Døde fisk i butikkakvarier.
Som de fleste andre akvarieinteresserte klarer jeg ikke å gå forbi en dyrebutikk uten å ta en sving innom for å se hva de har. Den butikken jeg er i oftest, og som det er lettest for meg å komme til, er dessverre ikke så veldig flinke til å plukke vekk død fisk, og det legger selvfølgelig en demper på handlelysta. Nå er det vel ikke sikkert at alle dødsfall skyldes smittsomme sykdommer, men noe må jo være feil med behandlingen av fisk og stell av akvariene.
Når det ligger flere døde fisk i annethvert kar bortover, som de levende spiser på, og det også forekommer fisk som tydelig synger på siste verset i karene, hjelper det ikke om karene ser aldri så pene og velstelte ut. Jeg går som regel, eller rettere sagt alltid, tomhendt ut igjen.
I noen butikker er det ikke død fisk å se, alt ser sunt og fint ut, men hva vet jeg? Er det kanskje like mye fisk som dør der? Bare at de ansatte er mer påpasselige med å fjerne likene slik at vi som kunder slipper å se dem?
Kanskje det er like greit at vi får se likene, slik at vi får er påminnelse om at det alltid vil være en viss prosent frafall før vi får fiskene over i våre egne kar?
Dette var noen tanker jeg gjorde meg, etter å ha besøkt en akvariebutikk i dag, som hadde endel døde fisk i karene.
Når det ligger flere døde fisk i annethvert kar bortover, som de levende spiser på, og det også forekommer fisk som tydelig synger på siste verset i karene, hjelper det ikke om karene ser aldri så pene og velstelte ut. Jeg går som regel, eller rettere sagt alltid, tomhendt ut igjen.
I noen butikker er det ikke død fisk å se, alt ser sunt og fint ut, men hva vet jeg? Er det kanskje like mye fisk som dør der? Bare at de ansatte er mer påpasselige med å fjerne likene slik at vi som kunder slipper å se dem?
Kanskje det er like greit at vi får se likene, slik at vi får er påminnelse om at det alltid vil være en viss prosent frafall før vi får fiskene over i våre egne kar?
Dette var noen tanker jeg gjorde meg, etter å ha besøkt en akvariebutikk i dag, som hadde endel døde fisk i karene.
Postet 22.02.11 kl 23:04
At du ser en del død fisk av og til behøver ikke bety så mye. Tvert imot, kanskje? Bra butikker som importerer mye, vil ha endel død fisk iblandt. Men i dårlige butikker der de samme kjedelige fiskene svømmer rundt og sakte visner hen, der er det kanskje ikke så mange om dør?
Men et godt tips er jo, bruk litt tid og se på fiskene. Ikke kjøp første gang du ser dem, men ta turen noen dager senere og se at de fortsatt ser sunne og friske ut..
Men et godt tips er jo, bruk litt tid og se på fiskene. Ikke kjøp første gang du ser dem, men ta turen noen dager senere og se at de fortsatt ser sunne og friske ut..
Postet 23.02.11 kl 00:01
Postet 23.02.11 kl 00:27
Er det mest tetra du ser død i akvariene? I så fall, snakket med en kjent akvarist og butikkansatt i Dyrego-kjeden for en god ukes tid siden. Han kunne fortelle at tetra ofte led av en sykdom når de ankom butikken, en sykdom som er sjelden i "hjemmeakvarier" men vanligere hos oppdrettere. Nå husker jeg selvfølgelig ikke hva sykdommen heter, men denne var i alle fall såpass dødelig at butikkene regner betydelige tap bare i tetra. Sykdommen smitter alle arter tetra, men ikke ciklider, maller, guramier og andre typer fisker. Så i en butikkreol med akvarier kan gjerne 1/3 av tetraene stryke med rimelig kjapt etter ankomst i butikken, mens andre typer fisk (i samme kar) overlever. Derfor har seriøse butikker karantene et par uker for medisinsk behandling og for at allerede syke tetraer får dødd fra seg før de selges (de levende selges, men det regner jeg med er ganske opplagt).
Han i butikken pekte ut flere tetraer som var syke, fanget dem og slapp de opp i et kar med noen større ciklider. Selv om han gjorde dette ganske ofte var det fremdeles såpass høy dødlighet blant tetraene at det lå døde fisk i karene rundt om. Etter karantenen bedres situasjonen, til glede for både kundene og de ansatte
Han i butikken pekte ut flere tetraer som var syke, fanget dem og slapp de opp i et kar med noen større ciklider. Selv om han gjorde dette ganske ofte var det fremdeles såpass høy dødlighet blant tetraene at det lå døde fisk i karene rundt om. Etter karantenen bedres situasjonen, til glede for både kundene og de ansatte
Postet 23.02.11 kl 01:46
Interessant diskusjon dette. Jeg har også ofte lurt på hva jeg skal tro om fiskebutikkene. Det er dessverre ikke særlig uvanlig at det ligger døde fisk rundt om kring.
Veldig interessant dette om sykdom på tetra. Jeg ville være veldig takknemlig om du hadde anledning til å kontakte vedkommende igjen og få vite mer om den sykdommen. Hva heter den og hvordan arter den seg? Vi har slitt veldig med å få våre tetraer til å overleve til tross for at dette skal være en 'lett' fisk. Jeg vet med sikkerhet at 'våre' dyrebutikker ikke driver noen form for karantene. Hvis det er vanlig at tetraene lider av denne sykdommen fra oppdretter, så blir den vel etterhvert vanlig i hjemmekarene også, når dyrebutikken ikke forholder seg til dette.
Veldig interessant dette om sykdom på tetra. Jeg ville være veldig takknemlig om du hadde anledning til å kontakte vedkommende igjen og få vite mer om den sykdommen. Hva heter den og hvordan arter den seg? Vi har slitt veldig med å få våre tetraer til å overleve til tross for at dette skal være en 'lett' fisk. Jeg vet med sikkerhet at 'våre' dyrebutikker ikke driver noen form for karantene. Hvis det er vanlig at tetraene lider av denne sykdommen fra oppdretter, så blir den vel etterhvert vanlig i hjemmekarene også, når dyrebutikken ikke forholder seg til dette.
Postet 23.02.11 kl 11:07
Tove HI noen butikker er det ikke død fisk å se, alt ser sunt og fint ut, men hva vet jeg? Er det kanskje like mye fisk som dør der? Bare at de ansatte er mer påpasselige med å fjerne likene slik at vi som kunder slipper å se dem?
Som ung jobbet jeg mange år i dyrebutikk, 5 forskjellige. Og ja dette stemmer nok bra. Det første jeg gjorde om morran før butikken åpna var å gå nøye over alle kar for å fjærne død fisk. Karene ble nøye sjekket utover dagen også sånn at det aldri lå død fisk i karene.
Et butikkakvarie er ikke det beste stedet for fisk å havne etter en lang og stressende transport. Det er ikke alltid man har mulighet for å tilpasse vannverdier til alle typer fisk, man putter dem inn der det er plass. For at det skal være lett å fange fiskene er ikke butikkakvariene akkurat velfyllt med gjemmeplasser. I kar med populære fisk opplever fiskene å bli jaget mange ganger om dagen. Dette gjør at det alltid vil dø flere fisk i et butikkakvarie enn i et privat akvarie.
Jeg ser nøye over fiskene når jeg skal kjøpe, selv om jeg ikke ser død fisk. Men jeg syns ikke butikkene er særlig flinke til å plukke ut døde fisk så det er sjelden jeg ser kar uten døde fisk...
Uansett hva grunnen er for at fiskene dør bør de være flinkere til å plukke dem ut. Det ser rett og slett stygt ut, og kunder kan tro det er sykdom når det egentlig bare er nyankommet fisk feks hvor de svakeste faller fra.
Skjønner egentlig ikke hvorfor butikkene gjør seg selv den bjørnetjenesten. Hvor irriterende er det ikke at kunder til stadighet påpeker "du det ligger en død fisk der" og "er de syke?"
Når man passer på å plukke ut døde fisk -og merker kar med sykdom tydelig, slipper man jo den type "mas"
Postet 23.02.11 kl 11:55
Endret: 23.02.11 kl 11:59