Personlige egotråder... (side 3)

Er fremdeles like grønn jeg ,for jeg kan ikke huske å vært innom tråder som skal kunne oppleves som skrytende ego ego-sentriske
Mulig det er bare meg som er treig ?

Skulle gjerne visst hva dette egentlig dreier seg om,men dette blir jo vanskelig da det ikke bør legges ut eksempler her i tråden da. Men må si at jeg stiller meg litt uforstående til hele greia
Sølvi Gullaksen
Er fremdeles like grønn jeg ,for jeg kan ikke huske å vært innom tråder som skal kunne oppleves som skrytende ego ego-sentriske:( Mulig det er bare meg som er treig ? Skulle gjerne visst hva dette egentlig dreier seg om,men dette blir jo vanskelig da det ikke bør legges ut eksempler her i tråden da. Men må si at jeg stiller meg litt uforstående til hele greia :(



Tror nok de fleste er enig med deg Sølvi. Kanskje det finnes et eller to unntak her, men generelt er det vel ikke mange om skjønner denne "hetsen" av enkelte tråder det her er snakk om. Jeg kan ikke si jeg har lest noen slike. Men vi er forskjellige individer og tolker vel ting litt forskjellig? ;- =)
Gode argumenter Geir, men er det ikke bedre at ting blir skrevet i de personlige trådene, enn at det ikke blir skrevet i det hele tatt?

Jeg, og jeg regner med at det er flere enn meg, som vegrer seg for å lage en egen tråd om noe en syns er for "lite", eller skrevet for mye om før, til at man lager egen tråd om det. Søker man etter noe får man jo opp masse resultat fra personlige tråder (om man ikke har begrenset det selvfølgelig). Jeg har ihvertfall hatt mye nytte av dette som nybegynner. Dette gjelder spesielt om oppdrett og tilrettelegging for ulike arter. Det er mye større terskel for å lage en ny tråd, enn å poste noe i sin egen. Er jo ikke alle som er så store "egoer" at de har lyst til å lage masse (skryte)tråder i hytt og pine
Geir Kristiansen
Ta for eksempel en personlig tråd der man skriver om sykdom og erfaringer rund dette. Er ikke dette noe de fleste ønsker å finne i forum for sykdom og ikke i en personlig tråd? Når man søker er man gjerne innstilt på å finne råd om sykdom under sykdomsforumet og så ligger det gode råd i de personlige trådene som man ser forbi i resultatet på søket. Nei, jeg synes at man kan poste i korrekte forum slik at AF kan holdes ryddig og lett å finne frem i. Jeg har ikke noe i mot de personlige trådene, men ønsker litt selektiv posting i disse.
Ja DET tror jeg også er lurt. Men hver gang jeg har sett slike innlegg har jeg alltid tenkt at det er relativt nye medlemmer som ikke helt vet hvor de skal poste ennå. Det er mange som ikke bruker søkefunksjonen og mange som feilposter. Som det er i de fleste forum. Rett på meg hvis jeg tar feil.
Ellers sier jeg bare enda en gang at det er frivillig å være her, man kan lese det man vil og ikke klage bare fordi noe er som det er. Det finnes så mye annet å bruke energi på! Som mennesker bør vi prøve å ta andre folk som de er, takk og pris for forskjellene.

Det som bekymrer meg for tiden er at de som kan kalles for kompetente akvarister går lei av forum. Jeg registrerer at det er mange som har meget lav terskel når det gjelder det som jeg vil kalle for spissformulering. Denne tråden er et eksempel på dette.

Det er knapt noen som går løs på det som blir sagt, men heller måten det blir sakt på. Må si at jeg trakk på smilebåndet når jeg så formuleringen samtidig som jeg tenkte at dette var ikke helt bra(hadde nok moderatorhatten på da).

Tenk over problemstillingen og se litt bort fra formuleringene. Jeg registrerer at vi mister spisskompetanse i stor fart. Nå er de ikke meningen å rakke ned på personlige tråder, men for mange dyktige akvarister er det kun et fåtall av disse som kan regnes som leseverdige.

Hvis det er slik at for eksempel personlige tråder skal husere det meste av det som er skrevet så ender man fort opp i problemstillingen som jeg reiser rundt kompetanse.

sissimor
Gode argumenter Geir, men er det ikke bedre at ting blir skrevet i de personlige trådene, enn at det ikke blir skrevet i det hele tatt?


Ja
Tror vi har ett lite forumstroll her som heter Donald Ha Ha
Inaktiv bruker
LOFFA
Ref til Embla Ja jeg er kanskje umoden, men pleier som regel å svare på det jeg blir spurt om. Hadde jo vært fint om de få av dere som kommer med kritikk har noen eksempler på hva dere egentlig mener. Dere kommer jo bare med påstander som ikke henger på greip. Sitat: Ja, selvskryt og et behov for å briljere. Oppblåste egoer vil jeg kalle det. Da er mitt sprm; Hvem skryter og på hvilken måte, og hva er det som gjør noen av oss med egne tråder til oppblåste egoer? På hvilken måte? Og hva mener du med: sitat; Men, det ligger nok i menneskets natur dette, og som erstatning for en mangel på selvverdi og selvinnsikt så bruker man alle slags merkelige metoder for å fremheve seg selv og for å søke anerkjennelse, godkjennelse og beundrere. . . Skjønner ikke at du skal rakke ned på folk (for det gjør du i det innlegget jeg refererer til), selv om du ikke ønsker å gjøre det som mange (flertallet i denne tråden) av oss gjør, bl annet å ha en tråd å dele vår glede i. Når mange hundre brukere har vært innom min 1. del av tråden jeg har laget en del 2 til, tror jeg ikke de er der for å lese mitt skryt om oppdrett, hvor mange kar jeg har etc etc etc. Tror heller de er der for å se om de kan høste noe av mine erfaringer, på både godt og vondt. Det er også greit for egen del å kunne gå tilbake for ting en kanskje har glemt. Så Embla, jeg vet ikke hvem av oss som er mest umoden. Du MÅ jo ikke lese tråder..... kun for å ha noe å være negativ til. Jeg skriver det jeg ønsker i min tråd og leser de tråder jeg finner av intresse og legger gjerne igjen spor i tråden etter meg. Tråder som ikke intresserer meg, holder jeg meg unna, det burde du også. Fint om du kunne svare mer konkret på hva du egentlig mente i nevnte innlegg. Jeg ser på alle som med mennesker og lar alle ha sine meninger, om de gjør det samme med meg.....


Jeg nevnte ingen navn og du går til personangrep på meg som person og driter meg ut og kommer med en masse konklusjoner og ting som ikke er sant om meg og så tillater du deg til og med å si at jeg ikke skulle hatt akvarium/fisk? Og å påstå at jeg kun er ute etter å si negative ting om alt her? Jeg har da for pokker ikke sagt noe negativt om noen her, og ikke har jeg vært negativ mot deg noensinne.

Mitt innlegg som svar på strådstarterinnlegget - som jeg oppfattet som trolling - var faktisk ironisk ment og ikke noe jeg egentlig mente engang. Jeg skjønte nemlig at han tullet.....Og se her hva du greier å slenge ut av deg om meg. Dette er virkelig lavmål, Loffa. Helt forferdelig. Jeg har ikke ord...
Inaktiv bruker
LOFFA
Må si meg enig med sissimor. Hva er egentlig deres problem med andres tråder? For dere har tydelig stooore problemer. Har dere så lite å gjøre at dere må krittisere andres gleder? For trådene er en del av gleden min som akvarist. Flere har spurt om hva som EGENTLIG er problemet med trådene, men ingen kommer med fornuftige svar. Embla, du er inne på mange tråder som negative ting taes opp og er som regel enig, og sa for ikke lenge siden du skulle trekke deg som medlem! Nei det er vel bedre å bli her, slik at du kan krittisere andre som ikke har samme oppfatningen som deg selv. Skjønner egentlig ikke hvorfor du holder fisk i det hele tatt, da du egentlig er i mot dette. Om jeg ikke tar feil, har du i flere tilfeller skrevet i min tråd, iallefall i den første delen jeg hadde, og kan for min egen del spørre deg hva jeg skriver og legger ut bilder om, som er så egoistisk og negativt? Dette forumet er som en tv, en velger selv hvilken kanal en vil følge. Antar at deler av dette innlegget vil bli moderert, men måtte bare blåse ut min mening, for dette var virkelig en av de teiteste temaene jeg har lest i noen tråd, noen gang.


Her feks skriver du at jeg kun er innom negative tråder? det er BULLSHIT. Jeg har ikke hengt meg på noen negative tråder her annet enn at vi en eneste gang i en tråd diskuterte dyrevern. btw så er det bare å søke på mitt navn her på akvaforum så kan du lese samtlige av mine debattinnlegg og jeg vil påstå at ingen av dem er negative eller slik du påstår at de er her.

Og ikke erindrer jeg å ha kritisert andre her på forumet noengang for noe som helst.
Hvorfor får du denne tråden til å handle om MEG? Jeg startet den ikke, og jeg svarte på spøken som Donald satte i gang, da den jo helt åpenbart av en spøk. Jeg tok det ikke alvorlig. Men, her får du altså slengt ut av deg en masse dritt om meg.

Ja, det stemmer at jeg ba om å få slettet profilen min her, men jeg har ikke fått svar eller blitt slettet, til tross for at jeg skrev til ledelsen og ba om det. Men, det har ingenting med hverken deg eller noen andre på akvaforum å gjøre. Men, at du kan være så ynkelig at du trekker frem dette i denne tråden og bruker det mot meg, ja det er helt ufattelig...


btw så har jeg ingenting imot personlige akvarietråder etc.
Embla. (jeg velger ikke sitere jeg ser moderator har slettet lange sitat flere steder her) Jeg står inne for alt det jeg har skrevet og kan finne frem tråder du har skrevet i som bevis for det, om ikke innlegg/tråder er stengt. At du kommer i ettertid, med at du svarte med irioni fordi du mente Donald bare tullet er litt drøyt. Spesielt når du skriver som du gjør. Det var vel helst for at du ikke hadde noe annet svar. Men nok om det Embla. Det er ikke bare meg som kommenterer ditt innlegg, om du tar deg tid til å lese tråden etter ditt første innlegg. Orker ikke krangle hverken med deg eller andre, så for alles beste sier vi stopp her for våres meningsytringer. Et ordtak sier; den smarteste gir seg, og du er heller ikke dummere enn meg Embla enn at vi gir oss begge to. En kan vel si at vi begge er to "sterke" mennesker med sterke meninger, og vi tør å åpne munn. Ting kan til tider desverre oppfattes litt anderledes enn det det er ment. Ønsker deg fortsatt en fin natt ;- =)

Spøk??? Når man ser hvordan dette har utviklet seg så er den genistreken enda verre enn om ts er seriøs. Jeg fant ikke noe ironisk eller spøkefullt i det han skrev jeg, men så er jeg ny her og kjenner han heller ikke ved tidligere innlegg. Men godt jobba uansett med å spre dritt, spøk eller ikke.
De personlige trådene er en viktig del av forumet. Der kan den enkelte skrive fritt om hobbyen sin, og dele sine gleder og framganger, problemer og nedturer med andre likesinnede. Akvariehobbyen er en smal hobby, og veldig mange har ikke andre i miljøet rundt seg som driver med det samme.

Disse trådene bidrar til at det opprettes direkte kontakter og i noen tilfeller også vennskap med andre akvarister. Hver og en kan velge de trådene man ønsker å følge med på, og det er enkelt å holde seg seg unna de andre hvis de irriterer. Det ser ut som om de personlige trådene er populære blant medlemmene, så det var nesten en genistrek av forumledelsen å åpne adgang til å starte slike tråder. En ser også av innleggene i denne tråden, at det er mange som forsvarer de personlige trådene.

Dersom det kan oppfattes som skryt og å ha et behov for å briljere, det å ha en egen personlig tråd, bør man kanskje være forsiktig med hva man skriver i profilen sin under sine akvarier også. Det kan jo hende at personer fra Jante eller lignende steder vil lese der også, og finne ut at profilinnehaveren har et litt vel mye oppblåst ego, som kan finne på å skryte av sine flotte akvarier og spennende fisker og vellykkede oppdrett.

Jeg tror forresten det er ytterst få som oppfatter de personlige trådene på annen måte enn det de er, nemlig å dele hobbyen sin med andre, og vise glede over hva man får til.

Kanskje jeg lager en personlig tråd selv en dag? Av og til føler jeg meg litt pr-kåt jeg også, He he.
Mine tanker om dette:

Den yngre garde(inkl. meg selv) er vokst opp med å kunne kommunisere "fritt", på div medier. Jeg ser dette på forum, youtube, blogger osv. Og mange er "PR-kåte", og skriver kommentarer som "SJEKK UT BLOGGEN MIN" eller "SUBSRCIBE TO MY CHANNEL"(youtube). Kanskje fordi oppmerksomhet betyr mye for dem(oss).. Noen går også fra kanal til kanal(youtube), og skriver ekle direkte stygge kommentarer. De har fått navnet "haters" av youtube-folk. Poenget er: Det er lett å skrive slike ting, fordi man er anonym. Altså vi er ikke så redde for å skrive ting, og lar kanskje lettere følelsene springe av med oss. For å sette det på spissen!

Jeg sier ikke at folk er sånn her, men jeg prøver å forklare hva jeg mener =)

De eldre(no offence, hehe =) begynte kanskje med å kunne kommunisere via slike media som forum når de var voksne. De har kanskje mer inne den mentaliteten at det er ekte mennesker man "snakker" med, fordi de har mer erfaring i å diskutere ting "in real life". De moderer sine innlegg bedre, tenker kanskje mer igjennom hva de skriver, enn oss yngre.

Og begge "grupper" har selvfølgelig unntak =)

Jeg tror det hjelper å tenke: Hva ville jeg sagt face-to-face til denne personen?
Enten man er provosert eller skal svare på et spørsmål, uansett! =)

Denne tråden opplevde jeg først som litt unødvendig og kranglete. Men etter å ha lest Geir K sitt innlegg, og det faktum at jeg kjenner "Donald" så kan man kanskje håpe at det kommer noe positivt ut av dette - innimellom all avsporingen -. Geir K har helt rett i at det er et enormt frafall av kompetanse på de to akvarieforaene her i Norge. (NA og AF). NA er desverre nesten dødt (men det skal jeg ikke snakke mer om her) og AF flommer over av personlige tråder (blogger?). For all del... selvølgelig kan man droppe å lese disse personlige trådene og sånn sett er dette en "ikke"-sak. Men faktum er, tror jeg, at de som er interessert i primært akva-relaterte spørsmål tilslutt ikke gidder å bla seg gjennom jungelen av personlige tråder for å finne noe interessant eller noe man ønsker å bidra til. Og derfor slutter å lese på forum. Sånn sett er det mye kompetanse som står i fare for å forsvinne.
Donald
Holgers forslag kunne i prinsippet vært bra, men det er ikke det. Det finnes utrolig mye bra i de personlige trådene, som aldri skulle vært postet der. Hvorfor skal man legge ut spørsmål om syke fisker i personlige tråder? Er man det minste interessert i å få svar lager man egen tråd om det, da de som vet svaret mest trolig aldri er innom personlige tråder.


Og da tror jeg at jeg har forstått poenget ditt og kan i forhold til det selvfølgelig si meg enig. Jeg måtte inn og skumme litt gjennom min egen tråd for å se hvordan jeg holder på, og stort sett ser det ut som at jeg lager egne tråder når det er noe konkret jeg lurer på eller noe jeg mener er lurt å dele med alle.
Men det faller nok ut en del.

Som feks en liten diskusjon jeg og Anna. U hadde om artsbestemmelse på klorekene vi har. Dette er vel sånt som vi fint kunne laget en egen tråd på med våre spørsmål og funderinger om disse rekene, enn å holde diskusjonen kun i våre personlige tråder.
Da ville vi kanskje nådd ut til noen som kunne hjelpe oss i saken, eller at andre også kunne lære av hva vi fant ut på veien.. http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=55207&sr=1&msr=21, http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=51891&sr=1&msr=261


Donald
Det er det eg har tid til foreløpig; nå skal eg inn på Planet Catfish og røske opp i svina som har oppført maller som de engang har eid ;-)


Som du ser har innlegget ditt skapt stor opphisselse og en del misforståelser. Her syns jeg det hadde vært fint om du som trådstarter faktisk tok deg tid til å forklare litt bedre hva formålet med tråden var. Det må jo ha sittet en liten djevel på skulderen din når du valgte å formulere deg som du gjorde
Litt offtopic, men jeg er på et annet forum også, der Donald også er. Han kan være ganske rettfrem og snakker rett fra levra, jeg trur nok ikke det er noe vondt ment eller nedrakking fra han sin side. Jeg trur han faktiskt forstår et forum mye bedre enn de fleste av oss, for han fikk den oppmerksomheten og den diskusjonen han var ute etter.
Uansett så synes jeg folk hisser seg litt for lett opp, slapp av og kos dere med hobbyen og ta ikke alt så veldg bokstavlig
Jovial
Denne tråden opplevde jeg først som litt unødvendig og kranglete. Men etter å ha lest Geir K sitt innlegg, og det faktum at jeg kjenner "Donald" så kan man kanskje håpe at det kommer noe positivt ut av dette -


Ja sånn bortsett fra en spiss/rar formulering på trådstarters innlegg syns jeg vi skal snu dette til en god diskusjon om hvordan vi bør bruke forumet. Jeg har vært her inne i 4 år ca, og det har jo blitt kjedeligere i løpet av tida enn når jeg begynte her.

Hvis alle holder sin kompetanse i sine personlige tråder får vi bare tråder som "når føder guppyen min?", "hjelp snegler!!!" osv. Skal vi ha et levende forum igjen bør vi dra oss litt mer ut av våre personlige tråder og dele våre funderinger og kunnskap med alle

Nå må jeg også skrive noe her, etter å fulgt nøye med på denne tråden, interessant som den er.

Jeg forsto med en gang hva Donald mener da jeg leste hans innlegg i går morges. De personlige trådene virker til å ta litt overhånd her på AF i forhold til det jeg kan erindre at de gjorde da jeg ble medlem her i 08. Jeg kan ikke hjelpe for det, men drar en liten paralell til facebook her. Min erfaring med FB tilsier at dette nettstedet handler om å fremstå mest mulig perfekt, og gi uttrykk av å ha det kjempebra hele tiden. Alle mennesker søker anerkjennelse, det ligger i vår natur. FB er i egen klasse når det gjelder søken etter anerkjennelse, men jeg klarer å relatere de personlige trådene her til litt av det samme. Uten at jeg sier at det er negativt.

Jeg vil presisere at de personlige trådene er en stor grunn for meg til å være her, det er i disse jeg høster mest kunnskap og gode råd. Hovedgrunnen til at jeg laget min egen tråd var å vise frem det jeg har en formening om at kan komme til nytte for andre i form av kunnskap og erfaringer.

Når det er sagt deler jeg Geir sin bekymring for tap av kompetanse. Jeg har selv sett noen av de jeg har sett opp til her på AF trekke seg tilbake, og synes det er både trist og negativt for forumet.

Jeg vil oppfordre alle som har en personlig tråd om å tenke gjennom hva som blir postet i tråden sin, og om det kanskje bør bli postet under en av de andre kategoriene for å spre kunnskapen og erfaringen til flest mulig. Man kan jo gjøre begge deler? Ser av Lisbeth sitt innlegg at vår deling av erfaring om reker oss i mellom er brukt som eksempel. Kanskje vi skulle laget en egen tråd om disse rekene i kategorien den hører hjemme i Lisbeth? Det er ikke for seint

Er helt enig i det som blir sagt her, sikkert mye som burde bli lagt i spesifikke tråder/ underfora. Men så er det det da, at man er redd for å legge ut ting folk syns er uinteressant, eller at en får beskjed om å søke når man spør om noe, og det skjer ganske ofte ser jeg. Når man som nybegynner får slike beskjeder en del ganger, kvier en seg kanskje for å spørre mer. Da må det jo være bedre at en skriver om det i en personlig tråd, enn at det ikke skrives i det hele tatt? Vet ihvertfall med meg selv at jeg har ganske høy terskel for å starte nye tråder, og heller søker som en gal, og leser og leser. Vil jo ikke virke påtrengende...

Regner med at det er flere som føler det sånn...
Lisbeth
Skal vi ha et levende forum igjen bør vi dra oss litt mer ut av våre personlige tråder og dele våre funderinger og kunnskap med alle :-)


Veldig enig, Lisbeth
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap