Heidis akvariehjørne (side 5)

Flinke apistobarna jakter minidafnier og cyclops De blir så ivrige og vil så gjerne - men småkrypene er kjappe til å skvette unna når de hogger. Jeg satt og heiet på et av de største barna mens jakten pågikk, og ble vitne til at en stolt krabat nedla sitt bytte. Jeg var minst like stolt

Gleder meg til jeg får pakke fra det store utland så jeg kan gi dem artemia å jakte på hver dag. Tar nok noen dager ennå, så i mellomtiden får de klare seg med mikroorm og dafniesnacks.

Har ennå ikke sett noen nye småtasser, og ser ikke noe tegn til at hunnen gjemmer seg bort spesielt mye heller. Eventuell yngel burde da være klekket og frittsvømmende etter ti dager? Så da vet jeg neimen ikke hvorfor hun var borte fra barna så lenge og lot hannen ta seg av yngelpasset. Kanskje hun tok seg en liten husmorferie der i nøtta si?
heidisen
Flinke apistobarna jakter minidafnier og cyclops :) De blir så ivrige og vil så gjerne - men småkrypene er kjappe til å skvette unna når de hogger. Jeg satt og heiet på et av de største barna mens jakten pågikk, og ble vitne til at en stolt krabat nedla sitt bytte. Jeg var minst like stolt :) Gleder meg til jeg får pakke fra det store utland så jeg kan gi dem artemia å jakte på hver dag. Tar nok noen dager ennå, så i mellomtiden får de klare seg med mikroorm og dafniesnacks. Har ennå ikke sett noen nye småtasser, og ser ikke noe tegn til at hunnen gjemmer seg bort spesielt mye heller. Eventuell yngel burde da være klekket og frittsvømmende etter ti dager? Så da vet jeg neimen ikke hvorfor hun var borte fra barna så lenge og lot hannen ta seg av yngelpasset. Kanskje hun tok seg en liten husmorferie der i nøtta si? :)


Har akkurat foret med en blanding av levende microorm og frosne cyclops her, det var vellykket! Må ut med håven og lete etter levende kryp, mikroorm er mer moro enn mat for fullvoksne levendefødere. Gøy da, de får trimmet seg mer enn ved foring med tørre flak :o)
Ja, er mye morsommere å se fisk på matjakt etter sprellende kryp enn å se dem spise tørr boksemat ihvertfall. Er jo slikt de lever av i naturen også, så tenker fisken får dobbelt utbytte av maten. Både hjerne og kropp må aktiviseres for å fange krypene, og smak og konsistens er sikkert mye bedre enn de tørre greiene de får til daglig.

Håper jeg klarer å holde liv i dafniene slik at fisken kan fortsette å få slik snacks gjennom hele året. De formerer seg godt, så kan nok høste et par dager i uken uten problem. Ikke mye jobb er det med dem heller.
Disse har nettopp flyttet inn som første beboere i soveromsreolen. Jippi

[External Image]
De nyankomne ser ut til å tilpasse seg sitt nye hjem ganske bra. Litt småknuffing seg imellom, men har ikke sett noe aggressivitet ennå. Er usikker på kjønnsfordelingen, men antar jeg har minst to hanner. Litt trangt med fem dvergciklider i 54 liter vann, men får se hvordan det tar ivei. Kan eventuelt flytte dem til 112 liter i stua hvis det blir for heftig krangling.

De er ganske sky, men kommer forsiktig frem bare jeg sitter rolig. Nysgjerrigheten tar overhånd Når jeg reiser meg opp forsvinner de på et blunk. Dafnier går ned på høykant, så det har de fått både igår og idag. Granulat fra Dahls dyrerike spiser de litt av også. Det så ihvertfall slik ut.

Spennende med nye yndlinger

[External Image]
Er det trygt å komme fram, mon tro?

[External Image]
Oj! Dafnie?

[External Image]
Æsj.. Var bare sand, jo..
Litt flere bilder.

....Og et eksempel på hvorfor man bør vaske frontglasset FØR man tar bilder..... Sukk....

[External Image]
Hallå.. Er tøffere enn deg, altså!!

[External Image]
Tja.. Ingen kommentar..
Enda flere bilder.

