Som sild i tønne (side 8)

Takk for det, Lisbeth. De er jo ikke helt katastrofalt dårlige, men det irriterer meg at blitsen reflekteres i skjellene.. Synes du ikke det ser ut som om fiskene har sopp eller noe? I virkeligheten er jo flekken/kilen på siden helt svart, så det er synd jeg ikke får fanget inn fiskene i sin egentlig fantastiske pryd! I tillegg har fiskene en nesten selvlysende rød/oransje farge når de stimer under lyset i akvariet, og den fargen får jeg heller ikke fanget inn på bildet...
Skjønner hva du mener med blitsrefleksjonen. Likevel vil jeg si at jeg synes bildene du viser her har et stort potensiale. Bare det å få så skarpe bilder av de små urolige fiskene er en prestasjon i seg selv synes jeg Veldig fine bilder. Stativ og ikke blits er kanskje løsningen på problemet ditt, men skal absolutt ikke si at det blir enklere. Kanskje snarere tvert i mot - tror det krever enda mer tålmodighet enn det du har utvist for å få de bildene du viser her å prøve med det? Jeg har så smått prøvd meg på mine boraras, men har vel egentlig gitt opp før jeg har fått til noe skikkelig. Er kanskje ikke verdens mest tålmodige..

Såg du skrev at du bruker eos 1000d med standardobjektivet, og da er jeg utstyrt på lik linje med deg.

Har selv samme problemet når jeg forsøker og ta bilde av Dragefinnene mine, de er jo så raske at jeg ikke får tatt bilde uten blits, og med blits så er fargene helt feil.. :P

Synes likevel bildene dine var kjempefine.
HvemErJeg?
Litt om fotograferingsfrustrasjoner... De siste dagene har jeg forsøkt å ta noen gode bilder av T. espei fiskene i 240 literen, men det er lettere sagt enn gjort!


Som jeg skulle sagt det selv Akvariefotografering er frustrerende!!

Når det er sagt, så syns jeg bildene du la ved er av mye bedre kvalitet enn de jeg klarer å få til. Jeg hadde igrunn vært strålende fornøyd med det resultatet!
Anna U: Stativ har jeg forsøkt. Det hjelper litt på å få skarpe bilder m/blits, men skrur jeg av blitsen blir bildene veldig uskarpe... Dronningene er, som Lisa-S sier om Dragefinnene, dessverre for kjappe til å ta bilde av uten blits. Ønsker meg veldig ekstern blits, for jeg tror problemet ville løse seg om blitsen kom ovenfra. ...men så er det jo slik at jeg også ønsker meg et macroobjektiv... Hmmm... Hva skal prioriteres?

Lisa-S: Ja ikke sant? Er det ikke det ene, så er det det andre... (to stk. 'det' etter hverandre, er det grammatisk riktig da tro?)

heidisen: Det er i grunnen rart at noe så frustrerende som akvariefotografering skal være så gøy... :P Og det er vel også muligens slik at uansett hvordan resultatet blir så er man ikke fornøyd...
Jeg har oppdaget noen 2-3 cm lange rosa mark i 240 literen. Regner med at det er Tubifex, iallefall syntes tydeligvis guramiene de var meget smakfulle. Ble så paff da jeg så de (litt *iiiik* følelse), for jeg har aldri sett slike tidligere, og de var jo så store!

Jeg hadde glemt å sette i støpselet til filterpumpen etter fôring i går kveld, og da jeg et par-tre timer senere husket å starte pumpen igjen kom det 2-3 slike mark blåsende ut av filteret. 2 stk. ble spist, mens den tredje sank til bunns og kravlet nedi grusen.

Markene så ut akkurat som disse på dette bildet.
Kjekt det da, å ha egenprodusert levendefor i karet sitt
Lisbeth
Kjekt det da, å ha egenprodusert levendefor i karet sitt :)


Ja, når *iiik* følelsen ga seg fant jeg ut at det egentlig var helt greit. Guramiene smattet godt på de iallefall, så det er tydelig at det er snacks!

Jeg lurer bare på hvordan de har kommet seg oppi karet... Kan de ha fulgt med planter, tro?
Nå er det visst en liten evighet siden jeg oppdaterte denne tråden sist. Årsaken til det er at akvarieinteressen har vært litt dalende denne sommeren, men nå har jeg funnet en ny interessant liten gren av denne hobbyen. Vanninsekter! Jeg har også endelig fått fingrene i det etterlengtede makroobjektivet jeg gikk og siklet på i vår, og det er veldig artig å knipse bilder av de små insektrakkerne.

Legger ved et par bilder fra det nyoppsatte vanninsektakvariet (flere bilder ligger her):

Vårflue:
[External Image]
Buksvømmer:
[External Image]
Vannkalv:
[External Image]
For meg små ekle kryp, hehe. Men utrolig flotte bilder- Noe av det bedre jeg har sett her inne faktisk. Tydeligvis en bra linse

LOFFA
LOFFA
For meg små ekle kryp, hehe. Men utrolig flotte bilder- Noe av det bedre jeg har sett her inne faktisk. Tydeligvis en bra linse LOFFA


Hei, Leif. Lenge siden sist nå. Hvordan går det med Apistogrammaene?

Joda, objektivet er jeg veldig fornøyd med, selv om jeg ikke kjøpte det jeg egentlig ønsket meg. Jeg endte opp med Sigma 105 mm f/2.8 EX DG Macro, det jeg egentlig ville ha var Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, men det ble for dyrt.

sissimor
Wow, fantastiske bilder! :D


Takk! Det er artige skapninger å studere, spesielt når man får fanget noen litt spesielle øyeblikk. Som her (hvor en vannkalv har fanget en buksvømmer, og spiser den opp iløpet av et minutt):

[External Image]
Kjempefine bilder og spennende motiver, det er bare å legge ut flere
Hallo igjen

Jo da Apistoene har det bra og har akkurat fått ikke mindre enn 3 kull på mine Borellii. Har 1+5 av disse. Fikk også en trio med Apistogramma nijssen i hus i går. Kjempe nydelige og kan ligne litt på hannen i paret jeg har me sp "Oregon". Iallefall halepartiet. Fikk også en del annen fisk i hus i går som 2 stk A. Barlowi yngler, en gruppe på 15-20 endlers guppy og 16 corydoras paleatus.

Litt planter også ble det på DAK møte i går. Har et håp denne gangen at noen av Borellii ynglene vil vokse opp, men vil ikke glede meg for tidlig. Guppyene var ikke i mine tanker å kjøpe, men det ble billig og hadde et lite kar til dem ledig....

Blir som regel til at en handler mer enn hva som er tenk på disse klubb auksjonene.
Paleatusene og trioen med A. Nijssen er hva som gjore hjemturen i går velbehaget.

Veldig gøy å ha en gruppe corydoras igjen. Disse to gruppene har fått en 160L sammen, men når apistoene blir kjønnsmodne vil jeg flytte trioen med apistoer til et artskar. Denne blandingen er ikke etter min mening en god blanding. Egg/yngel og 16 nyskjerrige og vimsete coryer..... eh tror ikke det.

Savner C125 ene og er vel di fiskene jeg har solgt og som jeg har savnet mest, sammen med gruppen av Metae.

Lykke til videre og kom gjerne med flere bilder

Leif
Hehe, her er jeg, Linda! Har ikke vært flink til å oppdatere tråden min i det siste, men jeg følger med på forumet selv om jeg ikke er så synlig lenger. Skal prøve å bli flinkere ...

***

Startet en tråd (i underforumet for reker) for en tid tilbake, der spurte jeg om noen hadde sett svarte kirsebærreker. Fikk ikke noe svar der, men jeg kan jo spørre her i denne tråden også; kan kirsebærreker være svarte, eller er det en annen type reke som har dukket opp i det ene akvariet mitt? Legger inn et par bilder av nevnte reke ... På det ene bildet ser man eggene (som på kirsebærreker er gule), de er mørke i fargen når man ser de med det blotte øye - på bildet ser de hvite ut. Noen som aner hva slags reke dette kan være? Den har den lyse stripen på ryggen som kirsebærreker pleier å ha.

[External Image]
[External Image]
Så koselig med oppdatering fra deg igjen

Har sett svart kirsebær en gang før; på Akvasia. De hadde fått inn ei svart, som en av de ansatte skulle prøve å "lage" flere av. Aner ikke hvordan det gikk med prosjektet desverre...
Har bare "gule" reker og sakura, så hjertet stoppet da dette monsteret dukket opp. Sort sakura?
[External Image]
Sissimor: Det er minst to svarte reker til oppi 110 literen, så kanskje kan jeg forsøke å få frem en gruppe med svarte kirsebærreker ved å flytte de til et eget kar. ...hvis jeg finner de igjen, da.

Linda: Hm, ikke bare jeg som eier reker med identitetskrise, forstår jeg ... :P Svart sakura bør jo være mulig hvis det er mulig med svart kirsebær. Stilig med så heldekkende svartfarge, forresten!

Legger inn et bilde til av den svarte reka.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap