Rødbrune planter

Kan noen komme med noen tips til planter som er forholdsvis enkle, som allikevel er litt rødbrune i fargen? Kjøpte 5 stk alternanthera reineckii, men selv etter to dager ser jeg at de begynner å henge litt med bladene.. Kanskje ikke verdens beste oppstartplante, ser jeg jo etter å ha lest litt. Men jeg elsker fargen! Er veldig opptatt av estetikk, og vil så gjerne ha noe som bryter med det grønne. Noen forslag?

Lurer også på om det er alger som legger seg som "pels/gjennomsiktige tråder" på bladene? Synes det var så merkelig at det dukket opp såpass mye "pels" bare på et par dager! Har tatt både aquasafe, bakterieaktivator og plantegjødsel i vannet.
Nymphaea lotus (zenkeri) er en flott og enkel plante å få til, men den krever litt plass etterhvert.

Trådalger og skeggalger kan blomstre opp veldig raskt. Trådalger er veldig vanskelig å bli kvitt, men passer det med amanoreker i ditt kar er de veldig effektive.

Jeg ble kvitt skeggalger Happy-life algin regular/extra

Du kan lese om de forskjellige algene her
Det er forskjell på de plantene du kjøper av medakvarister og i butikk.
De plantene som selges i butikk er gjerne planter som er dyrket over vann i meget kraftig lys og vil ha noe problemer med å tilpasse seg forhold i et akvarium med mindre lys.Planten tilpasser seg nye forhold,og kaster gjerne de bladene som er dyrket frem over vann.Det vil stort sett komme nye blader på den plantene du har kjøpt.Ta vekk de bladene som visner etterhvert.
Du kan jo prøve å få tak i planter som er dyrket i akvarium uten co2,og som har rødfarge.
Ser det blir gitt eksempel i innlegget ovenfor.
Tusen takk for tips! Den planten var virkelig flott Skal forsøke å lete opp en forhandler/butikk i Oslo som selger den.

Skal merke meg algerensene. Avventer foreløpig i og med at karet er helt nystartet, og trådalgene foreløpig er veldig små. Men kommer helt sikkert til å teste ut produktet etterhvert
Det finnes også noen fine echinodorus-varianter med rødlige blader, og de er enkle å få til bare man husker plantenæring i bunnlaget ved røttene
Har samme erfaring som deg med Alternanthea, selv om karet er bortimot algefritt og beboerne levendefødere som nufser alger hele dagen, blir bladene på akkurat den planten begrodd. Som Rita Reverstrek sier finnes det flere Echinodorus med rødlige blader, og dersom du vil ha noe lavere minst like robust, har også Cryptocorynene i mange tilfeller avvikende farge. De ser ofte nokså like ut ved innkjøp i butikk, men gror seg til etter en pjusk periode bare røttene er friske, og blir superflott kontrast til alt det grønne. Det spennende med dem, er at jeg har fordelt en bunt på tre kar og fått tre forskjellige farger fordi lyset er forskjellig!
kan slutte meg til anbefalingen av lotus. akvariets mest geniale plante. i tillegg til å være den peneste, er den også veldig enkel å få til.

det finnes 2 fargevarianter av lotus; en rød og en grønn. begge er like fine, synes jeg. men hvis det er rødt du er ute etter, sørg for at du får den røde i butikken.

en annen " slektning" av lotusen, er barclaya longifolia. litt anderledes i uttrykket, men vakker og like enkel.

både lotus og b. longifolia er knollplanter.

det fine med disse plantene er at de faktisk holder seg rødbrune, selv etter at du har puttet de i akvariet.

legger ved et bilde av barclaya longifolia.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap