Hvor lenge overlever fisk i posen..?

som spørsmålet sier,så lurer jeg på hvor lege fisk klarer seg i posen du kjøper dem i... har tenkt meg en tur til sverige i sommer,og kansje handle meg noen nye fisk.men tenkte at det gjerna blir litt langt og ligge i en pose helt hjem til sandnes igjen.(ca10 tima)
Det går nok bra, men jeg ville ha åpnet posen med jevne mellomrom for å slippe inn frisk luft, og de må seff oppbevares slik at tempen er noenlunde stabil. Hvis du i tillegg oppbevarer dem mørkt reduserer du stress og dermed risikoen for at de skal bli syke.
Jeg har puttet posen oppi tomme isbokser slik at de får litt større bunn-areal, og så lagt posen oppi en avskrudd kjøleboks. Kjøleboksen er bare for at de skal ligge litt mer stabilt, og i mørke. (:

Ellers så lever de lenge i posen sin hvis du følger rådet til innlegget over her (:
Hopper inn her, håper det ikke gjør noe?

Altså det vil si at det går helt fint og frakte med seg fisk fra drammen/liertoppen til Årdalstangen i sogn og fjordane?
Det er snakk om en kjøretur på ca 35mil. bruker som regen 6 timer på den da ink. pauser.

Var østafor nå nylig og dem som jobbet var usikkre på om det ville gå så kjøpte ikke annet en mat og litt pynt.

Ha er deres meninger?
Hvis du forteller butikken at du skal kjøre langt og ber dem pakke nøye og gjerne sende med et par ekstra poser (i tilfelle lekkasje) så skulle det gå bra. Men husk å oppbevare posene mørkt, så fiskene ikke blir stresset ihjel.

Hvis du på forhånd vet at du skal frakte fisk langt, hvorfor ikke kjøpe en større boks med vanntett lokk å frakte fisken i? Butikken kan sikkert avse noen ekstra liter vann fra akvariet til boksen Det finnes mye å velge mellom som kan brukes til fisketransport. Hovedsaken er at det er vanntett og rommer mere vann enn den vesle vannskvetten en pose kan ta. Jo mere vann fisken fraktes i, jo bedre er det, for da blir ikke forurensningen så stor siden det er mer vann "å spe ut" i. Fisk utskiller ammoniakk, og i en liten pose kan konsentrasjonen bli farlig høy etter lang frakt pga det lille vannvolumet.

Jeg kom over disse praktiske, fine bøttene på 5 liter hos Clas Ohlson, selges med tettsluttende lokk om man vil ha. De er perfekte for fiskefrakt. Jeg sendte nylig en gjeng med tetraer fra Oslo-området og helt til Bergen med bil i en sånn bøtte med lokk. Det gikk aldeles strålende, og alle fiskene var i fin form ved ankomst etter mange timer i bil.
tusen takk for masse svar. da ser det ut som om jeg kommer til og handle med meg noen nye "svenske" fisker, hvis jeg finner noen jeg har lyst på...men tror jeg ikke ska bli noe problem. den bøtta fra clas kunne gjerne vert en fin innvestering.
Hei. Jeg kjøpte 20 corydoras. pakket ti i hver pose. Mye vann og luft. Låg i en pappeske med isopor inni. Kjøpte dei kl 18 på lørdag. Var hjemme kl 22 på søndag. Pakket de da ut og brukte lang tid på tilvenning av vannet.

Alle overlevde, noen var blitt bleike, men virker som alle er i god form i dag (4 dager seinere)

Så håper dette kunne hjelpe deg!

Spesiell fisk du tenker på?
ingen spessiele fisker jeg tenker på... tenkte bare og se hva di har av utvalg. kommer ikke til og kjøpe fisk bare for og kjøpe.
har di andre fisker i sverige en di har her?

benytter annledningen også til og spør om akvarier e billigere i sverige?
Plussmedlem
Sverige har ikke andre akvariefisker enn oss. En av de store grossistene som leverer til norske butikker er [URL=http://www.imazo.se/Servlet?page=4&node=]Imazo[/URL]. De holder til i Sverige.

Hvor langt skal du? 10 timer fra Sandnes...Da kommer du kanskje til Göteborg?
Flere butikker importerer sikkert utenfor Imazo sine lister.
Denne butikken ligger der. Ciklidhuset er et annet alternativ.
Litt lenger syd ligger Åleds.
Jeg så at du skrev fisker, men vil bare informere om at de har litt andre regler om hold av amfibier osv i Sverige en vi har i Norge.

Bla har de lov til å selge salamandere og slike rare beist som ser ut som en krysning av en dinosaur og en slange. Var og så på de i en akvarieutstilling i Kalmar
Dessverre har vi jo ikke lov å ta slike vesener med hjem til Norge... Sukk...
Plussmedlem
Sparesset
Jeg så at du skrev [I]fisker[/I], men vil bare informere om at de har litt andre regler om hold av amfibier osv i Sverige en vi har i Norge. Bla har de lov til å selge salamandere og slike rare beist som ser ut som en krysning av en dinosaur og en slange.


Ja, det er et godt råd som er verdt å huske.
Den kalles Axolotl.
Styr unna.
(Bildene er fra et besøk i Polen.)
Den lignet ja
De jeg så var albino og blå, og hadde sånne "løvemanker" med spisse pigger i nakken.
Jeg har gjort meg mine tanker om det der, med frakt av fisk over lengre strekninger. Nå skal vi meget mulig flytte nordover igjen fra trondheim, ca 40 mil å kjøre. Med tanke på det, og lite lyst til å selge all fisk, så så jeg for meg en billig kjøleboks med tett lokk, på ca 40-50 liter, montere inn ei lita pumpe som får strøm fra en 12 volts converter, og vips..så har du et mobilt lite akvarie. Men dette vil sikkert koste litt, så her blir det snakk om hva man vil prioritere.
Plussmedlem
Hvis du skal kjøre langt...
F.eks de bøttene fra Clas'ern med tett lokk... Så kjøper du en batteridrevet luftpumpe med luftstein (koster fra ca 59.-), lager et lite hull i lokket til slangen og trer den gjennom. Dermed har du en bøtte med tett lokk og lufttilførsel... Funker ypperlig, og batteriene til de pumpene holder mange flere timer enn du orker å kjøre i ett...
Loomis
Sverige har ikke andre akvariefisker enn oss. En av de store grossistene som leverer til norske butikker er [URL=http://www.imazo.se/Servlet?page=4&node=]Imazo[/URL]. De holder til i Sverige. Hvor langt skal du? 10 timer fra Sandnes...Da kommer du kanskje til Göteborg? Flere butikker importerer sikkert utenfor Imazo sine lister. [URLBLOCK1] butikken ligger der. [URLBLOCK2] er et annet alternativ. Litt lenger syd ligger [URLBLOCK3].


me har plan og kjøre rundt i danmark en liten stund før vi kjører over til sverige og tar opp langs kysten,for og si det sånn. så det blir vel fra gjøteborg og opp til svinesund. vet ikke om så mange dyrebutikker,utenom den på nordbysenteret og den i strømstad sentrum.
masse sjekke linker du la med... har blitt litt mer lysten på og handle en del akvarier og fisk nå ja...
Plussmedlem
Den på Nordby kan du glemme og Strømstad har ikke så mye spennende... Men har du mulighet til å rigge til litt er jo Danmark stedet da...
Ved siste import av rokker her, var fiskene i posen i ca to døgn. Da var de pakket med ren oksygen. Men dette er veldig i grenseland. Men posen må være stor nok, og inneholde mer oksygen enn vann.
ren oksygen?
Er det ikke bare og lukke posen fort og få samlet mest mulig luft i posen da?

Vet en ikke skal blåse opp posen siden utpusten vår ikke er det sammen som romluft.
For transport over flere dager e.l. brukes ren oksygen.
Dette er vanlig ved de fleste importer fra utlandet og til norge.

Fra zoobutikken og hjem til deg, skulle det holde å lukke posen med mye luft i. Ikke blåse, som du nevner.
Vidar Alexander, det med å bruke ren oksygen i posen er ikke alltid bra, det heller. Man kan få overdose, både mennesker, dyr og fisk. Og for en stor gruppe fisk som labyrintfisker, L-maller og Callichthyidae (alle Corydoras inkl) kan det være direkte dødelig å ha rent oksygen i posen, siden alle disse er kjent for å ta luft fra overflaten. Spesielt gjør Corydoras og maller det når vannkvaliteten blir dårlig og forurenset (og det blir den i pose!)

Les denne tråden på NA som er litt tankevekkende.
Tilfeldig bekjentskap
© Steffen Günther
Reklame for plussmedlemskap