Hvilke fisker går fint sammen med kampfisk?

Noen som har gode og dårlige erfaringer å bidra med?
En grei regel er å ikke ha fisk med store finner sammen med kampfisk, da kampfisken kan oppfatte f. eks guppy som en konkurrent. Heller ikke så lurt med fisk som er kjent for å nappe finner, det kan gå ut over kampfiskens slør.

Har nå et kampfiskpar i et selskapskar sammen med div. maller, corydoras, SAE, perleguremi, kakadueciklider og denisonbarber. Ser ut til å fungere bra, men nå er hannen jeg har nå meget fredelig, og bryr seg lite om andre fisk. Dette er vissnok veldig individuelt hos kampfisk. Størresle på karet og hvordan det er innredet kan også spille en rolle. Jeg ville ikke hatt kampfisk i kar under 50 liter, og ha minst 100 l til et par. Små kar = store problemer.

Kampfisk spiser gjerne yngel, små reker og snegler.
:)
Jeg har en hann i et kar med noen jegersneglebabyer og 3 ottoer. Den ene ottoen døde i dag. De er visst ganske skjøre siden de er viltfanget. Det er iallefall ikke Fridtjofs skyld (kampfisken). Ingen tegn til skade på ottoen (Otocinclus Hoppei).

Kanskje jeg heller skulle prøvd med en annen malletype hvis ottoen dør. Har lest at de kan være vonde å få til å leve over tid De er så skjønne. Synd det.

Kampfisken min er veldig tam. Etter jeg hadde hatt han i to dager begynte han å spise fiskefrø fra pekefingeren. Utrolig selskapssyk fiskemann!
I det lille karet du har, er det såvidt plass til en kampfisk og tre otto, så noe annen fisk bør du nok ikke satse på
Inaktiv bruker
Kampfisk passer med Gullfisk, og noen annen fargerik fisk, og ikke de som har så veldig lag hale!
:)
Det var sånn jeg også tenkte, men visste ikke om det fantes noen små fisk som kunne tilsvare ottoene. Sliter med at de er så utsultet når man kjøper dem at de ikke klarer seg. Leser om flere her som har det problemet. Tenkte på om det fantes noen andre maller som kunne funket. Jeg synes de er utrolig flotte de små ottoene. Vet bare ikke hvordan jeg skal få de to andre til å leve når en døde etter en uke. Fikk noen gode tips med grønttabletter (de likte ikke de jeg kjøpte fra Tetra). Får håpe de fra JBL funker bedre.
Charlotte Ødegaard
Kampfisk passer med Gullfisk, og noen annen fargerik fisk, og ikke de som har så veldig lag hale!


Øhh Gullfisk og "annen fargerik fisk" ?? Jeg ville ikke hatt Gullfisk sammen med kampfisk, og i alle fall ikke i en 28L! Annen fargerik fisk kan jo være så mangt, men hvilke tenkte du på?

Som bunnfisk til mindre akvarier og som passer til Kampfisk kunne jeg anbefalt både kuhlii-ål, pygmepansermalle og Salt og pepper-pansermalle MEN 28L er for lite. Er ikke plass til noe mer enn en Kampfisk og noen snegler i en 28L mener jeg. Syns du det blir kjedelig må du rett og slett skaffe deg et større kar, dobbelt så stort helst

Jeg har et meget velfungerende oppsett i en 63L: 1 kampfisk, 15 kuhlii-ål og 15 Miniatyrrasbora (Kampfisken spiste vel og merke opp 9 av Miniatyrrasboraene når de var små, men nå er de store nok til at resten får gå i fred)

Min 63L
Åse Britt Larsen
Sliter med at de er så utsultet når man kjøper dem at de ikke klarer seg. Leser om flere her som har det problemet. Jeg synes de er utrolig flotte de små ottoene. Vet bare ikke hvordan jeg skal få de to andre til å leve når en døde etter en uke. Fikk noen gode tips med grønttabletter (de likte ikke de jeg kjøpte fra Tetra). Får håpe de fra JBL funker bedre.


Du kan prøve å gi de noe "kjøttbasert" mat som frossenfôr eller malletabletter for ikke grøntspisende fisker. De spiser gjerne slikt i begynnelsen for å klare å overleve den første tiden. grøntfôr er som regel ikke nok.
Hei

Kampfisk bør du ikke ha sammen med gullfisk uansett størrelse på akvariet. Gullfisken er kaldtvannsfisk, mens kampfisken liker temperaturen på rundt 28 grader.

Jeg har selv to kar med kampfisk:
- en 70 liter hvor kampfisken går sammen med en stim av Moskito-Rasbora
- en 110 liter hvor kampfisken går sammen med en stim av Kardinaltetra og noen Ancistrus
Inaktiv bruker
Ancistrus og kampfisk går ypperlig sammen.
Embla Ofelia
Ancistrus og kampfisk går ypperlig sammen.


Men vel og merke trenger ancistrus større plass enn 28L
Inaktiv bruker
Ja, det har du nok rett i

Jeg har to i 43 liter og har satt inn et par mangroverøtter nå, som de liker å tygge på for å få fiber, og de ser ut til å trives veldig godt sammen med kampfisken i det karret.

Faktisk ser de lykkeligere ut nå enn når de gikk i 160 literen som jeg flyttet dem fra, der var de jo bare i dvale og jeg så dem knapt røre seg. Nå er de veldig livlige og morsomme å se på.

Kanskje fordi de går i andre vannverdier også. I 160 literen har jeg høyere gh, ph og kh. Men, de skal jo egentlig kunne gå i ganske høye vannverdier disse ancistrusene.
Platy?
Kan kampfisk gå sammen med platy? Tenker da en hanne i en 60-liter, og med cory på bunnen?
sissimor
Kan kampfisk gå sammen med platy? Tenker da en hanne i en 60-liter, og med cory på bunnen?


Cory og kampfisk går fint sammen. De bryr seg ikke med hverandre og trives i samme vanntype (bløtt vann) Platy skal ha hardt vann, ville ikke satt den sammen med de andre fiskene.
Jeg ville heller ikke satt kampfisk sammen med platy, da disse kan begynne å nappe på halen til kampfisken. Heller ikke med gullfisk, da gullfisken kunne komme til å sluke kampfisken ved et "uhell".

Kampfisk går oftest bra sammen med maller som otto, ancistrus, og pansermaller. Å sette dem sammen med ryggsvømmermaller og lignende kan være litt mer tvilsomt.

Jeg har skrevet noen ord om hvilke fisk som går sammen med kampfisk på hjemmesiden min.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap