Hva betyr det at jeg har 0,25% amonia?

Jeg testen nettopp vannen og det er 0,25% amonia som jeg har hørt ikke er bra!!!! hva skal jeg gjøre!!
Hei

Er dette akvariet helt nyoppsatt?

Du har nok foret for mye vil jeg tro. Det er ingen bakteriekultur som bryter ned avfall i filteret ditt.

Hvilket filter har du? Antall fisk? Størrelse på akvariet? osv....
jeg har et filter som fulgte med akvariet kjøpte en pakke for 1uke siden, jeg har 10 molly, 1 kampfisk og 2 maller og akvariet er 110 Liter
Ok.

Og Velkommen.

Har du noe kjenskap til dette med og ha akvarie i det heletatt?








ikke noe særlig. men vet at amonia ikke er bra.
Les deg igjennom det som linken inneholder da forstår du en hel masse.



Amoniakk er rein gift for fiskene du har.

Du burde skifte 50% av vannet i akvariet.

Hva ble fortalt til deg på butikken, om når du kunne sett inn de første fiskene?





at jeg kunne sette inn molly og kampfisk etter 2dager
Hør med butikken om de kan ta tilbake fiskene, da slipper du å bytte vann og kan la akvariet kjøre seg inn som i artikkelen nevnt over. Da slipper også fiskene lide og du får mindre stress.
Har du en nitrit tester?
Omar89
at jeg kunne sette inn molly og kampfisk etter 2dager


Fikk du med noe å ha oppi akvariet? Aqua safe eller.no?
det er ingen nitrit kun amonia 0,25 resten har jeg testet og det er perfekt
jeg bruker middel som starter bakteriekulturen og sånn aquamiddel
itilleg til plante middel
Ja det ser ut som den butikken din er som di fleste andre.

Det som ble sagt i et innlegg over var at du kunne jo ha levert tilbake fisken er jo og en god ide. For det tar en ca 4 til 8 uker og kjøre inne et akvarie.
Les gjerne de første innleggene i min tråd. Jeg og gjorde denne feilen.

tråden finner du om du trykker på bilde av meg. Den ligger nede på høyre siden på min side.

Mistet en hel masse fisker i starten siden jeg og kjøpte inn fisker alt for tidlig.
Omar89
jeg bruker middel som starter bakteriekulturen


Hadde middelet virket så hadde du hatt nitritt og nitrat i vannet. Ta med litt vann på en ren flaske til butikken og be butikken teste det, så si at du ikke ønsker å risikere fiskenes live og helse og at du ønsker å returnere dem. Usikker hva du bør gjøre med yngelen, tror det gå greit å ha dem forsatt, ettersom de ikke forurenser veldig mye. Men da må du forsatt skifte 10%-20% vann daglig syns jeg, men pass på at vannet er temperert.
Hei, jeg anbefaler deg å lese om nitrogensyklusen.

For å gjøre en lang historie kort, foregår den i tre steg som er relevant for akvarister:

Fiskene, fóret og plantene forurenser vannet hele tiden

1) Det de slipper ut i vannet blir til Ammoniakk (NH3) -Giftig for fiskene-

2) Bakterier vil etterhvert forme seg i vannet, filteret, grusen, og omdanne ammoniakk til Nitritt (NO2) -Litt mindre giftig-

3) Flere bakterier vil forme seg, og omdanne Nitritt til Nitrat (NO3) -Enda mindre giftig-

Du vil se at ammoniakkverdiene dine snart vil begynne å synke, og bli erstattet med Nitritt.

Deretter vil Nitritten gå ned mot 0 og bli erstattet med Nitrat. (Viktig å ikke confuse disse).

Dette kalles å "cycle" tanken, og gjøre vannet levelig for fiskene. Det tar noen uker, med en nyoppstartet tank.

Sannsynligvis vil du komme til å miste noen fisker nå i denne cyclingsperioden, men etterpå har du en tank som nesten står seg selv, og er klar for å opprettholde liv. Du kan fremskynde cyclings-prosessen ved å tilsette bakterieblandinger, disse har ulike dokumentert effekt. Selv har jeg ok erfaring med å bruke "Nitridac" fra Prodac.

Når både ammoniakken og nitritten er nede på 0, kan du holde nivået på nitrat "i sjakk" ved å bytte en ca 20% av vannet ditt en gang i uka, gjerne kombinert med slamsuging for å rense bunnen.

Det finnes både biologiske og kjemiske metoder å bryte ned nitrat, men de kan ikke jeg så mye om.

Velkommen til en spennende hobby, og lykke til!
nå har jeg bytta 50% av vannet men det er fortsatt 0,25%
Heihei, samboer til trådstarter her.

Vi kjøpte akvariet vårt og fiskene på Akvariebutikken på Løren, som skal være norges største akvariebutikk. Er jo veldig merkelig hvis de ansatte der ikke har nok kunnskap om dette. Vi ble oppfordret til å putte fiskene i akvariet dagen etterpå...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap