Hjelp, jeg får ikke ned ph i akvariet mitt!

Jeg har ett akvarie på 240 liter, som jeg startet for ca en måned siden.. der jeg måtte ta fiskene fra det forrige akvariet oppi nesten med en gang.
Problemet er at jeg ikke får ned ph på noen så helst måte, er ikke sikker på hvilken grus jeg har i akvariet ( den er hvit, men forrige eier av akvariet hadde ingen problem med ph med denne grusen), jeg skylte grusen grundig før oppstart av akvariet..
Jeg spurte i en dyrebutikk der de sa det kunne være noe med røttene mine..

Har dere noe innspill til hva jeg muligens kan gjøre, jeg har kjøpt ett sett der man kan måle forskjellige verdier i vannet. Men har overhode ingen peiling på dette området.

Blir veldig glad for innspill, vil jo at fiskene mine skal forsette å trives!
Kan det være for mye kalk i grusen?
Jeg har opplevd å ha for lav pH, og da tilsatte jeg kalkgrus. Da ble pHen høyere. Kan det være den hvite grusen som gir såpåass høy pH. Hvor høy pH har du?
Mvh, Gunn@
Nett nå har jeg vell 7,2. Men det har vært høyere..
Jeg har målt vannet i fra springen og det ligger på 6,5..
Jeg tror grusen min er Engelsk elvegrus fra Fishby.. den ligner isåfall svært mye..

Ellers vet jeg ikke så mye om ph og slikt.. men de i dyrebutikken sa ihvertfall den var høy. ( siden noen av fiskene mine døde nå for noen dager siden..)
i fiskebasen kan du finne informasjon om fiskene, som hvilken pH de trenger. Om det viser seg at pH-en er problemet kan du tilsette litt eddik i vannet.
Hva slags fisk har du?
Jeg ville byttet ut grusen med fin sand, biltemasand feks.

Men at butikken sier at røttene kan gjøre ph høy? Hvis ph påvirkes av røtter er det alltid nedover...
Synes ikke pH på 7,2 er så høyt. Dersom du har problemer ville jeg lett etter løsning andre steder. For å få ned pH kan du filtrere over torv. Som Lisbeth sier - røttene senker pH. Dersom det er engels elvegrus du har i bunnen så vil det vel helelr ikke bidra til å heve pH. Jeg har samme problemet i det ene karet mitt. Tilsetter pH senkende middel ved hvert vannbytte.

Ja jeg synest det skurra det med at røttene gjorde ph høy...

Fisker jeg har nå er:
1 Kysse gurami
1 Blågurami
1 Gullgurami
2 guppy
4 Sverddrager
2 pansermaller
1 gibbiceps

Og ifølge fiskebasen her på siden så er jo alle happy med den ph som er i vannet mitt..
nei jeg forstår ingenting..
Sjekket nitrit og ammoniak nivåa der begge viste nærare null.
Er det andre ting som kan ha tatt livet av fiskene mine ( Noen av de var jo nye når jeg tenker meg om..)
Hvis du ar ph 7.2 er vel alt i skjønneste orden.Så lenge den holder seg stabil da.Fiskene du har trenger ikke noe lavere ph heller.
Ammoniakk og nitritt skal ikke være nærmere null, men omtrent null! Det vil si at nitritt ikke bør overstige 0,05 (Tetras dråpetest har 0,3 som laveste viste verdi, noe som i JBLs test vises som farlig). Også ammoniakk bør være null, særlig når pH er over 7. Hvis karet ditt ikke er innkjørt, kan kanskje den ammoniakken fiskene skiller ut påvirke pH oppover, idet ammoniakk er basisk. Det er kanskje dette som tar livet av fiskene dine?

Ha litt av grusen din i en ren bøtte med vann fra kranen. Sjekk pH etter en time og så etter 24 timer. Hvis pH ikke har forandret seg, er det noe annet som påvirker, men røtter er det ikke!

530
Ammoniakk og nitritt skal ikke være nærmere null, men omtrent null! Det vil si at nitritt ikke bør overstige 0,05 (Tetras dråpetest har 0,3 som laveste viste verdi, noe som i JBLs test vises som farlig). Også ammoniakk bør være null, særlig når pH er over 7. Hvis karet ditt ikke er innkjørt, kan kanskje den ammoniakken fiskene skiller ut påvirke pH oppover, idet ammoniakk er basisk. Det er kanskje dette som tar livet av fiskene dine? Ha litt av grusen din i en ren bøtte med vann fra kranen. Sjekk pH etter en time og så etter 24 timer. Hvis pH ikke har forandret seg, er det noe annet som påvirker, men røtter er det ikke!


Vell det dråpesettet jeg har som måler de forskjellige verdiene i vannet går fra 0 til 0,2... som jeg synes er litt stort sprang... Men det stod på null da.
Det er sikkert noe med at det ikke er skikkelig igangkjørt vil jeg tro, siden jeg måtte skifte akvarie..

GH var på 6 og KH var på 5 foresten... kan desse verdiene ha noen innvirkning.. Er nybegynner så må spør(er jo ikke vitsen å spør de i dyrebutikker gir meg jo berre feil info virker det som :s )
Tilfeldig bekjentskap
© Ivar Simonsen
Reklame for plussmedlemskap