Mikroormene har sviktet meg et par dager, så apistobarna må spise det de finner i karet og forhåpentligvis finknust granulat. De tre kulturene har ulik alder, så syns det er dårlig gjort å ikke gi mer enn til èn liten foring daglig tilsammen.. Håper den nye tar seg opp kjapt. Går forøvrig og venter på artemia i posten, og syns godt pakken kunne komme snart nå.

Plantene vokser som et uvær for tiden. Burde luket forrige uke egentlig, men nå MÅ jeg. Ceratopterisen jeg lot være igjen i karet så onkel skulle kunne gjemme seg har tatt helt over karet. Flott plante da, men den trenger jo ikke ta alt lyset fra de andre heller.

[External Image]
Apistobarna på matjakt.

[External Image]
Jungel.

[External Image]
Mere jungel, nå fra overflaten - Her ser man faktisk vannflaten. Det gjør man ikke på høyresiden.
[QUOTE=heidisen]De nyankomne ser ut til å tilpasse seg sitt nye hjem ganske bra.
Hva slags apisto er det du har fått tak på? MVH Pål
Det er Apistogramma cf. borellii. Viltfanget fra Rio Uruguay. De er litt sky ennå, så håper de vil farge ut litt mer når de føler seg mer trygge.

Spent på kjønnsfordelingen også. Har tre slanke og to litt mer høyreiste i fasongen. De slanke har mer gult og blågrått i fargen. Den ene har også litt rødt i halen. De høyreiste er ganske gråbrune egentlig. Kanskje disse er hunner?

Skal prøve å få tatt skikkelige bilder av alle sammen etterhvert, men foreløpig har jeg bare klart å fange de to store og en av de slanke. De andre to har tydeligvis revir bak roten, så er litt vanskeligere å få i fokus.
Ga de nyankomne en dæsj dafnier og satt meg forventningsfull ned med kameraet. Men - de skulle såvisst ikke vise seg frem for noen fotograf.. Dafniene hoppet rundt hodene på fisken, men neimen om de ville komme frem og spise mens jeg satt der. Et par stykker svømte under og mellom eikebladene og fikk i seg hoppetussene på den måten. Nesten ute av syne for fotografen, men godt nok gjemt til at det ikke ble bilde.

Fikk studert dem litt likevel, og tror egentlig de høyreiste bare er litt større enn de andre tre. Jaja, de kommer vel tidsnok frem så jeg får studert dem nærmere.. Slike korte glimt er ikke lenge nok for at det trege objektivet skal rekke å fokusere, dessverre.

[External Image]
Har du tenkt å flytte deg snart så jeg kan få spist i fred?

[External Image]
[External Image]
Tremillimeters dafnier på hoppetur i akvariet
Litt bildespamming idag. Nykommere får alltid litt ekstra oppmerksomhet i starten, og disse er absolutt ikke noe unntak.

De fikk en ekstra dæsj med dafnier før jeg satte meg ned med kameraet. Denne gangen slo jeg av pumpen, og etterhvert så kom de frem en etter en. Vet ikke hvor lenge jeg satt og studerte dem, men det var lenge. Av 50 bilder var det vel kun ett som egentlig ble bra.. Men men..

Etter å ha studert dem lenge er jeg ganske sikker på at jeg har to hanner. Og en ganske sikker hun, og to som kanskje er det. Jeg er ikke så god på å kjønnsbestemme, men det viser seg da tidsnok hvilken fordeling de er.

Har sett masse apistospråk idag. Kjevelåsing, flashing og oppblåsing, småjaging og alt som hører med. Disse er ihvertfall ikke mye aggressive. Revirhevding som seg hør og bør, men ingen jaging utenom det "nødvendige". Den nesten sikre hunnen ga meg i tillegg en god latter. Hun sto over løvhaugen og voktet dafniebarn Nåde den som kom i nærheten. Blir sikkert en god mor en gang, om de skulle komme dithen i fremtiden.

[External Image]
"Mor" som vokter dafnier på løvhaugen. Hun farget ut skikkelig innimellom slagene.

[External Image]
Løvet blir flittig brukt som gjemmested, spesielt av han2. Han1 har sjefskåken under rota. Såvidt jeg har sett er ingen av de to kokosnøtthulene i bruk ennå.

[External Image]
Et dårlig bilde, men her er de tre jeg tror kan være hunner. Den mest utydelige er hun som vokter dafniebarn på det øverste bildet.
Og som avslutning på dagens bildespamming - det eneste bildet som faktisk ble ganske greit.

Tror forresten jeg skal kjøpe en pumpe med mindre futt. Maxi-Jet ph400 blir liksom litt i meste laget føler jeg. Får sjekke ut noen alternativer og legge inn en bestilling. Er vel kanskje noen andre småting jeg kunne trengt også sikkert.

[External Image]
Nesten sikker han på dafniejakt

[External Image]
Utsnitt av forrige bilde
Flotte Borellii´ene når de farger ut!
Lykke til med de!
MVH Pål
Note to self - yngelmat
Når man har små yngel bør man alltid ha flere typer yngelmat tilgjengelig i hus. Så når alle tre mikroormkulturene svikter et par tre dager, så slipper man å krysse fingrene og håpe de skal spise finknust granulat, fragment av frosne mygglarver osv. Det er nemlig ikke alltid yngelen skjønner det er mat. Og små yngel klarer ikke å være sultne så lenge før de forsvinner..

Apistobarna har fått all mikroormen jeg klarte å skrape ut av boksene mine flere ganger daglig, men det ser ut til at det nok ble for lite mat for mange av dem. Nå ser jeg bare noen veldig få i karet, så krysser fingrene for at de nye kulturene jeg satte iløpet av helgen skal skyte fart iløpet av natten slik at jeg ikke mister fler. Skjønner ikke hvorfor de plutselig sviktet heller, men det er jo bra typisk da.. Har fem bokser stående nå, med ulik alder på alle. På armaturet, på kjøkkenbenken, ekstra tørt, ekstra vått, mer gjær, mindre gjær.. Har vel prøvd det meste for å få dem igang, tror jeg..

Hadde jeg hatt artemia i hus så hadde jo ikke dette vært et tema engang. Bestilte egg først for en ukes tid siden, så pakken er fortsatt bare på vei hit. Kun meg selv jeg kan skylde på, for burde bestilt for lenge siden..


Denne boka rakk derimot fram før helgen, og jeg har sittet og bladd en god del i den allerede. Masse spennende levendefor jeg har lyst til å prøve meg på, altså. Lurer på hvor jeg skal plassere alle forkulturene?? Hm..

[External Image]
heidisen
Lurer på hvor jeg skal plassere alle forkulturene?? Hm..


Jeg kjøpte en hylle fra IKEA som jeg har satt ved verandadøra. Der har jeg til en hver tid noen kulturer gående. Ypperlig til dafnier feks, som trenger lys for å overleve. Dagslyset gjør også at det produseres en del alger som de filtrerer. (forer i tillegg med gjær og spirulinapulver)

[External Image]
Åh, så lekker A. cf. borellii-hannen er! Ble helt betatt her nå.. Knallgult hode og sølvgråblå kropp. Blå finner under foran, og grønnskimrende finner over og bak - og halefinnen har jammen rødt i seg og. Håper jeg klarer å få frem de fargene på kameraet!!

Han er selvoppnevnt sjef i karet, og styrer med jernhånd (finne?). Virker ikke som han er så begeistret for damene heller (hvis det nå er damer?), for jager, smeller med halen etter og hugger etter dem like mye som noen andre. Jaja.. Jeg får holde øye med aggresjonsnivået, det kan jo være de er litt for mange på 60*30cm bunnflate. I verste fall får de da flytte til 112-literen, eller eventuelt dele opp gruppen - men det har jeg egentlig ikke så veldig lyst til. Vi får se det an

Mikroormen har omsider tatt seg opp igjen, heldigvis. Og idag lå hentelapp i postkassen, så da blir det artemiaklekking i morgen! Rakk selvfølgelig ikke å hente pakken idag, så den får bli på postkontoret til i morgen etter jobb. Rar hentelapp forøvrig: bilde av adresselappen og beskjed om å ta med legitimasjon ved henting. Mystisk og nesten litt skummelt?! Er ikke så bevandret i handling fra utlandet, men bøkene jeg har bestilt kom med ordinære hentelapper ihvertfall.

Vurderer å sette opp noen hyller på kjøkkenet til forkulturer etterhvert. Det eneste stedet det er praktisk å ha dem er det lite dagslys. Men - det går vel an å sette opp noe lamper over kulturene? Ellers må jeg ha dem i stua.. Kjenner at leiligheten begynner å bli litt for liten
Artemiaklekkeren putrer på kjøkkenet, så i morgen skal apistobarna få smake på nye godsaker. Regner med det skal bli godt mottatt

Har klargjort et kar på akvarieklubben idag, og dit skal coryene få lov til å flytte inn neste uke. I karet de går i nå har jeg Biltemasand av den fine typen, med Coop kattesand i bunn. Vil bytte ut sanden med den grovere typen jeg har i de andre karene. Tror nok jeg samtidig kommer til å sette inn hjørnefilter også i dette karet. Godt fornøyd med disse filterne enn så lenge Hva som skal flytte dit med tid og stunder vites ikke ennå.

A. cf. borellii-hannen er fortsatt på krigsstien. Han var skikkelig i tottene på den jeg har utpekt som den sikreste hunnen. De flasha mot hverandre og bruste med kjaker og finner. Hadde stillingskrig hode mot hode, og haledasking så det holdt. Kanskje det likevel er en hann? Eller er det slik disse her flørter? Syns det tok litt vel mye av til tider.. Lurer på om det beste er å flytte dem over i 112-literen i stuereolen, altså. Der er det litt bedre plass, masse røtter, og forhåpentligvis revir nok til alle. Da vil jeg legge inn noen dynger med eikeløv og flytte dvergetraene til et annet kar. Kanskje de egentlig rett og slett kan bytte kar? Eller så får jeg sette opp 28-literen til dem. Smykketetraene kan jo forsåvidt bare bli der de er.

Decisions..


Forsøkte å fange apistohannens flotte farger, men klarte det bare nesten. Skikkelig kjekk kar, altså!

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Er yngel i tre størrelser i karet til A. cf. eunotus, og nå er hunnen stasjonert i nøtta igjen. De største er borti to cm, en gjeng på en cm halvannen og de minste er under en cm. Mor jager bort barna med ganske tydelige fakter nå. Skvatt skikkelig da jeg så det første gang, for hun hogg så kraftig etter småtten.

Er nesten så jeg vurderer å forsøke å fiske opp de små, men er godt med gjemmesteder i karet bare de lærer å holde seg unna mor. Bare nå ikke hannen følger hennes eksempel, så håper jeg det skal gå bra. Men, er vel ikke alle som kommer til å leve opp hvis de blir jaget så voldsomt fremover..

Litt av en adferd syns jeg, men slik er vel naturen.. Vokte barna med livet som innsats, og så fort de er store nok til å klare seg selv - så kjeppjages de slik at neste kull kan vokse opp.

Må si meg enig i at cf borellii hannene er flotte. Men disse er ikke alt for lette å få i leik etter egen erfaring. Akkurat annkommet egg i hula her som du vet.... og det er kun andre eggleggingen på nær et år.

I gruppen min har jeg en han og fem huer, dvs jeg er i behov av en han til. Vet du om noen som kunne selge meg en han, gjerne voksen, men takker også ja til en ung hann.

Jeg kjøpte mine nede i dine trakter sammen med noen cf commbrae. Har to par av cf commbrae og disse yngler greit. Har vel tre forskjellige kull av dem nå, dog likevel ikke alt for mange. Bytter gjerne bort et av mine par for en cf borellii han om du vet om noen som har det til overs.

Både cf borellii og cf commbrae ble fanget i samme "pytten". I utgangspunktet ble alle kjøpt som cf commbrae, men viste seg at det var de som var i mindretall-

Det positive var at jeg fikk to forskjellige grupper fisk

Håper det skjer noe i dine huler også etter hver

1. cf commbrae hue med yngel
2. A- sp "Oregon
3. A. Barlowi
Leif
LOFFA
I gruppen min har jeg en han og fem huer, dvs jeg er i behov av en han til. Leif


Jeg er fortsatt litt usikker på kjønnsfordelingen på borelliiene, men er mulig jeg sitter på tre hanner og to huer. Det var ihvertfall mitt førsteinntrykk. Ganske sikker på at jeg ihvertfall har to hanner, men er litt usikker på den tredje.

Skal prøve å få tatt noen bedre bilder slik at jeg kan få litt eksperthjelp.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Roland Rønning
Reklame for plussmedlemskap