Apistogramma macmasteri?

Kjøpte Apistogramma macmasteri VF hos Aquamanias i dag. Kan noen ved hjelp av bildene nedenfor verifisere at dette faktisk er macmasteri? Hunnene er ca 4cm lange, hannen ca 5cm.

Hunnene:
[External Image]
[External Image]
[External Image]

Hannen:
[External Image]
[External Image]

Basert på det som står i denne tråden synes jeg det virker som det er korrekt at det er macmasteri jeg har fått, men jeg synes det er vanskelig iom. at det er første dagen og de ikke har så mye farger enda. Bør jeg kanskje smøre meg med tålmodighet, vente noen dager og ta noen nye bilder...?
Synes det ser riktig ut, men det er ikke så lett å se alltid i den alderen.
Mine fikk ikke full utfarging før de kom i lek og fikk sine første yngel nå i vinter.
Flere bilder av apistogramma macmasteriene(?). er hunn nummer 1 en hann...?
Her er noen flere bilder av Apistogramma macmasteriene(?) fra dagens mating med frosne røde mygglarver.

Hann:
[External Image]
[External Image]

Hunn 1, eller er det en (ung) hann? Den har antydning til litt orange farge og spisser på finnene...:
[External Image]
[External Image]

Hunn 2:
[External Image]
[External Image]
De ser riktig ut for meg også, men det er et par arter som er snarlike fra Colombia (det er vel der de er fanget?).
Du kan legge ut bildene på: Apistogramma forums, der får du helt sikkert kvalifisert hjelp.

Les det som er klistret øverst på siden for ID forum så vet du hva som er viktig å få med av informasjon og bilde detaljer.

Blir artig å se bilder av de på tråden din etterhvert som de legger på seg og farver ut, hilsen Ola
Jeg tror selv ekspertene kan slite med å artsbestemme unge og ikke-utfargede eksemplarer. Så hvorfor ikke avvente litt, og la dem bli husvarme og farge ut litt i akvariet ditt?

Hvis det er så at du har kjøpt dem i dag, så ville jeg ventet noen uker før jeg satte hjulene i gang for å gi dem sikker id. De trenger tid på seg til å både farge ut og "vokse til" litt. De ser veldig unge ut, og da er nesten alle Apistoer like :p

Slik ser lekshannen min ut.
Hunnen er det nesten umulig å få stillbilde av nå,
da hun stadig jager rundt og passer på
at ingen nærmer seg yngelen hennes.
Men jeg legger ved et bilde der man ihvertfall ser hvor mørke tegningene ble på henne da hun kom i lek.
Bildene er tatt med mobilen,
så fargene er selvsagt enda klarere i virkeligheten!
mona o
Jeg tror selv ekspertene kan slite med å artsbestemme unge og ikke-utfargede eksemplarer. Så hvorfor ikke avvente litt, og la dem bli husvarme og farge ut litt i akvariet ditt? :-) Hvis det er så at du har kjøpt dem i dag, så ville jeg ventet noen uker før jeg satte hjulene i gang for å gi dem sikker id. De trenger tid på seg til å både farge ut og "vokse til" litt. De ser veldig unge ut, og da er nesten alle Apistoer like :p


Takk for godt råd Mona. Du har nok helt rett. Jeg smører meg med litt mer tålmodighet og lar denne tråden ligge noen uker. (Begynner å føle meg innsmurt med et ganske tjukt lag med tålmodighet nå. Sånn sett en krevende hobby for en i utgangspunktet utålmodig fyr dette her

Om ikke noen har noen kommentarer på kjønn på den som jeg har kalt "hunn 1" da... Jeg blir mer og mer sikker på at dette er en ung hann. Den jager litt på hunn 2 og blir jaget mye av hannen. Hannen virker mer fokusert på å jage bort "hunn 1" enn hunn 2.
ohr
De ser riktig ut for meg også, men det er et par arter som er snarlike fra Colombia (det er vel der de er fanget?).


Er usikker på hvor de er fanget da dette ikke er oppgitt hos Aquamanias...

ohr
Du kan legge ut bildene på [URLBLOCK1], der får du helt sikkert kvalifisert hjelp. Les det som er klistret øverst på siden for ID forum så vet du hva som er viktig å få med av informasjon og bilde detaljer.


Takk for tips Ola! Ref forrige innlegg venter jeg et par uker, men da skal det postes på Apistogramma Forums
Tunderbrd
Slik ser lekshannen min ut.


Ser jo flott ut selv på mobilbilde Mye ligner på min, men jeg stusser litt på halen som ser avrundet ut og med en rød kant. I følge dette innlegget så skal halen til en moden macmasteri hann være rett eller med lyrehale... Men det er kanskje bildet som lyver litt?

Tunderbrd
Hunnen er det nesten umulig å få stillbilde av nå, da hun stadig jager rundt og passer på at ingen nærmer seg yngelen hennes. Men jeg legger ved et bilde der man ihvertfall ser hvor mørke tegningene ble på henne da hun kom i lek. Bildene er tatt med mobilen, så fargene er selvsagt enda klarere i virkeligheten!


Flott den også! Håper jeg også får gleden av egg og yngel etter hvert
Jeg ville spurt aquamanias om han husker hvor de er eksportert fra, uten at det nødvendigvis er akkurat der de er fanget. Ser at han tar inn fisk fra flere land enn colombia nå.
Jeg skal gi deg et helt ukvalifisert gjett på hannen: Jeg ville gjettet på A 122 , en særdeles praktfull Apistogramma macmasteri som ligner mye på den ekte viejita da din fisk har såpass mye rødt på halefinnen.

Jeg klarer ikke å se sikkert kjønn på fisk nummer 2. Har du et bilde som viser brystfinnens form og gjerne hvor den er sint?
Det er ikke vitenskapelig på noen måte, men jeg kan ofte gjette kjønn på yngelen min ganske riktig utfra andre fiskers atferd før den blir synlig for meg.
Du kan prøve å se etter hvem som er mest aggressiv mot den, er det hannen er det sannsynlig en annen hann er det hunnen er det sannsynlig en hunn. Det er mange feilkilder i denne måten å gjøre det på når de akkurat har flyttet sammen, men det er et triks som ofte gir meg par når jeg plukker ut fisk i butikken hvor de har gått lenge sammen.

Thunderbird: dine fisk ser for meg ut til å være Apistogrammaer i Nijsseni gruppen, muligens nijsseni uten at jeg klarer å se det sikkert. Fantastik flotte fisk da
Tunderbrd
Slik ser lekshannen min ut. Hunnen er det nesten umulig å få stillbilde av nå, da hun stadig jager rundt og passer på at ingen nærmer seg yngelen hennes. Men jeg legger ved et bilde der man ihvertfall ser hvor mørke tegningene ble på henne da hun kom i lek. Bildene er tatt med mobilen, så fargene er selvsagt enda klarere i virkeligheten!


Er ikke det der en Apistogramma panduro eller tar jeg kansje veldig feil nå?
Uansett så var de veldig flotte


Den hunnfisken din lignet veldig på en "Hunn" jeg har som også har slike røde merker på halefinnen.
Den har det vel enda og jeg vil tro at den er godt voksen nå.
Jeg har ikke blitt helt sikker på hvilket kjønn det er enda heller for den går i et kar som den ikke vises så veldig godt i. Den har iallefall ikke utviklet noen flere farger, men har heller ikke blitt noe rundere rundt buken.
Derfor tenker jeg egentlig bare på den som tvekjønnet selv om det ikke går an fordi den ikke har noen spesielle trekk til å være verken det ene eller det andre

Håper du finner ut hva det er
Tobias O
Er ikke det der en Apistogramma panduro eller tar jeg kansje veldig feil nå? Uansett så var de veldig flotte ;-)


Ble så i tvil her, etter det innlegget med halen
og når du sa Panduro måtte jeg sjekke den i basen.
Det var så likt at jeg måtte sjekke litt videre.
Og ganske riktig! Jeg har bestillt Mcmasteri men fått levert Panduro :o
Hadde jeg brydd meg med å se på fakturaen før hadde jeg visst det!
Takk for hjelpen, og beklager at jeg har rotet i tråden din!

Moderator må gjerne fjerne innlegget mitt, men da blir resten kanskje enda rarere?
Tunderbrd
[QUOTE=Tobias O]Er ikke det der en Apistogramma panduro eller tar jeg kansje veldig feil nå? Uansett så var de veldig flotte ;-)


Ble så i tvil her, etter det innlegget med halen
og når du sa Panduro måtte jeg sjekke den i basen.
Det var så likt at jeg måtte sjekke litt videre.
Og ganske riktig! Jeg har bestillt Mcmasteri men fått levert Panduro :o
Hadde jeg brydd meg med å se på fakturaen før hadde jeg visst det!
Takk for hjelpen, og beklager at jeg har rotet i tråden din!

Moderator må gjerne fjerne innlegget mitt, men da blir resten kanskje enda rarere?

Ikke noe problem! Synes ikke dette skal fjernes av moderator!
Nå skjer det ting med Apistoene mine. De to "hunnene" har nå farget ut og er veldig gule, men jeg mistenker etter hvert sterkere og sterkere at den ene er en hann. det virker på meg som om de to kurtiserer hverandre og jeg mener å se at finnene på den ene som jeg tror er en hann vokser. Spesielt noterer jeg meg at bukfinnene er lange med lysegule tupper. Men den mangler rødfargen som hannen har på halen... Snodig.

Hannen deriomot har ikke farget ut noe særlig mer. Fram til de siste par dagene er det han som har jaget de to andre, men nå lar den minste (den som helt klart er en hunn) seg ikke jage lenger. Tvert i mot viser den seg fram med utspilte finner og kraftig gulfarge. Den andre jager hannen. Nok en ting som styrker mistanken om at den også er en hann.

Dessverre er kameraet på service, men så snart det er tilbake blir det bilder!
Dette kan være A.macmasteri, du kan jo sammeligne med vilformen som TomC har på siden sin. Jeg har sammenlignet huene på bildene dine mot TomC`s sine, og ser helt klart likheter. Men han kan dette mye bedre enn meg.


Apistoen til Odd er heller ikke som sagt ikke en macmasteri

Mest sansynelig er det A.PAnduro, men er litt dårlige bilder

kan også være Apistogramma nijsseni
Men dette blir mest gjetting.

Om TomC ser posten så vil jeg tro at han kan gi dere begge et mere korrekt svar
Bilder av apistoene
Kameraet er tilbake fra service, så her er flere bilder!

Hunn 1 (100% sikker på at dette er en hunn):
[External Image]
[External Image]

"Hunn" 2 (rimelig sikker på at dette faktisk er en hann):
[External Image]
[External Image]

Bilder av hannen kommer. Sliter litt med å få noen bra bilder av han da han blir jaget av de to andre.
Hvis han blir jaget av hunnen og "hunnen" sammen tror jeg ikke han skal prøve å kreve farskap til evt, yngel

Fine bilder.
Det er ikke rart hunn1 og hunn2 holder sammen; de er hann og hunn av samme art.
Dette er ikke Apistogramma macmasteri, men en nær slektning.

Vi kan jo foreløpig kalle dem Apistogramma cf. alacrina, for noen år siden ville jeg kalt dem A. sp. "Rotpunkt".
Det er meget vanskelig å skille Apistogramma alacrina fra de forskjellige Apistogramma sp. Rotpunkt-variantene, og sistnevnte gruppe kan også være vanskelig nok å skille fra hverandre . Datz-heftet kaller vel A. sp. "Rotpunkt"-variantene samlet for A. cf. alacrina.
Ekspertene er ikke helt enige om hva som er egne arter eller bare geografiske varianter av samme art, og Kullanders beskrivelse av A. alacrina inneholder noen tvetydigheter som reiser flere spørsmål enn den gir svar.

Det kan for meg faktisk se ut som om "hunn2" (= hannen) har 4 tverrgående rader av bleke flekker i, og fra midten av, halefinnen og mot halen. Sammen med formen på det sorte området rundt festene av brystfinnen (området ser ut til å bli bredere ned mot buken), kan dette imidlertid tyde på at du faktisk har den ekte Apistogramma alacrina. Men ta dette "med en klype salt", det er vanskelig å være sikker her uten å kunne studere fisken nøye.

Ohr: Til straff for at du nok en gang lot være å studere haleflekken (ei heller øvre kant på ryggfinnen) ) :
du har jo Koslowski's bok, så du kan studere de diagnostiske egenskapene til de forskjellige A.sp. "Rotpunkt"-populasjonene opp mot A. alacrina, mulig det da kan konkluderes noe sikrere enn jeg har tid til i dag.

Lykke til med fantastisk flott fisk, Lachris!
.
Takker så mye for svar og gratulasjoner! Det er flotte fisker ja! Har søkt litt rundt etter alacrina og de bildene og den informasjonen jeg finner peker jo helt klart i denne retningen! Veldig moro å ha kommet et langt steg på vei! Skal legge ut flere bilder bl.a. forstørrelser/nærbilder av områdene rundt brystfinnene og ved haleroten for evt. enda sikrere identifikasjon. Noe annet jeg bør fokusere på?

Når det gjelder tredjemann så kommer det bilder i løpet av helgen. Det er nok en annen art. Den ligner ikke på de andre. Har jo bla. røde kanter på halefinnen, lenger ryggfinne, annerledes (jevnere?) tegninger på sidene og nada gult. Kanskje dette faktisk er en macmasteri...?

Spørsmålet er vel hva jeg gjør nå. Jeg bør vel prøve å få byttet tredjemann med en alacrina hunn så de blir 1+2? Eller kan jeg prøve å finne en hun til han og ha to par i min 128l...?
Jeg syntes haleflekken så flott ut på de 2 første bildene, ble muligens "noe" ivrig når jeg så potensialet til rødfarve på hannens finner.
Venter i spenning på flere bilder av denne hannen

Straffelekse:
Jeg vil gjerne se noen flere bilder av hunnen fra siden også, men hun har ikke noe svart felt rundt analåpningen? Om hun ikke har det peker det mot A. alacrina fra Guaviare området.
Skal sjekke ut alle "Rotpunkt" populasjonene i morgen for å utelukke de.

PS: Koslowski tipser om at "Rotpunkt" er særlig var for bråe endringer i vannkvalitet, vet ikke om det i så fall også vil gjelde (cf.) alacrina. Men det skader neppe å være noe forsiktig i starten.

Jeg tror det kan være litt risky å ha såpass like og muligens nært beslektede arter i samme kar, hilsen en som har brent seg på det også
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Haugen
Reklame for plussmedlemskap