Noe rart i sanden

Hei

JEg er en veldig nybegynner med akvarium, men tenkte for 1 mnd siden at jeg skulle gå til innkjøp av et.

Jeg har nå styrt og stelt med dette akvariet med og bytte van og nesten hver 4 dag bytte på pumpa. Sjekket vannet tidligere i dag hos dyrebutikken og de sa at vannet mitt var helt knall.

Problemet mitt er at jeg syntes det ser så grisete ut der inne, det er masse slike ""bommulsdotter"" i sanden, ser ut som sånne egg nesten, eller hybelkaniner. Også døde da min 2 uker gamle kampfisk her om dagen og i dag en av disse (blå røde små stimfiskene) (noen som vet navet på disse?) Så hvorfor dør fiskene mine? Og hva er dette som lurer seg i bånn.

Pumpe min er av den store typen, utevndig.

Alt jeg kjøpte var brukt. Sand, Pumpe, Trestubbe og akvarium, alt skylte jeg før jeg startet så det skulle være rent, (ikke med såpe) Men pumpa må jeg bytte ofte, men tror dette kan ha noe med at jeg ikke har kjøpt ny sånne steiner inni, slike med hull tvers igjennom.

Beklager at det ikke står forklart i Akva språket, men er som sagt ny men veldig villig til og lære.

Håper noen kan være til hjelp med og redde fiskene mine.

Hvis noen vil kan dere også hjelpe meg med og gi meg navnet på fiskene på bildet. slik at jeg får loggført i boka mi.
Her er Bildet av hva jeg mener med det som ligger i bånn, og en annen fisk jeg lurer på hva heter.
Det du ser er kanskje filtervatten som ligger rundt plantene, den smuldrer litt opp i vann. Du må ta plantene ut av potten, og fjerne den vatten som ligger rundt dem. Plantene skal ikke stå i potten, de skal stå rett i grusen/sanden.



Fisken ligner på en siamesisk algeeter, men det er også noen andre typer som ligner på denne, så det kan være en av dem også. Søk på basen etter siamesisk algeeter og se om din fisk ligner den. Om det er den så må du kjøpe flere, eller levere den tilbake. Det er en stimfisk, og trives ikke aleine.



De røde og blå er kardinaltetra.


Hvordan bytter du på pumpen?

Du skal ikke røre det som er i pumpen før du ser at vanntrykket fra den er blitt svakere. Det du skal gjøre da er å tappe litt vann fra akvariet over i en bøtte, og så skylle noe av filtermaterialet i akvarievannet, for så å sette filtermaterialet tilbake i pumpen.

Om du bytter ut alt filtermaterialet, eller vasker det i varmt eller kaldt vann, så dreper du bakteriene som lever på filtermaterialet. Disse bakteriene vil du ha, fordi det er de som bryter ned ammoniakk og nitritt, og på den måten gjør vannet levelig for fiskene dine.

Det tar rundt 4-6 uker før det er nok bakterier i et filter, så hver gang man bytter alt filtermaterialet, så må man starte på nytt. I mellomtiden vil det dannes stoffer som er giftige for fisken, og fisken vil da dø.

Om du har stor utvendig pumpe (hvor stort akvarium har du, og hvor mange liter er pumpen beregnet for?) skal det kunne gå lenge mellom hver gang du trenger å skylle filtermaterialet.
Jeg har ikke rørt min pumpe på 5 mnd, og det er ikke tegn til dårligere vannstrøm enda, så ingen behov for å måtte bytte på pumpen før på lenge.



Anbefaler deg å lese artiklene som står skrevet på akvarieskolen
- Akvarieskolen
Hei.

Takk for svar,

Jeg tror jeg da gjør dette helt feil.

Jeg har en utvendig pumpe som du kan se på bildet, til et akvarium på 160l, i bån er det bomull, med stener over og grønn plastik mase over der igjen, etter ca 3-4 dager så er den bomullen helt svart, men vann strømnigen er klar, er dette normalt?

Jeg har da vasket pumpen feil, altså byttet bomill, vasket stenene i glo varmt vann, + alt det andre og tatt helt nytt vann oppi pumpa for så og sette det tilbake. (mest fordi pumpen er brut tidligere)

HAn i dyrebutikken sa denne fisken gikk alene. :O Det er en sneglespiser, skal søke litt på den senere, tak for tipset.

Skal nå ta og fjerne den vatten, kan dette være skadelig for fisken? Vil pumpa fjerne vatten?

Hvis du ser på bildet så ser du at bomullen på pumpa begynner og bli brun, dette etter 2 dager etter bytte.

Siden du har drept alle bakteriene i filteret, kan du nok se på akvariet ditt som nytt. Dette betyr at du sikkert har nitritt topp nå, hvis du har hatt akvariet i 4 uker nå.
Anbefaler deg og lese disse linkene.
Oppstart av akvariet
Vannverdier
Akvarie for fiskenes skyld
Mattilsynet
Om det er en siamesisk algeeter, så er det ingen sneglespiser. Den spiser alger.
- Siamesisk algeeter

Du får se om det er en slik du har, bilde du hadde tatt var ikke så skarpt, så jeg klarte ikke å se helt sikkert.



Ja, det er normalt. Filteret skal jo fange opp dritt osv fra vannet, og da blir vatt/bomullen og slikt farget mørkt. Det gjør ingenting, det betyr bare at det fungerer som det skal. Du skal ikke røre filteret før du ser at vanngjennomstrømningen er betydelig redusert.

"Bytt 30% vann hver uke og rens filteret først når du ser at det er merkbart redusert. Filtersvampen krystes og vaskes da forsiktig i litt akvarievann. Den skal ikke bli helt ren - bakteriene her er snille og de vil vi ha, bare møkka skal vekk!"
- akvarieskolen



Jeg ville fjernet den vatte/steinullen selv, den fra plantene.



Men ta å les artiklene det blir linket til, da vil du lære en hel masse. Omtrent alt du har spurt om i tråden her står skrevet der
Plussmedlem
Fisken du har kjøpt, som ser ut som en SAE (siamesisk algeeter) er heller ikke en enslig fisk. Dette er stimfisk og bør gå i grupper eller stimer for å trives.
Skal ikke akvarievatten ligge øverst i bøtta?

Det at det legger seg et belegg på bunnen tror jeg kommer av at du overforer. Gir du mere mat enn fiskene klarer å spise opp legger restene seg på bunnen. Slamsug opp det som er der og gi mindre mat.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap