Aldri mer et helt år uten!! (side 2)

Når man ber om innspill, så gjør man som man får beskjed om (nesten....).

Fjortis-malle er ikke lenger i karet, og krukken som jeg alltid har likt...er fjernet. Jeg bad om synspunkt på innredningen i går, og irriterende nok, så var ikke krukka så fin lenger. Så hvis du ser, Trond, så har jeg lyttet (selv om ene kokosnøtten står godt framme.

Men jeg tror ikke jeg skal ha råd nå. Jeg er egentlig fornøyd, men skifter sikkert mening etter hva andre sier hehe...så det skal bare få stå i fred nå.
Eller...hvis noen har tips til hvordan jeg kan bruke/plassere steinene, så tar jeg imot det...De ble jeg ikke helt fortrolig med...

Nå er det hundeklubben
Plasser steinene som i en steinrøys.
Slik at eventuelle yngel har skjulesteder for de andre fiskene.

Espen
Hehe Bente! Synes det ble fint jeg. Var jo ikke noen mal jeg kom med, bare innspill og litt hvordan jeg liker det i karene her

De sommerfuglciklidene dine sniker seg inn på bildene og frister meg... Vi så på de (under navnet Electric Blue tror jeg) sist vi var på en av butikkene, og de har satt seg fast oppi hodet.... Om de fortsatt har de neste gang vi er der så kan jeg godt se for meg at det kommer til å bli med meg ett par hjem ja... Utrolig fine.

Steinene ville jeg nok også prøvd å plassere som Espen sier, litt oppå hverandre i en haug. Det pleier å bli fint og se naturlig ut.
Takk for innspill Espen og Trond Steinene ble finere i en haug ja Jeg la de litt utover i et forsøk på å skjule litt grus som jeg ikke fikk med da jeg skiftet til sand, men jeg tror jeg må nedi og spa opp heller.

Trond: Hehe...jeg leste det ikke som en mal, men syntes det var veldig greie løsninger
Det er Electric Blue ja. Jeg har 4 (+ 2 "vanlige"). Det er vel ikke helt anbefalt, men ser ut til å gå veldig fint...Vil vel ikke merkes før det evt. blir noe egglegging. Jeg har aldri hatt sommerfugler før, men jeg har fallt skikkelig nå! Kjekt med så nysgjerrige skapninger Og de blå lyser fint opp, synes jeg. Kjøpte de pga utseendet, men nå er det like mye atferden jeg liker.
Jeg blir stadig mer og mer fornøyd med mine sommerfugler, både de blå og de vanlige.
De vanlige er jo veldig unge, men synes de har tatt igjen de blå i fargeprakten. Nå har jeg jo ikke noe sammenligningsgrunnlag, annet enn fiskebasen, men de har da langt mer farger enn når jeg fikk de for litt siden. Er nokså overbevist at det er en hann og en hunn. Det står litt ulikt her om hva som er kjønnsforskjeller. De ble kjøpt ved å studere bakerste del på ryggfinnen. Hos hannen skulle denne være mer spiss og litt høyere. Her inne ser jeg at det står at hunnen får en rødlig buk når den er kjønnsmoden. Da ble min hunn kjønnsmoden for 2 dager siden hehe. Da fikk hun rødlig buk. Jeg synes også hun har blitt tykkere, og lurer på om det er nå jeg får se om de har gode forhold her hos meg...altså om det legges egg snart....
De holder seg aldri langt unna hverandre, og jeg tror i hvertfall hannen har valgt henne som partner. Hun selv er jeg litt mer usikker på, da det ser ut som det er hannen som flytter seg etter hvor hun går. Helt i starten så det mer ut som han jaget henne, men det har jeg ikke sett antydning til lenger. Men nå ser ikke hun ut som en som bryr seg om jagere. Ene blå er en jager. Han er stadig bortpå og stanger, men det er sjelden hun gidder flytte på seg av den grunn. Da stikker han til en av sine egne (tror kanskje alle de blå er hanner. Eller...ingen av de har høy ryggfinne, men 2 av de har ekstra lange tagger/høye framfinner ved hodet), og forsøker seg på de. Men han er nok ikke så stor og skummel som han tror, for han får veldig liten respons.

Jeg er ingen fotograf, og driver og knipser med et gammelt kamera. Men siden jeg ikke kjenner noen andre med samme hobby, så bruker jeg denne tråden til å jabbe og vise bilder.

Her er "paret", med hoa i front. mener det skal gå an å se at buken Ser rød, og kanskje litt tykk. Og et bilde av hva jeg håper kan passe som en yngelplass. Under rota ligger en stein av tre, ganske flat. Og i åpningen disse småsteinene som yngel kanskje kan gjemme seg i...

Jeg vet faktisk ikke hvordan det er med fisk...om de legger egg jevnlig uansett... og om at dersom forholdene er bra, blir disse befruktet...? Eller er det hvis forholdene er bra kun, at de legger egg. Hadde bl.a nøkkelhullciklider i mitt forrige kar, og de la egg på en rot sikkert annenhver mnd, men ble aldri noe mer. Da lot jeg det bare gå sin gang, for interessen den gang var ikke oppdrett. Nå kjenner jeg at det kunne jo vært spennende å prøvd seg.

Artige å se på disse to Og kjekt å se på den gradvise endringen som har vært, der de nå konstant nesten går sammen Har akvariet plassert like ovenfor sofaen, så jeg kan sitte her og følge med på de. Og nå ser jeg faktisk at det er hoa som følger eter og hannen som leder an.
Det er kanskje ikke det lureste å ha scalarer om en ønsker seg egg/yngel nei...


Bente Kråkenes
Men siden jeg ikke kjenner noen andre med samme hobby, så bruker jeg denne tråden til å jabbe og vise bilder.


Er også veldig glad for et sted man fritt kan drodle om spennende hobby uten dette hoderystende "du-og-denne-fisken-din"-blikket. Og tro meg, bedre med gammelt kamera enn ikkenoe kamera, ante ikke at det var mulig å savne fotograferingen så fælt! Og så er det jo moro å kunne gå tilbake og se hvordan det var...
Linda & Ove
[QUOTE=Bente Kråkenes] Men siden jeg ikke kjenner noen andre med samme hobby, så bruker jeg denne tråden til å jabbe og vise bilder.


Er også veldig glad for et sted man fritt kan drodle om spennende hobby uten dette hoderystende "du-og-denne-fisken-din"-blikket. Og tro meg, bedre med gammelt kamera enn ikkenoe kamera, ante ikke at det var mulig å savne fotograferingen så fælt! Og så er det jo moro å kunne gå tilbake og se hvordan det var...

Jeg vet hva du mener med det blikket ja hehe. Jeg gav opp veldig tidlig å tro at akvarier var noe spennende samtaletema for andre Men det er noen stakkars serviceinnstillte ekspeditører som sikkert ikke kan så mye annet enn å jatte med meg hehe


Og her går pH`en veldig sakte ned. Så jeg tenkte at det må jeg fikse en gang for alle. Hellte 16-18 ml i en bøtte og hellte oppi akvariet. Litt eter hang alle fiskene i overflaten. Tenkte nok ikke helt klart, for av en eller annen grunn ble tiltaket å se om de kanskje ville spise :-O. Forsøkte å friste de med mysis, men selvsagt var de ikke interessert i mat akkurat da. Så gikk et lys opp for meg, og jeg tappet ut 30l og fyllte opp med vann helt uten eddik. Omtrent umiddelbart etter startet jakten på gjenværende mysiser Jeg tror og håper det ikke ble alvorlig skade. Men leser jo her at det er senkning av pH som er sårbart for fiskene. Jeg håper jeg nå klarer å bare la pH være pH, og satse på at den er lav nok. Kan se ut på testen som at jeg har fått den like under 7. Så heretter tenker jeg at det blir 1ml per 10l vann i fremtidige vannbytter, og ikke noe mer senkning!!
Tester video

...Gikk ikke nei
Er det kanskje noen som kunne forklart meg hvordan jeg kan sende en filmsnutt hit...som ligger i windows media player. Oppdaget i dag at det gamle kameraet mitt jo har en knapp for å filme. WOW! Men aner da altså ikke hvordan jeg får sendt de hit til tråden...

"ERROR: du har forsøkt å sende video". Ja, det visste jeg jo, og det var jo poenget.
Du må gå via youtube eller fjesbok, det står litt om det her. Du har kanskje sett at noen av oss har store bilder uten de små "klikk for større bilde", de er lagt ut på Picasa eller lignende først, og så bruker man lenkeikonet i stedet for billedikonet i tråden...
Linda & Ove
Du må gå via youtube eller fjesbok, det står litt om det [URLBLOCK1]. Du har kanskje sett at noen av oss har store bilder uten de små "klikk for større bilde", de er lagt ut på Picasa eller lignende først, og så bruker man lenkeikonet i stedet for billedikonet i tråden...


Å mange takk!!! Har aldri postet på yt, men driver nå og laster inn på fb. Da blir det spennende å se om det funker
Tenk å ha kamera i mange år og ikke ha oppdaget filmknappen!!




Tester igjen

Inni roten som vises i start og slutt, skimtes den røde halen til baby-malle
Virket greit for meg... Du driver å frister med Electric Blue ^^

Det jeg liker med youtube er at du kan legge til musikk på videoen enkelt og greit fra siden, det er jo litt fancy :P
Og for trassige gamle damer som plent nekter å ha fjesbok-konto endte fornøyelsen i et login-vindu...
Trond13
Virket greit for meg... Du driver å frister med Electric Blue ^^ Det jeg liker med youtube er at du kan legge til musikk på videoen enkelt og greit fra siden, det er jo litt fancy :P


Så video av dammen deres (er dårlig på å kommentere...), og det var aldeles nydelig!
Denne gang forsøkte jeg å fokusere mest på de to vanlige og litt på (hale)mallen, men de blå dukker opp over alt. Og det ER grunn til å la seg friste av arten Det er jo for å pga at jeg vil beholde disse jeg har gjort såpass endringer i karet.

YT har jeg aldri lagt inn video på (men tror jeg laget en konto en gang...?), men skal se om jeg kan få lagt inn der en gang jeg har noe spesielt å filme. Dette var mer for å teste og litt sånn tilfeldig. Men tusen takk Linda og Ove for litt opplæring her
Nytt siden sist...
Stadig et eller annet å oppdatere

I dag fikk jeg hentet meg en ny L-091, og shoppet litt annet diverse. Jeg klarte å knuse varmekolben til 190l, og den har i et par dager hatt varmekolben som hører til i 60l. Der er jo ingen fisk enda, og uansett godt og varmt.

Håper virkelig at denne nye fjortis-malle vil trives, og ikke minst overleve hos meg!! Denne har da også klart å finne en plass som IKKE var tiltenkt noe malle-bosted. Jeg har en kokosnøtt i hvert hjørne, og forsøkte å legge fjortis mot sitt hjørne (fikk t.o.m kjenne tennene da jeg holdt han). Men nei. Han føk rett inn til baby-malle i det motsatte hjørne, i rota hans (som heller ikke er kokosnøtta kjøpt som hans bosted). Kom like fort ut igjen som han føk inn, og deretter rett under rota i midten av karet. Ikke sett tegn til han siden, men har ikke løftet for å sjekke heller. Tenkte det kunne være greit å gi han fred nå i starten. Men nå vet de da om hverandre...og regner ikke med det blir noe tull når de er så unge. Fikk målt fjortis mens han lå i posen, og han var 10 cm fra der halefinnen er langst og til hodet.

60L:
Her byttet jeg til sandbunn i dag. La mørk grus der når jeg kjøpte det, siden jeg har en 30 kg av det stående etter 190l... Men var ikke helt fornøyd, etter å ha sett hvordan 190l ble med sand. Under 70 kr for 17 kg, og mer enn 1 pose trengtes ikke.
Nå er det 4 blomster, noen steiner og en rot nedi der. Enda en blomstligger på vent, men jeg klarer ikke se hvor det er plass, da karet er nokså tåkelagt enda. Filteret har gått 8 dager nå, men etter alt vannet jeg byttet i dag, og fyllte på med nytt kaldt...så er jeg usikker på om jeg tok knekken på bakteriene. Det var 17 grader like etter...

Har faktisk sett litt på corydoras... Måtte sjekke litt med fiskebasen og div. da jeg jo har lest SÅ mye om disse her inne. Helt ærlig så har jeg aldri festet meg ved de, men nå tenkte jeg at noe må det jo være som gjør folk så hekta
Husker jeg leste (sikkert i en personlig tråd...?), om en type som bl.a lå på rygg og sov, og hadde en ellers artig atferd. Noen som aner hvilken type jeg snakker om? For jeg husker nemlig ikke.
Det var jo over 180 typer, vel, og kom ikke gjennom hele lista. Men liker litt farger, så jeg festet med med "laserne". Både grønne og oransje/røde.

Men så er det pH`en min da :-l Den er godt over 7 fra krana, og nå har jeg blitt enig med meg selv at jeg IKKE skal styre mer med senkning. Nå merker de unge (de vanlige) sommerfuglene selv den minste senkningen jeg gjør. Byttet kanskje 40l i går, og tilsatte til sammen 9ml. Det utgjør nesten ingen senkning på 190l. Men etter et par minutt så hang de i overflaten. Byttet ut 30l med rent vann, og alt ble normalt. I går var forresten de blå også i overflaten og hang. De andre dagene (har jo liksom tatt dette veldig gradvis) så har ikke de reagert. Det som også er, er at senkningen jeg får, holder seg knapt en dag før den er ca like høy igjen. Kh er jo også på det laveste ca (den har jeg kun på JBL-strips). Nei, slike svingninger tar jeg ikke sjansen på mer. Nå kjøres kranvann uten tilsetning, som jeg gjorde i starten. Da slapp de denne plagingen som vises ved eddik-tilsetning.

Og apropo pH og Corydoras... Leser jo at de også liker litt surt vann, så jeg vet ikke hvor lurt det er...

Husker ikke om jeg har nevnt det før her, men jeg kom på at jeg har jo et rom i andre etasje som ikke brukes (annet enn til kattedo og katteforing). Det er et ekstra soverom, men der er det plass til mye akvarier Ikke et stort rom, men tror stort nok til å kalles et akvarierom ...Om noen år

Kanskje det er noe rart i eddikken? Har ikke turt å bruke det selv, men bruker eikebarkekstrakt. De sommerfuglene jeg hadde reagerte aldri negativt på vannbytte...
sissimor
Kanskje det er noe rart i eddikken? Har ikke turt å bruke det selv, men bruker eikebarkekstrakt. De sommerfuglene jeg hadde reagerte aldri negativt på vannbytte...


Hei
Jeg har brukt den blanke 7% som flere her inne bruker. De reagerer veldig positivt på vannbytter, men ikke på pH-senkning... Jeg har forsøkt forskjellig. Torvekstrakt, pH-. Torvekstrakt reagerte de ikke negativt på, men pH ble ikke slik jeg ville av det heller. Jeg ble sterkt advart mot å fortsette pH- senkningen nå. Den går uansett opp etter et døgn, og det blir bare svingninger. Ikke sikkert det blir yngel av for høy pH, men de leker, spiser, har flotte farger og er aktive og nysgjerrige...så jeg har blitt overbevist om at de har det bedre med høy pH enn at jeg må senke hver dag, med det ubehaget det medfører.

Når jeg sier lek, så er jeg faktisk ikke sikker... Men de driver og rister seg litt mot hverandre. Tenkte det var lek, men er ikke sikker. Dette kommer gjerne etter vannbytte

Happy corydaseier :) :)
Jeg er ikke så flink til å vente. Liten tålmodighet, heter det jeg lider av. Og liten tålmodighet sammen med akvarier er litt sånn OBS OBS!

Men jeg tenker som så at hodet nok er mer med enn hva jeg og andre tror Hvorfor skulle jeg ellers finne ut at jeg måtte legge om til sand i den tomme 60l f.eks.
Det så jeg i går på som et lite sånn infall. Og jeg skrev jo at tanken på corydas begynte å friste... Og så leste jeg nok en flott artikkel av Mona O. i dag (http://akvaforum.no/text.cfm?id=2069), og da var det ingen vei tilbake.

Ringte en dyrebutikk og hørte at de hadde panda inne. Denne tenkte jeg var en som kunne passe i 60-literen. Men så svippet jeg innom en annen butikk like i nærheten heller, for å se om de hadde. Det hadde de ikke, men de hadde kobber corydas. Hm...Hadde virkelig tenkt å denne gang først lese om arten jeg ville ha og SÅ kjøpe. Men så kom jeg hjem med 10 stk!!! Ja, at det ble 10, var også en historie. "Hæ! Ska du ha 10 stk?!!? hehehe...d har eg aldri sellt før. De fleste kjøbe jo kun et par", sa hun i disken. "Men du vett kanskje at d e en stimfisk som ska ver minst 5-6 sammen?", fikk jeg spurt, og ble irritert over å bli ledd av :-l

Og SÅ kom jeg meg hjem og fikk lest. Og nå er jeg usikker på om jeg har fått kobber eller metall -corydoras. Forstod at disse kunne forveksles lett. Og er det metall, så går mine i altfor lite akvarie. De er jo små enda, så foreløpig tenker jeg de vil klare seg fint (???), men er det metall, bør de ha minimum 80l. Kobber minimum 63, så det er i så fall helt helt på grensen...

I tillegg kjøpte jeg meg en Fluval U1 (for kar opp til 55l) som nå går sammen med filteret som hørte med. Jeg fant også en rot jeg likte godt. Den har "ben" den står på, så det er lett for de å samles under.

Jeg har tatt noen bilder, som er veldig uklare. De ble nokså klare hos meg når jeg justerte laptoppen, men på en stasjonær går det sikkert ikke å se...? Men kanskje noen klarer å se hvilken art dette er? De er unge, så jeg regner ikke med de er utfarget.

Disse står like ved siden av meg, inntil sofaen, knapt 0,5m fra min plass. Blir mine nye studiekamerater dette Nå er jo ikke jeg kjent med hvordan de normalt oppfører seg, men det er ingen tvil at de elsker sand!!! De var straks i gang hele gjengen med å grave. De gikk på grus i butikken, og de oppførte seg som at de aldri hadde kjent sand. Jeg måtte gi de mat med en gang da det jo ikke var noe å finne i denne nye sanden. De fikk litt svarte mygglarver, og det ble fest
Veldig artig å ha en gjeng som sitter på en rekke og kikker på meg her hehe

Ser ut som Corydoras aeneus, og den heter både kobber og metall i basen, og bronse på engelsk, som altså er metall men ikke bare kobber. Blir helt svimmel. Den ligner ung venezuelanus også, den er veldig lik, men litt stutt-tjukkere, og å skulle skille på dem mens de er små...

Som ikke på noen måte oppe på alle Coryarter tør jeg ikke si at det ikke finnes flere den kan være også!

Det kan virke vrangt å holde seg til latinske navn, det er ikke for å blære altså! Salgsnavnene er bare så forvirrende, har lest de underligste påfunn på butikkmerkelapper, de kunne like gjerne skrevet "fisk" :o)

Uansett er det en veldig gøyal gjeng du har fått, spesielt når du har vært fornuftig og skaffet en ordentlig stim med en gang. Trodde aldri det var mulig å bli så opptatt av disse surrehuene :o)
Linda & Ove
Ser ut som [URLBLOCK1], og den heter både kobber og metall i basen, og bronse på engelsk. Den ligner ung [URLBLOCK2] også, den er veldig lik, men litt stutt-tjukkere, og å skulle skille på dem mens de er små... Det kan virke vrangt å holde seg til latinske navn, det er ikke for å blære altså! Salgsnavnene er bare så forvirrende, har lest de underligste påfunn på butikkmerkelapper, de kunne like gjerne skrevet "fisk" :o) Uansett er det en veldig gøyal gjeng du har fått, spesielt når du har vært fornuftig og skaffet en ordentlig stim med en gang. Trodde aldri det var mulig å bli så opptatt av disse surrehuene :o)


Ja, samme hvilket navn, så er det en gøyal gjeng ja

Men ut fra denne tråden: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=47785, så er metall og kobber veldig ulike arter (og metall har altfor liten plass hos meg, i så fall). Og i en annen tråd jeg nå har mistet, så er denne: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5367 også kallt kobber...????
Ja, det hadde absolut vært tryggere å holde seg til de latinske navnene
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap