Holde ph stabilt under 7 med oslovann

Hei

Jeg sliter litt med vannet her i Oslo, da det uansett hva jeg tilsetter av eikebarkekstrakt eller pH- senker pH midlertidig, men den kryper opp igjen rett over 7 i løpet av uka uansett. Har ikke noe kalkholdig i karene, men ganke mye røtter..

Kranvannet er pH 8, kH 2-3.

Har hørt noe om at det er pga marmorrensing av vannet eller noe ved Oset? Er det noe i det?

Er det ingen vei utenom RO vann eller CO2 (som jeg nå bruker i de karene jeg MÅ ha lavere pH)?

Vil helst slippe CO2 for å holde lav pH, og jeg sliter med å klare å holde jevn pH med DIY CO2...Og har ikke veldig lyst til å begynne å installere RO anlegg siden jeg skal flytte snart..
Jeg har slitt med det samme i mine kar, hvor jeg prøver å holde ph rundt 5..

Nå begynner det å holde seg stabilt, og det er med "ferske" mangroverøtter (senker ph med eikebarkekstrakt og bruker masse eike, cattapa og bananblader, og orekongler i tillegg, men det har jeg alltid gjort) . Så nå invisterer jeg litt jevnlig i "ferske" røtter som jeg kan bytte ut med de som er utvanna. Greit i de små karene, men det kan bli dyrt i det store.. men hva gjør man ikke..

Men det må være disse røttene som kalles mangroverøtter, som er litt flisete og mørk brune. De andre røttene gir ingen effekt hos meg
Problemet ligger rett og slett i at vannet har usedvanlig høy bufferkapasitet. Så det som funker er å senke pH nok, og fortsette med det til bufferkapasiteten er brukt opp. I praksis betyr det å gjøre som Lisbeth gjør, senke den, og så fortsette å holde den nede ved hjelp av fortsatt tilføring av pHsenkende stoffer (sure røtter). Alternativt fo kan du tilsette mer pH minus etterhvert som dagene går. Et salig pell vil jeg tro, jeg lovpriser Trøndervann
Dessverre er det slik med vann at er først noe tilsatt så er det vanskelig å få det ut, jo mer jo vanskeligere blir det.
Bare en tanke som slo meg, hva med torvfiltrering? Jeg kan temmelig lite om det, men det burde gi en kontinuerlig tilsetning av surt. Søk litt, jeg er bombesikker på at det er skrevet en god del om det i andre tråder her på forumet.
Takker for svar, begge to

Det er mangroverøtter jeg har i karet, men hvor ferske de er veit jeg ikke.. har hatt de i vann i snart et år.. har de mistet den surnende effekten da kanskje ?

Også prøvd med masse eikeblader uten at det heller så ut til å hjelpe særlig, ble bare masse "grums" på bunn etterhvert som de gikk i oppløsning..

Har brukt torv også, men ikke i filteret.. kanskje verdt å prøve å fylle den ene skuffen i tetratec'en med det.. Hadde noe under en halvliter EfiTorf i den posen som følger med i pakka hengende i karet på et sted med endel strøm, men fikk ikke særlig effekt av det heller

Men har en liter stående, så hvis det kan hjelpe så kan jeg jo ofte litt bakterieplass for det..Noen som har synspunkter på om det vil gjøre stor forskjell fra å ha det i karet? Og om det er håp om å overvinne bufferkapasiteten i vannet med det?

Det må jo være noe greier i vannet som ikke slår ut på KH testen, men allikevel buffrer pH?

Blir nok uansett RO anlegg på meg når jeg flytter, men er så lei CO2 greiene at det hadde vært bra å få til dette på en annen måte i mellomtiden, kan jo fort drøye endel måneder før det blir flytting..
Har hatt overdosering med CO2 en gang og det likte ikke den ene sjakkbrettcikliden min i det hele tatt (merkelig nok bare den ene som reagerte), så er hele tiden bekymret og måler og holder på og det er litt av et stress

Skal gjøre litt forsøk på tappevann med eikebarkekstrakt og senke igjen og igjen for å se om det stabiliserer seg. Er det fare for at fiskene kan ta skade av noe i eikebarkekstraktet, eller at det blir veldig mye algemat eller noe hvis jeg er nødt til å tilsette mye over flere dager før pH stabiliserer seg lav? Har endel grønne trådalger som ikke vil slippe taket ser det ut til og vil nødig at de blomstrer opp noe mer. Holder å skrape ruta en gang i uka synes jeg, og plantene blir jo ikke noe fine etterhvert heller..

bumper denne jeg, og håper noen har noen fler fornuftige råd til meg
Jeg har samme problem, men hos meg ligger ph på 7.4 (bor også i Oslo).
Skulle gjerne hatt den rundt 6.5.

Mitt neste skritt blir en eddik-kur. 7% blank idun gjør visst jobben. Prøve å senke litt og litt med dette..
Er noen tråder om eddik på forumet her..
Hei og takk for svar!

Har gitt opp å få pH til å stabilisere seg med eikebark hvertfall, den kryper bare opp igjen uansett hvor mange ganger jeg justerer ned.. Spent på å høre hvordan det går med eddik prosjektet ditt, så du får huske på å skrive her når du har kommet i gang

Da er jeg tilbake i Oslo etter sommerferien, og har startet en eddik-"kur".

Ph`n er 7.4 i akvariet idag, samme som i springen.

Kommer til å bytte ti liter vann med 2-3 dagers mellomrom i et par uker fremover. Evt. tregere ettersom ph`n forandrer seg i akvariet.

Byttet ti liter vann idag, og 1 teskje blank eddik gjorde at ph`n i bøtta gikk fra 7.4 til 6.2. Blandet det godt ut før jeg målte.

Planen er å tilsette litt eddik hver gang jeg bytter vann. Slik vil iallefall alltid vannet som kommer i akvarie ha en ph rundt 6-6,5.. så får vi se hva som skjer.
Jeg har ph 7,4 i kranvannet og senker det med Idun 7% Eddik. Funker fint :0)

Jeg spurte masse i min oppstarts tråd om dette, se her,
Og da spesielt svar 28 og 38.
-Kamilla-; Hvor ofte tilsetter du eddik? Evt. hvor ofte skifter du vann og hvor mye? (Går utifra at det er da du tilsetter eddik)

Ifølge mine målinger, så har ph forandret seg minimalt. Virker som den stiger sakte oppimot 7.4 igjen. Hver gang jeg bytter vann tilsetter jeg eddik, og det vannet jeg fyller på holder da en ph på 6.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap