Sissis våte drømmer (side 8)

Pumpa i Juwelen begynte å klage igjen, så nå renset jeg filteret på nytt, mye grundigere denne gangen. Sist var jeg nok for redd for å miste filterbakterier. Tok ut ei full bøtte vann, og skylte den øverste filerbiten (grønn, finporet) grundig i bøtta. Vannet ble skikkelig mørkebrunt og grumsete. Delte filterbiten i to før jeg satte den inni igjen. Blåbiten under så fin ut, så jeg lot de to nederste stå. Utrolig mye grums det har blitt på såpass kort tid; er jo under 2 mnd jeg fylte vann i karret...

Lurer på hvor god kapasitet det er i Rio`n egentlig. Der er det jo blåmatte tilsvarende ihvertfall 7 juwel-filtere. Ser veldig reint ut foreløpig ...

Noen av fantomtetraene har begynt å småkjekle; sperrer opp finnene og viser seg for hverandre. Tror det er hanner, så det er vel vanlig. Tror de er bare ungdommer enda, så det er vel fjortis-oppførsel på disse også, på samme måte som hos coryene
Nyydelige kar du har, begge to! Etter min smak med mye planter Der har nok fiskene det godt.

Må le litt når jeg ser du skriver om en ikke alt for overbegeistret samboer. Kjenner meg veldig igjen. Jeg har da klart å lure inn 4 kar hehe. Men det er absolutt grensen. Men i en 60 kvm leilighet skjønner jo til og med jeg at en plass må grensen gå!
Frossenfor
Tusen takk for hyggelig tilbakemeldig Anna U!!! Prøver å finne en måte å lure inn et kar til... Har så lyst på svarte dvergscalarer, men da må jeg jo ha et større kar! Han synes også at scalarer er flotte, så.... kanskje det går til slutt?

I dag har jeg kjøpt frossenfor for første gang; artemia og røde mygglarver. Delte ei rute artemia på begge karene nå, og det ble meget godt mottatt ;D Vet ikke helt om jeg skal ta sjangsen på å fore med røe mygglarver i Rio`n, pga sommerfuglciklidene, men leser jo at mange gjør det uten problemer... Hm...

Handlet på Tam på Byhaven i dag, og der har de 3 sjokoladeguramier... Vakre fisker, som klemmer seg sammen øverst i hjørnet i et akvarium uten gjemmeplasser, med hvit grus og flombelysning... Får så lyst til å ta dem med hjem!!!
Opprydning i rio fantasia
Da har jeg tatt vannbytte i Rio`n, slamsugd, luka og rydda. Fikk veldig god hjelp av coryene; snakk om ivrige bartetryner ;D

Klarte ikke finne rester etter noen død cory, men teller aldri mer enn ni... Hm...

Studert yngel i Juwelen. Lurer på om de er fra to forskjellige kull? Det er forskjell i størrelse på dem, og de største er ikke så gjennomsiktige. Kan jo hande at de største bare er mye flinkere til å finne mat da... Har telt sju stykker på det meste, nå såg jeg fire. Blir spennende å se hvor mange som vokser opp.
Nye sommerfugler!!!
I dag har jeg hentet damer til Romeo og Clive, og interessen var stor allerede mens de var i posen. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg, for nå ser det ut til at begge vil ha samme dama!!! Damene flørter med begge, men de finner nok ut av det. Håper bare at det går å holde alle fire i samme karet...

Tok mot til meg og foret med røde mygglarver i kveld. Leser i basen at sommerfuglene kan være ømtåelige for dette, men damene er vant til dette fra før, så da tar jeg sjangsen. Så ut til at absolutt alle fisker ble henrykte ;D
Månelyst
I går kveld monterte jeg blå ledlys med timer, slik at det blir nattlys i akvariene. Har lånt idèen fra noen her på forumet, og det ble ganske tøft ;D

Sommerfuglene har ikke funnet helt utav det enda, og det er litt småkrangling. Både Romeo og Clive vil ha Kanutten, mens alle de tre er litt slemme mot Knerten. Dette gjør meg litt usikker på om dette faktisk er ei jente. Ingen tvil om at Kanutten er jente da, for der er buken tydelig rød. Får følge med dem framover å se...

Etter besøket hos Ragnar i går, er jeg bare enda mer overbevist om at Gul-lars er L144 og ikke ancistrus gull/albino. Så da har jeg nok gjordt et kupp!!! Får vente å se hvilken kjønn h*n er, og kjøpe partner da. Hadde vært arti med gule, små yngel

Synes fantomtetraene begynner å bli skikkelig fine; de har farget godt ut, og glitrer kraftig i lyset. De spiler finnene helt ut, og tøffer seg for hverandre. Ser ut til at det er en overvekt av damer. Skikkelig arti å følge med på dem ;D
Så kult! Hvordan oppfører fiskene seg med LED-belysning? Kanskje Sommerfuglciklidene har bedre sjangse til å følge med ev yngel om natta da?
Grattis med 2 nye forresten, dette blir spennende!
Når det gjelder L-144, så kan du jo kjøpe en partner etter hvert hos Ragnar, får sikkert en nice price der og så kanskje du blir rik!!!;D
Hei Maren!
Ser ingen stor forskjell på fiskene med og uten LED-lys, men du har nok rett i at det kan gjøre det lettere for sommerfuglene å passe egg. Er så spennende alt det her ;D

Telte seks platy-yngel i dag. Arti å se dem vokse, men frykter at det kan bli litt mange etterhvert. Platyene skal jo snart over i Rio`n, for å gjøre plass til labyrinter, og sommerfuglene er vel ganske gode på yngel-jakt har jeg forstått. Like greit egentlig, for platy-avel blir man ikke rik på...

Når det gjelder L144 derimot, så vil jeg gjerne prøve å avle, og også corydoras sp. Black. Hadde vært fint å fått inn litt penger også, istedet for at det bare blir en jevn strøm ut. Og små fiskebebiser er så søte ;D
Flytting av ancistrus
I kveld har jeg klart å fange en ancistrus!!! Har lenge prøvd å fange Kasper, men han (begynnende barter) har hatt en egen evne til å forsvinne. Men i kveld lot Jesper seg lure... Satte hoven nedi karet, med en malletablett i. Og plutselig var det en ancistrus inni der også!!! Så nå svømmer h*n rundt i Rio`n. (Tror det er en han)Masse mat er det der ihvertfall

Skal prøve å fange Jonathan også (muligens jente), for jeg trenger ikke mer enn en ancistrus i Juwelen når jeg vil ha kirsebærreker der.. Lurer forresten på om bonusreka som kom med kuhliiene er i live. Har ikke sett den siden jeg slapp den oppi...
Om du vil kan du få noen ekstra bonusreker av meg om du ønsker det Da har du jo mulighet for oppdrett også Bra gjort å få tak i den ancistrusen, da har du bare 2 igjen))
MarenB
Om du vil kan du få noen ekstra bonusreker av meg om du ønsker det:) Da har du jo mulighet for oppdrett også;) Bra gjort å få tak i den ancistrusen, da har du bare 2 igjen;-)))


Vil gjerne ha flere bonusreker ja, tusen takk. De er så søte ;D

Blir spennende å se om jeg får tak i flere fisk uten å rasere hele innredninga...

Liten milepel:
150 innlegg
550 som har vært innom tråden min
I kveld har jeg tatt et stort vannbytte i Juwelen (ca 35%), og fylt på med vann som har stått i bøtter siden i går. Tørr ikke fylle på så mye kaldt vann pga yngelen. Ved foring i dag telte jeg forresten 9!!! To av dem har gulskjær, mens resten er bleikgrå med svarte flekker. Pussig å se et lite yngel prøve å spise en rød mygglarve som er nesten like stor som den selv ;D

Tror jeg ga litt mye mygglarver i Rio`n, men håper coryene slafser innpå i løpet av natta. De er ihvertfall veldig ivrige nå ser jeg.

Ellers er det heftig flørting hos sommerfuglciklidene. Romeo og Kanutten svømmer rundt og inntil hverandre, og bytter på å vokte ei flate på den store rota helt til venstre. Er helt sikker på at hun er for ung til å legge egg, men hverken Clive, Knerten eller tetraene får komme i nærheten. Men coryene bryr de seg heldigvis ingenting om.

Jesper ser ut til å stortrives med stor plass, masse mat og ingen kranglefanter
Plussmedlem
Coryer tror jeg kunne spist en STOR haug med mygglarver.. etter min erfaring det beste de vet. Mine får som regel det flere ganger i uka..

Slikt LED-lys har jammen jeg også litt lyst på. Men får spare pengene litt og bruke de til "andre ting" istedet nå, så får vi se. Er jo kult med sånt lys om natta, da!
Tydelig at coryer elsker disse ja Anders, så ikke snurten av en eneste mygglarve i dag

Veldig fornøyd med det nattlyset; arti å kunne studere coryer og kuhliier som freser rundt. Ikke var det dyrt heller; Clas Ohlsson svikter aldri. He, he... Har timer, slik at blålyset slår seg på litt før gro-lux røret slår seg av. Har egen timer på den sterkeste røret også, som lyser fra 12-18. Har laget en slags døgnsyklus på en måte...

Men du skal jo ha reol først Anders ;D
sissimor
Veldig fornøyd med det nattlyset; arti å kunne studere coryer og kuhliier som freser rundt. Ikke var det dyrt heller; Clas Ohlsson svikter aldri.


Kan du legge ut en lenke til akkurat det lyset du kjøpte?
I dag har jeg tatt et stort vannbytte i Rio Fantasia; må jo sørge for at vannkvaliteten er bra for sommerfuglciklidene.

Rydda samtidig en del i plantene. Klipte ned lotusene litt, siden det har kommet flere nye blader, og noen har fått ganske lange stengler. Plukket ut litt blek hornblad, røska litt i blyxa`n, og klipte ned cabomba en del. Ble mye ryddigere nå. Pussig at hornblad og blyxa sturer her, men de stortrives i Juwelen. Siden lotusen er så fin, så bør det vel være nok næring og lys?
Bruker du noe flytende næring til plantene? Hornblad vokser enormt med det i alle fall!
MarenB
Bruker du noe flytende næring til plantene? Hornblad vokser enormt med det i alle fall!:)


Har flytende i ja, og tablettene jeg fikk av deg i bunnlaget. Resten av plantene vokser som bare det, som cabomba, vallisneria og to typer hydrocotyle. Er bare hornblad og blyxa som ikke er fornøyd... Gjør ikke noe med hornbladen da, men litt synd om blyxa`n går dukken. Er bare veldig glad for at lotusene ser ut til å trives jeg ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap