i et akvastabil 128 liter med porsabord for en billig penge, og her vet jeg ikke helt hva jeg skal ha oppi ennå. Har lyst på så mange arter.
Til slutt skal jeg hente en reol til helgen med 6x85 litere.

Det var liksom jeg da som skulle bare ha litt også ble det egentlig ganske mye.
1 120 liter
1 128 liter
1 325 liter
1 70 liter
1 30 liter
6 85 liter Og det vil nok komme noen til! Er snart oppe i 1200 liter vann alt!!

I 70 literen har allerede et par med apisogramma panduro flyttet inn og de er i full gang med å grave og ominnrede kokosnøtta. Hunnen rister sidelengs når hannen kommer, så det er vel et godt tegn på at det kan skje noe etterhvert! I dag fikk de røde mygg, noe som falt veeeldig godt i smak!! Ønsker meg flere apiso arter ja! De er herlige. Har ikke fått tatt noen bilder ennå, men det kommer.

Himmel og hav, skjønner at det er vanskelig å avvikle når det kommer så mye vann inn i huset igjen
Lisbeth
Himmel og hav, skjønner at det er vanskelig å avvikle når det kommer så mye vann inn i huset igjen ;)


Hihi ) Jeg har jo ikke avviklet noe, bare nedgradert. Har bare fortsatt 4 akvarier, et i stua og et lite på badet + at ungene har hvert sitt lille kar på rommene sine.

Det var egentlig når jeg begynnte å tenke på hva jeg skulle gjøre med gullfiskene i vinter jeg begynte med tanken at jeg samtidig kunne benytte sjangsen.
Jeg har satt opp en 325 liter i kjelleren til gullfiskene, så når jeg alikevel må ned dit å fôre dem, tenkte jeg at jeg kunnne sette opp noen flere kar og kansje prøve meg på litt oppdrett og litt "småplukk" igjen.
På mange måter føles alt både annerledes og bedre denne gangen, ift flere kar på akvarierommet i kjelleren. Sist ble det litt mer av hva andre mente jeg måtte/burde og skulle ha og det ble litt feil for meg (litt overkjørt til tider) og det tok mye gleden.

Nå prøver jeg på nytt, på en ny måte, på min måte med en ny innstilling på noe heeeelt nytt! Akvariegleden er der
Noen bilder av akvarier og fisker så langt i akvarierommet! Kjenner gleden er der, virkelig gøy å gå ned i kjelleren om dagen

[External Image]
Reolen

[External Image]
128 og 28 l

[External Image]
325 l med gullfiskene fra dammen. De flyttet inn på fredag.

[External Image]
Den største gullfisken

[External Image]

[External Image]
C. julii

[External Image]
Corydoras venezuelanus

[External Image]
Corydoras venezuelanus

[External Image]
C. sp. black

De siste dagene har det kommet litt mer planter i karene.
Skjønner veldig godt at du koser deg jeg! Likte veldig godt den lange 28-liter`n din; må jo være perfekt for dvergcoryer ;D
sissimor
Skjønner veldig godt at du koser deg jeg! Likte veldig godt den lange 28-liter`n din; må jo være perfekt for dvergcoryer ;D


Det avlange 28 liters karet ble laget etter mål hos dahls dyrerike, målene ble tatt etter en hylle i min gamle seksjon som nå har blitt hogd opp til ved!
Etter en lang stund uten vann har karet endelig kommet opp igjen, og ja, tanken er å bruke det til dvergreker og coryer. Vurderte også "super rot" et par!
Må komme meg på en auksjon, så jeg får kjøpt inn litt forskjellig.
Mye spennendes lesing her,skal bli gøy og følge med videre på hva du skaffer deg neste gang!
Nå viser det seg etter litt undersøkelser og observasjoner at de coryene jeg kjøpte som c. julii, ikke er det! Mulighetene kan være noen. I gruppa på 7 stk, er det kunne en som har spiss snute, de andre har butte!!
Vet at veeldig ofte blir julii blandet med trilineatus. Men også leopardus kan være et alternativ på den med spiss snute, som er nært beslektet med gomezi! Så i usikkerheten grubler jeg fortsatt på hvilken art jeg faktisk har!!

Driver fortsatt å innreder og pusler med reolen og de andre karene i kjelleren. Har et stort behov for røtter og ikke minst planter, gjerne sittende fast på røtter. Gleder meg som et lite barn til juleaften senere i uken, da det blir en luke tur til Hobøl. Kanskje jeg blir inspirert til innredning og får mange gode ideer, vet akvariester i Hobøl er flinke til slikt!!

Har forøvrig funnet ut at sånn slamsuger med trykkeballong på slangen ikke er noe særlig.
Første gang jeg har prøvd sånn i dag, men du verden.... Jeg klemte som en gal og det kom vann fra hvertfall 10 forskjellige plasser på den meteren slamsugeren måler!! Det endte jo med bare klin og søl! Og det kan være mulig jeg fikk tak i en type i veldig dårlig kvalitet. Men liker prinsippet, burde jo funke bra på lave kar, slipper å suge deg blå i ansiktet..... men men!! Jeg skal gi den litt tid og tolmodighet!!

Du behøver ikke å suge til du blir blå... Du fyller hevertslangen helt med vann og tetter begge ender med tomlene før du legger endene henholdsvis i akvariet og i bøtta, og vips, det renner av seg sjøl. Fin tråd du har, og flotte bilder!
Tove H
Du behøver ikke å suge til du blir blå... Du fyller hevertslangen helt med vann og tetter begge ender med tomlene før du legger endene henholdsvis i akvariet og i bøtta, og vips, det renner av seg sjøl. :-) Fin tråd du har, og flotte bilder!


Det er akkurat dette avsnittet som er litt kronglete...fylle slangen med vann!! Og hvordan fyller du er hevertslange med vann hvis man ikke suger?? Da kan man vel suge litt ekstra så det begynner å renne!!?? )) dilemma...hihi
Har laget en slik slamsuger med en halvliters brusflaske engang også...vel og merke uten denne klemmeballongen, men uansett, skal man bruke hevert, trenger man et visst fall på slangen også! Har man kar som står lavt, er det vanskeligere å få det til å renne!

Hvis man skal rense opp litt i bunnlaget er slamsuger fint, siden man ikke får med grusen/sanden, men skal man bare tappe/bytte vann er jo en vanlig slange fint!
Hm... Jeg har bare en liten klokke på min slamsuger, og jeg fyller slangen rett fra springen, og bærer den til akvariet, passer bare på å holde endene i samme høyde. Jeg synes det ser ut som du har høyde nok til å få fall, men litt kinkig med brusflaskeklokke, så store tomler har du vel ikke... håper jeg.
I dag har jeg vært på besøk hos Linda. Helt utrolig akvarier hun har. Kjenner jeg blir sååå inspirert både til karene i kjelleren og ikke minst å gjøre om i 325 literen her oppe! Fantastisk det hun har fått til i 450 literen sin. Ikke rart hun ble kåret til månedens akvarium i juli. Eg blir mållaus jeg assa! Sitter bare å drømmer og drømmer og drømmer og drømmer....... Så blir nok litt ommøblering i plantekaret her ja!

Etter middag skal jeg plante litt, kose meg med å feste javabregner på røtter etc. Kjenner jeg har 100 ideer nå som gjerne skulle vært gjort samtidig. Kanskje jeg rett og slett går løs på store karet?? hmmm tenke tenke..... ahhhh! tror jeg må begynne med å sortere tankegangen litt....

Linda; Bare å si ifra hvis du vil ta deg en tur til Son. Du er hjertelig velkommen. Regner med du kan komme med masse gode tips til meg. Å skape et bra miljø med planter og røtter er ikke enkelt, og kreativiteten er ikke alltid på topp, så det er godt med litt innspill!
Kjempekoselig besøk, selv om dere ble litt borte noen ganger, Ove ble helt fascinert :oD

Tar gjerne turen til Son, tenke med åpen munn er det beste jeg vet og jeg har uendelig mye å lære, om akvarierom for eksempel. Og for en lettelse det er å snakke med folk som ikke bare rister medfølende på hodet, fant jo løsningen på quadricostatusen som forsvinner fordi dere var her. Dessuten er det godt å vite veien til en akvarist noen minutter unna dersom uhellet skulle være ute :o)

Ble litt travel plantehøsting på grunn av timeplansurret mitt, så du fikk ikke navnene på plantene:

Hydrocotyle leuceophala
Nessaea crassicaulus
Egeria densa

og Javabregne som har vokst i veldig godt lys.

Det blir nok noen Cryptocoryner til overs som kan byttes mot Lotusen din når 96-literen er beplantet.

Den bittelille sverdplanten du spurte om heter Echinodorus parviflorus 'Tropica', den har stått et år nå uten å bli større, nusselig lite punktum i små kar :o)
Har hydrocotylen blitt så stor at du kan dele allerede Linda? Supert! ;D
Linda & Ove
Kjempekoselig besøk, selv om dere ble litt borte noen ganger, Ove ble helt fascinert :oD Tar gjerne turen til Son, tenke med åpen munn er det beste jeg vet og jeg har uendelig mye å lære, om akvarierom for eksempel. Og for en lettelse det er å snakke med folk som ikke bare rister medfølende på hodet, fant jo løsningen på quadricostatusen som forsvinner fordi dere var her. Dessuten er det godt å vite veien til en akvarist noen minutter unna dersom uhellet skulle være ute :o) Ble litt travel plantehøsting på grunn av timeplansurret mitt, så du fikk ikke navnene på plantene: [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] og Javabregne som har vokst i veldig godt lys. Det blir nok noen Cryptocoryner til overs som kan byttes mot Lotusen din når 96-literen er beplantet. Den bittelille sverdplanten du spurte om heter [URLBLOCK4], den har stått et år nå uten å bli større, nusselig lite punktum i små kar :o)


Hei
Ikke rart man blir litt "borte" når du plasserer et sånt kar i stua! Det er jo bare vakkert! Vi ble nok helt betatt begge av det karet ja!

Skulle akkurat til å spørre om hva noen av disse plantene het , så takk for at du kom meg i forkjøpet

Jeg har nå gjort forsøket på svømmeknappen i 325 literen og jeg fikk nesten plass oppi hele karet!! Jeg klarte nemlig ikke dy meg, så her ble det en noe rask middag, så igang med å plante og gjøre om litt i store karet.
Nesten så og si alt fra deg havnet der.... Og Lotus har jeg en god del av, så tar med noen til deg på mandag på møtet. (Jeg har for en gang skyld dagvakt på mandag, så jeg kan dra på akvariemøtet! pleier å jobbe kveld på mandager)
Nå er det bare å gi det litt tolmodighet, så det kan gro seg til litt. Blir bedre etterhvert, når plantene får etablert seg litt.

Karet mitt er noe fiskeløst egentlig. Har bare noen guramier som svømmer rundt. Vurderer hva jeg skal ha for noe mer fisk i karet...hmmm Noe skjedde i sommer, så jeg mistet stimen min med falsk neon (de var sååå nydelige) men det var etter jeg var på dahls å kjøpte nannostomus beckfordi. Men men... dukker nok opp litt mer fisker etterhvert!

Den bitte lille sverdplanten, Echinodorus parviflorus 'Tropica', må jeg bare skaffe meg. Den var utrolig fin. Perfekt som forgrunnsplante. Søt liten sak ja!

Hvilken butikk hadde du kjøpt planter? du nevnte en, men det var så mye fint å se på hos deg, så det festet seg ikke helt!
Ja Sissimor, i 54 liter med lys fra vinduet har den tatt av nok til at hun fikk med en stilk, og jeg er ikke sikker på at jeg husket å fortelle Bettina at planten er en usedvanlig veloppdragen og bortskjemt trønder. Fikk jo ikke til butikkeksemplaret, og da er det ekstra moro :o)

Det var Dyrego på Manglerud som tar inn ting som E.vesuvius og Nessaea. Butikken på Oslo City har også spennende ting innimellom. Og hvis du noensinne er innom Töcksfors bestiller Ståle det du vil ha, han bestiller i helgen, og så henter du det rett fra kassa før stengetid tirsdag.

Dyrego Töcksfors
E-mail: tocksfors@dyrego.no
Work: +4657329119
I dag var det virkelig gøy å komme hjem fra jobb og gå rett ned i kjelleren for å fôre fiskene.
Da jeg kommer til det ene karet i reolen oppdager jeg egglegging hos thomasiciklidene. De er jo så innmari flotte, travelt opptatt var de begge to. Eggene blir lagt på en rot midt i karet, men selvfølgelig litt på baksiden av roten så jeg ikke skal få tatt noe bra bilder av de!! hihi men jeg klarte å få filmet de litt da!
Er jo ingen vanseklig ciklide å få til, men alltid moro når fisker leker eller legger egg... samme hva slags art det måtte være.
Thomasiciklider er kjent for en mindre god yngelpleie, og spiser som oftest ynglen sin. Så jeg skal følge med så jeg får flyttet foreldrene, men regner med de vil passe eggene sine noen dager først.
Bettina
Karet mitt er noe fiskeløst egentlig. Har bare noen guramier som svømmer rundt. Vurderer hva jeg skal ha for noe mer fisk i karet...hmmm Noe skjedde i sommer, så jeg mistet stimen min med falsk neon (de var sååå nydelige) men det var etter jeg var på dahls å kjøpte nannostomus beckfordi. Men men... dukker nok opp litt mer fisker etterhvert!


Vi kjøpte jo Nannostomus beckfordi fra samme parti. Jeg hadde kjempetrøbbel og mistet tilsammen ca 30 Apistogramma i to kar hvor jeg hadde hhv. 30 og 20 Nannostomus.
Her er en post fra min tråd om avslutningen på dette:

"Har tatt en vrien avgjørelse som satt langt inne. Jeg kjøpte en hel gjeng Nannostomus beckfordi 9. april i år. Jeg skal ikke dra sammenhengen med datoen for langt, men det ble i et hvert fall ”overfallet på 530 og på 160 literen”!

Disse Nannostomusene var svært aggressive, hannene i 530 literen er i leksdrakt nesten konstant. Det kan se ut som de er i lek, men så ser en at det er to, av og til tre, hanner som ”danser” sammen i en slags synkronsvømming, tett inntil hverandre. Hunner blir bare jaget bort, når de har flyttet seg litt unna mister hannen interessen fullstendig.

Av de Apistogramma som gikk i 530 literen fikk jeg reddet en A. Nadelstreifen hann samt et par A. sp. Pebas over i hver sin 54 liter. Pebas paret døde ikke lenge etter, men etterlot seg et kull og nå er det 6 yngel. Yngelen i 160 literen av A. sp. Nanay etter paret jeg hentet hos Tom C samt alle de øvrige A. Nadelstreifen og A. sp. Pebas i 530 literen er døde mens alle N. beckfordi lever i beste velgående!

Jeg frykter at i tillegg til å være aggressive (etter gud vet hva oppdretterne i Indonesia har foretatt seg med dem), har de dratt med seg sykdom som de selv er immune for, muligens fisketuberkulose (Mycobacteriosis). I en artikkel om sykdom her på AF står det at dette kan medisineres, men i en bredt anlagt artikkel av Diana Walstad: "Mycobacteriosis - The Stealth Disease (2009)" oppgis det at det som anbefales mot dette er å fjerne alt fra akvariet og desinfisere det. Hun fant imidlertid ut at med UV filter koblet etter hovedfilteret 24 timer i døgnet, stoppet fiskedøden og et par infiserte fisk kom seg igjen. Diana Walstad stanset UV filtrering etter noen måneder. Hun satte inn ny fisk og undersøkte disse (disseksjon) etter 8 måneder. Ingen hadde blitt smittet."


Nå er alle borte, også yngelen bortsett fra 4 stk som hadde gjemt seg i javamosen i en 54 liter. UV filter er montert i de to karene hvor jeg hadde mange N.b. så nå her jeg at de nye fiskene vil ha bedre vilkår.
Konklusjonene kan være mange, men jeg har en teori jeg ikke vil spytte rett ut på et forum, men har delt den litt hysj hysj med noen gode akvarievenner.

Det var andre gang jeg kjøpte beckfordi, første gangen var for noen år siden, men da hadde jeg 15 stk i en 180 liter veldig lenge. Jeg ble jo helt tatt av disse fiskene. De er jo så nydelige.
Nå husker jeg ikke hvor mange jeg kjøpte, om det var 15 eller 20, men jeg har ihvertfall 4 igjen. Hadde også en supernydelig stim med falsk neon, og de som har vært her å sett den stimen, har stort sett bare stått med åpen munn å beundret de! Så jeg var temmelig stolt av stimen min. Nå har jeg 1 eller 2 igjen.

Jeg mistet også 20 corydoras paleatus, 2 Stiphodon elegans jeg hadde i mange mange år, 5 redback scalarer og et lass små labyrinter som pygmegurami og deres artssøsken!!
Det gjorde sitt i sommer og jeg ble veldig lei både hobbyen og karet og var innmari nær på å selge hele greia. Jeg prøvde i samråd fra "nær" butikk å medisinere, uten hell! Forvirrende når de skal dø som fluer på kort tid.

Nå har det gått en stund og jeg har fått litt glød igjen, men karet er noe fiskeløst. Vurdere en gjeng knall orange platyer el. men jeg tar imot råd å tips med stor takk!!

Hva jeg skal gjøre med de 4 beckfordi som er igjen vet jeg ikke. Kunne tenkt meg flere men ser for meg vanskeligheter med det nå. Om ikke noen vet den står på en liste om dagen.
Her er en liten snutt fra dagens egglegging. Ikke noe bra kvalitet, da det både er litt på innsiden av glasset og et mobilkamera!


<embed src="http://www.youtube.com/v/MCzttmClklI?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© marte stensby
Reklame for plussmedlemskap