Sirkulasjon i 54 liter

Et kort spørsmål: hvor mye sirkulasjon bør en 54 liter ha?
Hei, er desverre ikke interisert i guppyer og levendefødere, er mere innterisert i maller.

Men det jeg ville frem til er hvor me sirkulasjon i en 54 liter!!!
Hvilke maller skal du ha? De fleste maller liker god sirkulasjon.


Hypancistrus. vurderer l340 (Mega Clown pleco).

Er det noen andre l malle arter dere anbefaler i en 54 liter eller? og det behøver ikke å være hypancistrus.
Egentlig vil jeg ikke anbefale å holde L-maller i en 54 liter, da jeg synes det er et altfor lite kar. L-maller krever god og stabil vannkvaliet, og det kan være vanskelig å opprettholde i så små kar.

Dobbler du karstørrelsen vil dessuten mallene få det forholdsvis romslig. Det er mange fine arter som blir rundt 10 cm



De skal bli der til 110 litern er tom for fisk. Scalarene (VF) bor i 110 litern så må vente til de drar til himmelen. Vet dere hvor lenge scalarer kan leve?
Hvis du holder scalarer i 110L vil de ikke ha det spesielt fint "før de drar til himmelen"

110L er alt for lite for scalarer. Les om artene du vil ha før du skaffer deg dem.

Les om scalare her feks, de bør ikke gå i mindre kar enn 250L...
Skalarer kan leve i 10-15 år, men hvis du har dem i en 110-liter kan det hende at du slipper unna med mindre.
De har lagt egg 4 ganger i karet, så tror de trives i hvertfall. Men er enig med dere, tengte å kjøpe en 250 liter også, men det blir litt svært tror jeg.
Hva er det du bumper for?
Kampfisk
Hva er det du bumper for?


Fordi ingen har svart på det opprinnelige spørsmålet kanskje?

For å gi et upresist svar (sikulasjon er virkelig ikke noe jeg kan mye om) så er pumpen jeg fikk med min 60liter merket med "max 800 l/t", noe jeg antar betyr at det er hva den tar på full guffe med lite svamper. Jeg har godt med svamper, for jeg syntes vannet ble litt for urolig og ville gi litt motstand, så jeg ville tippet at den trekker rundt 500 l/t eller noe slikt (jeg har ikke akurat noe å måle det med), den er ihvertfall godt redusert i forhold til hva den var. I karet går det corydoras, og de surfer rundt på strømmen fra utblåset noen ganger, det ser ut som de liker det ihvertfall.
Jeg er absolutt ingen ekspert men kan komme med d jeg går etter i mine kar.

Jeg har bla et kar på 41L.Der er d en pumpe på 200L/T.Dette skal visst være godt nok til å bruke opp til 45L.Går også fisk oppi her som ikke trenger noe særlig strøm i vannet.

I malawikaret på 250L derimot har jeg en på 1200L/T.Dette fordi de graver mye og griser med maten og da trenger de bedre sirkulasjon.Pluss at de liker vann med en del strøm/bevegelse.

Jeg går som regel etter hva slags fisk jeg har og d at en pumpe feks til en 250L skal være på minst 1000L/T.

Kan ikke garantere for at dette er 100% riktig men d funker for meg og d er d jeg har kommet frem til etter mye lesing.

Så til en 54L ville jeg hatt et filter på minst 250L/T.Da får du litt bevegelse i vannet.Hvis du da skal ha maller som liker mye bevegelse må du bare gå litt mer opp utifra hvor mye strøm/bevegelse de liker.

Håper dette hjalp litt ihvertfall


Det var dette jeg ville fram til Men siden jeg skal ha l maller tengte jeg å kjøpe en pumpe som sirkulerer 800l timen. Takker for svar dere.
Plussmedlem
Hvis du tenkte kjøpe AmTop AT800F, så sirkulerer ikke den stort mer enn ei mus kan pisse. Bare et hint...

Bruk Fluval 3+, enkelt og greit.
Hei milo, det ar faktisk den pumpa jeg tengte å kjøpe. Hvilke billige og brae pumper anbefaler du? Hvor er det bra å kjøpe pumpe på nett?
Jeg har en am-top, og den bråker som fy. Byttet ut med fluval, og den er finfin
Plussmedlem
Billige OG bra, billige, eller bra...

Billige og bra kjøper jeg fra Hong Kong.

Billige er f.eks AmTop AT800F som har dårlige sugekopper, dårlig ytelse, dårlig filtervolum....

Bra er etter min mening Fluval 3+.... Disse kjøper du hos Aquamanias eller Webzoo, husker ikke om de begge fører de...
Bra filtervolum og bra sirkulasjon. Bra diffusorløsning også...
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap