Noe rart i sanden

Hei

JEg er en veldig nybegynner med akvarium, men tenkte for 1 mnd siden at jeg skulle gå til innkjøp av et.

Jeg har nå styrt og stelt med dette akvariet med og bytte van og nesten hver 4 dag bytte på pumpa. Sjekket vannet tidligere i dag hos dyrebutikken og de sa at vannet mitt var helt knall.

Problemet mitt er at jeg syntes det ser så grisete ut der inne, det er masse slike ""bommulsdotter"" i sanden, ser ut som sånne egg nesten, eller hybelkaniner. Også døde da min 2 uker gamle kampfisk her om dagen og i dag en av disse (blå røde små stimfiskene) (noen som vet navet på disse?) Så hvorfor dør fiskene mine? Og hva er dette som lurer seg i bånn.

Pumpe min er av den store typen, utevndig.

Alt jeg kjøpte var brukt. Sand, Pumpe, Trestubbe og akvarium, alt skylte jeg før jeg startet så det skulle være rent, (ikke med såpe) Men pumpa må jeg bytte ofte, men tror dette kan ha noe med at jeg ikke har kjøpt ny sånne steiner inni, slike med hull tvers igjennom.

Beklager at det ikke står forklart i Akva språket, men er som sagt ny men veldig villig til og lære.

Håper noen kan være til hjelp med og redde fiskene mine.

Hvis noen vil kan dere også hjelpe meg med og gi meg navnet på fiskene på bildet. slik at jeg får loggført i boka mi.
Her er Bildet av hva jeg mener med det som ligger i bånn, og en annen fisk jeg lurer på hva heter.
Det du ser er kanskje filtervatten som ligger rundt plantene, den smuldrer litt opp i vann. Du må ta plantene ut av potten, og fjerne den vatten som ligger rundt dem. Plantene skal ikke stå i potten, de skal stå rett i grusen/sanden.



Fisken ligner på en siamesisk algeeter, men det er også noen andre typer som ligner på denne, så det kan være en av dem også. Søk på basen etter siamesisk algeeter og se om din fisk ligner den. Om det er den så må du kjøpe flere, eller levere den tilbake. Det er en stimfisk, og trives ikke aleine.



De røde og blå er kardinaltetra.


Hvordan bytter du på pumpen?