Aqua life (side 10)



Ja, men jeg tenkte jeg skulle være "proff" i ordvalgetettersom jeg er (veldig) gammel jolleseiler
530
[URLBLOCK1] Ja, men jeg tenkte jeg skulle være "proff" i ordvalget ettersom jeg er (veldig) gammel jolleseiler :)


Høres bra ut at du er "proff" *Smile*
Kan du da fortelle meg hva Fiolinblokk med hundsvott og skjøtelås er for noe? Er det noe kjekt som en kan bruke til dette formålet??
I morgen kommer microormen fra Harstad og i går kveld var blikkenslager kameraten min innom. Så nå blir det skikkelig lystopp og lys til akvariet :0) 144 watt blir bra.

Har studert Aeneus eggene og de aller fleste ser ut til å være befruktet :0) De har lagt flere egg i dag, men jeg lar de være. Tror jeg har fått samlet ca 100 egg, og det er mer enn nok for en nybegynner ;0)

Takk til Ina Dischington for at hun deler microorm med meg!!
Babygrøt er kjøpt inn og jeg er klar ;0)

-Kamilla-
[QUOTE=530][URLBLOCK1] Ja, men jeg tenkte jeg skulle være "proff" i ordvalget ettersom jeg er (veldig) gammel jolleseiler :)


Høres bra ut at du er "proff" *Smile*
Kan du da fortelle meg hva Fiolinblokk med hundsvott og skjøtelås er for noe? Er det noe kjekt som en kan bruke til dette formålet??

Kommer noe sent i hu teksten på en liten plakat jeg kjøpte i USA for 30 år siden. Jeg ber særdeles sjelden, kanskje derfor:

"Daily prayer: Oh Lord, help me to keep my big mouth shut until I know what I am talking about."

Dette er omtrent som å be om forklaring på "fustasjeopphengsforkoblinger", så jeg avstår. Nøyer meg med å si at det finnes betydelig enklere (men kanskje ikke så kjekke?) utgaver av blokker til en ikke ubetydelig lavere pris, som jeg derfor heller vil anbefale..
530
"Daily prayer: Oh Lord, help me to keep my big mouth shut until I know what I am talking about."


Ha ha ha *Ler så jeg rister!!*
Må si jeg elsker det sitatet ditt da!! Helt herlig :0)

Må ærlig innrømme at jeg så på elektrisk vinsj i går ;0) Må jo være kjekt å slippe masse styr, å bare kunne trykke på en knapp til ønsket høyde ;0) *Drømme...*


Hva med en slik heis for skiboks da? De koster noe kanskje, men du dæven så geialt.
Snurr på sveiva, og lyset heves. Håhåhå. Kanskje tilmed modifisere til bruk med batteridrill bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzopp bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzned

Wargtass
Hva med en slik heis for skiboks da? De koster noe kanskje, men du dæven så geialt. Snurr på sveiva, og lyset heves. Håhåhå. Kanskje tilmed modifisere til bruk med batteridrill ;) bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz opp bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz ned :D:D:D


Satt faktisk å så på små vinsjer som drives av batteri drill ;0) Men fant ut at det ble jævlig (unnskyld språket) upraktisk å springe rundt å lete etter drillen... Ikke minst så blir vell gubben lei av at jeg stikker av med forfjors julegave fra ungene ;0)

Heis til skiboks er også vurdert, men den jeg så hadde ikke noen sveiv. Kun trinser, unnskyld mente blokker, tau og slikt ;0) Denne løsningen er kanskje den enkleste, koster rett over 200 fiks ferdig.

Ser for meg bedre utveksling med doble blokker, er jeg helt på tryne her??

Du er bestemt ikke på trynet. Det blir selvsagt bedre utveksling med doble blokker fordi du da får en talje som gjør at du kan halvere kraften som trengs for å løfte dekselet. Ulempen er at du må dra til deg dobbelt så lang snor som dekselet skal løftes. Det kan du sikkert leve med.

Tror du bør vurdere vekten av dekselet før du bestemmer deg for løsning. Jeg har dette på enkle lysarmaturer med to rør i hver, ca 100 cm lange og det er selvagt ikke all verdens vekt som skal heves i været. På den annen side løfter jeg dem også lekende lett. Med enkle blokker må du dra like hardt som dekselet veier, med doble blir det halvparten. Husk bare at belastningen på festeskruene blir den samme i begge tilfeller.....

Å motorisere dette er nok overkill.
Inaktiv bruker
Hva med en sånn sveiv som man har på båthengeren? Med vire i og gjennom noen trinser? über lett.
530
Du er bestemt ikke på trynet. Det blir selvsagt bedre utveksling med doble blokker fordi du da får en talje som gjør at du kan halvere kraften som trengs for å løfte dekselet. Ulempen er at du må dra til deg dobbelt så lang snor som dekselet skal løftes. Det kan du sikkert leve med. Tror du bør vurdere vekten av dekselet før du bestemmer deg for løsning. Jeg har dette på enkle lysarmaturer med to rør i hver, ca 100 cm lange og det er selvagt ikke all verdens vekt som skal heves i været. På den annen side løfter jeg dem også lekende lett. Med enkle blokker må du dra like hardt som dekselet veier, med doble blir det halvparten. Husk bare at belastningen på festeskruene blir den samme i begge tilfeller..... Å motorisere dette er nok overkill.


Så bra at jeg ikke er helt på tryne ;0) Å kunne halvere kraften høres jo kjekt ut.
Armaturet blir laget av minimum 1 mm stålplater, 150 cm langt og 50 cm bredt, høyde ca 12 cm. Han som lager dette vet at det skal heises opp, så jeg er ganske sikker på at han tar det med i beregningen. I utgangspunktet tror jeg ikke at jeg løfter dette lekende lett... Men så er jeg da litt svak pga sykdommen min, så det må være enkelt i bruk.

Overkill er det nok med motorisert, men gud så kjekt da... helt til stømmen går ;P
530
[QUOTE=-Kamilla-] Høres bra ut at du er "proff" *Smile* Kan du da fortelle meg hva [URLBLOCK1] er for noe? Er det noe kjekt som en kan bruke til dette formålet??


Kommer noe sent i hu teksten på en liten plakat jeg kjøpte i USA for 30 år siden. Jeg ber særdeles sjelden, kanskje derfor:

"Daily prayer: Oh Lord, help me to keep my big mouth shut until I know what I am talking about."

Dette er omtrent som å be om forklaring på "fustasjeopphengsforkoblinger", så jeg avstår. Nøyer meg med å si at det finnes betydelig enklere (men kanskje ikke så kjekke?) utgaver av blokker til en ikke ubetydelig lavere pris, som jeg derfor heller vil anbefale..

Men det lar seg forklare da. Er mange år siden jeg dro i et skjøte (og skulle hr Gundersen lese dette er han kanskje vennlig og arresterer meg hvis jeg nå har glemt alt jeg ikke kunne dengang fordi vi ikke hadde slikt ombord i hine hårde dage...).

Skjøtelås er rett og slett en klemmeanordning for "knuteløst" feste av "tauet" som brukes til å kontrollere vinkelen på seilet, samme prinsipp som sånne kjekke dingser til å henge langkosten i, eller krykke på apoteket. Bar'at kraftigere, for det kan være ufattelige krefter ute og går i selv ganske små seil...

Fiolblokk eller fiolinblokk er en dobbeltblokk bar'at etter hverandre i stedet for ved siden av hverandre. Tror det mer enn halverer belastningen, og tid spiller jo ingen trille over et akvarium...

Hunsvott er en ekstra festeanordning så man kan henge fast elendigheten i begge ender. Sikkert en skøyeraktig forklaring på det ordet, men har jeg hørt den har den gått i glemmeboka.

Det blir kanskje litt voldsomt med tanke på belastningen. Men jeg har et par kule gamle treblokker og gammeldags tauverk i garasjen, så jeg holder muligheten for litt kreativ overkill åpen ;o)

Skjøtelåser kan egentlig bukes til veldig mye når jeg tenker meg om...
Linda, jeg har tidligere vært dypt imponert over hva "harddisken" din rommer, og nå er det i ferd med å gå over til nesegrus beundring.

Burde jo visst at med din bakgrunn fra Mohawk, måtte det sitte masse kunnskap om feltet inne, enda mer imponerende når dette utstyret ikke engang var ibruk ombord.

Da jeg seilet jolle, i sin tid en meget stor klasse, Snipe, måtte man holde storseilskjøtet i den ene hånda og rorkulten i den andre. Kom det en skikkelig kastevind, gjaldt det å slippe skjøtet fort som fxx eller ble man vippet rundt. En gutt, 200 kg båt, 45 kg senkekjøl, ingen trapes og 10,72 m2 seil. Livlig, selv om den vel er å betrakte ikke som snipe men snile sammenlignet med dagens joller.
3 dager siden jeg plukket Aeneus egg, i går fikk jeg satt microorm kultur. Og i nattens mulm og mørke så har de begynt å klekke. Hvor er panikk knappen???
Jeg skulle jo bytte vann på de i dag slik at de hadde rent vann til klekkingen... Og kulturen er jo ikke ferdig... Og jeg har enda ikke klart å finne ut hvordan jeg rengjør bunnen uten å kverke yngelen... De er jo så små... Puh!! Det er jammen slitsomt å bli fiske mamma...

Under grublingen i natt så kom jeg frem til at jeg skal legge litt mose inn til dem, de har ferdig innkjørt filter. Noen så ut som at de var døde, da de ikke beveget seg. Må studere dem litt mer og se. Jeg har dem i 22 literen, men har 20 liter vann i den for å ha kontroll på vann mengden.

Skal inn til Finnsnes i tre tiden så jeg får stikke innom apoteket og kjøpe største pipetten jeg finner. Så flytter jeg dem midlertidig i en boks, mens jeg rengjør 22 literen. Får prøve den metoden først...

I dag kom snille postdamen til meg med pakke fra Danmark :0) Ny varmekolbe til 375 literen og utvendig filter. Samt et par termometer og et par tennere. Bruksanvisningen til filteret lå ikke i esken, så å sette sammen og starte dette blir spennende for en som aldri har gjort det før...

Linda Må si meg enig med 530, skikkelig IMPONERT nå!! :0) Takk for god beskrivelse!!

Nå skal jeg trekke pusten og studere Aeneus yngelen, wish me luck!
Så spennende med fiskebebiser Gratulerer som fiske mamma Håper det går bra med de små
Nå har jeg også oppdaget tråden din, og føler at jeg vil legge igjen noen kommentarer.
Heldigvis har den ikke rukket å bli så veldig lang, så det var overkommelig å få lest gjennom hele. Håper den blir mye mye mye lenger, for det var trivelig lesning.

Bildet i innlegg 149: Lekkert skap, den "gamle" benkeplata fra Ikeakjøkkenet gir det et gedigent inntrykk og setter bokstavelig talt prikken over i'en. Han gubben din fortjente virkelig ordentlig verktøy i julepresang!
Fargen på vannet var også flott, selv om det ikke var meningen at det skulle være slik.

Armaturet over ser litt kort ut, så en ny topp med lengre rør gjør sikkert susen. Jeg har 2 rør over min 325 liter. Rørene er 122cm lange, 40W, et Lifeglo og et Floraglo. De gir lys nok i massevis over mitt akvarium.

Toppen er en meget slank modell, det ser ut som det bare er brukt såkalte lysrørsett som rett og slett er silikonert fast inni toppen. Akvariet er kjøpt brukt og det ligger bilde av det på profilen min.
Det eneste jeg ikke er fornøyd med er at det ligger løst oppå akvariet og er såpass tungt og uhåndterlig at jeg må ha hjelp til å flytte det når jeg skal stelle i karet.
Derfor er jeg spent på hva slags løsning du kommer fram til med taljer og greier når du får ny topp. Kanskje jeg stjeler ideen.

Innlegg 156: 4 sekker Biltemasand er sikkert nok. Jeg har brukt 2x25kg sekker i min 125 liter. Nå veier sekkene 17 kg tror jeg. Sandtykkelsen hos meg er 5-6cm, og jeg har ikke i noe annet enn sand, altså ikke noe torvplater. Plantene greier seg fint i bare sanda.

Tusen takk for lista med kjerringråd!! Flott tiltak!
Biltemarør 6500 Kelvin skal jeg prøve.
Kommentar til salt: Det behøver ikke være salt uten jod. Dette har vært diskutert mange ganger, og det er en viss enighet om at det er en gammel myte at saltet må være uten jod. Jodhalten i jodsalt er så liten at det skal være uten betydning i denne sammenheng.

Dette ble visst litt langt, håper det ikke gjør så mye.
Er så godt med tråder som dette, med gode råd, artige historier, gode idèer og litt hverdagsspenning! Koooser meg

Og lykke til med corybebissene
Tove H
Nå har jeg også oppdaget tråden din, og føler at jeg vil legge igjen noen kommentarer. Heldigvis har den ikke rukket å bli så veldig lang, så det var overkommelig å få lest gjennom hele. Håper den blir mye mye mye lenger, for det var trivelig lesning.


Oi... Leste hele... Blir litt rørt jeg... Koselig at du synes det var trivelig. Er redd for at den blir mye mye lenger, jah *Smile*

Tove H
Bildet i innlegg 149: Lekkert skap, den "gamle" benkeplata fra Ikeakjøkkenet gir det et gedigent inntrykk og setter bokstavelig talt prikken over i'en. Han gubben din fortjente virkelig ordentlig verktøy i julepresang! Fargen på vannet var også flott, selv om det ikke var meningen at det skulle være slik.
Takk, takk. Har endelig funnet ut hvilke "handtak" jeg kan ha på skapet, men ting tar tid med meg for tiden.

Tove H
Armaturet over ser litt kort ut, så en ny topp med lengre rør gjør sikkert susen. Jeg har 2 rør over min 325 liter. Rørene er 122cm lange, 40W, et Lifeglo og et Floraglo. De gir lys nok i massevis over mitt akvarium. Toppen er en meget slank modell, det ser ut som det bare er brukt såkalte lysrørsett som rett og slett er silikonert fast inni toppen. Akvariet er kjøpt brukt og det ligger bilde av det på profilen min. Det eneste jeg ikke er fornøyd med er at det ligger løst oppå akvariet og er såpass tungt og uhåndterlig at jeg må ha hjelp til å flytte det når jeg skal stelle i karet. Derfor er jeg spent på hva slags løsning du kommer fram til med taljer og greier når du får ny topp. Kanskje jeg stjeler ideen. :)

Det blir 4 lysrør på 36w, da kan jeg bruke Biltema sine 6500k rør :0) Fikk helt vanvittig plantevekst når jeg hadde dem på 120 liters Juwel akvariet. Måtte luke ofte. Så de vil jeg definitivt ha igjen. Det er 2 stk Power glo som jeg har i dag, husker ikke helt watt styrken... Men det er aaalt for lite, så jeg gleder meg villt til å få bedre lys!!

Tove H
Innlegg 156: 4 sekker Biltemasand er sikkert nok. Jeg har brukt 2x25kg sekker i min 125 liter. Nå veier sekkene 17 kg tror jeg. Sandtykkelsen hos meg er 5-6cm, og jeg har ikke i noe annet enn sand, altså ikke noe torvplater. Plantene greier seg fint i bare sanda.

Jeg brukte 3 sekker og det ble helt perfekt, så da har jeg en sekk på lur til senere. Har jeg virkelig glemt å skrive at vi har måket ut og at alt gikk bra?? Uffda... Skulle iallefall ha lagt inn noen nye bilder... Du skal få en dag i måra.... Men i mårra må jeg bytte vann på yngelen... Tror ikke jeg makter det i dag.

Pst.... *Hvisker* Har sendt forespørsel på en 60 liter i dag.... tenker reke kar... Men ikke si noe til gubben min da ;0) Han vet ikke noe enda... Skjønner ikke at jeg var så gal at jeg solgte 60 literen som jeg hadde *Rister på hodet!!* Men først må yngelen få bo der, når de blir litt større og før de får komme over i stor karet. *Kremt* Tro hva gubben kommer til å si? Lettere å få tilgivelse enn tillatelse?? Hmmm.... *tenke,tenke*

Tove H
Tusen takk for lista med kjerringråd!! Flott tiltak! Biltemarør 6500 Kelvin skal jeg prøve. Kommentar til salt: Det behøver ikke være salt uten jod. Dette har vært diskutert mange ganger, og det er en viss enighet om at det er en gammel myte at saltet må være uten jod. Jodhalten i jodsalt er så liten at det skal være uten betydning i denne sammenheng.

Så kjekt at du liker Kjerringråd innlegget mitt :0) Dette var noe som vokste over tid, i hodet mitt, før jeg endelig skred til verket. Masse notater og slikt fløt rundt meg når jeg laget innlegget, ville jo at det skulle bli riktig ;0) Da endrer jeg det med jod, supert å få en slik tilbakemelding!! Kommer du på noe mer så er det bare å tipse meg.

Tove H
Dette ble visst litt langt, håper det ikke gjør så mye.


Bare hyggelig med lange innlegg. Liker sånt jeg, trenger jo ikke være bare jeg som skravler i vei her inne ;0)
Sissimor
Er så godt med tråder som dette, med gode råd, artige historier, gode idèer og litt hverdagsspenning! Koooser meg :D Og lykke til med corybebissene ;)

Uffda, nå blir jeg enda mer rørt jeg.... *Tårer i øynene*
Setter så utrolig stor pris på dette!! Samholdet, gleden, kreativiteten og inspirasjonen som dere deler med meg inne i min tråd. At dere trives her inne hos meg er jeg veldig glad for!!

Tusen takk for lykkeønskningen Sissimor. Den trenger jeg!! Heldigvis har den værste panikken gitt seg ;0) Så i kveld skal jeg plukke ut et par muggne/hvite egg, ta en status på microormen og yngelen. Vannbytte og slikt må jeg ta i morgen.
Eller.... Nå kom eldste frøkna og sa at hun ikke skal på skyte trening allikevell. Da blir det vannbytte da?? Tørr jeg....?? Tanken på det er vell verre enn å gjøre det.... De er jo så små!! Begynner med de dårlige eggene så ser jeg hvor det bærer ;0)

-Kamilla-
3 dager siden jeg plukket Aeneus egg, i går fikk jeg satt microorm kultur. Og i nattens mulm og mørke så har de begynt å klekke. [B]Hvor er panikk knappen??? [/B] Jeg skulle jo bytte vann på de i dag slik at de hadde rent vann til klekkingen... Og kulturen er jo ikke ferdig... Og jeg har enda ikke klart å finne ut hvordan jeg rengjør bunnen uten å kverke yngelen... De er jo så små... Puh!! Det er jammen slitsomt å bli fiske mamma... Under grublingen i natt så kom jeg frem til at jeg skal legge litt mose inn til dem, de har ferdig innkjørt filter. Noen så ut som at de var døde, da de ikke beveget seg. Må studere dem litt mer og se. Jeg har dem i 22 literen, men har 20 liter vann i den for å ha kontroll på vann mengden. Skal inn til Finnsnes i tre tiden så jeg får stikke innom apoteket og kjøpe største pipetten jeg finner. Så flytter jeg dem midlertidig i en boks, mens jeg rengjør 22 literen. Får prøve den metoden først... I dag kom snille postdamen til meg med pakke fra Danmark :0) Ny varmekolbe til 375 literen og utvendig filter. Samt et par termometer og et par tennere. Bruksanvisningen til filteret lå ikke i esken, så å sette sammen og starte dette blir spennende for en som aldri har gjort det før... [B]Linda[/B] Må si meg enig med 530, skikkelig IMPONERT nå!! :0) Takk for god beskrivelse!! Nå skal jeg trekke pusten og studere Aeneus yngelen, wish me luck!


Panikk-knappen fant jeg desverre ikke, men du kan prøve DENNE knappen, og se om det blir bedre da...
Husk å trykke på knappen også, det glemte jeg å si :P
hihihihihihi
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap