Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 5)

Denne planta kjøpte jeg for ca et halvt år siden og den har vokst jevnt og trutt siden da. Virker ikke som den er noe kravstor med tanke på lys. Gjødsel har den aldri fått hos meg. Den står plassert midt i 60 literen, og er et blikkfang med sin lyse grønne farge.

Så det var få bilder av denne planta i basen. Er dette bildet godt nok tro? Hadde tenkt å sende det inn, men fant ikke ut hvordan man gjør det.
[External Image]

Fungerer supert som skjermet tilholdssted for reker:
[External Image]

[External Image]
Albino ancistrus
Tenkte jeg skulle vise frem et par bilder jeg tok av albinoene her om dagen. Har en 50/50 % blanding av svarte og gule ancistruser. De begynner å komme i mange størrelsesutgaver nå, der de største er passelig størrelse for å flytte hjemmefra. De er så fine i den alderen hvor de er fra 4 cm og opp, så jeg kvier meg litt for å selge dem. Men begynner å bli mange nå så det må vel gjøres etterhvert!

Her er "gamlefar" en snartur ute av hula. Han har ikke mye fritid stakkars.
[External Image]
Snakk om å svømme i mat, hehe.
[External Image]
Er bare å prøve å sende inn bilder.
Se på linken her: Micranthemum umbrosum
Står egen link øvert om hvordan du legger til bilder.

Lykke til.

Espen
Hei Anna.

Ser du har fått lek på L201. Gratulerer! Jeg så du hadde skrevet i en annen tråd at du lyser inn i hulen med lommelynt. Tenkte jeg skulle si i fra om at du bør være forsiktig med å lyse i hulen for ofte da dette kan få hannen til å spise opp eggene. I utgangspunktet bør man holde seg unna å lyse i hulen i det hele tatt, og ikke rote for mye i karet generelt.
Hei Espen! Takk for linken, den gjorde ting mye klarere

Hei Joanna!

Takk for tips, og det er nok svaret på at eggene ble spist denne gangen. Vil ikke si at jeg lyste så ofte, et halvt minutt annenhver dag kanskje. Bare sånn for å se om skjedde noe med dem. De låg ca en uke uten forandringer før de ble spist. Synes det var litt lenge? Men har bare ancistrus-erfaring å sammenligne med.

Skal ta et stort vannbytte i karet dems nå, det var det som satte dem i gang sist. Og så skal jeg la dem være helt i fred, så får vi bare vente å se hva som skjer

Fikk et lite sjokk da jeg handlet et par planter i en dyrebutikk i dag. For det første hadde hun denne mallen inne, og for det andre kostet den 390 kr!!! Har aldri sett en så dyr malle i noen av butikkene her i byen før. Men gjør ikke meg noe da

Igjen, tusen takk for tips
Nye planter!
I dag bare måtte jeg kjøpe nye planter da jeg var innom butikken å kikka litt i går. Sjekket opp plantene jeg så, og fikk hjelp til å identifisere den ene tidligere i dag så jeg viste hva jeg kjøpte.

Windeløv er den ene nye ervervelsen i dag.
[External Image]
Den andre er en Vallisneria art, tror det er Vallisneria americana "natans", men kan også være Vallisneria americana "mini Twister".
[External Image]
Cabomba caroliniana
Denne vokser over vannflata nå, og er så rosa og fin
C. adolfoi yngel
Denne lille tassen var mye fremme etter foring i dag Gøy med små corydorasyngel igjen

[External Image]
Ancistrus
Denne herremannen er bare så sjarmerende!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nå har jeg last ned IrfanView etter å ha lest Holgers artikkel! Kanskje jeg skulle prøve meg på et bilde eller to til basen? Det hadde vært stas å få med et bilde der!

Her har jeg fikset på at bilde av ancistrusen:
[External Image]
Og her av Micranthemum umbrosum:
[External Image]
Æsjda, så dumt å eggene er borte L-malle egg pleier å bruke en uke pluss/minus på å klekke. Det kan jo hende at eggene mugnet, eller at de ikke var befruktet? Jeg regner med du får dem i lek igjen om ikke lenge. Når de først har begynt slutter de som regel ikke God helg!
er det far med yngel?
Farget mor da eller?

Flotte bilder
Etter litt research en side tilbake i tråden min ser jeg at eggene ble lagt den 20. De ble spist den 28. så da var det jo ikke mistenkelig lenge de lå før de ble spist. Surt at de ble borte, men jeg får skylde på meg selv som er alt for nyskjerrig på mine nye fisker Etter et 50 % vannbytte i karet deres i går har jeg mistanke til at det er nye egg i hula allerede. Men tør ikke sjekke! Grunnen til at jeg tror det er nye egg der nå er at jeg såg hannen lå oppå noe ganske nært åpninga. Det tyder på at han ikke var alene i hula, og det var slik det så ut sist gang da eggene ble lagt også Så nå skal jeg bare la de være helt i fred, og vente i spenning. Jeg er uansett ikke bekymra for at det var et engangstilfelle dette, for som du sier Joanna så slutter de ikke når de først er i gang!

Ancistrusene mine er trege med å sette i gang med lek etter at de ble flyttet. Det ser ikke ut som hunnene er så interessert i komme inn i hula. Før så jeg stadig at de var oppå hula, eller hang på siden og ventet, men nå er de ikke så mye i nærheten. Egentlig syns jeg det er bra for da får hannen litt fri. Han tok seg til og med en ferie bak pumpa et par dager før han vendte tilbake til hula si igjen i går.

Takk for kommentar Espen! Ja det er far og barn dette. Jeg har to hunner som begge er mørke. Den ene hunnen har en albinoforelder, men vet ikke om det gir utslag på fargen på avkommet. Avkommet er halvparten hver albino og vanlig. Den andre hunnen husker jeg ikke hvor jeg har fått tak i og dermed vet jeg ikke om hun også har en albinoforelder. Og vet heller ikke hvem av hunnene som er mor til yngelen som vokser opp. Jeg vet ikke om genene til mor har noe å si for fordelingen av farge, men mener jeg har lest i en tråd her at det ikke er nok med 50 % albinogener for at det skal vises på avkommet, men her er jeg ute på meget tynn is. Men en ting er sikkert og det er jeg synes det er artig med de to fargene sammen!

Adolfoiene har lekt for tredje gang etter at de flyttet. Foreløpig ser jeg bare en yngel. Tror jeg må finne meg et par bokser jeg kan forsøke oppdrett i, bare jeg får tak i en luftestein..

Kampfiskparet er helt ville for tiden. De leker 2-3 ganger i uka, og ser ikke ut til å ha planer om å slutte med det første.. Hannen kommer etter hunnen av og til, men svømmer fort tilbake til redet sitt. Tror ikke han kunne truet noe som helst oppi det karet for tiden, for han er så opptatt av familien sin. Hunnen får jo litt mere tid til å sjekke ut de andre levende i karet, men tror ikke hun plager verken reker eller ancistrus-yngel nå.

I dag skal jeg dra til hytta, og vurderte å prøve mitt gamle "triks" å slå av lysene til mallene mens jeg er borte, hehe
Kom hjem til en litt gledelig ting i går: Begge de to bildene jeg la ut sist her i tråden befinner seg nå i kunnskapsbasen
Anna U.
Begge de to bildene jeg la ut sist her i tråden befinner seg nå i kunnskapsbasen:-)


Grattis, morsomt å få inn bilder i basen! Morsomt det bildet av ancistrusen med masse småtasser rundt
I dag har jeg utvidet horisonten min litt: jeg har søkt på "Macrobrachium sp" i google og fant denne siden. Det er ikke samme art som jeg har, men beskrivelsen av hold av denne "Red Claw Macro" kjenner jeg meg ikke overraksende igjen i.

Spesielt dette syntes jeg er interessant:

The male shrimp literally creates "law and order" among the females. These shrimp will, however, eat any small algae eating shrimp or small fish they can get a hold off and even clip off parts of the fins of fish when they are asleep at night. They are not predatory by nature, taking only advantage of opportune situations. In my tank they are living together with a pair of Desert Pupfish (Cyprinodon) and there has not been a single problem. The Red Claw Shrimp will take care of any ramshorn or pond snail infestation you are looking to get rid off. They simply fish the snail out of its shell and consume it.

Sjekket litt opp denne Desert pupfish, siden jeg ikke har hørt om denne før, og fikk ikke egentlig noe inntrykk av hva dette er for slags fisk, bortsett fra at den er relatert til guppy, og at den lever i Arizona og California.

Det andre som står i dette sitatet er egentlig mer interessant fordi jeg har erfart det samme selv. Snegler kan se langt etter å overleve blant disse. Mine spiser både sandsnegler og pestsnegler.

Since the Red Claw Macro is one of the larger species of aquarium suitable shrimp, it should be given at least a 10 gallon tank for a pair and larger tanks for small groups. The Red Claw Shrimp will then reward you with its interesting behavior, which includes taking food from your hand, "cleaning" your hand while sitting on it and rushing to the food during feeding time after smelling the food's location.

I innlegg nr. 49 (3. avsnitt) her i denne tråden har jeg skrevet om klorekene mine og deres oppførsel. Ganske likt som det som står i sitatet over!

Fant frem til hvor mange liter en Gallon er her: "Målenhet for volum. Benyttes gjerne i engelsk og amerikansk litteratur/nettsteder for volum av akvarier. 1 US gallon = 3,78 liter 1 Imperial gallon = 4,55 liter"

Hvis jeg går ut fra US gallon skulle det med mine mattekunnskaper bli 37,80 liter som et minimum antall liter et par bør holdes i. Ser at jeg absoluitt burde øke antall liter utfra atferden til mine. Jeg har en hann og to hunner i 28 liter.

Tror tida begynner å bli moden for å kvitte meg med de eldste ynglene mine nå, så for de i området her som leser dette og vil rpøve seg på en rekeart litt utenom det "vanlige" og har et kar til overs så er det bare å ta kontakt!

Her er link til fisklistan til Imazo Så har jeg denne lett tilgjengelig når/hvis jeg vil bestille en liten stimfisk til 100 literen.
Flott side du fant om rekene! Men jeg skjønner jo at jeg må følge nøye med på fiskene, at ikke de blir skadet. men foreløpig ikke. I karet de går har jeg mange huler til kuhliiene. Er så kult å se på den store hannen sitte i huleåpninga med de store klørne og passe på. Han har byttet litt på å passe på en av de store keramikkhulene og en forkullet bambushule. Jeg syns disse rekene er utrolig underholdende, noe helt annet enn andre reker jeg har hatt. Går det ikke å ha dem sammen med fiskene etterhvert MÅ jeg bare sette opp et eget kar for dem. Disse rekene vil jeg beholde
Lisbeth
Men jeg skjønner jo at jeg må følge nøye med på fiskene, at ikke de blir skadet. men foreløpig ikke.


Det som er litt ekkelt syns jeg er at det skjedde så fort når det først skjedde at de begynte å ta for seg av de andre artene jeg hadde sammen med dem. Jeg hadde både dvergreker, pygmecory og noe annet som jeg ikke husker i farta sammen med disse, helt til de plutselig forsvant nesten over natta. Eneste jeg rakk å redde ut var en stakkars pygmecory med avklipt hale.. Hadde bare en til av denne arten sammen med dem da, men denne ble nok regelrett avlivet av rekene Men det verste var dvergrekene, både de orange og tigerrekene. Det var over natta at samtlige av disse ble borte. De orange hadde vært sammen med disse helt siden ankomsten i mai.

Når det er sagt finner jeg også disse rekene veldig facinerende. Jeg har også bestemt meg for at disse skal jeg ha, og på sikt skaffe dem et større kar, for da vil jeg nok få enda mere glede av dem

Hvis jeg skal nevne en alge jeg har problemer med så må det være "green spot" algen som er å finne på glasset i karene. Denne er jeg ganske sløv med å fjerne(men når jeg først gjør det så bruker jeg den grove siden av en sånn svamp man får kjøpt i alle dagligvarbutikker i 10pakning eller en liten bit av en hvit microfiberklut, genialt å bruke hvitt, får da ser man hvor prikkene er og hvor det ikke er noe vits å skrubbe, tungt arbeid!) og dermed blir det ingen bilder når har fullt av denne på glasset. De sees godt på bilder, og i klorekekaret er det mye av den nå, så ingen bilder derfra for tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap