- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Hvordan forbedre akvariet mitt?
Hvordan forbedre akvariet mitt?
Jeg holder på å innreder mitt første akvarie, vi handlet inn i går og var nok ganske beskjedne. Ville ikke overfylle akvariet, men nå ser jeg jo at det er fryktelig bart og ganske trist.
Er ikke helt fornøyd med bakgrunnen, syntes den er veldig dominerende, men det er jo lett å bytte ut egentlig.
Det jeg sliter med er egentlig hva jeg kan gjøre. Tror jeg vil kjøpe en litt større rot og jeg håper inderlig at plantene vokser og sprer seg litt utover.
Har dere noen gode råd? Jeg aner ikke hva plantene heter. Skal bli et selskaps akvarium når det er innkjørt.
Er ikke helt fornøyd med bakgrunnen, syntes den er veldig dominerende, men det er jo lett å bytte ut egentlig.
Det jeg sliter med er egentlig hva jeg kan gjøre. Tror jeg vil kjøpe en litt større rot og jeg håper inderlig at plantene vokser og sprer seg litt utover.
Har dere noen gode råd? Jeg aner ikke hva plantene heter. Skal bli et selskaps akvarium når det er innkjørt.
Postet 28.06.11 kl 13:03
Det pleier å være en ensfarget blå eller svart side på slike bakgrunner. Kanskje du bare skal snu den og se hvordan det fungerer, om det er slik at den er ensfarget på baksiden altså.
De småbladede plantene du har ser ut som enten gulrotgress eller difformis. Disse vokser ganske bra og du kan etterhvert kutte av toppene og plante de på nytt igjen. De andre sprer seg veldig sent, (kan se ut som det er en type anubias i forgrunnen). Det finnes billige plantepakker å få tak i under rubrikk her inne på forumet om du er utålmodig og vil fylle opp litt raskere.
Til slutt vil jeg bare nevne at en del fisker må ha sand i bunnlaget for å trives så dere må tenke på det ved valg av fisk. Lykke til!
De småbladede plantene du har ser ut som enten gulrotgress eller difformis. Disse vokser ganske bra og du kan etterhvert kutte av toppene og plante de på nytt igjen. De andre sprer seg veldig sent, (kan se ut som det er en type anubias i forgrunnen). Det finnes billige plantepakker å få tak i under rubrikk her inne på forumet om du er utålmodig og vil fylle opp litt raskere.
Til slutt vil jeg bare nevne at en del fisker må ha sand i bunnlaget for å trives så dere må tenke på det ved valg av fisk. Lykke til!
Postet 28.06.11 kl 13:32
Endret: 28.06.11 kl 13:33
Det enkleste er ofte det beste
Med så "bråkete" bakgrunnen og grus ender man opp med at fiskene bare forsvinner i "bråket". Velger du en roligere bakgrunn, som Tante Astrid sier, vil du få et mye roligere inntrykk.
Jeg bruker bare male med svart akrylmaling på baksiden av karet. Det gir en fin dybde, fiskene vises godt og føler seg trygge mot en så mørk og rolig bakgrunn, og grønne friske planter kommer veldig fint fram mot en mørk bakgrunn
Bytter du ut grusen med fin sand, som biltemasand feks, får du en rolig og naturlig bunn også. Bruker du fin sand har du også mye større valgmuligheter på fisk.
Planten i bakerste høyre hjørne ser ut som en javabregne
Den foran javabregna er Hygrophila difformis
De på hver side av rota er en eller annen type anubias
Både javabregne og anubias trives ikke med å stå med røttene i grusen. De trives best festet på røtter eller stein. Du kan absolutt ha inn flere/større røtter
Med så "bråkete" bakgrunnen og grus ender man opp med at fiskene bare forsvinner i "bråket". Velger du en roligere bakgrunn, som Tante Astrid sier, vil du få et mye roligere inntrykk.
Jeg bruker bare male med svart akrylmaling på baksiden av karet. Det gir en fin dybde, fiskene vises godt og føler seg trygge mot en så mørk og rolig bakgrunn, og grønne friske planter kommer veldig fint fram mot en mørk bakgrunn
Bytter du ut grusen med fin sand, som biltemasand feks, får du en rolig og naturlig bunn også. Bruker du fin sand har du også mye større valgmuligheter på fisk.
Planten i bakerste høyre hjørne ser ut som en javabregne
Den foran javabregna er Hygrophila difformis
De på hver side av rota er en eller annen type anubias
Både javabregne og anubias trives ikke med å stå med røttene i grusen. De trives best festet på røtter eller stein. Du kan absolutt ha inn flere/større røtter
Postet 28.06.11 kl 14:12
Hmmm, ok. Her var det mye nyttig info Skal flytte litt på noen av plantene slik at de får noen røtter å kose seg på så snart vi får kjøpt noen nye.
Jeg hadde fått for meg at grus var mye bedre for fisk enn sand, men der tok jeg nok feil da. Får sette igang å bytte ut all grusen med biltema sand når jeg får kjøpt det også.
Bakgrunnen syntes jeg så utrolig fin ut i butikken, men var overaskende for dårlig den tok seg ut montert.
Men hvordan får jeg plantene til å gro på røttene? Setter jeg de bare rett på roten og tar tiden til hjelp eller må jeg feste de på en måte?
Jeg hadde fått for meg at grus var mye bedre for fisk enn sand, men der tok jeg nok feil da. Får sette igang å bytte ut all grusen med biltema sand når jeg får kjøpt det også.
Bakgrunnen syntes jeg så utrolig fin ut i butikken, men var overaskende for dårlig den tok seg ut montert.
Men hvordan får jeg plantene til å gro på røttene? Setter jeg de bare rett på roten og tar tiden til hjelp eller må jeg feste de på en måte?
Postet 28.06.11 kl 14:25
Du kan feste røttene med vanlig strikk til å begynne med. Etterhvert vil strikken ryke, men da har vanligvis plantene rukket å kile inn rotråder i sprekkene på rota og vil sitte av seg selv. Da kan du bare fjerne de morkne strikkene. Strikk er ufarlig å bruke, men mange foreslår fiskesene til å feste slikt med. Vær obs på at sene kan være potensielle dødsfeller for fiskene siden de ikke er elastiske og skjærer seg inn om senen er for løst festet og fisk setter seg fast.
Postet 28.06.11 kl 14:32
AtomicaMen hvordan får jeg plantene til å gro på røttene? Setter jeg de bare rett på roten og tar tiden til hjelp eller må jeg feste de på en måte?
Her finner du en grei artikkel om akkurat det.
Som nybegynner anbefaler jeg deg å lese i artiklene som ligger på dette forumet. Veldig mye å lære og du kan unngå en del nybegynnerfeil hvis du forbereder deg litt godt
Postet 28.06.11 kl 14:33
AtomicaHmmm, ok. Her var det mye nyttig info :) Skal flytte litt på noen av plantene slik at de får noen røtter å kose seg på så snart vi får kjøpt noen nye. [B]Jeg hadde fått for meg at grus var mye bedre for fisk enn sand, men der tok jeg nok feil da. Får sette igang å bytte ut all grusen med biltema sand når jeg får kjøpt det også. [/B] Bakgrunnen syntes jeg så utrolig fin ut i butikken, men var overaskende for dårlig den tok seg ut montert. Men hvordan får jeg plantene til å gro på røttene? Setter jeg de bare rett på roten og tar tiden til hjelp eller må jeg feste de på en måte?
Vil ikke si at du tok direkte feil på det området ang. grusen. Det er mer som Tante Astrid sier, enkelte fisk må ha sand som bunnlag. Med dette i tankene, er det lettere å velge fisk du vil ha. Mange bunnfisk vil ha sand, mens andre igjen trenger grovere bunn for egglegging og slikt. Så du har på ingen måte gjort feil ennå
(med mindre du allerede har investert i en corydoras art)
Postet 28.06.11 kl 22:35
Misunner deg den der store planten, hehe! Tenkte også på bakgrunnen, ville ha gått for noe ensfarget eller noe sånnt prosjekt som de har artikler her om tror jeg (type ispor og utskjæringer osv) - men dette er jo for de ekstremt handy og villige. selv har jeg bare malt noe grovt papir med svart akryl og satt bak akvarie.
Syns grusen er fin men som sagt vil du ha corydoras så må du ha sand. Biltema sand er utrolig myk i forhold til mye annet kostbart.
Så ville jeg hatt en rot eller noe som kanskje har noen forgreininger i høyden også for å bruke alle "sjikt" liksom, men med så store flotte planter som du har så tror jeg ikke det er noe å bekymre seg over. Dette er da bare tips såklart og jeg har vansker med å kritisere noen for innredning av akvarier, det ligger jo mye personlig smak i det, og noe en kan synes er fint kan kanskje mange andre fnyse av eller synse noe om. Men jah, her har du jo en almass med flotte tips fra andre folk!
Syns grusen er fin men som sagt vil du ha corydoras så må du ha sand. Biltema sand er utrolig myk i forhold til mye annet kostbart.
Så ville jeg hatt en rot eller noe som kanskje har noen forgreininger i høyden også for å bruke alle "sjikt" liksom, men med så store flotte planter som du har så tror jeg ikke det er noe å bekymre seg over. Dette er da bare tips såklart og jeg har vansker med å kritisere noen for innredning av akvarier, det ligger jo mye personlig smak i det, og noe en kan synes er fint kan kanskje mange andre fnyse av eller synse noe om. Men jah, her har du jo en almass med flotte tips fra andre folk!
Postet 30.06.11 kl 18:20
Flytt den høyvokste planten bak til venstre fremfor filterkasen slik at denne blir skjult av planten. Bakgrunnen kan med fordel være ensfarget. De to anubiasplantene festes på rota med gummstrikk slik at de får rotfeste seg på denne.
Grus kan også med fordel være ensfarget slik at karret får et toligere inntrykk. Biltemasand er billig og fungerer utmerket for maiiler av alle slag.
Postet 30.06.11 kl 18:32
Postet 30.06.11 kl 18:43
Postet 30.06.11 kl 22:29
neida må ikke vær biltema sand. jeg hadde svart rådesand kjøpt i dyrebutikk men denne var grov i forhold til biltema sand. coryene mine ville ikke sile den noe spesielt men biltema siler de. såklart finnes det nok mindre grovt i dyrebutikken. bare nevnte biltema sand fordi den er veldig myk og billig.
Postet 30.06.11 kl 22:37
Enda en fordel med Biltemasanden er at den er nøytral. Veldig mye av sand og grus fra dyrebutikken er kalkholdig og fører til hardt vann med høy ph. Ikke alltid det hjelper å velge mørk sand eller grus heller for det hender den er kunstig farget, noe jeg har erfaring med selv :-P Det er selvfølgelig helt greit for enkelte fiskearter med høy ph og hardhet, men man bør være litt obs om man ønsker å holde fisker som liker litt surere og bløtere vann.
Postet 01.07.11 kl 01:25
Og like viktig er det å nevne at det må anskaffes den riktige sorten biltemasand, hvis du går for den.
Postet 02.07.11 kl 00:52