Villedende reklame fra Tropehagens reklameblad, "Kjæledyrbladet"?

Det er jammen ikke ofte jeg fyker i været, men da jeg fikk Tropehagens reklameblad, "Kjæledyrbladet" i posten i dag må jeg si at blodtrykket økte faretruende.

Her har man altså et blad fra landets største zoo-kjede og som gir seg ut for å komme med saklig og korrekt informasjon til nye kjæledyreiere. Ingen tvil om at det står fram som veldig seriøst for den som ikke vet bedre.

Og hva har de avbildet på forsiden? En gullfisk i en slik cognacglassbolle! Og en kampfisk i en 8 liters box! Inne i bladet avbildes det blant annet en 96 liter med scalare og diskus oppi. Som ikke dette er nok står det i teksten inne i bladet sitat; "Man kan kjøpe små algespisende fisker så fort akvarievannet blir klart 2-3 dager etter at man satte opp akvariet." og "Ikke mat de algespisende fiskene i etableringsperioden. De er der for å jobbe for deg, og spise alger..." Sitat slutt. De skal ikke bare bli utsatt for nitritt altså, men også sulte ihjel. Det har ihvertfall ikke vært mye alger i mine kar de første ukene.

Så om en fjorten dagers tid så rauser det antagelig inn med desperate akvarister som lurer på hvorfor algeeterne deres dauer og hvor mange fisk de kan ha sammen med gullfisken i bollen.

Jeg kan ikke annet en tro at dette er bevisst misledende reklame fra en kjede som liker å fremstå som seriøs, ja, som til og med samarbeider med veterinærer må vite. Hva hjelper det å informere om riktig akvariehold når slike får lov til å si og gjøre hva de vil i profittens navn? Hva kan man egentlig foreta seg for å få de til å endre praksis?

Jeg aner ikke, jeg er bare fryktelig sint, lei meg og fortvilet akkurat nå
Dette var kjipt Da er vi på skrætsj igjen. Føles nytteløst å lære nye akvarister til god akvarieetikk når sånne store kjeder jobber så grassalt i mot oss....

Forsiden av bladet er avbildet på hjemmesida deres: http://www.tropehagen-zoo.no/

Månedens fisk er forresten guppy-par. Burde ikke det heller vært guppy-trio?
2 hunner og 1 hann?
Jeg har i hvert fall gitt dem tilbakemelding om min mening om saken.
Plussmedlem
På bakgrunn av det Tante Astrid her har meddelt, sendte jeg nettopp en rimelig krass melding til Mattilsynet. Saklig, selvsagt, men likefullt meget klar i uttalelsene.
Vis litt forbrukermakt, gjør det samme. Kanskje det vil bli fokus på dette?
Planer om å sende mail til både Mattilsynet og Tropehagen i kveld. Oppfordrer så mange som mulig til å gjøre det samme!
Utrolig skuffende, men godt initiativ Astrid. Jeg har sendt bekymringsmelding til mattilsynet nå. Jo flere som reagerer jo større sjanse for å få stoppet all feilinformaasjon som dette!
Tropehagen vi har her er helt sluttet med og selge boller, for hun som driver den mener det er helt urimelig og ha fisk i bolle, heldigvis er det noen som har litt peiling på hva de driver med!
Eg ser de definerer kanin som en gnager også...
Klage sendt
Takk til Tante Astrid for tips! Jeg har sendt klage til Tropehagen nå.
Donald
Eg ser de definerer kanin som en gnager også...


Selvfølgelig, og la oss fôre kaninene med gnagerblandinger med masse stivelse (og spesielt mais) i tillegg!
Da har jeg også sendt en beskymringsmelding inn til mattilsynet.
Alle monner drar.

Kanskje vi klarer å forandre fiskenes velferd med å opplyse om at dette er feil
Takk alle sammen! Jeg har roet meg litt ned igjen nå og fått sendt melding til både Tropehagen og Mattilsynet, takk for tipset. Ikke det at jeg har så altfor stor tro på at noe skjer, men nå har jeg ihvertfall følelsen av å ha gjort noe.

Må forresten glise litt av overskriften jeg blåste ut av meg og be om unnskyldning for den sterke språkbruken. Det er ikke ofte jeg sprekker, men når det skjer, så skjer det gjerne med en stor smell. Jeg var nok mer enn bare litt oppbrakt da jeg skrev det der
Vi deler din frustrasjon

Jeg får opp bare feilmeldinger når jeg prøver å komme inn på linken til mattilsynet, så en vennlig sjel eller to må gjerne hilse sint fra meg ;o
er så hjertens enig med deg Astrid..

slikt går ikke an,. har selv lest den reklamen og er ikke videre fornoyd med slik feil informasjon..

noen bør sende matilsynet det bladet dette står i,. og understreke så hva som faktisk er galt,. mange ,selv I mattilsynet har ikke like stor kunskap om riktig fiskehold og slikt,.
man vet jo at kampfisk selges og utstilles i vin glass og diverse andre alt forsmå beholdere..
og mye annet rart som skjer innenfor dyrebutikkers 4 vegger..

burde absolutt hatt bedre tilsyn de som skal holde det

men det er vel ikke så farlig,med den stakkars fisken.. for ikke å snakke om "gnageren" Kanin,. ler meg i hjel..

sakser fra wikipedia,. som faktisk utdyper at:

Kaninen tilhører hareslekten, som er en egen familie, og skal derfor ikke fôres med 'gnagerblandinger' som selges til smådyr. Kaninen skal ha fôr som er spesielt beregnet på kaniner.

vet ikke hvor seriøse egentlig tropehagen er mht på fagkunskap og hvem som kokulerer sammen disse reklame bladene, som strengt tatt kunn er ute etter å selge..
Vel, da har jeg fått et svar fra Tropehagen som jeg må innrømme ikke er spesielt overraskende. De unnskylder seg med at bildet på forsiden er fotokopiert inn i glasset og bare er et illustrasjonsfoto og at de selvsagt ikke ønsker å oppfordre til å holde slørhale i glass. Kampfisken i 8 liter vann er ikke kommentert, heller ikke scalaren og diskusen i 96 literen. Hvorfor har de i såfall brukt et slikt bilde på forsiden når de ikke ønsker å oppfordre til slikt?

Siden artikkelen sier at man bør sette inn 80 prosent planter i karet så mener han at mallene vil overleve på algene som allerede er på plantene ved innkjøp. En god del av plantene dyrkes derimot over vann og står kort tid i butikkene så jeg tviler faktisk fremdeles på det. Han kommenterer ikke at fiskene vil bli utsatt for forgiftning under innkjøringen. Han nevner bare at jeg sikkert har truffet andre erfarne akvarister som bruker samme metode under oppstarten. Vel, det gjør det ikke mer humant vel?

Han nevner at de dedikerte ansatte kurses av utdannede veterinærer og biologer flere ganger i året og skriver at teksten matcher anerkjent litteratur i akvariemiljøer. Det siste stemmer antagelig. Det er lite oppdatert og redigert litteratur når det gjelder bøker om akvariehold dessverre.

Det eneste positive her er at han avslutningsvis sier at han skal forsøke å formulere seg på en annen måte neste gang.
Blir litt matt...

Sitter de "på kontoret" (og i butikken også for den saks skyld) og bare dikter? Hadde de tatt seg bryet med å google "akvarium" hadde de jo funnet en masse informasjon. Faktisk hadde de kommet rett hit til akvaforum! Tenk hvis de i tillegg hadde reklamert for forumet! Det hadde vært noe... Men da hadde jo ikke hele fiskebestanden til halve akvarienorge dødd ut en gang i uka. Altså mindre penger...

"Du vil også få masse gode tips om de ulike kjæledyr fra både veterinær og dyrepleier."

Som også bare dikter, da, eller? Hva slags veterinær er det i så fall?

Er det rart nybegynnere gjør feil og fisk lider og dør oftere enn adm.direktør bytter sokker?? Er jo akkurat likt som da jeg kjøpte for første gang, og det var ikke i går for å si det sånn! Null framgang på flere år...

Tante Astrid
Det eneste positive her er at han avslutningsvis sier at han skal forsøke å formulere seg på en annen måte neste gang.


Fikk du svar fra han som har skrevet noe i bladet, altså? Hvem er "han", forresten?
Sendt klage til
mattilsynet
til kontaktskjema på Tropehagen zoo
Samt til ansvarlig for akvarie og fisk:
Har du spørsmål om akvarier og fisk, send e-post til:
rino.helgesen@tropehagen-zoo.no


Håper flere gjør det.
Ga også Tropehagen beskjed om golfballfiskene deres.

Espen
Tropehagens reklame-slagord, "Din dyreekspert", er bare bløff - fra ende til annen.

Jeg har stått og hørt dem si til kunder som skal kjøpe marsvin at "jada, dere kan godt bare ha èn!" Om hun bare hadde giddet å lese en av de marsvinbøkene de hadde til salgs i hylla ved kassen, så hadde hun visst at det ikke var sant. Eller kanskje hun visste det, men sa det hun måtte si for å få solgt et marsvin? Kanskje hun trodde kunden, som sto der med to barn klar til å kjøpe, ville backe ut fra handelen hvis de ble "skremt" av å høre at de måtte ha to? Marsvin er utpreget sosiale flokkdyr, som desperat trenger minst en av sine artsfrender "å prate" med daglig. Når jeg hører og ser hvordan de to vi har konstant kommuniserer med hverandre i all sin våkne tid, så er det hjerteskjærende bedrøvende å vite at den lokale Tropehagen sjappa selger kun et marsvin til hver kunde.... med mindre kunden er bedre opplyst og har gjort hjemmeleksa si før de kommer for å kjøpe.
Feilen så skremmende mange mennesker gjør, er å stole på de ansatte i en zoobutikk, og tror at de skal lære alt de trenger i butikken....
Hvorfor er det sånn når det kommer til dyr?? Hvorfor er det så mange som tror de ikke trenger å vite noe annet om sitt kjæledyr enn det butikken kan fortelle på sparket?

Man må da kunne kjøre bil fra før når man går inn hos en VW forhandler og skal kjøpe sin første bil! Det er ingen som regner med å få full opplæring og tips og triks der inne om hvordan de skal kjøre det de kjøper?

Dette med at marsvin ikke trenger kompiser av egen rase kom fra samme person/ansatt som en gang sto og kasta salt-pucker (på størrelse med og samme form som en ishockeypuck) oppi ferskvannsakvariene i butikken, og som overfor meg påsto at "det MÅÅÅÅ de ha!".
Tilfeldig bekjentskap
© Simen Grasto
Reklame for plussmedlemskap