Trond & Heidis akvarier (side 5)

Sjå da! Da har jeg vel bestemt meg for at søndag er en fin dag å bytte vann i akvariene på, så idag har jeg bytta 10-20% vann i alle tankene her. Det blir jo noen liter, så jeg er glad hageslangen ikke er så langt unna de største akvariene . Neste søndag blir det samme prosedyre. Det kjekke med å ha de store karene nær verandener at jeg bare bruker en sånn proff biltema hevert med en hageslange på, så vanner jeg druer og liljer samtidig som jeg bytter vann. De liker det!

Endelig begynner gulfargingen i 500 literen å avta, har byttet 1-200 liter vann nesten hver dag i flere uker nå, og endelig begynner det å bli klart vann. Satte foresten på en tja cyan farget bakrgrunn på 500 litern, måtte bare teste siden de hadde så greit cyan farget pakkepapir på nille 3 meter langt, og 70cm høyt, så jeg så jo umiddelbart at det kunne bli en bra bakgrunn. Og det ble det faktisk, jeg ble veldig fornøyd! For en tier kan man jo bytte bakgrunn hver dag om man vil!

Palettyngelen trives og freser rundt i yngelboksen. Den er det lett å bytte vann på, løft den 5 cm opp og slipp den ned igjen så er 50% vannbytte gjort, hehe :P Gjør det noen ganger hver dag for å være på den sikre siden. I tillegg bruker jeg en bit luftsange for å suge opp overflødig mat etc. Himla greit!
Palettyngelen er fortsatt i fin form. Har tatt bort en død yngel fra boksen, og det er alt.

Kjøpte ett lite 43liters akvarie igår. Tenker å bruke det til å fostre opp palettene i...


[External Image]
Bildet er fra den 20/5, så vil anta at ynglene var ca 4 dager, da det vel er ca da de tar de ut av hula etter det jeg har lest.

Tok foresten noen bilder i går også, men har ikke tømt kamera enda, så vi får se hvor bra de blir... Blir de bra, så kommer de vel her
Crap...
Satte opp 43litern til Palettynglene i går.
Fikk ett lite problem, pumpa jeg kickstartet var noe 'fresh' i suget, så det røyk ett par yngel fordi de rett og slett ble hengende fast i innsuget... Når jeg så åpnet filteret, var det jaggu en stilling der for å bestemme hvor mye flow man ville ha... Perfekt! Halverte flowen og satte den på igjen... fortsatt for mye, så tar den ut igjen for å sette den på minste hastighet... KRASJ... ups... ikke noe dekkglass til 43 litern lenger :/ Dang... blir nok en tur til glassmesteren idag ja...

Satt også inn ett sånt reke/yngelsikkert hagen filter i tilegg, men vet ikke om jeg orker å høre på det i lengden... Det er ikke akkurat lydløst for å si det sånn...

Jaja, fortsatt en del yngel igjen oppi der, satt oppi ca 20, og jeg så hvertfall 10 på morningen idag. Er kansje flere, 43 liter er ganske mye gjemmeplass for 3mm store fisk

Ellers fikk jeg en masse planter fra Thomas her, 2 forskjellige moser (Pellia og hengemose), og 3 bredbladet kjempevalisniera... Fine planter... Ja, fikk også noen stilker med Hygrophila polysperma 'Rosanervig'. Meget fine planter, kan bare anbefale å handle fra han.

Har også fått 11 gule sulawesi snegler her om dagen da jeg ikke hadde de fra før. Fine dyr!
Nye fisk fra 'nye' butikker
Ja, så fikk vi da endelig tatt turen sørover for å sjekke ett par butikker i Kr. Sands området. Arken Zoo på Sørlandssenteret ble den første vi sjekket ut, og det så bra ut. Dette er en butikk jeg har vært på en del for noen år siden, men nå er det vel nye eiere og nytt navn. Koselig betjenting, og hun som betjente oss hadde faktisk peiling også. Det er jo alltid et pluss!
Ganske mange akvarier, endel av de såpass høyt at det står gardintrapp tilgjengelig for å komme opp å se
De hadde litt reker faktisk, og litt apisto, men heller dårlig med Malawi desverre. Noen zebrasnegler og sånn også. De hadde også grønn kulefisk der (som sansynligvis var en annet art) og noen kjempefine bichir. Jeg klarte å styre meg, og tok kun med meg 5 metalpansermaller, Corydoras aeneus. Delvis fordi om jeg skal ha kulefisk så må det nok brakkvann til, og jeg har ikke kar til det... akkurat nå hvertfall Og ikke minst, vi visste jo at vi skulle på den nye Zoo-1 butikken som ligger rett bortenfor senteret også. Fine fisk de Metalpansermallene, og de storkoser seg allerede i 80 litern. Nasa laangt nedi sanden, og grumser karet skikkelig til... Moro!

Så var det over til neste butikk

Det første jeg fant var noen fiiine Rød Zebra, Pseudotropheus estherae, så da fikk jeg en hunn til av de. Desverre var det dårlig med Malawi også der, men de hadde litt annet småsøtt...
Har tenkt en stund på noen rasbora til Pandakaret, så når de hadde dvergrasbora, Boraras maculatus på tilbud (10 for 180) så fikk jeg med en gjeng av de. Det blir fint for pandaene med litt selskap
Grabbet også med meg 2 Pleco (?), Pterygoplichthys pardalis... Ikke sikkert det var det lureste kjøpet man gjorde idag, men jeg er heller ikke helt sikker på at det faktisk er de...
Tilslutt fikk Heidi med seg 10 Cherrybarber, Puntius titteya som de også hadde på tilbud om man tok 10... Tror det var 220,-... I tilegg hadde de jo røtter og sten, så fikk med meg ett beist av en kalkstein til Malawikaret... Da må det gjøres om oppider, og det er jo alltid greit med ett påskudd til å gjøre det

Koselig betjening også der, og begge butikkene er nok butikker jeg med glede kan besøke igjen. Fine rene kar, og ganske mange av de. Bedre kan det nesten ikke bli... Skulle gjerne sett litt mere Malawi da men...

De hadde fine planter også på Arken Zoo, men det glemte jeg helt bort... Så da har vi en unskyldning for å ta turen dit igjen snart

Åja, på hjemturen rakk vi innom ett gartneri, og verdens beste bakeri Endelig har jeg fått fylt opp på Punsjboller igjen... Just gotta love it

Bilder kommer nok når fiskene har roet seg litt.
Neocaridina sp blue - blå reke
På tide med litt 'catchup' på bilder... Først ut er Neocaridina sp blue - Blå Reke. Kan se en tydelig forskjell på mengden 'dritt' på algekuler/javamose i det karet disse går i. Nydelig.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Palettyngel
Palettyngelen vokser, nå er de snart 1cm store. Forer de mye med avskalla artemia egg, og det ser det ut som de liker. Vurderer om jeg skal prøve å gi de bittelitt røde mygglarver idag å se om de klarer å ta det...

Her går de i javamosen og koser seg. De ser nesten litt ut som en kulefisk med den store magen :P

[External Image]
[External Image]

Og her er en som ikke svømmer så mye...

[External Image]
Puntius titteya - cherrybarbe
Noen bilder av Cherrybarbe hannene... hunnen fikk jeg desverre ikke akseptable bilder av...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Neocaridina sp blue - blå reke rogn
Yess, en av de blå rekene går med rogn Dette skjer selfølgelig bare dager etter at det har flyttet inn 10 dvergrasbora i karet, så mengden som kommer til å overleve er vel liten...
Fikk foresten en 63l gratis i går, så vurderer om jeg kan få satt den en plass å kansje flytte noen av de blå rekene over i den... Vi får se... Jeg har fortsatt en ledig plass ved siden av dataen der jeg hadde tenkt å ha 43litern... Personlig blir jeg ikke sjokkert om det står en kickstartet 63 liter med blå reker der til kvelden, hehe

[External Image]
Legger igjen ett spor slik at jeg får epost om nye meldinger.
Flotte bilder.

Espen
Dafnier
Takk takk Black_Flys.

Akkurat vært ute å håvet en liten gjeng med dafnier fra dammen, tok noen i selskapskaret og noen til palettynglene. Det ble fest! Det var skikkelig moro å se på at ynglene freste villt for å få tak i levende mat, nå 'chiller' de fleste nær bunnen med runde gode mager Moro!

Dette var forhåpentligvis bare starten, nå reiser vi snart til en lokal tjønn og der håper jeg å finne både dafnier og mygglarver. Dafnier er jo små krepsdyr, så regner med Malawiene også vil spise disse selvom de er ganske små... Det må nok hvertfall prøves :P

Det var lenge siden jeg hadde gjort dette nå, så det var moro. Ut med håven folkens, fiskene elsker det
Det ble ikke noen dafnier fra den tjønna vi var i, å heldigvis er det fortsatt masse i smådammene i hagen. Det er utrolig hvilken vekst'boost' disse gir til ynglene, man kan nesten se de vokse... De er nå godt over 1cm store, mens den ene som har gått i 10litern og ikke fått dafnier fortsatt bare er 5-6mm lang... De andre er blitt kraftige små fisker med tegninger, og de er bare 2,5 uker ca... Utrolig!

Ellers har jeg visst fått satt opp en 63l ved min side... Planen er at det skal gå en leksgruppe Corydoras 'Orange Laser' der i løpet av en ukes tid, så den er kickstartet og har en ancistrus som bor oppider, sammen med noen sand & eplesnegler. Gleder meg utrolig til å få Orange Laser!!

Ellers går det mye i det samme: bytte vann inne, grave ute

Her er ett bilde av en dafnie (?), den er vel ca 3mm, og det ser ut som den bærer egg i seg...
[External Image]
Så kult bilde Har forsøkt å ta bilder av dafnier jeg også, men ikke søren om jeg får til slike bilder med lissom-makroen min.
orange laserne er flotte coryer, men ganske skvetne.
Må sitte stille en stund før de kommer frem, men når de danser opp og ned glasset er de i en transe eller noe slikt. hehe

Espen
heidisen
Så kult bilde :) Har forsøkt å ta bilder av dafnier jeg også, men ikke søren om jeg får til slike bilder med lissom-makroen min.


Jeg tok det når den parkerte på akvarieglasset, så da går det tålig greit med 105mm macro... Hadde man også pusset glasset, så hadde det kansje blitt enda bedre

Black_Flys
orange laserne er flotte coryer, men ganske skvetne. Må sitte stille en stund før de kommer frem, men når de danser opp og ned glasset er de i en transe eller noe slikt. hehe


Satser på at mengde vil gjøre de litt mindre sky... Litt mere usikker på hvor mange det egentlig er sunt å ha i en 63 liter av de... Litt kjipt å ha de i to kar, så må kansje vurdere noe litt større
Skjer ikke så mye her for tia... Fikk tak i lysrør til 63 litern, men det var selfølgelig 3-4cm lengre enn selve akvariet, så her må det bygges boks til å det i... Ikke bra, det blir lissom litt mye med 8-10cm høy boks på ett såpass lite akvarie.... Får kansje prøve meg på en anonse her inne heller...

Ellers vokser palettynglene noe sykt, de må være 13-15mm store de største nå, og de er ikke 3 uker gamle enda. Skal si ferske levende dafnier gjør susen!

[External Image]
Her sees en av ynglene på jakt. Dafnien er nede til venstre, en kirsebærreke til høyre

[External Image]
Utsnitt av bildet øverst, her skal dafnien være mulig å se i nedre venstre hjørne...
Dafnien har "henna i været" jo ;D
sissimor
Dafnien har "henna i været" jo ;D


Ja, hadde tenkt å lime på sånn snakkeboble der :P "Ikke ta meg, etter meg kommer en som er mye større"
var inne på profilen din og kikket på de flotte hagedammene dine . Disse må du jammen legge ut bilder av ,ser skikkelig flotte ut.

Blir mer og mer misunnelig på folk som har slike flotte dammer
Det bildet av yngelen og dafnien var bare så bra! Skikkelig kult
Sølvi Gullaksen
var inne på profilen din og kikket på de flotte hagedammene dine . Disse må du jammen legge ut bilder av ,ser skikkelig flotte ut. Blir mer og mer misunnelig på folk som har slike flotte dammer ;)


Hyggelig Skal se om jeg kan få tatt av makrolinsa å tatt noen oversiktsbilder... Har tatt noen før, men jeg ser alltid etterpå at det er trillebår, spader og bøtter på bildene :P

Er kos med dam, men litt mere jobb å sette opp enn ett akvarie. Når det først er gjort, så er det jo bare vedlikehold og småflikking så det er bare kos
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap