Bettina's akvarier (side 7)

Lisbeth
Hadde klovnkilli, du ser lett forskjell på kjønnene, det er kun hannen som ser ut som hann m ed farger og tegninger. De bildene mener jeg er av en ung hann. Jeg syns de var utrolig vakre men litt kjedelige etter min smak..


Ja, hunnen har ikke noe rødt, så det går greit å se kjønn ja. Har 10 stk og jeg synes de er kjempesøte.
Har du hatt bakgrunnene bak karet eller inni? Mye jobb å drive og bytte ut bakgrunner, må jo tømme karet helt tomt. Mange flotte oppsett du har hatt på karet i alle fall

Fant et eldre bilde av gobien min, ligner nok ikke helt på din
[External Image]
Oi, den var vakker. Orange finner. Min kan ha en tendens til rødt i finnene, men du kan jo sende bilde på mail til Thor på Dahls, så kan han sikkert fort fortelle deg hvilken art din er.

Bakgrunnene ja, den føste innvendige bakgrunnen jeg noen gang hadde var denne

[External Image]

Den er delt i to og festet med klips på midten og festet med silikon i sidene. Denne bakgrunnen bygde mye ut i karet og etterhvert følte jeg at mye av plassen i 325 literen var borte. Så jeg fjernet den. brukte en kniv i skar løs silikonen og hektet av klipsene på midten. Mener jeg hadde halv vannstand i karet.
Så hadde jeg foliebakgrunn igjen en stund og for en god stund siden satt jeg inn denne bakgrunnen

[External Image]

Den byggger ikke noe særlig ut og ble silikonert fast i bakglasset i karet. Tror det er BTN bakgrunn og koster ikke så mye.

Denne bakgrunnen fjernet jeg nå når jeg gjorde om karet igjen og plantet masse nye planter og div. Nå har jeg bare en svart foliebakgrunn som jeg synes er finest når man alikevel har masse planter i karet.

De bildene over div oppsett er vel og merke siden 2006 og frem til i dag. Snart 5 år. Forandring fryder. Og gud vet hvor mange fiskearter jeg har hatt i dette karet. Det er nok slikt som driver en ivrig akvarist, å prøve ut mye, forskjellige oppsett og arter. Men nå føler jeg at jeg har nådd en punkt hvor det skal få være som det er en stund ihvertfall ift oppsettet. Det er mye jobb å gjøre om et kar ja, så nå håper jeg det ikke dukker opp ideer som jeg vil realisere.

Vidre har jeg selvfølgelig noen små planer jeg skal realisere både i en 54 liter og 120 liter. Jeg holder det litt igjen, siden disse karene nå er litt oppsamling for andre arter, til jeg får solgt/gitt de bort.
Jeg gleder meg virkelig til disse små prosjektene, og jeg føler det er helt i orden å ta det litt mer ro. Realiserer jeg alt så fort som mulig, blir liksom litt av int fortere dalende. Ser frem til å fullføre, men enn så lenge legger jeg gode planer bare.
Lisbeth
Har du hatt bakgrunnene bak karet eller inni? Mye jobb å drive og bytte ut bakgrunner, må jo tømme karet helt tomt. Mange flotte oppsett du har hatt på karet i alle fall :) Fant et eldre bilde av gobien min, ligner nok ikke helt på din [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/16948_101031124701_1.jpg[/IMG]


Fant et bilde til, men jeg klarer nok ikke "matche" samme orange farge, men den viser som nevnt tidligere litt rødlig el brunrøde finner

[External Image]

Jeg har hatt de i flere forskjellige kar, og jeg synes den har vært forskjellig i fargen, så mulig ph og andre vannverdier kan påvirke litt her!! Jeg har 2 stk nå, men lurer på om jeg skulle kjøpt 2 til.
Min har også den blå kanten på finnene, kommer ikke fram på bildet. Jeg skulle hatt tak i flere hunner, har bare en og hannen maser mye på henne i perioder.

Men tråden din er av og til så treg å åpne, låser seg helt av og til. Noen andre som merker det?
Lisbeth
Men tråden din er av og til så treg å åpne, låser seg helt av og til. Noen andre som merker det?

Ingen problem her...
Lisbeth
Min har også den blå kanten på finnene, kommer ikke fram på bildet. Jeg skulle hatt tak i flere hunner, har bare en og hannen maser mye på henne i perioder. Men tråden din er av og til så treg å åpne, låser seg helt av og til. Noen andre som merker det?


ser du forskjell på kjønnene?
Bettina
ser du forskjell på kjønnene?


Ja stor forskjell. Hunnene er hvit med sorte striper på langs. Men her er samme problem som med andre fisk hvor hannen er mye flottere enn hunnene. De som fanger inn fiskene fanger kun inn de peneste.. De tror vel at de sort/hvite er en annen art eller at de ikke får solgt dem fordi de ikke er noe fin.

Har sett noen få hunner inne i butikkene, men av noen andre gobier som ligner ganske mye på hannen min. Hunnene ser for meg helt like ut, kanskje hannen min også lar seg lure hvis jeg kjøper en hunn som ikke er samme art -ehh.

Kom på at jeg hadde en videosnutt liggende på youtube av både hunn og han!

<embed src="http://www.youtube.com/v/Gtek3XmVamk?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

En enda eldre video, med et dårlig kamera. men her ser du hvordan hannene maser på hunnen. Hadde to hanner, måtte gi vekk den ene for å unngå at de sleit henne ut

<embed src="http://www.youtube.com/v/a_AnJPuCdmo?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Fine videoer, Lisbeth.
Da har nok jeg kjøpt 4 hanner i sin tid, har somsagt 2 igjen og de er like.
Er det klovnkilli i den siste filmen? Nydelige sjokolader også. sikle sikle..... ;o)
Bettina
Er det klovnkilli i den siste filmen? Nydelige sjokolader også. sikle sikle..... ;o)


Ja det er klovnkilli. Dette var når de gikk i karantenekaret, er en stund siden. Killiene ble ikke lenge hos meg. Flotte å se på men litt kjedelig i oppførsel når man er vant med labyrinter
Slamkryperene !
Har matet slamkryperene med sirisser noen dager nå, men tydeligvis er ikke det maten øvert på favoritt menyen om dagen. Men røde mygg, ja det går tydeligvis helt greit. Vel og merke jager de etter sirissene, men er ikke så keen på å ta de, til slutt klarer de ikke dy seg, men i dag tok det lang tid, og sirissene går jo nesten rundt dem... rare skapninger.

<embed src="http://www.youtube.com/v/2B-aNRb8s6c?fs=1&hl=nb_NO&color1=0xcc2550&color2=0xe87a9f" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
De har vært littt treige noen dager. Kankje de ikke er så veldig sultne? eller rett og slett litt lei av sirisser?? uansett, de bruker egentlig bare noen sekunder hver seg på å ta hver sin siriss.
Næ så morsomme slammisene er ser ut som froske-fisk
Lisbeth
Næ så morsomme slammisene er :) ser ut som froske-fisk


Jepp, de bumper rundt. De kan hoppe veldig fort og veldig høyt også. Morsomme.
Morsomt å se de i aksjon
De leker virkelig med byttet her..
sirissene er ikke for store?
eddiedahl
sirissene er ikke for store?


Nei, vet ikke egentlig. De har pleid å ta sirisser som er større enn de på filmen tidligere. Men, jeg har en liten følelse av at poden har fôret de en del i det siste, så mulig de ikke er så innmari sultne når jeg prøver å fôre de og filme ivrige slammiser!! hihi

De ser ihvertfall friske å fine ut sånn ellers. Hunnen graver en del bak roten på landdelen i karet.
Mine sjokkiser
I dag har jeg endelig fått kjøpt meg 6 stk sjokoladeguramier. Vakre og kraftige eksempler. Ikke fullvoksne, men ungfisk.

Brukte veldig lang tid til akklimatisering, da jeg tidligere har erfart at de kan være litt skjøre. Etter å komme ut i karet, svømte de ivrige og nysgjerrige rundt. De er ikke "husvarme" ennå, men de har farget ut greit, og de ser bra ut.

Og selvfølgelig er jeg så stolt av sjokkisene, at jeg til og med slenger ut skrytebilder. Er jo så mye diskutert dette med personlige tråder, og ja selvfølgelig er det jo fint å være stolt av å ha en fisk man vil dele bilder med andre.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Flott fisk! fortjener litt skryt!
De var utrolig flotte - og fine bilder også. Det blir spennende å følge med på disse - og jeg må si at muligheten til å få sett flere bilder enn de som er registrert i fiskebasen rettferdiggjør personlige tråder for meg....

Men en ting jeg lurer på med sjokoladegurami: jeg har lest at dette er en svartvannsart, som holder til i vann som omtrent kan karakteriseres som myrvann. Da kan man forstå at den brune bakgrunnsfargen skal være kamuflasje. Men hva med de hvite stripene?

Jeg har også lest at disse er utrolig krevende å holde, men det er kanskje litt overdrevet?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap