Masse spørsmål. :)

Jeg sitter her igjen og tenker på akvarium. Har begynt å legge noen litt mer konkrete planer, men jeg lurer på følgende:

1) Fiskesammensetning. Jeg tenker på ancistrus, guppy, (black) molly og kardinaltetra. Vurderte også platy, men da måtte jeg i såfall byttet ut en av de andre synes jeg. Jeg kunne også tenkt meg en fisk til som "hovedfisk", og har tenkt enten en cicklide (som passer med de andre) eller kampfisk. Hva er deres erfaring med kampfisk og de fiskene jeg har nevnt over? Jeg er klar over at de kan jage guppy og andre i verste tilfelle, men størrelse på akvariet, beplantning og gjemmeplasser må vel også ha mye å si her? Dessuten vil kampfisken i så fall bli satt ut sist. Som nevnt under tenker jeg en størrelse på akvariet på 80-120 liter.

Både kardinaltetra og guppy er stimfisker, men vil de stime med hverandre? Dvs kan man ha færre av hver fordi de er i akvarie med hverandre enn hvis man bare har en av sortene? Hvor mange bør man ha av hver av disse fiskene for at de skal trives?


2) Kan det være problemer med akvarier over 100 L i forhold til vekt på golvet? Jeg er veldig usikker på hvor stort akvarium jeg kan og vil ha, men ikke under 80 liter, ikke over 120.


3) Planter: Hvor mange planter har man i akvariet? I et 96 liters akvarium, hvor mange planter har dere? Det bør jo være noen, men ikke så tett skog at fiskene ikke får svømme.


4) Fiskekjøp om vinteren: Hvis jeg setter i gang nå, vil det bli vinter før jeg kan sette fisk i akvariet. Hvordan er det for fiskene å fraktes i ca ti min? Pakkes de godt nok til at de klarer seg i en bil som er oppvarmet, eller blir vannet så avkjølt at de kan ta skade?



Ja, jeg spør nå bare. Hvis jeg skal ha akvarium, skal det planlegges godt slik at det forhåpentligvis blir trivelig for fiskene fra dag 1.
Pkt.2 Vekt
Nå kjenner jo ikke jeg gulvet ditt så skal ikke uttale med 100% bombastisk men 100 liter er jo ca. 100 kilo. Legg på noen kilo for glass,understell og innmat så la oss si 120 kilo?
Det tilsvarer jo en kraftig kropp eller to av den smalere sorten,og har du et så dårlig gulv at man risikerer å trå gjennom vil jeg vel anbefale deg å restaurere gulvet uansett.
Et 100 l.akvarie tåler nok gulvet garantert
Lykke til.
1) selve sammensetningen høres bra ut men ville egentlig ikke satset på kampfisk og guppy, litt av pointet med disse fiskene er jo den fine finne prakten. denne kommer mest sansylig til å bli nappet, selv om de kansje ikke dør så er jo litt av pointet med disse fiskene vekke hvis de mangler halve halen? er tror jeg ikke det spiller noen rolle om hvem som blir satt ut først og sist, kampfisk er kampfisk, jeg har erfart der at de er vekdig fine hver for seg men de er veldig vanskelige å plassere i et annet kar med mange andre fisker, blir bare bråk som regel. uansett størrelse og beplantning kan du regne med en del bråk eller uønsket adferd, det er vel ikke så gøy om du ser bare kampfisken eller de andre fiskene fordi en av partene abre gjemmer seg?
ellers ser fiskesammensetningen greit ut, men du trenger sikkert ikke en "hovedfisk" som du nevnet det er sikkert nokk med den sammensetningen du har der

Vet ikke om de forskjellige fiskene stimer sammen, men vet at neon tetra og kardinal tetra gjør det.

2) skjønner ikke helt hva du mener, med mindre du står på et spinkelt plankegulv som holder på å knekke sammen så har vel vekten veldig lite å si?

3) som du sier selv, ikke så tatt at det ikke er plass til fisk, men du kan jo ta en titt rundt på forumet, det er mangen som har masse planter, og noen som har færre planter. jeg mener det skal en del planter til, det er både fint å se på og skaper trivsel og gjemmesteder for fiskene, akkurat antall er noe en må bestemme selv, det er liksom ingen fasit. du kan jo prøve deg litt fram bare ikke kjøp for mangen med en gang men heller kjøp lit og litt til du ser at det er nok.

4)fisker blir jo fraktet til butikken også om vinteren. vet at det er mangen butikken som har leverandører fra f.eks. singapore og sverrige. så en biltur klarer de nok! de får jo også avispapir rundt seg om vinteren for å holde litt på varmen, så du trenger ikke være bekymret for en 10 min kjøretur, men noen fisker kan jo kansje dø, men dette er transporten generelt og ikke bare akkurat din biltur, men det pleier jo å gå bra fra butikken og hjem

Håper at dette hjalp og at du får startet karet snart! håper på bilder!
-Anders
Lola
Jeg sitter her igjen og tenker på akvarium. Har begynt å legge noen litt mer konkrete planer, men jeg lurer på følgende: 1) Fiskesammensetning. Jeg tenker på ancistrus, guppy, (black) molly og kardinaltetra. Vurderte også platy, men da måtte jeg i såfall byttet ut en av de andre synes jeg. Jeg kunne også tenkt meg en fisk til som "hovedfisk", og har tenkt enten en cicklide (som passer med de andre) eller kampfisk. Hva er deres erfaring med kampfisk og de fiskene jeg har nevnt over? Jeg er klar over at de kan jage guppy og andre i verste tilfelle, men størrelse på akvariet, beplantning og gjemmeplasser må vel også ha mye å si her? Dessuten vil kampfisken i så fall bli satt ut sist. Som nevnt under tenker jeg en størrelse på akvariet på 80-120 liter..


I oppførsel er dette fisk som kan gå sammen. Kampfisk er ikke nødvendigvis en finnenapper, de er veldig forskjellige. Noen er rolig og snille, mens andre kan være "slemme". Levende fødere kan også være finnenappere, så du kan også oppleve at de napper på kampfisken feks. Men det jeg syns er like viktig er å velge fisk som trives i samme vanntype. Kampfisk, ancistrus og kardinaltetra vil ha bløtt vann, levendefødere vil ha hardt vann.

Jeg blir aldri lei av å trekke fram det ene karet mitt på 63L, med kampfisk, kuhliiål, miniatyrrasbora og reker. Disse skal ha samme vanntype og oppsettet fungerer rett og slett helt perfekt. Her har jeg kun en type fisk på bunnen, kun en type stimfisk og en "stor" fisk (kampfisken) som hovedblikkfang. Veldig ryddig og pent


Lola
Både kardinaltetra og guppy er stimfisker, men vil de stime med hverandre? Dvs kan man ha færre av hver fordi de er i akvarie med hverandre enn hvis man bare har en av sortene? Hvor mange bør man ha av hver av disse fiskene for at de skal trives?.

Disse er ikke i slekt og vil ikke stime sammen.

Lola
2) Kan det være problemer med akvarier over 100 L i forhold til vekt på golvet? Jeg er veldig usikker på hvor stort akvarium jeg kan og vil ha, men ikke under 80 liter, ikke over 120. .

Du skal ha et veldig svakt gulv for at det skal være noen grunn til bekymring
Kjøp så stort kar som mulig, store kar er mye lettere å få til enn små kar.

Lola
3) Planter: Hvor mange planter har man i akvariet? I et 96 liters akvarium, hvor mange planter har dere? Det bør jo være noen, men ikke så tett skog at fiskene ikke får svømme..

Er helt umulig å si hvor mange planter du skal ha. Planter er forskjellige, noen er store, andre er små. Noen vokser veldig fort, andre vokser sakte. Kommer altså helt an på hva slags planter du velger. Du må nesten prøve deg fram. Men min mening er at det er bedre med for mange enn for lite. Er vel ikke noe penere enn et frodig akvarium

Lola
4) Fiskekjøp om vinteren: Hvis jeg setter i gang nå, vil det bli vinter før jeg kan sette fisk i akvariet. Hvordan er det for fiskene å fraktes i ca ti min? Pakkes de godt nok til at de klarer seg i en bil som er oppvarmet, eller blir vannet så avkjølt at de kan ta skade?.

Dyrebutikken skal pakke fiskeposen i avispapir, gjør de ikke det ber du om det

Lola
Ja, jeg spør nå bare. :) Hvis jeg skal ha akvarium, skal det planlegges godt slik at det forhåpentligvis blir trivelig for fiskene fra dag 1.


Kjempebra at du setter deg inn i ting før du skaffer deg akvarium, lykke til
Takk for gode svar.

Jeg har fulgt litt listen om fisker som andre har satt sammen i akvarie for første tanker om fiskesammensetning, men ikke sett mye nærmere på gh og ph før nå. Det ser faktisk ut til at den fisken som passer dårligst inn vil være kardinaltetra, fordi den skal ha så mye lavere gh og ph enn de andre at det ser ut til at den ikke har et rom der det overlappes med de andre fiskene. Det har aldri falt meg inn at kardinaltetra som er så vanlig å ha har såpass snevre rammer for hva den liker sammenlignet med de andre. Kampfisken, bortsett fra persnligheten, liker det jo en del varmere i vannet, men den overlapper faktisk til dels med de andre fiskene i alle kategoriene.

Hvor lett eller vanskelig er det å regulere gh i vannet? Ser ut til at de fleste fiskene jeg liker trives med gh mellom 9-12. Jeg vet ikke hvilken hardhet vannet hjemme har.

Det beste vil antageligvis være ancistrus, black molly, guppy og platy. En kampfisk kan kanskje også trives på sikt, evt cicklider istedet hvis noen passer. Da vil det være to sorter stimfisk, ancistrus som jeg nesten ser på som en helt egen kategori både pga at den liker seg på bunnen og pga utseende og black molly. Jeg må iallefall begynne i det små, både fordi fiskene og akvariet må få gå seg til, og for at ikke akvariet skal bli overfylt. Det spørs også litt hvor stort akvariet blir.
Finn ut hva vannverdiene er i springvannet, (bruk dråpetester) er ikke sikkert du trenger å regulere noe.

En kjølebag er utmerket å frakte fisk i. Eller kjøp litt bobleplast, trolig får du det på tidligere Binders, nå Staples.
Nødløsning er de litt isolerte plastposene man av og til kan kjøpe på f.eks. ICA.

Kikk på medlemsakvariene her på AF. Det vil kunne gi gode ideer til både plante- og fiskesammensetning. Ellers er tommelfingerregelen: høye/lange planter bak og på siden, middels i midten og små foran. Sett gjerne inn noen hurtigvoksende i starten, du kan alltid erstatte dem med andre lanter senere når karet er godt etablert.

Råd: se nøye gjennom det som kommer opp når du søker på "innkjøring" i søkefunksjonen. Det kan spare deg for mye strev, bekymring og ikke minst penger.

Lykke til!
Helt enig i rådene over, og ettersom hr 530 er for beskjeden til å gjøre det selv, linker jeg til artikkelen hans om Fiskeløs innkjøring med Salmi. I artikkelsamlinga står det i det hele tatt mye nyttig jeg aldri blir lei av å lese. Og du er heldig som fant dette før du starter, vi er mange som har lett fortvilet etter løsninger mens fisk og planter led :o)
Har faktisk lest om innkjøring allerede. Er nok også lettere å skjønne når man setter sammen akvariet.

Jeg så et fint akvarium i dag, det er 96 liter. Det er relativt høyt, er det kanskje bedre å ha lavere høyde men større bredde? Jeg oppfatter vel at fiskene beveger seg mer frem og tilbake enn opp og ned? Fint var det iallefall. Vurderer å bestille akvarium også, mer å velge i da, og tenkte jeg skulle ha med bord til så jeg vet at bordet holder vekta.

Jeg har aldri hatt fisk eller akvarium før, så må nok lese meg godt opp på det før jeg starter.

En ting: designmessig altså, hvilken farge sand/grus tror dere passer best, feks for at black molly skal komme til sin rett. Tenkte noe i brun eller mørk grå kanskje, hva tror dere?
Du har forstått mye allerede før oppstart, det er den beste rekkefølgen!

Som du sier, bedre med lavere og bredere/lengre enn høyt. Du får både større bunnflate som er bra for bunnlevende fisk, men også større overflate som er bra for surstoffutvekslingen mellom luft og vann. Det er dessuten lettere å få til et mer interessant og harmonisk utseende.

Velger du sand, kan du ha stort sett all type fisk. De fleste bunnlevende foretrekker eller nærmest må ha sand for å kunne leve så naturlig det går an i et akvarium. Mørkere sand gir normalt tryggere fisk enn lys sand, men det er ikke lett å få tak i helt mørk sand.
En annen fordel med lavt akvarium er lys, det fortaper seg fort nedover i akvariet, med kort avstand kan du velge friere i det store og fristende planteutvalget. Og det er jo gøy. Men hvis yndlingsfisken er Scalare eller noe annet digert, er dybde plutselig viktigere enn lyskrevende bunnplanter selvfølgelig. Ønskelisten din så langt er vel mer på vertikalen?

En erfaring jeg plutselig har gjort, ettersom du nevner Ancistrus: Ettersom planter hvis jeg skal være helt ærlig egentlig er vel så morsomt som fisk, er næringssubstrat herlig. Men Ancistrus kan tydeligvis plutselig få det for seg at det være hule på undersiden av alt som ligger i sanden, så skulle du finne på å legge næring i bunnen, sørg for at det bare er ren sand under ting de kunne få lyst til å grave løs. For det graves virkelig så sandspruten står her nå! At det har gått bra er en kombinasjon av utålmodighet og flaks, det ble litt snaut med kun en pose næring og fryktelig langt til butikk, så det ble stort nok felt med ren sand til å unngå gytjebad. Fascinerende verden...
Tusen takk for svar, det er godt å få luftet noen tanker her slik at det blir vellykket.

Fiskene jeg ønsker er nok mer type vertikal, og jeg vil ikke ha for store fisker. For det første krever de mye mer plass, for det andre synes jeg digre fisker er fascinerende men litt skumle. :/

Jeg har tenkt litt på sand, eller veldig finkornet grus type 1-3 mm. Jeg leste at sand kan...råtne! Er det sant? Er det mer vedlikehold med sand enn grus? Vurderer også å anlegge feks sand, og så et mindre område med grus en plass i akvariet slik at det forhåpentligvis ser mer "naturlig" ut. Altså at akvariet er delt mellom finere sand og litt grovere grus. Noen som har prøvd det?
Nei sand råtner ikke, men noen opplever at det dannes gasslommer i sanda fordi den blir for tett. Jeg har aldri hatt problemer med det, men har også fisk som roter i santa og sandsnegler som graver i sanda.

Og det er faktisk enklere å holde sand ren enn grus. Møkka legger seg oppå sanda, lett å slamme vekk. Mens i grus ramler møkka ned i grusen.

Fins "millioner" tråder om tema sand eller grus. Les litt på dem så får du gjort deg opp en mening
Jeg hadde 3 karr som hvor jeg bestemte meg for å prøve biltemasand da alle skryter så veldig av den.
Jeg fikk aldri til denne sanda og da jeg 3mnd senere skulle tømme karrene for sand lukta det skikkelig råttent av det! Hadde oppi sandsnegler helt i begynnelsen også, men jeg tror likevel det ble for tett, mulig for lite sandsnegler da.
Jeg bruker som regel rådasand 0,4-0.8mm og det har jeg aldri hatt problemer med. Det er jo sand det også, ikke grus

Likevel så trenger det ikke å bli slik til deg som hos meg!
Fin sand, inntill en mm kornstørrelse, dvs. f.eks. den groveste Biltema-sanden, kan du enkelt lufte når du slamsuger. Bruk fingrene eller en bit trelist (ren) til å rote litt i sanda. Funker utmerket hos meg. Sandsnegler vet jeg en del er glade i, andre ikke i det hele tatt. Jeg tilhører den siste gruppen og ønsker ikke å ha noe i karene som jeg ikke har noenlunde kontroll over. Sandsnegler, i likhet med enkelte andre typer, formerer seg fort og mye og ettersom de normalt kke synes, er det vanskelig å vite hvor mange man har. Det påstås at de er gode renholdere, men de bidrar selvsagt også til den biologiske belastningen på filteret. Er man i grenseland når det gjelder antall fisk, kan det tippe over med for mange snegler. Eplesnegler er lettere å ha kontroll over med tanke på antall.
Lola
Vurderer også å anlegge feks sand, og så et mindre område med grus en plass i akvariet slik at det forhåpentligvis ser mer "naturlig" ut. Altså at akvariet er delt mellom finere sand og litt grovere grus. Noen som har prøvd det? :)


I 450-literen har jeg bygd opp terrasser, og fylt sand i tre størrelser. Det funker foreløpig, grov sand vil alltid legge seg på toppen, så er jeg uvøren og vifter litt vel mye suger jeg bare grusen opp og legger den tilbake på plass. Har valgt grovere grus der det er vondt å komme til, og satt ned planter med kraftig rotvekst som spiser unna det jeg ikke får tak i. I tillegg går det sandsnegler rundt og roter, fordi det må lufting til skal jeg unngå ny oppblomstring av BGA. Men med maller tror jeg det blir flatt uansett hvor mye man ordner, og sanden vil blande seg med det grove på topp...

Bilder av graderingsprosjektet ser du fra innlegg 103 og litt nedover.

I det litt mindre karet med mange Corys og Ancistrus har jeg også grovere sand uten næring i bunnen i hjørnet under filter-innsuget, fordi det alltid samler seg en masse bøss der. Fin sand bare vifter jeg rundt i uten slamsugerklokke etter å ha sugd vekk det grøvste med slange, men synes det er greit med "støvsuger" helt til bunns der det samler seg mest.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap