Perlegurami og pygmegurami og og og og

Er det en dårlig ide å ha disse sammen i et 180 liters kar? Hvis det går blir det en hann perlegurami med 1-2 hunner og kanskje 6-7 pygmeguramier. Jeg kjenner jeg er skeptisk, men er greit å høre andre erfaringer. Jeg henter karet på mandag, så jeg driver foreløpig bare å planlegger for meg selv. Er jo lenge til jeg kan ha oppi noe fisk uansett. Hehe og planene forandres stadig ettersom jeg kommer over nye flotte fisker.

Men det som er helt sikkert at jeg skal ha er en flokk på 6-8 Kuhlii-ål, en eller annen form for stimfisk f.eks. kobbertetra eller svart fantomtetra?

Tenker at Perleguramien er et litt stort, pent blikkfang, og de skal vissnok være ganske greie guramier. Noe annet forslag til art som kan fungere som "blikkfang" (istedenfor perleguramien)? Bør perleguramier holdes som par eller en hann med flere hunner?

Noe forslag til effektiv algespiser jeg kan ha oppi her? Har tenkt på SAE, men er litt skeptisk til at det både blir overbefolka på bunnen siden de også vil være i flokk, og at de kan stresse Kuhliiene?

Jeg har en egen fasinasjon av kampfisk også, men lurer på om det kanskje er lurere å på sikt få et lite kar til hvor den kan få være mer eller mindre alene? Eller tror dere de er lurt å pluppe en hannkampfisk oppi med f.eks. perlegurami? Om jeg ender med å ha kampfisk i 180 litern hadde det vært moro å ha noen hunner oppi der også. Ikke for å avle, men fordi jeg syns hunnene er vel så pene som hannene. Vil de tetraene jeg nevner nappe finnene til hannkampfisken? Noen store (i forhold til karstørrelsen selvfølgelig), pene fisker som går bra med kampfisk?
Perlegurami og pygmegurami burde være en fin kombinasjon. perlegurami kan du holde som parfisk. Tetrane kan finne på å nappe finner ja, så skal du prøve deg med kampfisk oppi der bør du ha en annen type stimfisk.

En stim av en eller annen liten borasras vil fungere bra. Jeg har miniatyrboraras sammen med min kampfisk og det fungerer veldig bra (bortsett fra at det forsvant noen inn i gapet på kampfisken når rasboraene var veldig små)

Øk gjerne antall kuhlii, du har plass til en del i 180L (jeg har 15 i 63L)

SAE blir jo både stor og masete. Kuhliiene vil nok ikke bry seg om maset men perleguramiene vil jeg tro liker roligere akvariekamerater. Kjøp en gjeng med ottoer, de tar ikke mye plass og er rolige. Bare sørg for at de ikke blir satt inn før karet ditt er veldig godt innkjørt ellers kan de sulte i hjel (de er nesten sultet i hjel når du kjøper dem så derfor viktig at de har god tilgang på mat)
Takk for svar!

Det var vel det jeg tenkte med kampfisken. Tror kampfisk setter litt mye grenser for hva annet jeg kan ha, så den får nok stå på vent en stund. Kanskje jeg får meg et 50 liters kar med bare kampfisk, noen koslige bunnfisk som f.eks. otto og noen ikke-nappende små stimfisk etterhvert. Vi får se.

Men spennende at du tror det går fint med Perlegurami og Pygmegurami. Hvis det blir det får selvfølgelig småttisene mange små sjulesteder.

Hmm ja, tror du har rett i at jeg bør øke antallet Kuhlii litt. Det har jeg vel egentlig fått tips om før også når jeg tenker meg om. Og de er jo bra kule når de smyger seg frem over alt på bunnen! Og Ottoer er fine og flinke fisk ja. Kanskje det er lurere.

Miniatyrrasbora er jo fine, men fryktelig små. Er det ikke fare for at de forsvinner inn i gapet på større fisk? Tror jeg vil ha stimfisk med litt mer størrelse på enn dem. Men de kan jo være noe å ha i bakhodet om jeg får et eget kar med kampfisk en gang.
Pygmegurami
Bare vær OBS! på at pygmeguramiene blir svært territorielle når de har skumreir å beskytte. Jeg hadde en gruppe med disse tidligere og det gikk hardt utover andre fisker da jeg hadde 2 hanner som hele tiden hadde reir med egg, men jeg har hørt at det har gått helt fint hos andre igjen, så det er bare å prøve
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap