Ikke akkurat akvarist.... (side 11)

Jeg må bare takke deg en gang til for Barlowiene, de er bare så fantastisk flotte!
Og så forskjellige de er, både i utseende og væremåte, og det gjør de ekstra interressante
De skal få litt bedre plass også, enn jeg først hadde tenkt, de skal få overta 160-liter'n etter coryene når de flytter i større kar, der er det akkurat de samme verdiene som de har i sitt nåværende kar så det er bare litt tilpassing av innredning som skal til.
Men, jeg lurer på, når man etterhvert kommer dithen at man har lyst å forsøke seg på oppdrett, hvilken str. vil du anbefale på karet til et par, hann og hunn?


Hyggelig at de faller i smak. Synes også det er fine fisk.

Tom C har sine i stort sett ca 80 liters kar. NEI; mye større, se nedenfor. Der går det etterhvert flere generasjoner, ettersom han normalt lar yngelen bli i karet og lar dem vokse opp som klarer seg. Han driver altså ikke oppdrett i den forstand at han skal ha flest mulig avkom til å overleve. Som jeg, men med mye større dyktighet!

Jeg ville satset på ca 80 liter, men hatt flere. Skulle ønske jeg hadde hatt plass til reol med 6 stk 80 eller 90 liters kar, men jeg ofret kvalitet for kvantitet og laget en reol med 6 stk 54 litere. De går der også, men det er ikke optimalt.

160 liter er jo flott for fiskene, men altså neppe nødvendig.

Du får si fra når du vil ha en hunn. Tror det skal gå, selv om Linda skal ha et par når reolen hennes er oppe.

Redigert: Tom C. retter dette i neste post, hans kar er større, se på målene under.
530
...Tom C har sine i stort sett ca 80 liters kar. Noen større arter har han i 160 litere, men de fleste karene hans er ca 80 liter. ...

Ikke helt presist, Sigmund. De aller fleste er nok "litt" større; 75cm x 50cm bunnflate (som er det viktigste), og 35 cm høye (25 cm hadde vært nok, men slik de er gir det rom for Nannostmus'ene å formere seg blant flyteplantene). Det blir 131,25 liter det
Takk for at du korrigerer meg Tom, det var en stygg bom! Legger for sikkerhets skyld også inn en rettelse i det opprinnelige innlegget.

Kontroll på blodkreftavdelingen i Fredrikstad idag: alle prøver er fortsatt helt fine, ingen tegn til tilbakefall av benmargskreften. Denne gangen har jeg hatt litt dårlig følelse før kontrollen, men det viste seg altså å være helt ubegrunnet. Enkelte leger mener at flaks og uflaks er undervurderte faktorer når det gjelder helse. Jeg har altså solid flaks i uflaksen. Ellers brukte vi som vanlig noen minutter på krimlitteratur. "Min" lege er, i likhet med meg, glad i krim. Hennes siste anbefalte forfatter, Mo Hayder, viste seg å være en uskyldig utseende ung dame, i likhet med legen min, men som skriver som en skikkelig råtass, helt totalt uventet. Kan anbefales.

Besøket i dag er en oppkvikker og nå skal jeg gjennomføre lenge planlagte rokeringer i karene. Gleder meg. Men først møte i Moss Akvarieklubb i kveld.
Fantastiske nyheter!

Det er jammen veldig mange prøvelser og utfordringer med kreftsykdommer. Ikke minst venting på resultater og prøver. Men SÅ hærlig når resultatene er gode
530
...Besøket i dag er en oppkvikker og nå skal jeg gjennomføre lenge planlagte rokeringer i karene...

Det var gode nyheter, Sigmund! Og skulle rokeringene resultere i noe ledig plass, vet du hvor det er mer å hente...
Hurraaaa! Kan jo ikke bli syk du som er Apistopappa! Jeg kommer ikke på møtet i kveld, ingen grunn til å smitte gode akvarievenner med uskyldig men meget irriterende snue, kakebakingen ville blitt en udelikat affære. Blir hjemme og rydder så jeg får plass til å bli Apistomamma ;o)
Tusen takk for hyggelige besøk i tråden, det betød mye for meg idag så det setter jeg svært stor pris på. Det er av og til som å være på en følelsesmessig berg og dalbane. Da skal jeg vel også si at man får mye bedre kontakt med egne følelser, og det er ikke bare av det onde, men faktsik både på godt og vondt.

Takk også for tilbudet Tom. Det har alltid vært hyggelig å komme til Stavern, så det er noe jeg gjerne gjør igjen. Lar høre fra meg.

Når jeg først er i off topic modus, kan jeg også ta med at jeg i kveld har hatt et uhyre sjeldent, men ikke desto mindre kraftig, men styrt, raseriutbrudd. Forårsaket av en gubbe som i en diskusjon om norsk byråkrati meldte at hans første tanke da han hørte om bomben i regjeringskvartalet, håpet at det gikk ut over så mange byråkrater som mulig. Da han forsøkte å rettferdiggjøre holdningen med å vise til egne erfaringer med byråkratiet, hverken kunne eller ville jeg holde igjen, men ga mannen en overhaling av de helt store. Pulsen er snart nede på normalen nå.

530
. Da han forsøkte å rettferdiggjøre holdningen med å vise til egne erfaringer med byråkratiet, hverken kunne eller ville jeg holde igjen, men ga mannen en overhaling av de helt store. Pulsen er snart nede på normalen nå.


Hvis dette var på klubbmøtet takker jeg skapelsen for en irriterende snue, liker ikke å bli sint på orn'tli, sjansene for at jeg hadde sittet like i nærheter er nokså store, og sjansene for at jeg hadde holdt kjeft er mikroskopiske. Pust dypt og sov godt Sigmund!
Legger igjen et spor etter meg i "kveld" jeg også. Det gleder meg at prøvene dine på den siste kontrollen var fine, og at du også har krefter til et skikkelig vredesutbrudd.
Det er sunt med en utblåsning av og til. Jeg ønsker deg en god natts søvn.
Plussmedlem
Tja, hva skal jeg si Sigmund...
Du kom da med et ganske behersket utbrudd, selv om det var kraftig. Og utbruddet var fullt ut berettiget. Og du var mann nok til å snu ryggen til og bare gå framfor å falle ned på lavnivå....
Nei, nå er det lenge siden du har skrevet her inne Sigmund...*Spark bak!* ;0)
Jeg vil jo høre litt nytt om din akvarie verden ;0)
Og litt sent, men godt : Flott å høre at prøvene er så fine. Gleder meg på dine vegne!!
Å være en smule savnet i cyberspace er en ny opplevelse, takk for det Kamilla

Jeg merker med stor beklagelse at jeg ikke starter med ting like lett som før. Folk med Parkinson kan ofte bli stående foran et forgjengerfelt med lysregulering og ikke komme over på grønt før det skifter til rødt, og grønt og rødt igjen. Rett og slett fordi de ikke "kommer igang". Slik føler jeg det når det gjelder å gjøre saker. Kommer jeg først i gang, går detrimelig greit. Kanskje alder, men mer trolig en følge av sykdom og behandling. Høydose cellegift kan gi noen bivirkninger.

Nå, jeg har i alle fall flyttet A. nadelstreifen hunnen fra det som nå er et rent yngelkar for arten til et nytt kar. der har hun nå gått noen dager og "tatt karet i besittelse" slik at hun ikke skal bli jaget for mye når hun i morgen får "herrebesøk". Nå er det hennes kar så å si. 400 liter vann står til lufting og temperering og får finjusteringav pH i morgen.

Da blir det et ledig kar som Nannacara aureocephalus hannen skal gå i mens jeg får tak i alle A. sp. rositae fra 530 literen og slipper dem opp i 160 literen som altså Nannacaraen nå er i. Den skal få leve resten av sine dager i den store fiskesuppen, sammen med et par, tre hanner av andre arter som også er blitt enkemenn.

Hoveproblemet er å få tak i apistoer i en 530 liter med flere store røtter, planter, stein etc. uten å måtte tømme karet. Grøss!. Derfor tar dette litt tid, men jeg er altså i gang.

Ellers har jeg hatt noen innlegg om innkjøring med salmiakk slik at det ikke har vært helt dødt. Dessuten serverte det ene scalareparet kaviar her om dagen. Morsomt å se på og det smakte nok godt for en del av innbyggerne i storkaret.



Kjenner til det med å ikke henge helt med. Min pappa fikk tykktarms kreft for snart 4 år siden, maaange operasjoner og cellegift. Legene glemte bla igjen instrument i magen hans under en operasjon. Heldigvis er også hans prøver fine den dag i dag. Han hadde lenge problemer med hukommelse og å komme igang. Han har det siste året begynt å lese krimbøker og merker bedring av det, til å begynne med husket han ikke hva som sto på forrige side... I dag gjenforteller han meg handlingen og anbefaler meg gode bøker :0) Det er så flott å se at en som jeg er så glad i kommer tilbake til normalen! Så at dette er en vanlig bivirkning av cellegift er jeg ikke i tvil om, og jeg håper og tror at du også vil oppleve at dette er noe som kommer til å bedre seg. *Krysser fingrene!*

Har sett at du har vært her inne og svart på alskens innkjøringsspørsmål, men det var liksom litt oppdatering av din akvarieverden som jeg savnet ;0) Må virkelig berømme deg for din innsats ang salmiakk, du er bare helt unik!!

Uff, og jeg som synes det er håpløst å jakte i min 375 liter... *Smile* Lykke til!! ;0)
Kaviar?? Fra tube eller?? Hmmm... Men vet om en som har gitt fisken lodde rogn og det var visst snacks ;0)
Godt å høre at det går fremover med din far. Han må ha hatt litt av en omgang, med flere operasjoner og cellegift i tillegg. Begynte å se på videoen, men aksepterer nå at jeg må få gjort noe med lydkortet på pcen, den er helt stum.

Jeg ble også operert for tykktarmskreft, 13 år siden. Jeg var heldig fordi jeg fikk blindtarmbetennelse og da de opererte vekk den, oppdaget de kreft, men så tidlig at det holdt å fjerne en god del av tarmen. Har vært til kontroll noen ganger etter det, men på dette punktet er alt i orden. Slapp cellegift den gangen. Det er nok riktig som Kreftforeningen sier, mange blir helbredet av kreft.

Nåvel, det kan fort bli litt navlebeskuelse av slike ting og plutseliger det ikke bare litt, men altfor mye. Trinn to og tre av flytteprosessen er i boks. A. Nadelstreifen hannen er gjenforenet med hunnen. Hun iførte seg gul drakt og bega seg på frierferd, tror jeg. Ikke alltid lett å se om det er romantikk i vannet eller et forestående oppgjør. Hva vet vel hun om hva han har bedrevet mens hun har passet en skokk barn? I alle fall kretser hun rundt ham og slår med halen, det tyder bra. Samtidig blåser hun opp gjellepartiet og det kan tyde dårlig ettersom det såvidt jeg vet et er tegn på aggressivitet hos Apistogramma. I alle fall hos to av samme kjønn som kjemper om ledervervet.

De har funnet ut av det før, så det er vel lov å håpe på en repetisjon, selv om han nå virker temmelig tafatt. Blir det et nytt kull, må jeg finne avtagere til endel ungfisk av forrige kull. Burde være mulig ettersom det ikke er noen andre i landet som har denne arten. Tom C tok med seg resten av de han hadde til England i fjor.
Sigmund, du får si i fra om du skulle ha noen kjønnsmodne individer i din samling for salg i nær fremtid. Har fått ryddet opp og kvittet meg med en del ikke apisto fisk, så er klar for en ny trio, evnt et par om du skulle ha noe i samlingen din.

Er ikke så langt over fjorden vet du, når det gjelder apistoer.

Håper det helsemessige går frmover og at du holder humøret oppe. Etter å ha overtatt et par med Apistogramma bitaeniata fra Rio Tigre har en av mine drømmer gått i oppfyldelse takket være Tom. Hentet de forrige lørdag, onsdag la de egg her og søndag klekket eggene. Torsdag så jeg frittsvømmende yngel på tur med mor for første gang. En drøm og en utrolig opplevelse, og på så kort tid da gitt.... Spennende.
Så spennende med A. Nadelstreifen :0) Hannen er sikkert bare litt ute av trening *Smile* Du skal se at han snart finner formen igjen og det blir mange søte små ;0)

Loffa må jo være den rette arvtager til slike nydelige Apistoer? Som han sier det er ikke langt over fjorden ;0) Selv om jeg tror han kunne ha reist verden rundt etter Apistoer, og det uten å blunke! *Ler*
Oi, det var ikke meningen å skulle overtale deg til noe... Hvis det høres slik ut? Håper ikke det. Det er bare det at jeg leser Loffas tråd med ujevne mellomrom og er bare SÅ fasinert av hans iver og glød når det kommer til Apisto.

Har du holdt på lenge med Apisto? For meg er Apisto noe heeelt nytt, leser fasinert Loffas tråd, men det er så mange typer Apisto... Blir litt sånn overveldende ;0) Og jeg har fått med meg at Tom C er noe spesielt innen Apisto, men der stopper også kunnskapen ;0) Kos deg så masse med alle akvariene!! Gleder meg til å høre om det blir noen søte små!!
Loffa, der tar nok enda litt tid før de er kjønnsmodne, men jeg kan si fra når de er der.

Kamilla, du kan se mer om Apistogramma her: [URL=http:// Apisto sites][/URL]. dette er Tom C´s hjemmeside og du finner et sant oppkomme av info og ikke minst bilder og referat fra mange reiser til Sør-Amerika. Vanskelig å ikke bli tatt av dette.

Jeg kom i kontakt med Tom ikke så lenge etter at jeg startet med akvarier og har hatt Apistogramma etter det. De har en fascinerende yngelpleie og har også helt forskjellige personligheter. For eks. A. Barlowi, som mange vil anta er en favoritt ho Loffa, ;0 , jeg har disse i to kar fordi det opprinnelige paret fikk flere kull. I et av disse karene virker det som de kan klokka. Karet står i vaskerommet og de får oftest mat sent på ettermiddagen. Når jeg går forbi døråpningen på det tidspunktet, vrimler de fram til det hjørnet jeg gir dem mat. Kommer jeg derimot på formiddagen for å sette i gang vaskemaskinen som står en knapp meter vekk, enser de meg ikke. Andre, eks. A. borelli, er så sky at de ikke kommer fremfor å spise hvis jeg er i bevegelse. Sitter jeg het stille i 5 - 10 minutter, kommer de fram og forsyner seg. A: Nadelstreifen er heller ikke sky, men ikke fullt så voldsomme som barlowiene.

Alle har god yngelpleie til felles, små mammaer som kjeppjager fisk som er mange ganger så store. Og så fargeskiftene deres, varierende avhengig av humør. Hadde jeg visst da jeg kjøpte det første, store karet det jeg vet nå, hadde det ikke blitt en 530 liter, men er reol med 6 stk 112 litere, Apistogrammareol. Nå blir det for vrient å få kona med på enda en utvidelse. Tenker nok litt på at den dagen kommer da jeg ikke kan ordne med dem mer.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap