Navngi linker

Hei
Etter mange år på forumet, har jeg opplevd gang på gang linker som "her", "denne", "dette", "hvis du klikker her" etc.

Er det et håp å begynne å få rettet opp til mer informerende linker? Hvis jeg kommer til et innlegg det står her, hit, denne etc blir man kanskje unødig tvunget til å åpne en haug med linker uten å vite hva det dreier seg om før man får åpnet den. Jeg synes en innlegg kanskje blir bedre sammensatt av informerende linker.

Er det bare meg eller flere som synes det???
Jeg er enig med deg, og jeg forsøker så ofte som mulig å skrive en forklarende tekst i setningen med linken. Lærte det av Humunuku her på forumet, han hadde noen velformulerte meninger om dette med "den" og "her" og "denne" linkingen

Man skal i setningen linken ligger skrive en kort forklaring på hva folk vil finne "i andre enden" hvis de velger å klikke på linken.

Eksempel? Kommer ikke på så mange i farten, men....
Dette er vel "riktig":

Det arrangeres hver måned en fotokonkurranse på Akvaforum.

Dette er litt "feil".
Du finner en konkurranse her.
Det avhenger jo litt av hvordan man legger opp setningene.

Om jeg bruker mona_o's eksempel:

Det arrangeres hver måned en fotokonkurranse på Akvaforum, den kan du se her
Helt enig, og eksempelet til Mona viser det godt. For min del kan man gjerne også skrive; "Her er en tråd om å navngi linker", så lenge det er beskrevet hva det linkes til når du trykker på "her".

Men jeg synes det er hakket verre når man "linker" på denne måten:
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1002&thread_id=56210... Lange linker ødelegger hele formatet på siden når jeg surfer på AF med iPhone, hehe. Og igjen, det er ikke spesielt informativt
Har tenkt på det jeg også. Spesielt når noen legger inn en rekke lenker til fiskeprofiler, uten å skrive hva fisken heter. Må åpne en rekke nye vinduer for å se hvilke arter vedkommende tenker på.

PS: Litt på siden, men; Jeg har fått problemer med å legge inn lenker i det siste.
Jeg skriver først en tekst, så legger jeg inn en lenke (ved hjelp av ikonet "Sett inn url), men da forsvinner teksten jeg har skrevet og bare lenken står der.
Jeg må kopiere teksten over på et Word-ark og lime det inn etterpå.
Blir bare tull hvis jeg skal legge inn flere lenker også.
Flere som opplever det? Hvis ikke er det en feil hos meg...
Helt enig, spesielt når folk spør om id på fisk og planter. Da bør man klare å døpe lenka til navnet på fisken/planta.
mona o
Jeg er enig med deg, og jeg forsøker så ofte som mulig å skrive en forklarende tekst i setningen med linken. Lærte det av Humunuku her på forumet, han hadde noen velformulerte meninger om dette med "den" og "her" og "denne" linkingen :) Man skal i setningen linken ligger skrive en kort forklaring på hva folk vil finne "i andre enden" hvis de velger å klikke på linken. Eksempel? Kommer ikke på så mange i farten, men.... Dette er vel "riktig": Det arrangeres hver måned [URLBLOCK1]. Dette er litt "feil". Du finner en konkurranse [URLBLOCK2].


Akkurat det jeg mener, Mona :o)

Shiramor
Har tenkt på det jeg også. Spesielt når noen legger inn en rekke lenker til fiskeprofiler, uten å skrive hva fisken heter. Må åpne en rekke nye vinduer for å se hvilke arter vedkommende tenker på. PS: Litt på siden, men; Jeg har fått problemer med å legge inn lenker i det siste. Jeg skriver først en tekst, så legger jeg inn en lenke (ved hjelp av ikonet "Sett inn url), men da forsvinner teksten jeg har skrevet og bare lenken står der. Jeg må kopiere teksten over på et Word-ark og lime det inn etterpå. Blir bare tull hvis jeg skal legge inn flere lenker også. Flere som opplever det? Hvis ikke er det en feil hos meg...


Er noe tull med lenkingen ja, det har det vært en stund. Vet ikke om det har med forumet å gjøre, eller en oppdatering på IE som forumet ikke takler.

Når jeg skal linke, må jeg først trykke på lenke, så "tillate skriptede vinduer midlertidig" så trykke på lenke igjen og lage lenken. Får ikke tillatt skriptede vinduer permanent, må gjøre det HVER gang jeg skal lage en lenke...
julnil
Det avhenger jo litt av hvordan man legger opp setningene. Om jeg bruker mona_o's eksempel: Det arrangeres hver måned en fotokonkurranse på Akvaforum, den kan du se [URLBLOCK1]


Ja, det kommer litt ann på formuleringen, men man kan jo prøve å formulere på en informativ måte med linken alikevel. Det bruker å gå det, hvis man prøverå la være her, dette, denne etc.
Inaktiv bruker
Jeg for min del irriterer meg mest over at mange ikke lager aktive lenker i det hele tatt - bare limer inn teksten og tror at a) folk gidder å kopiere og lime inn i adressefeltet selv eller b) at lenken på fantastisk vis skal fungere av seg selv.
Silly Lilly
Jeg for min del irriterer meg mest over at mange ikke lager aktive lenker i det hele tatt - bare limer inn teksten og tror at a) folk gidder å kopiere og lime inn i adressefeltet selv eller b) at lenken på fantastisk vis skal fungere av seg selv.


Ja, det er også en greie som ofte skjer, men da tenker jeg at kanskje ikke vedkommende som poster, riktig vet hvordan man lager aktive lenker på forumet....
Inaktiv bruker
Ja, det er også en greie som ofte skjer, men da tenker jeg at kanskje ikke vedkommende som poster, riktig vet hvordan man lager aktive lenker på forumet....


Kan man ikke så spørre da? Det er mange av oss som villig lærer bort Dersom det er viktig at folk besøker lenken man limer inn, bør man ta seg bryet med å lære seg hvordan gjøre de aktive - men dette er bare min personlige mening
Silly Lilly
[QUOTE]Ja, det er også en greie som ofte skjer, men da tenker jeg at kanskje ikke vedkommende som poster, riktig vet hvordan man lager aktive lenker på forumet....


Kan man ikke så spørre da? Det er mange av oss som villig lærer bort Dersom det er viktig at folk besøker lenken man limer inn, bør man ta seg bryet med å lære seg hvordan gjøre de aktive - men dette er bare min personlige mening

Selvfølgelig kan man spørre om det! enig i det du skriver, eller hvis man kommer til en slik lenke, kan man si/skrive tilbake på en human måte hvordan man lager en aktiv lenke også, kan gå begge veier. Og hvis en bruker ikke vet det, så slenger man på biten med informativ lenke også. hihi ;o)
Så..hvordan gjør man det da? Navngir linkene?
Dere kunne jo f.eks istedetfor å linke til en fotokonkurranse, heller faktisk linke til "slik navngir du linken".
Ser at det var gjort et forsøk på det, i innlegg nr 4, men den bare looper meg tilbake til DENNE tråden jeg nå skriver i. Ergo er jeg(vi) som ikke kan dette med å navngi linker like langt.
Wargtass
[/URL] Ser at det var gjort et forsøk på det, i innlegg nr 4, men den bare looper meg tilbake til DENNE tråden jeg nå skriver i.


Det var ment som et eksempel..

Wargtass
[/URL]Ergo er jeg(vi) som ikke kan dette med å navngi linker like langt.


[URL=http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=39152&message_id=281657#281657]hvordan lage en url link

men husk at det er fint hvis det ikke står trykk "her" etc.
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Dahl Aspevik
Reklame for plussmedlemskap