Lachvarium (side 8)

LOFFA
Ellers er jeg litt fasinert av Apistogramma barlowiene mine. Har en trio-8 ungfisk+ 8 ungfisk til. 3 grupper med 3 forskjellige lokasjoner (solgt et par fra den ene med lokasjon Rio Yaguasiyocu, som blir hentet til helgen). Bilder som vises av barlowi er ofte gråe og triste uten stort med farger. Men om en tar seg tiden så finner en også her fargeprakt. Hale partiet hos hannene er lett gjenkjennelig, sammen med farger på finnene generelt. Huene er virkelig flotte når di finner sin leksfarge. bilde 1. Voksen hue med lokasjon Rio Oran ( hun kaller jeg gamlemor, da hu er den jeg har hatt lengest av barlowiene mine) bilde 2. Ung han. Lokasjon Rio Yaguasiyocu. Virkelig flott


Jeg synes alt av Apisto er flott uansett, jeg. Barlowiene er også veldig fine! Gjorde et google-søk og fant flere flotte bilder.

LOFFA
Når det gjelder fiske sykdommer kommer jeg til kort. Der er jeg som en 1. klassing på skolebenken. Hvit prikk og finneråte er vel det min kunnskap strekker seg til på det området. Om jeg mister en fisk, og ellers alle fisker i karet er friske, tenker jeg ikke så mye mer på det egentlig, annet enn at en blir en tanke trist. Spesielt om det er litt sjelden fisk, eller fisk som betyr litt mer enn gjennomsnittet at fisk jeg har. Vil seff sjekke andre fisk i karet, måle verdier og evnt bytte noe vann. Men har generelt gode vannbytte rutiner, sjelden sykdom i mine kar.


Jeg er heller ikke så erfaren med sykdommer. Har vært veldig lite av det. (Bank i bordet.) Akkurat macmasteri-hunnen må jeg si var noe av det leieste jeg har mistet. Jeg hadde et godt par som hadde et kull med unger gående og så døde hun brått uten at jeg kunne se noen grunn til det. Vannverdiene var fine og alle fiks så friske og fine ut. Hadde ikke heller sett noe på henne i forkant som tydet på at noe var galt. Ja ja. Man får bare finne seg en ny hunn eller to.

Alacrina hunnen skal jeg prøve å finne ut av. Får søke litt på innhulet buk for å se om jeg finner noe som ser ut til å stemme. Tror kanskje innvollsorm vil føre til dette symptomet.

LOFFA
Bilde 3 er av hannen og ei av huene hos mine apistogramma cf borellii. Også en meget flott og vakker apisto


Borelli vurderte jeg som et alternativ når jeg kjøpte mine. Veldig fin fisk! Men jeg valgte å gå for macmasteri da jeg ønsket noe som var litt større.
Auksjon
Var på Oslo akvarieklubbs auksjon på lørdag og fikk med meg et par Apistogramma hongsloi som jeg tenkte skulle erstatte macmasteri paret. Men hunnen ser dessverre ikke ut til å ha tålt lang tid i pose og lav temperatur så godt. Den er ekstremt oppblåst og puster og peser fælt. Har heller ikke sett den ta mat. Kan være bukvattersot eller noe beslektet. Ser det an et par dager, men skjer det ikke noe får jeg avlive og skaffe en nye hunn til hannen som er flott og frisk. (Bilder kommer

Fikk ellers med meg en 20-pakning med Sakura reker, en stor javabregne og en stor pose med Cryptocoryne (albida tror jeg).

Hadde håpet å se noe Pyrrhulina, Copella og/eller Nannostomus arter til salgs også, men det var det ingenting av. Virker som om dette generelt er vanskelig å få tak i... Har egentlig bare sett Nannostomus beckfordi og en og annen gang noen marginatus i butikkene.

