- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hjelp! krabben knerter fiskene!! *argh*
Hjelp! krabben knerter fiskene!! *argh*
Nå går det over stokk og stein her... Krabben min som er en rød mangrovekrabbe har hele tiden vært en liten umulius, han har en uvane hvor kan klipper av plantene mine med klørne, HELT uten grunn! I går såg jeg at han plutselig satt å spiste på en halv fisk av rasen sort neontetra (en STOOR en), jeg antok at han hadde funnet en død fisk og spist på...
Jeg har 1 sverddrage, eller jeg HADDE 1 sverddrage. Jeg VET at den levde og var jo ganske stor også. Plutselig merker jeg at krabben har hele fisken i klørne, en klo på halen og en på buken til fisken.... Sprang bort til akvariet for å se og fisken levde så vidt enda, men var tydeligvis ganske skadet! Skjønner ikke hvordan krabben klarte å få tak i den fisken, og heller ikke hvorfor :/ Han får mat, krabbemat (pellets) og jeg bruker å legge nedi salat og agurt som han også spiser!
Noen som har opplevd lignende?? Er litt småsjokkert her!!
(legger ved et par bilder av krabben min!)
Jeg har 1 sverddrage, eller jeg HADDE 1 sverddrage. Jeg VET at den levde og var jo ganske stor også. Plutselig merker jeg at krabben har hele fisken i klørne, en klo på halen og en på buken til fisken.... Sprang bort til akvariet for å se og fisken levde så vidt enda, men var tydeligvis ganske skadet! Skjønner ikke hvordan krabben klarte å få tak i den fisken, og heller ikke hvorfor :/ Han får mat, krabbemat (pellets) og jeg bruker å legge nedi salat og agurt som han også spiser!
Noen som har opplevd lignende?? Er litt småsjokkert her!!
(legger ved et par bilder av krabben min!)
Postet 21.04.10 kl 19:19
Hei!
Jeg har hatt røde mangrovekrabber selv, men de tok ikke levende fisk. Da en fisk døde etter fødsel kastet den ene seg over den og momset i vei. Hadde sverddragere på den tiden.
Må si at din krabbe ikke lignet på de jeg hadde. Hvor stor er den?
Har en "sortkrabbe" nå og den tar ikke fisk. Den er ca 2-2,5 cm over ryggen.
Jeg har hatt røde mangrovekrabber selv, men de tok ikke levende fisk. Da en fisk døde etter fødsel kastet den ene seg over den og momset i vei. Hadde sverddragere på den tiden.
Må si at din krabbe ikke lignet på de jeg hadde. Hvor stor er den?
Har en "sortkrabbe" nå og den tar ikke fisk. Den er ca 2-2,5 cm over ryggen.
Postet 21.04.10 kl 19:42
Har aldri hatt krabber, men har alltid trodd at nettopp sånne ting kunne skje fra både krabber og kreps? Det de får tak i tar de liksom?
Eller, leste i basen nå: "Spiser og terroriserer det meste av planter"
Men ingen ting om at de spiser fisk. Men siden de spiser alt som faller ned på bunnen tar de helt sikkert død fisk. kanskje du heller burde sjekke om alt er som det skal med fiskene?
Eller, leste i basen nå: "Spiser og terroriserer det meste av planter"
Men ingen ting om at de spiser fisk. Men siden de spiser alt som faller ned på bunnen tar de helt sikkert død fisk. kanskje du heller burde sjekke om alt er som det skal med fiskene?
Postet 21.04.10 kl 19:51
Postet 21.04.10 kl 20:28
dillaHei! Jeg har hatt røde mangrovekrabber selv, men de tok ikke levende fisk. Da en fisk døde etter fødsel kastet den ene seg over den og momset i vei. :) Hadde sverddragere på den tiden. Må si at din krabbe ikke lignet på de jeg hadde. Hvor stor er den? Har en "sortkrabbe" nå og den tar ikke fisk. Den er ca 2-2,5 cm over ryggen.
Den har de typiske røde klørne til mangrovekrabben så den stemmer nok Den var veldig liten da jeg fikk den, men den vokser som et olja lyn og har skiftet skall flere ganger... Den er vell ca 4 cm over skallet nå, så den er ganske stor!
Postet 21.04.10 kl 21:49
Postet 21.04.10 kl 21:50
Postet 21.04.10 kl 22:07
ShlushNå går det over stokk og stein her... Krabben min som er en rød mangrovekrabbe har hele tiden vært en liten umulius, han har en uvane hvor kan klipper av plantene mine med klørne, HELT uten grunn! I går såg jeg at han plutselig satt å spiste på en halv fisk av rasen sort neontetra (en STOOR en), jeg antok at han hadde funnet en død fisk og spist på... Jeg har 1 sverddrage, eller jeg HADDE 1 sverddrage. Jeg VET at den levde og var jo ganske stor også. Plutselig merker jeg at krabben har hele fisken i klørne, en klo på halen og en på buken til fisken.... Sprang bort til akvariet for å se og fisken levde så vidt enda, men var tydeligvis ganske skadet! Skjønner ikke hvordan krabben klarte å få tak i den fisken, og heller ikke hvorfor :/ Han får mat, krabbemat (pellets) og jeg bruker å legge nedi salat og agurt som han også spiser! Noen som har opplevd lignende:)?? Er litt småsjokkert her!! (legger ved et par bilder av krabben min!)
Spør du meg virker dette helt greit slik krabba di oppfører seg om en leser litt om denne krabben. Dessuten krever den nok litt mer enn dine SVERDDRAGERE. Med hht tempratur, salt i vannet, landområde etc. Dette blir omtrent like dumt å lese for min del å lese Hjelp mine sverddrager yngler blir spist av ciklidene mine på 15-20 cm. Beklager, men jeg synes du har fått det slik det skal være med en krabbe i akvariet ditt.....
Postet 21.04.10 kl 22:27
hadde 2 mangrovekrabber selv sammen med 2 L104 og 1 liten ancistrus sp. de holdt seg unna l104 men tok knekken på ancistrusen min. den var bare 1 dag i akvarie før den vart borte.
som landel skrudde jeg sugekopper i en rot som jeg festet til glasset,gikk en rot fra bunn og opp til denne så de kom seg på land, dette fungerte veldig bra.
som landel skrudde jeg sugekopper i en rot som jeg festet til glasset,gikk en rot fra bunn og opp til denne så de kom seg på land, dette fungerte veldig bra.
Postet 21.04.10 kl 22:35
dillahehe.. ja. det er jeg enig i :) Jeg hadde mine i over ett år. Enten var de dårlige til å jakte eller så var de rett og slett ikke interessert i fiskene.. Har du landdel? Hvordan har du evt laget denne? Trenger litt tips :)
Jeg har en stor rot som går opp mot overflaten og ganske mye bortover over overflaten.
Ganske enkelt og greit!
Postet 21.04.10 kl 23:19
LOFFASpør du meg virker dette helt greit slik krabba di oppfører seg om en leser litt om denne krabben. Dessuten krever den nok litt mer enn dine SVERDDRAGERE. Med hht tempratur, salt i vannet, landområde etc. Dette blir omtrent like dumt å lese for min del å lese Hjelp mine sverddrager yngler blir spist av ciklidene mine på 15-20 cm. Beklager, men jeg synes du har fått det slik det skal være med en krabbe i akvariet ditt.....
Den kan leve i både ferskvann og brakkvann i voksen alder! Landområde har den, tempraturen i akvariet er ikke lav akkurat, 25-26 grader...
Men har lest litt på internett før jeg skaffet den og leste ikke noe om at den tok fisk! Og den har heller ikke tatt fisk før i går og i dag, så den har tydeligvis nettopp fått til kunsten sin der... Har hatt den i over 1 år nå.
Kom heller med noe konstruktivt
Postet 21.04.10 kl 23:24
anders86hadde 2 mangrovekrabber selv sammen med 2 L104 og 1 liten ancistrus sp. de holdt seg unna l104 men tok knekken på ancistrusen min. den var bare 1 dag i akvarie før den vart borte. som landel skrudde jeg sugekopper i en rot som jeg festet til glasset,gikk en rot fra bunn og opp til denne så de kom seg på land, dette fungerte veldig bra.
Hvor stort akvarium har du?
Postet 21.04.10 kl 23:25
Postet 21.04.10 kl 23:43
anders86de hadde jeg i en 63l akvastabil som jeg solgte for en stund siden. har veldig lyst på krabber igjen men da blir det bare et reint krabbe akvarie.
Jeg vurderer å gjøre om 60literen min til krabbekar skjønner du, men er litt usikker på om jeg skal eller ikke For mangrovekrabben er jo veldig territoriell og da kan jeg nok bare ha 1 anyway... hmm... må tenke på den
Takk for svar foresten, til alle som har svart
Postet 21.04.10 kl 23:48
Bare en ting til: jeg hadde to slike krabber og en sort krabbe en stund, men den største klippet rett og slett klørne av de andre to og til slutt døde de. De gikk i en 95 L.. Hadde da flere landområder og gjemmesteder, men det hjalp ikke. Vet ikke om jeg var uheldig og hadde en gal krabbe eller om det er slikt man kan forvente. Men den tok ikke fisk, da.
Lykke til uansett
Krabber er morsomme skapninger.
Lykke til uansett
Krabber er morsomme skapninger.
Postet 21.04.10 kl 23:52
hadde 2 stk i 63l jeg det var ikke noe problem. bare ha nok gjemme steder så den svakeste klarer og stikke unna og gjemme seg. han som kjøpte disse hadde ikke nopk gjemme steder så han sitter igjen med bare 1 krabbe tik vel 2 dager etter han tok over de for det var bare 1 igjen. jeg hadde de i 3 mnd uten problemer.
Postet 21.04.10 kl 23:54
anders86hadde 2 stk i 63l jeg det var ikke noe problem. bare ha nok gjemme steder så den svakeste klarer og stikke unna og gjemme seg. han som kjøpte disse hadde ikke nopk gjemme steder så han sitter igjen med bare 1 krabbe tik vel 2 dager etter han tok over de for det var bare 1 igjen. jeg hadde de i 3 mnd uten problemer.
Jeg hadde også de sammen i noen mnd før de begynte å sloss, men så var det visst nok for den største. Man vil jo gjerne at krabbene skal leve lenger enn noen mnd..
Postet 21.04.10 kl 23:57
Da tror jeg nok at krabben her får bli eneboer Er nok slik han trives best! Jeg kjøpte også 2 stk etter råd fra dyrebutikken, men det funket jo ikke... Den minste ble rett og slett drept av den største, og disse var i en 110 liter med gjemmeplasser og alts... Så han jeg har nå har tydeligvis ikke lyst på noen krabbevenner! hehe
Postet 21.04.10 kl 23:59
Postet 22.04.10 kl 00:01