Millas akvakaos:p

ja da var det gjort:p jeg har gjort som så mange andre, å laget meg en egen tråd etter å sittet i time på time og lest andres personlige tråder, fikk jeg innmari lyst på en selv ikke det at jeg kommer til å skrive så mye som visse andre skibenter her inne, men NOE ska jeg nå klare å skrive ned. Jeg er ei nå ei skrullete dame på 31:p som brutalt har blitt smittet av den mye omtalte litersyken. Til stor ergelse for min samboer:p flytta nettopp til tufsingdalen i os i hedmark, en plass UTEN akvabutikk. Griiin.... Derfor har det blitt mye handling på akvaforum den siste tiden. Dakar,dakar lommeboka mi. Snart er det bare møll som flakser opp av den:p har nå 5 akvarium. Hadde nok hatt flere om det hadde vært mulig å fått tak i karr oppi høle her. Ikke no vondt om tufsingdalen, for all del. Trives øde og forlatt:p men vansklig å tilfredstille akvarie lysten oppi her:p der har jeg iaffal skrevet NOE. Woho. Flink meg:p
sitter å ser på klokka... Hmf. Ikke MER?? Venter på posten som en unge venter på julaften. Snegle ekspressen:p venter på noen nye bebore til mitt sneglekarr en mild blanding av eplesnegler i flere farger, posthornsnegler, og kjempe epler. går forresten noen L144 yngel oppi der oxo, som skal flyttes etterhvert. Var bare innmari redd for at småtassene skulle bli middagsmat for andre glupske fisk. Så di får imidlertig innfinne seg i å dele boplass med sneglene:p hm. Mye er klokka NÅ da?? Æsj. Tida går jammen sakte når man venter....
får vel ta litt vannbytte i karra får å få tida til å gå her:p
He, he... Kan tenke meg det er dårlig med akvariebutikker i Tufsingdalen ja. Godt det er en dyrebutikk på Tynset da Lykke til!!!
sissi. Hadde googla meg frem til en dyrebutikk på røros før jeg flytta hit. Men når jeg dro dit... Så var den pokkærn meg lagt ned. Møkk altså! Hadde en liten shappe med litt småting til dyr der da. Men ingen fisk, eller myggiser tynset jah.. Har sett det på kartet. Får vel somle seg dit en dag da kanskje:p er vel BARE 1,5 eller 2 timer unna:p
sneglene kom i posten til slutt hurra 4 er allerede i karret, mens 3 litt mindre ligger igjen i skåla. Litt treige til å våkne:p lurer på hvor mange snegler man kan ha i en 60 liter før det er fullt?? Kremt:p
ja da var kaoset igang igen:p fatter ikke hvorfor jeg skal styre så mye. Ene guramin juler kona, så måtte flytte han. Oxo skulle jeg plante sånn anubiplantegreie sak på ei rot med fiskesnøre, men planta gikk i biter. Urk. Oxo bare MÅTTE jeg jo få noen sugemaller over i karet som har pådratt seg grønne alger på fronten. Og mens jeg var i gang fant jeg bare hundre ting til jeg bare MÅTTE gjøre:p whæ altså. Nå gleder jeg meg til posten i morgen. Håper det kommer no spennende:p å da MÅ jeg jo bare fixe litt til:p
æsj altså!! Når posten endelig kom, så var det KUN reklame hadde håpa på at plantene skulle komme i dag, så jeg fikk ordna ferdig i karret... Har et karr som ser passe tomt ut med kun et par røtter oppi. Å jeg som hadde planlagt å ha 'fixe opp i akvarie' kveld i dag. Jaja. Kommer vel forhåpentligvis i mårra. Får nøye meg med å vaske litt grus og bytte bunnlaget klart. Har no møkka kuler i bånn. Går ikke å lage hverken kupert tæreng eller plante noe. Di knøttsmå kulene bare ruller ned igjen.ser ut som små isopor kuler i mini mini format.
ÅJ!! Eplesnegle egg:o hadde helt gitt opp det jeg. Så har ikke sett så nøye under armaturet siste tiden. Men nå tok jeg en liten titt.... Å jaggu hang det ikke en klase der. Heeelt øverst i hjørnet bak lysrøret. Gudene vet hvor lenge det har hengt der. Jeg måtte bort med fingern å kjenne. Poff, der var det no som gikk istykker. Helt tørt jo splatta litt vann på di. Men redd det er for sent. Snufs. Å jeg som ville ha minimais.
har brukt en kniv til pent løsne snegle klasen fra armaturet, og lagt det på en isopor bit flytende på vannet. Skvetter litt vann på den innimellom. Håper di overlever altså lurer på hva slags farger dt blir? Har jo en mix av blå, gule,brune,lilla og et par blandingsfarga epler oppi der:p fine, fine sneglesuppa mi det se håper ikke sneglene kantrer isopor båten iløpet av nattan:o ellers i dag har jeg byttet grus i ene karret mitt og omdekorert litt hadde tenkt å putte mine L046 oppi der, før di blir kvelt av alle sneglene i 60 litern:p har 6 små gulinger som flakser frem og tilbake sikk sakk mellom snegler i forskjellige farger. Håper di vil trives i 100 litærn med 2 stk gurami og en dakars kjørtetetra som fulgte med 250 litærn når jeg kjøpte den. Men sovner snart her jeg ligger og taster.... Slenge armen rundt gubben og prøve å sove litt
joda!! Isopor båten var velta, og en diger eplesnegl satt å fråtsa i egga. Hmf. meeen fant en NY klase med egg:p på akkurat samme plassen hvor jeg fant den andre. Men denna tror jeg at jeg lar henge der. Bare skvette litt vann på di innimellom håper plantene mine kommer i dag.... Forsovit så håper jeg at luftpompa og mallehulen oxo kommer:p men plantene begynner jeg å bli desp etter her. Oxo fant jeg drit billig akvarium på finn.no. Lurer på om det er solgt? Hmm. For svigers skal opp til helga md vaskemaskin, å da kunne han jo tatt med karret oxo? Og mygglarver... Fiskene mine virker passe grettne pga di må leve på tørrfor. Men di hadde jo ikke myggiser i røros:s desverre. Bort å studere egga igjen:p hehe. Typen kaller meg sinnsyk:p å påstår han skal kurere meg.... Ikke pokkærn. Liker å være sinnsyk. ;p er jo noe som heter di gale har det godt:p
har laget en liten stegnrøys i ene karret. Håper den ikke raser sammen. Har plasert det så stødig jeg kan. Lagde noen huler mellom steinene. Bortsett fra det er alt i karra som vanlig. En ting som iriterer meg, er at jeg til stadig må plukke opp restene av snegleklasen fra bunnen av karret. Hvordan får dere andre isoporen til å ikke bli veltet av nyskjerrige snegler?? Et mysterium for meg..... Ventet forgjeves på posten i dag oxo. Sukk. Vet plantene ble sendt i går. Så i morgen MÅ di komme. Ingen mallehule eller luftpompe heller sukk,dobbelt sukk. I dag blir oxo penger til reker og maller overført av svigers pga mangel på nett. Vet det er en ting til det blir overført penger til. Men har jaggu glemt til hva:o jooo algekule og javamose var det ja:p tidlig demens:p har lest rund på af at folk er plaget av veksten til andemat. Hmm. Tror ikke den trives hos meg. For andematen min er rett og slett forduftet.....
ja nå puttrer å koker det i kjempe kjelen på kjøkkenet et lass med stein og en riktig fin krokete inntørka grein fant så mye fint på tur i skogen i dag, atter jeg måtte bare ta noe av det med meg hjem:p koker alt med en gang, oxo legger jeg pinnen i bløt til omøbleringa i karret venter på endel planter og stæsj til karret som kommer med posten. Så for ikke å rote for mye i karret, tar jeg det samtidig om planter og ting noen gang kommer så venta hele uka.... Men kun regniner så langt. buhu altså!! Foresten så ser eplesneglene mine ille snåle ut i dag. Alle henger bortover glasset på rad og rekke i vannkanten. Hmm. Hvorfor det tro?? Har 3 klaser med minimais. 2 henger enda, å en på isopor båt. Men denne klasen må jeg til stadighet redde opp fra bunnen, da sneglene velter båten håper ikke di har druknet scalarene mine stortrives ble aldri egg av leken deres, men bedre lykke neste gang;p
i går kom det litt planter i posten. Men ubruklige horbladene var ikke planter, men hakka spinat. Eller det VAR jo planter, men alle håra hadde falt av. Alt var bare små biter og løse hår. Snuuufs altså. Så di gikk i søppla. Valisnerian vet jeg ikke hvor ble av?? Vel. Pompa og mallehula kom oxo pompa ble til luftbobler hos guramiene og mallehula gikk oppi 250 litærn. Hadde omgjøring i karret. Snakk om misslykka prosjekt. Sitter å ser bort på det nå. Og jeg er IKKE særlig fornøyd. Sku ønske jeg hadde peiling på hvordan jeg sjal plasere tinga oppi der for at det ikke skal se ut som det er en 5 åring som har dekorert oppi der. Så nå skal jeg sitte å glo på alle medlemmers akvarium, å få noen tips tenkte jeg:p vil ha karret ferdig til di nye fiskene kommer....vet ikke hvorfor, men får ikke lasta opp bilder. Snøft. Ærgelig.
parrings på gang i sneglekarret igjen:p denne gangen så jeg dem, så da vet jeg di bli blå drømmer om større karr.... Sukk! Tenkte et på ca 350-400 liter. Sett mange rimlige både her og på finn. Men alt er så langt unna. Å da begrenser det seg veldig når bilen fortsatt ikke er på plass. Om det er noen sjeler i nærheten av tufsingdal med et rimelig karr som kan være behjelpelig med hjemkjøring så si fra;p tar imot alt fra 120 liter og oppover til 400 liter med takk:p liter syken er ikke til å spøke med gitt:p noen av plantene mine har begynt å bli stygge. Akkurat som di går i oppløsning? Lite kledlig!!
æsj. Blir for første gang i virkelig dårlig humør av å se på 250 litærn.... Av to grunner. For det første ser det (unskyld språkbruken) helt for jævlig ut. Klarer ikke få det fint det andre er at i jeg tror jeg må romstere rundt oppi der igjen i mårra i jakt på en død fisk. Eller jeg håper den lever, men har mine tvil. Helt siden i går kveld har jeg kun sett to av di tre botiane mine og tanken på å rote rundt oppi der tredje dagen på rad gjør meg virkelig deppa. Flyter så mye drit rundt oppi der nå atter. Uff.
ja så våknet man atter en gang opp til nye eplesnegle egg:p så på kort tid har di lagt 5 klaser. Hoho så artig:p jeg slapp forresten å lete meg ihjel i karret etter botian som var lost in action, den kom smygende frem i går overlykkelig for at jeg slapp å gromse til mer oppi der har fått holdt av et akvarium. Hurra. Fant et rimelig karr her på akvaforum. En 325 liter skal få min snille far til å hente det med henger før helga og ha det stående hos seg til jeg får ordna det opp hit. Hvordan jeg skal få til det, aner jeg ikke:o men det MÅ la seg ordne. Jeg er desperat etter flere liter da åker den ensomme discusen min oppi der. Kjøpte to stk for over et år siden, uten å vite en dritt. Bare syntes den var pen:p den ene discusen mobbet ihjel den andre, så nå har han selskap av scalare. Men funderer på å gi han et par venner i det nye karret. I det gamle 250 litærn blir det da guramier og litt annet. Vet ikke helt hva enda. Sneglene får da 100 litærn. 30 litærn blir eplesnegle klekkeri, men 60 litærn vet jeg enda ikke. Og ikke 50 litærn heller. Jo et kan jeg bruke til rekene jeg har bestilt. Hmm. Mange planer gitt:p
i dag fikk jeg javamose:p lurer fælt på hvor jeg skal feste den? På rota? På steinen med hull i? På bunnen? Eller på greina? Hm. Skulle vel kanskje bestilt litt mer:p lurer på om det går å brette ut algekuler å få den til å våkse fast på noe? Eller slår di ikke røtter tro? Hmm. Dette kan bli en spennende utfordring det å feste javamosen:p håper jeg får det til har kun tynn fiskesene, så det får duge
litt irritert. Bestilte ancistrus og reker, overførte penga for snart ei uke sia, å ikke hørt no mer. Null svar på mail. Kunne jo iaffal svart meg da. Håper jeg får det jeg har bestilt en eller annen gang bortsett fra den iritasjonen, så har jeg fått nytt karr:p kjøpt et 325 liter fra en på akvaførum weee:p
fant døde eplesnegler i går. Vet ikke om det har samenheng med di hvite markene eller ikke, men gikk lei. Lot filteret gå i ei bøtte. Tok ut di sneglene jeg kunne finne og all stein og pynt. Så tappa jeg ut vannet. Slo på nye bøtter vann og rørte rundt i grusen og tappa ut igjen før jeg fylte på nytt vann. Vet jeg sikkert fjærna masse gode bakterier. Men var seriøst milioner av mark. Det var fortsatt noen igjen. Men ikke så synlig. Putta snegler oppi igjen og håper på det beste. Ingen flere dødsfall enda iaffal og ingen mat på et par dager:p bra jeg har akvariene og katta mi nå. Tøff tid. Samboern er innlagt og jeg er alene i ødemarka. Uff. Deppe,deppe. Har ikke sovet i natt. Så får vel prøve å ta en høneblund nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Tjernshaugen
Reklame for plussmedlemskap