På auksjonen fikk jeg også erfaring med salg. 10 stk Apistogramma alacrina har fått seg to nye eiere Moro (om enn litt vemodig).
Hongsloi
Her er et bilde av Apistogramma hongsloi hannen. Jeg synes den oppfører seg litt merkelig. Har nok ikke helt funnet seg til rette enda etter en hel dag i en pose... Han spiser ikke og virker litt stressa. Men flott er'n:

[External Image]

Hunnen er veldig oppblåst og puster og peser fælt. Lurer på om den kan ha fått bukvattersott ifm. den harde påkjenningen som en auksjon er. Her er et bilde:

[External Image]
Div bilder
Har tatt litt bilder i dag:

Apistogramma macmasteri ungfisk:

[External Image]

[External Image]

Marmorert øksefisk (Carnegiella strigata):

[External Image]

[External Image]

Apistogramma macmasteri hann:

[External Image]

Sakura reker:

[External Image]

[External Image]

Skivesnegle:

[External Image]
Nytt kull på apistogramma alacrina!
Da er et nytt kull på plass og bilder følger Bildene er tatt av min kone som er fotografen i familien. Med noen macro-ringer på kameraet sitt så kom hun ganske nære ogg fikk noe ganske så bra bilder av yngelen som er ca 4-5 millimeter lange!

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Morsomt med så tydlige bilder av Apistoyngel, siden de er så små.
Stilige yngelbilder, og for en gul farge på hunnen.


RHD
Flotte bilder!! Ikke bare bare å knipse noe så smått :0)
En stund siden sist nå. I mellomtiden har dessverre Apistogramma hongsloi hunnen avgått med døden. Hadde håpet at hun skulle ta seg inn igjen, men det var vel mer ønsketenkning enn håp.

Ny hunn ble kjøpt inn i går. Dette er en hunn av en litt annen variant enn hannen. Hannen er veldig rød og hannene i karet jeg kjøpte hunnen fra (Tam Alna) hadde mye mindre rødt. Forøvrig så fisken ut til å trives godt i butikken. Hunnen jeg fikk var helt utfarget, flott gul, med mørke tegninger og noe rødt, når den ble fanget. En annen hunn stod og passet på eggene sine som var lagt på siden av en rot. Dette i et relativt lite kar med MANGE hongsloi i i tillegg til et par andre fiskearter (husker ikke helt hvilke). Amazing. Hos meg har ikke hunnen farget ut enda (ikke så rart siden den kom i går), men hannen ble veldig happy for å se henne og satte igang kurtisen umiddelbart.

De går nå sammen med en stim Otto (5) som jeg kjøpte samtidig med hunnen, og med de 2 gjenværende unge Apistogramma alacrinaene mine (usikker kjønnsbestemmelse fortsatt, men jeg mistenker en hann og en hunn). Alacrinaene er fortsatt såpass unge at det går bra, men de må ut snart.

Macmasteri hannen som gikk i dette karet er flyttet over i det andre karet der alle de unge macmasteriene mine går (kull som han er far til). Litt usikker på om jeg bør la han få lov å danne par med en av egne barn, men tror jeg kommer til å gjøre det. Har undersøkt en del rundt dette med innavl i det siste og det ser ut til at dette er helt vanlig og at man ikke har de samme problemene med fisk som man har med andre dyrearter. Eventuelle kommentarer til dette mottas med takk. Macmasteriene går sammen med noen Nannostomus beckfordi (5-6), Marmorert øksefisk (3) og Otto (4).

I det tredje karet vokser Apistogramma alacrina F1 yngelen. Er nok ihvertfall en 10-15 stykker som kommer til å vokse opp her tenker jeg. Foreldreparet og yngelen går sammen med en stim Nannostomus beckfordi (10) og en stim Otto (9). Mor passer fortsatt på yngelen og er veldig aggressiv. Det går hardt ut over beckfordiene som stort sett gjemmer seg bort i den tette beplantningen nå og har rimelig grå farger.

Hele akvariet fra bunn til topp og hjørne til hjørne er innenfor reviret. Egentlig er det nok litt lite med 128l for dette paret for at det skal være ideelt. Jeg har ikke så mye å sammenligne med, men i forhold til Apistogramma macmasteri paret jeg hadde vil jeg si at dette paret er ganske mye mer agressive og at de vedlikeholder et ganske mye større revir. Størrelsesmessig er de to artene helt sammenlignbare. (Jeg har en macmasteri hann som ble kjøpt samtidig med alacrinaene og den er akkurat like stor som alacrina hannen.)
Ser ut som om apistogrammaene trives hos deg

Otocinclusene dine, er de sky, mine var veldig mye framme til å begynne med. men de siste ukene er de nesten ikke å se. Kommer bare fram når jeg putter nedi agurk til dem.

Fart66
Ser ut som om apistogrammaene trives hos deg :)


I lige måde! Mye flotte bilder i tråden din. Apistoer ser ikke sånn ut om de ikke trives

Fart66
Otocinclusene dine, er de sky, mine var veldig mye framme til å begynne med. men de siste ukene er de nesten ikke å se. Kommer bare fram når jeg putter nedi agurk til dem.


De er ikke veldig skye generelt sett, nei, men de ser ut til å holde seg i et ganske lite område av akvariet i lange perioder. I et av karene var de borte i en ganske lang periode men nå er de tilbake i syne igjen. Skjønner ikke helt hvorfor...
Apistogramma atahualpa i hus!
I går kom jeg hjem fra Sverige med et par Apistogramma ataahualpa VF som jeg plutselig fant hos Thomas Zoologiska i Karlskoga (Sverige) og bare måtte ha! Ut fra det jeg har funnet av info ser dette ut som en art som kan bli veldig flott! Mine er foreløbig ganske gråe, men spiser med god appetitt og jeg håper de skal finne seg godt til rette etter hvert.

De går sammen med 3 Otocinclus og 1 ung Apistogramma alacrina hann. Alacrina hannen var ikke veldig positiv til å få besøk, men jeg har ommøblert litt og det burde være mulig for de som måtte ønske det å gjemme seg bort, evt. å dele akvariet i to revirer. Alacrina hannen er den eneste gjenværende etter at jeg solgte unna de første kullene. Må se om jeg kan få plassert han et annet sted når jeg kommer hjem fra ferie. Håper de nye skal finne seg til rette, eller i hvert fall overleve, til jeg kommer tilbake om et par uker.

Håper på mye interressant fremover med nykommerne!

Rekker ikke noe bilder nå, men det kommer!

Forøvrig kan jeg varmt anbefale en tur inno Thomas Zoologiska i Karlskoga (www.akvarium.se). Flott butikk, med mye interressant fisk!
Gratulerer med Apistogramma atahualpa Lachris!!! Jeg leste litt rundt navn på apistos tidligere, og fant blant annet litt om atahualpa. Gleder meg til bildene!

Simen

Her er noen kjappe bilder av atahualpaene! Først begge, deretter hunnen og så hannen.
Ikke veldig mye likheter fra bilder jeg har sett, blant annet her i basen Lachris. Men ser en likhet til bitaeniata. Men antar du er sikker på hva du har kjøpt. Har hørt om mye dårlige handler av fisk i Sverige. Kjøper fisk med det og det navnet og folk legger ut bilder, vips så er det noe helt annet enn det de er handlet som.


Som sagt antar jeg du vet hva du har kjøpt, men se litt på bilder på nettet og i basen. Hadde jeg kun sett bilde og ikke navn, ville jeg gjettet på bitaeniata. Men det er vel nærmest like virrvarr her som hos corydorasene

Bilde av min Apistogramma bitaeniata fra Rio Tigre (hannen)
De ble solgt som "Apistogramma atahualpa (Sunset)", men jeg skal innrømme at jeg ikke er sikker på noen ting pt., hverken basert på det jeg så i butiken eller det jeg har sett i dag. Uten at det er noe problem i seg selv! Uansett hva det er, så liker jeg dem som de er (Hadde egentlig tenkt å kjøpe bitaeniata hos Dahls Dyrerike i Moss før jeg fant disse hos Thomas Zoologiska

Forøvrig er dette med feilmerking etter min erfaring ikke noe problem som gjelder Sverige i noen større grad i Norge. Det er like ille hos oss. Og så er det noen bra og noen dårlige butikker både her og der

Jeg tror jeg skal vente til de har kommet seg litt mer på plass og farget ut litt mer før jeg ber folket om å hjelpe meg med å finne ut hvilken art det faktisk er. Det er definitivt ikke umulig at det er bitaeniata! Ser tilsynelatende veldig likt ut.

Jeg har en del litteratur som kan bistå meg i artsbestemmelse så jeg skal prøve meg på det. Tror mer på det enn å sammenligne med bilder på nettet. Der er det mye som er ikke stemmer... Bildene til Tom C kan man selvfølgelig stole på, men alt annet tar jeg med en klype salt.

Vi får se om en tre ukers tid.
Er enig med deg i det du skriver Lachris. Meningen min var ikke å si de ikke var fine....
Har selv 11 forskjellige Apistogramma i karene her og alle som en er noen herlige skapninger. Dem gleder meg like mye hver dag.

Kan nok være som du sier at feilmerking er like utbredt i Norge, men kjøper ikke ofte fisk i butikk. Har bare hørt så mange historier fra folk som har handlet fisk i Sverige.

Godt og vel halvparten av mine apistoer har sitt opphav fra TomC, en mann en kan stole på. Hans bilde var også her i basen.

Ser ut som Apistogramma virkelig er i støtet og bredden blandt akvarister som knytter disse til sitt hjerte blir stadig større. Veldig gledelig. Skulle bare ønske tilgjengeligheten også økte på samme måte. Iallefall 3 av mine apistogrupper er av det mer sjeldne slaget og håper med tid og stund å kunne spre disse rundt i flere akvaristers kar. Sp. swarzkehl, pantalone og cf luelingi er ikke akkurat de apistoene en hører så mye om.

Ta gjerne en titt i tråden min om du vil se bilder av bl annet disse tre artene

Lykke til med flotte apistoer
LOFFA
Er enig med deg i det du skriver Lachris. Meningen min var ikke å si de ikke var fine....


Ble ikke fornærma av den første meldingen din altså. Du virka bare som om du trådte så forsiktig når du påpekte at det ikke så ut som atahualpa, så jeg tenkte det var lurt å si at jeg ikke brydde meg så mye om hva det er

LOFFA
Ser ut som Apistogramma virkelig er i støtet og bredden blandt akvarister som knytter disse til sitt hjerte blir stadig større. Veldig gledelig. Skulle bare ønske tilgjengeligheten også økte på samme måte. Iallefall 3 av mine apistogrupper er av det mer sjeldne slaget og håper med tid og stund å kunne spre disse rundt i flere akvaristers kar. Sp. swarzkehl, pantalone og cf luelingi er ikke akkurat de apistoene en hører så mye om.


Ved evt. spredning har du en interressent her

LOFFA
Ta gjerne en titt i tråden min om du vil se bilder av bl annet disse tre artene


Will do

LOFFA
Lykke til med flotte apistoer


Takk for det!
Varmekolbe kokte karet :-(
Kom hjem fra ferie i natt og i formiddag når lyset kom på i karene mine oppdaget jeg at det ene karet var veldig dødt og plantene var veldig råtne... Så på termometeret og så at det holdt ca 35 grader. Karet står i en kald kjeller sammen med andre kar som har det helt fint, så det kunne ikke være romtemperaturen som hadde gjort dette.

Varmekolben derimot var skoldhet. Konklusjon: Kolben har konka og gitt max effekt i en periode. Alle fisk er kokt. Eneste levende liv i karet nå er sandsnegler.

Det gikk med 5-6 Otocinclus, 3 marmorert øksefisk, 5-6 Nannostomus beckfordi og en masse Apistogramma macmasteri ungfisk av eget oppdrett som var klare for salg på førstkommende storauksjon.

Dette var mildt sagt jævelig trist

På den positive siden har det nye Apisto-paret mitt (kjøpt som atahualpa, men antagelig bitaeniata) klart seg fint i ett av de andre karene! Gleder meg til å komme litt i gang med disse i hvert fall
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap