Fiskehandler-frua

Sånn. Da var tiden inne for en egen tråd.

Litt om meg:
Utdannet blomsterdekoratør, har vært i andre yrker de siste årene.
Veldig allsidig, liker å gjøre ting selv og å lære meg nye ferdigheter.

Sosial, har ofte venner på besøk, liker å lage mat, har spesialisert meg på sushi (burde kanskje ikke nevnt det her inne:o).

Fikk mitt førstekar av søsteren min når jeg var 14-15 år.
Et lite 6kantet kar (20-30L) som til slutt gikk lekk og ble omgjort til et paludarium med orkidèer og en kampfisk.


Ønsker for denne tråden:
Håper selvfølgelig noen vil følge min vaklete ferd mot å bli en skikkelig akvarist.
Synes dette er et utrolig bra forum med mange flotte folk som deler sine erfaringer med andre, og jeg håper på å bli ordentlig godt kjent med noen av dem...
Uansett er det en fin måte å få loggført akvariehobbyen sin på, tilfelle jeg trenger å grave litt i historien senere.
Uhm... Sushi... nam nam. Det er vel ikke av akvariefisk!?

Velkommen til Akvaforum og en flott hobby. Jeg bor i Oslo og har selv mange tusen liter både inne og ute. Ha holdt på med dette i ca. 5-6 år. Vi gravde en dam på 30 tusen liter ifjor og den mangler fortsatt planter. Vannliljene dine ser veldig flott ut. Har du noe til overs så vil jeg gjerne ha litt.
Den våte drøm...
Fikk endelig realisert drømmen om stort akvarie når vi kastet ut hybel-kaninen og mor fikk eget hobbyrom *yeah*
Planen var et stooort kar med co2, frodige planter, noen store fisker og en massiv stim på et par hundre småfisk. Ingenting er som å se en sildestim bevege seg som et individ...

Holdt på å kjøpe et brukt 450 liters kar, men da satte gubben foten ned. Det var tross alt for mye vann å ha utover gulvet. Etter litt intens dealing ble vi enige om at jeg kunne ha akvariet på badet, noe som er gull da delvannsbytter går som en drøm og man ikke trenger å bekymre seg over vann utover laminaten...

Måtte gå litt ned i størrelse for å få det til å passe inn på badet og endte opp med et 260 liters juwel vision med bøkemøbel. Dere kan ikke forestille dere hva jeg måtte love mannen min for å få han til å være med helt til Drammen for å hente det.

Karet kom med fisk, så det hastet litt med å få satt det opp igjen hjemme, noe som ledet til nybegynnertabbe nummer 1:

Vi fikk båret alt inn (gubben sa han skulle hjelpe til å bære, deretter skulle han aldri røre karet igjen), og siden jeg visste at et akvarie bør stå på stødig underlag var jeg svært nøye med å rette opp under bena til akvariemøbelet.
Jeg ordnet til med grus i karet, høyt bak lavt foran, plantet i de to plantene som fulgte med, danderte pent med store røtter, stener og huler, og fyllte karet med det vannet vi hadde fraktet med fra Drammen. Ca 50 %.

Så var det fisken:
Først var det de tre ciklidene, spretne saker det der, og kjempestor malle som heldigvis var så rolig at man kunne ta den opp med hendene.
Så til noe verre, hadde spurt forrige eier om navn på fiskene og sett bilder av de på nett, men ingenting kunne forberede meg på en Praktbikir på nærmere 30 cm som kjempet som en ål når jeg skulle ha den over i karet.

"snille fisken... svøm inn i håven selv, inn i håven selv vær så snill..."

Nest kom en litt mindre gjeddeliknende fisk, nemlig slangehodefisken, og i bunn av bøtta en ansistrus og en praktbotia.

Når alle fiskene var kommet trygt i brukte jeg resten av kvelden på å fylle karet sakte opp med nytt springvann som hadde litt lavere ph enn det i Drammen.
Det var først når vannet nærmet seg trelista i toppen det slo meg...

DET VAR MYE NÆRMERE LISTA PÅ DEN EN SIDEN ENN DEN ANDRE!

I min iver etter å få plassert karet stødig og få fisken raskt oppi hadde jeg ikke tenkt på å vatre... Jaja, vi får la fisken roe seg et par uker og så tømme hele dr*ten igjen.


Nå hadde jeg i grunn hele tiden planer om å bytte til meg annen fisk for det jeg hadde fått med fra Drammen, hadde aldri sett for meg et kar fullt med rovfisk, men så hadde det stått der i et par dager og til og med fiskehandlern(som "aldri skulle ha noe med dette karet å gjøre") var tydelig fascinert av de store fiskene.

Etterhvert lærte jeg også å kjenne de forskjellige fiskene, noe av de har virkelig personlighet, og der røyk drømmen om en kjempestim...


De er desverre ikke mine,
badat
Vannliljene dine ser veldig flott ut. Har du noe til overs så vil jeg gjerne ha litt.


De er desverre ikke mine, men tilhører botanisk have i københavn...
Verdens største vannlilje.
Skal se om jeg har plass i vesken til deg neste gang jeg er der nede:o)
Carnivore
De siste dagene har blitt brukt på nærmest desperat jakt etter informasjon om de fiskeartene jeg plutselig har fått i hus, pluss noen flere tabber...

Skjønte etterhvert at botiaen min likte seg best i flokk så jeg gikk inn på rubrikk for å finne noen. Fant en annonse på en som skulle gi bort en og reiste ut neste dag.
Hun lurte på om jeg ville ha med en SAE også, og jeg sa ja, for jeg tenkte på naboen min som sliter med pensel alger i sitt akvarie.

Hun var til min store fortvilelse ikke hjemme da jeg kom tilbake, så jeg måtte slippe den ned i rovfisk-karet der den faktisk overlevde noen dager!
Leste meg etterhvert til at denne også er en stimfisk, og at den trenger et større kar enn det naboen har, så jeg bestemte meg for at den kunne bo hos meg og lånes ut som ryddegeit til trengende. Da den hadde svømt rundt med mine fisker i to dager bestemte jeg meg for at det var på tide å kjøpe noen kompiser til den, så jeg dro til akvariemagasinet på Sinsen og kjøpte to stykker pluss noen planter.

Da jeg kom inn på badet og så etter SAE`n kunne jeg plutselig ikke finne den...
Jeg lette og lette, men måtte til slutt innse at noen hadde spist den mens jeg var ute.
Så sto jeg der med posen i hånda da, og lurte på hva jeg skulle gjøre med de to stakkarene.

Det endte med at jeg dro til svigermoren, min som har en 180 liter med nesten bare platty, og hev de oppi der. Hun ringte meg fortvilet dagen etter og sa at de to nye fiskene hadde spist opp all yngelen hennes. Algèeter du liksom....

Da var de inn på rubrikk igjen for å finne et nytt hjem til to stykk SAE som senere samme kveld ble byttet mot en Rineloricaria lanceolata. Og en erfaring rikere...
Velkommen til en artig hobby med forholdsvis bratt læringskurve! Virker som om du er godt i gang allerede, og med arvet fisk av den blodtørstige sorten slapp du i alle fall tørrfiskepisoder, SAEr er i tillegg til flinke alge- og yngelspisere også stimfisk på speed, så de hopper ut av karet, det har tatt oss et år å få en anstendig stim. En sånn statisk støvkost i maniske farger er fin, den går akkurat under akvariemøbelet og man får svar på hvor manglende fisk ble av. Eller bare støvfritt gulv...
Tørrfisk
Jeg tror det er en SAE venninnen min har hengende i en snor på badet sammen masse lykkesten og skjell fra danske strender...

..."den tørket jo så fint inn bak akvariet at den ser ut som om den er stoppet ut"
Flotte bilder og mye erfaringer og lese om her,for ikke og nevne en veldig fengendes tittel på din Akvarie tråd,hvordan kom du på den?
Kona til fiskehandleren
Animorpher
Flotte bilder og mye erfaringer og lese om her,for ikke og nevne en veldig fengendes tittel på din Akvarie tråd,hvordan kom du på den? :)


Tusen takk, det var hyggelig å høre.

Min mann jobber i en fiskebutikk... Derav tittelen.
Passer nøye på akvariet, så han ikke tar med seg noe til butikken og selger det...

Går også under navnet Lakse-frua, han Lakse-mannen, og vi har nettopp fått et lite Lakse-yngel.
Fram og tilbake er like langt
Det blir mer og mer tydelig at hele akvariet må tømmes for å settes opp på nytt...

Må for det første vatre opp herligheten. Nå er det de som sier at karet deres har stått skjevt i 10 år uten at det har tatt noen skade av det, men jeg er jo oppdratt til at ting bør gjøres ordentlig med en gang. Ønsker også å flytte pumpen til den andre siden av karet.

En annen ting er at av mine 3 ciklide-hanner så er den mest dominante av de en MEGET ivrig graver. Noe som resulterer i at stenene raser rundt elskovsredet hans. Dette var det ingen som nevnte da jeg tok over karet...
Er redd for at han en dag skal bli knust av en av stenene, eller at den treffer bunnen og gjør endelikt på hele akvariet.
Har prøvd å legge blåsvamp under, men da ville han ikke bo der mer, og jaget isteden de to andre hannene ut av hulen de deler, og begynnte å grave der isteden.
Regner med at jeg må prøve å få blåsvampen helt ned på bunn av karet, så det er nok substrat over til at han vil grave der igjen. Og hvis han skal fortsette å flytte rundt så må jeg nok gjøre det i bunn av hele akvariet :o)

Og hvis jeg først skal tømme hele akvarie så er det jo en ypperlig annledning til å plante alt på nytt, for 50% av det jeg plantet nå sist har enten blitt dratt opp av ciklidene eller steget opp av substratet av seg selv og flyter nå rundt på vannoverflaten.

Var innom biltema idag og kjøpte to sekker grov blåsesand som jeg skal bytte ut deler av elvegrusen med, så botiane har noe å stikke snuten sin i...
Har ogtså kjøpt noen brukte småkar til å ha til viftereker og sneglefarm.

Har nok å henge fingrene i fremover ser det ut for. Men de nye karene får vente til høsten tror jeg.
Nå er det snart så man vil tilbringe varme sommerkvelder ute isteden for å bare være inne med hodet i akvariet...
Tinky
[QUOTE=badat] Vannliljene dine ser veldig flott ut. Har du noe til overs så vil jeg gjerne ha litt.


De er desverre ikke mine, men tilhører botanisk have i københavn...
Verdens største vannlilje.
Skal se om jeg har plass i vesken til deg neste gang jeg er der nede:o)

OK. Da får jeg skaffe dem et annet sted.

Du er fantastisk flink til å skrive. Dette blir en fin tråd å følge med. Etter å ha lest igjennom tråden så virker det for meg at du lærer ganske fort og har en riktig oppfatning av ting. Både tråden og akvariet ble til i løpet av kort tid. Så du er ganske produktiv.
SAEene jeg fikk ser ut til å trives godt hos meg bare å si ifra om du trenger noen andre omplasseringer!
Tinky
Har nok å henge fingrene i fremover ser det ut for. Men de nye karene får vente til høsten tror jeg. Nå er det snart så man vil tilbringe varme sommerkvelder ute isteden for å bare være inne med hodet i akvariet...


Ja, det er jo lov å drømme! En gang hadde jeg velstelt og ugressfri hage, nyklipt plen, naturtomt fri for kvist og kvas, vakre krukker i fullt flor med selvsådde sommerblomster, gulrøtter i alle regnbuens farger hver høst, relativt brukbart bronsefargede ben, nyoljet terrasse hver vår - men så blunket en liten Corydoras til meg...
Slappfisk
Tusen takk Anders, for at du tar godt vare på levendefôret mitt :o)
Senere idag skal jeg og Lakseyngelet gå en tur og fange fôr i dammen isteden.

Tar et vannbytte idag. Fiskene så litt slappe ut, og de puster litt tungt. Gibbiceps og ormehodet er oppe og henter luft en gang i mellom, men det har de i grunn gjort hele tiden. Ph og nitritt er testet og ok. Vet ikke om det er noe annet jeg burde teste for....

Har fått med en ganske stor hevert som ikke klarer å løfte ut ulumskhetene, så jeg lurer på om jeg må skaffe meg en med smalere rør...

En stor fordel med å ha akvariet på badet er hvertfall at sluket er 3 cm fra karet. Noe særlig mer enn det må jo være slitsomt. Fyller på med dusjen.... ormehoder elsker boblebad!

Fyller på med kaldt vann etter å ha lest en del diskusjoner. Tenker det er mer oksygen og mindre avfallsstoffer. Har selvfølgelig i aquasafe ved hvert vannbytte, men er usikker på om jeg skal ha i akvariesalt eller ikke. fikk med et stort spann av tidligere eier som han tydeligvis har brukt godt av.

Leser innlegget til Linda og Ove og kikker utover min ugressfrie hage (lurer på hvorfor der er så mange fine gule blomsteri plenen. Trodde ikke gress blomstret slik...)
Klarer ikke å la det være i fred...
Nei nå har jeg rota for mye nedi der.

Fikk "lukesettet" i dag, kjempefint med sakser og tenger...
Og da skulle jeg liksom plante ned alt som hadde løsnet, pluss den nye glossoen jeg fikk i posten. Fiskene ligger forskremt og trykker i hvert sitt hjørne og vannet er så uklart at jeg ikke tør å teste for nitrit...

Bikiren ser ut som om den har gitt helt opp. Den har liksom mistet livs gnisten.
Kanskje det har blitt for mye stress for den med flytting og det hele.
Bør nok vente en god stund med å vatre opp og greier, så alle beboerne får roet seg.

Og jeg som hadde kjøpt inn sand og gledet meg til å lage lagune til botiane.
Er fristet til å bytte ut litt grus med sand mens beboerne er i karet, men da stryker de vel med alle sammen...

Får heller bruke de neste dagene til å lete etter flere botiaer som skal omplasseres.
...og kanskje starte opp 20 litern så den får kjørt seg igang...
(hva var det du sa Linda? hørte visst ikke etter)

Det var ikke flyteplanter det skulle være...
Hel**tes papegøyeblad... Var det sånn at det fantes noe som het planteanker?

Halvparten ligger og dupper i overflata igjen. Og denne gangen plantet jeg de helt i bånn med pinsett og greier!
Jeg? Måtte jo sjekke det der med gult i plenen - det er gaver fra tannfeen! Nå ga jeg tydelig beskjed i fjor, i plenen er ikke så farlig, i steinbedene bestemmer jeg. Hun hørte ikke på meg...

Husets fisker har helt gitt opp å bli stresset, men så rotes det nærmest daglig også. Her betyr hånda knuste snegler, algegodteri man ikke behøver å nappe av selv, snudd sand der noe artig kan finnes, og hvis det blir veldig mye stress blir det trøstefest. En reke, litt frossensnacs..

Tinky
Hel**tes papegøyeblad... Var det sånn at det fantes noe som het planteanker? Halvparten ligger og dupper i overflata igjen. Og denne gangen plantet jeg de helt i bånn med pinsett og greier!


JBL plantis, ypperlig til å feste squashskiver, reker, spinat, og annet godteri også, hører til dem som synes bestikk er bare sånn passe i akvariet :o)
Hmmm... Ligger det ikke en skje i akvariet mitt akkurat nå tro...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap