Aqua life (side 15)

Som Frank Angell så godt uttrykker det : Du er meg virkelig en fin fjottpeis!
Uff, sitter og leser en diskusjon på facebook gruppen Akvariumsgleder i Nord Det dreier seg om bruk av Kaliumpermanganat og Virkon, gjellemark og desinfisering. Og det e ikkje første gang de her to har en diskusjon...

Skal seriøst vurdere å melde meg ut av gruppen, blir oppgitt over sånne som ikke kan gi seg når diskusjonen er på tur å gå for langt, å rakke ned på hverandre og nekter å ta inn over seg hva den andre part prøver å si. Hva er vitsen?? Det lille som holder meg igjen er Frank Angells store kunnskap om medisiner, vannverdier, næring + +!

Jeg gir iallefall 1 poeng til Frank for at han i det minste er voksen nok til å si at han ikke er 100% oppdatert på alt som skjer i discus verdenen, men også fordi at han underbygger sine påstander på en god måte. Han slenger dem ikke bare ut, og sier at slik er det.

Jeg tror ikke jeg blir å tørre å spørre spørsmål på den siden, riskerer jo å bli angrepet... Nei, jeg får holde meg her inne på hjelpsomme akvaforum :0)

Inaktiv bruker
Heheh, sånn er ALLE akvariegruppene på Facebook :S
Og når de ikke aner hva du parter om så slenger de bare en masse dritt og tror de kan alt og de går bare til personangrep. :P
Var en i går på ei FB gruppe som hadde fått mark, var ei som mente det var yngel og når jeg sa det var mark, og at det kom av dårliv vannverdi og over foring, da stoppet det helt opp for dem. ;P hahah
Som oftest er jeg glad for å kunne si, dersom noen skulle lure, "nei, jeg er ikke på favebook og har ingen planer om det!" Heldigvis er jeg også pensjonist og behøver ikke være der pga. jobb heller.
Fissidens fontanus mosen og ferskvanns tangen er kommet :0)
Tuuusen takk Micha!! Store, flotte porsjoner. Kan virkelig anbefale å bestille fra ham :0) Fikk også en pitteliten porsjon flammemose med på kjøpet, spennende :0)

Javamosen som jeg hadde fra før av vokser som bare det i Nanoen. Lurer på om jeg har surret Fissidens fontanusen litt for tett sammen?? Burde kanskje ta opp roten og gjøre det på nytt.... *Vurderer*

I morgen kommer pakken fra Aquaristikshop, plantegjødsel og rekemat. Oi, har jo bestilt to planter også, det hadde jeg glemt ;0) Liker Aquaristikshop.com, blir garantert å bruke den nettbutikken flere ganger. God service, kvalitets utstyr og rimelig.


Fissidens Fontanus (uffda, så uklart bildet ble...) :
[External Image]

Ferskvannstang:
[External Image]

Javamosen min som tar heeelt av :
[External Image]
Denne helgen har jeg puslet litt med akvariet, prøver å løse nye akvarie verdens problem ;0) Eller for å si det rett ut Kamilla gjør noe hun ikke kan.... Igjen!

I går kom pakken med to stk Echinodorus Tennelus, men de virker litt store til å være riktig sort... Bladene synes jeg er for brede... Hm, ja det finner jeg vell ut av etterhvert. Jeg hadde også bestilt diverse rekemat, reke snacks, Preis Mineralsalt, Easy Life Nitro og Fosfo.

Og det er Preis Mineralsalt (PMS), Easy Life Nitro og Fosfo som gjør at jeg gjør noe jeg ikke kan... Jeg prøver å få skikk på plantene mine, få de fine og flotte uten å helt forstå hva jeg gjør og hvorfor. Men jeg leser og tror at jeg forstår mer etterhvert som jeg prøver meg frem. Tok ett vannbytte i går og tilsatt 5ml nitro og fosfo samt PMS.
Målte vannverdiene i formiddag og de var som følgende:

Ph : 6,8
Kh : 3 (Opp 1, kanskje 2)
No3 : Mellom 10 og 15 (Samme som før, skal opp til mellom 20 og 30)
Po4 : 0,1 (Samme som før)
Fe: 0,03 ( Samme som før)
Gh : 4 (Opp 2)

Ut av dette kan jeg lese at jeg har tilsatt for lite Fosfat (Po4) og Nitrat (No3), jeg tilsatte derfor 10 ml i formiddag etter målingene. Fosfat under 0,1 kan gi grønnalger, og jeg ligger heeelt på grensa. Har sett litt antydning til alger den siste uken, håper det stopper nå ;0)

Gh har økt 2 og jeg ønsker den videre opp med 1. Men det må jeg øke i morgen, ønsker ikke for brå endring. Ut av gh kan jeg lese at PMS har tilført magnesium (Mg) og Kalsium (Ca).

Tilførte også en halv dose med Dennerle V30 plantegjødsel. Skulle ha fått jern (Fe) litt opp, men plantegjødselen skal visst inneholde jern... Doserer jeg for lite tro??
Må lese meg litt opp på jern og verdier.

Nå er det bare å krysse fingrene og håpe at plantene skjønner at de har fått god mat, og det FØR algene finner det ut ;0)
Åssen går det der i gården da? Noe spennende nytt?
Etterlyst og status
Tenk at det går 14 dager før jeg oppdager at jeg er etterlyst her inne!
Wargtass : Takk for at du titter innom og lurer på hvordan det går!! *Klem*

Formen har vært litt opp og ned, akvariene har stått litt på vent. De får de ukentlige stellet og det som trengs, men ikke mer enn det. Har tenkt litt på å selge unna, men sitter litt på gjerdet og tenker. Venter på at jeg skal klare å finne tilbake til entusiasmen og gleden ved akvariene... Og kommer ikke den tilbake... så bør jeg nok stikke fingeren i jorda og kvitte meg med dem.

Sånn ellers så har jeg funnet ut at det er Echinodorus Tennelus som jeg har. De vokser som fy!! Sprer seg med 3-4 stiklinger hver uke og det uten CO2, kun med godt lys. Har kjøpt ny plantenæring og håper at jernproblemet som jeg har i akvariet blir borte, den nye heter Easy Life Pro Fito (samme leverandør som nitro og fosfo). Kjenner du til denne så gi meg tilbakemelding!! Spiralisen og flere planter er bleke og gjennomsiktige, noen hull i bladene er det også.

Har enda ikke bestilt reker til 30 literen, Amanoen og sneglene trives oppi der. Litt alge problemer, men ikke uoverkommelig. Kommer nok av at det står for nært vinduet og får for mye lys. Må flytte det, men vet ikke helt enda.... Er så lyst overalt... Hmmm.... Må tenke litt på det.

Honning gurami har jeg enda ikke fått tak i. Dyrebutikken bestilte inn, men da de fikk inn bare en så velger jeg å vente. Men det er også pga at formen er dårlig. Skrekken for å få sykdom sitter enda i etter det h*****e jeg hadde når jeg var fersk akvarist. Og sykdom makter jeg bare ikke nå. Da tror jeg at alt ryker ut!!

Kjenner nå litt på lysten, bare ved å være her inne og skrive litt om akvariene. Så kanskje er det håp??
Selvfølgelig er det håp. Det måå det være, etter all jobben du har lagt ned i bordet du bygde, og hevesystemet til lysene
Titter innom for å ønske alle medakvarister en riktig god sommer :0)
Snart ferie og full avslapping *Gleder meg!*

Wargtass: *Ler!* Håp... jo... ja... Mye arbeid har jeg lagt ned, men jeg sitter fortsatt litt på gjerdet og vurderer. Kanskje en god sommer får ting til å rette på seg??

Sessan: Takk :0)

Så koselig at du tittet innom AF igjen. God sommer til deg også! Kos deg med fotografering og turer i naturen i sommer. Du bor jo i en svært vakker del av vårt langstrakte land. Selv har jeg aldri vært lenger nord enn Trondheim, men da NRK tok hele norges befolkning med på hurtigruten i fjor, ble det lite soving på meg, særlig på den siste delen av turen.
God sommer til deg også Kamilla, og mange slags takk for hyggelig hilsen i tråden min.

Livet er vel som en dumphuske, litt opp og litt ned, inntill man parkerer nede for godt. Men da gjelder det å ha nytt høydepunktene!

Tror det er lurt å ikke ta viktige avgjørelser når man er i et av ytterpunktene. Så vent litt til før du legger hobbyen på hylla.



Hilsen Sigmund
-Kamilla-
Mye arbeid har jeg lagt ned, men jeg sitter fortsatt litt på gjerdet og vurderer. Kanskje en god sommer får ting til å rette på seg?? Sessan: Takk :0)


Gjerdet er ikke til for å sittes på, men for å sladres ved
Akvarie nytt
Da er pluss medlemskapet fornyet, denne gangen for ett år :0)

I dag har jeg bestilt reker hos Tommy Tran, 10 blå tiger og 10 gule. Endelig kommer de gule på plass i 30 literen! De blå skal få bo i 375 literen da de krever litt varmere vann enn de gule.

Har gjort opp status ang akvariene mine, og jeg blir værende akvarist en stund til. Slik det ser ut nå så blir jeg hjemmeværende til vinteren og da kan det være greit å ha noe å puske med. Ha ha ha! Som om jeg ikke har noe å puske med fra før av!! *Ler!* Interiør gal og et helt hus å ta meg av, 2 tenårings jenter og mere til. Det er sannelig mer enn nok for en ME syk! Men fiskene gir meg en slags ro og avslapping som jeg ikke får på annen måte. Koser meg når jeg klipper, luker og ominnreder, leser om fisk og planlegger nyinnkjøp. Og det beste av alt er at dette kan jeg gjøre når formen tillater det. For på en dårlig dag/uke så er fiskene fornøyd med sin daglige mat og skulle det gå to uker mellom vannbytte så er det ingen krise. Og jeg tror det kan være godt å ha en liten hobby fremover som faktisk kan gjøres i sakte tempo.

Nytt på akvariefronten er at jeg har solgt Corydoras Aeneusen min, de blir hentet lørdag. Ingen Honning gurami enda, men håper jeg får tak i disse.
Eldste frøkna holder på å selge unna fiskene sine, men jeg skal beholde Ancistrusen hennes. Den skal få bo i 375 literen ilag med to artsfrender.
Så til uken håper jeg at vi får tømt akvariet hennes og satt det bort. Ønsker ikke å selge det, ikke enda. Så da blir det litt ommøblering i stor karet for å få plass til plantene hennes.

Tove H:
Det er bestandig koselig å komme inn hit og oppdage koselige hilsener, tusen takk søte du!! Svært vakker del?? He he he!! Nei, det klarer jeg ikke å se :0) Er oppvokst på Helgeland og det er vakkert det!! Men sånn er det gjerne, det er bestandig vakrere andre plasser en der enn selv bor ;0)

530: Jo, enig med du. Derfor har jeg brukt god tid oppe på gjerdet, og konklusjonen er nå tatt :0) At livet er opp og ned har jeg sannelig fått erfart det siste året, men må det være så slitsomt?? Hmf, nei jeg skal ikke diskutere dette her inne, blir så deprimert av det. Det er godt å ha en akvarievenn som deg som forstår og gir gode råd, både om akvarie og livet selv, takk for at du er du!

Wargtass :
Nå har jeg hoppet ned, er du klar for litt sladring over gjerdet?? ;0)
Akvarier er en perfekt hobby for en ME-syk. Pusle litt når en orker. Er selv interiørgal, men alt slikt ligger på hylla inntil videre. Innredning i vann er jo stas det også
2 nye damer i stor karet :0)
I går ramlet jeg innom den lokale dyrebutikken på jakt etter noen nye akvarieplanter, men utvalget var heller dårlig... 3 sorter og to av dem var ikke vannplanter... Så det ble ikke noen planter med hjem. Men to søte kampfisk damer fikk bli med, en rød og en blå. De er litt forundret og redde over den store plassen de fikk i 375 litern, de gjemmer seg og er foreløpig lite fotogene. Kampfisk hannen fanget fort interesse for den røde dama og satte igang jakten, men stakkaren var for treg.

Passer på postkassen og venter på gule reker, samt blå tiger :0) Gleder meg som en unge!! 30 litern og stor akvariet har fått skikkelige vannskift og er klare for nye innbyggere.

I 375 literen har jeg for mange store Echinodorus bleheri, og noen andre som jeg også kunne tenkt meg å kvitte meg med. Ønsker meg en stor med lange tynne blader som strekker seg utover vannflaten *Drømme* Men aner ikke hva slike heter....
Gjøre en opprydding i 375 og kanskje ett nytt aquascape?? Hmmm... *Tenke*... *Tenke*...

Der har minste frøkna vært å sjekket postkassen og rekene er kommet!! Å, så gøy!!
Nå må jeg ta meg av de søte små, vi snakkes!

-Kamilla-
Da er pluss medlemskapet fornyet, denne gangen for ett år :0)


Det er den rette innstillingen Kamilla!
Det beste ved å lese om din fornyede interesse er å tenke at bak den er det en ny optimisme for hva du kan orke og hva du kan få til fremover. Gleder meg over det.

Parkinsonpasienter kan av og til stoppe opp, f.eks. ved rødt lys (ikke mange på Finnsnes?) og ikke komme igang igjen på grønt før det igjen har skiftet til rødt, og grønt og rødt. Det er noe av det samme man kan oppleve mentalt ved fatigue, man vil gjerne, men kommer ikke i gang. Plutselig løsner det en gang i mellom, det er godt med de gangene! Det er i et hvert fall slik jeg opplever det, selv om jeg ikke er av dem som er hardest angrepet.

Fortsatt god sommer Kamilla.
530
Det beste ved å lese om din fornyede interesse er å tenke at bak den er det en ny optimisme for hva du kan orke og hva du kan få til fremover. Gleder meg over det.


Har brukt veldig mye mental energi på å få tatt vanskelige valg. 4 måneder med grubling og avgjørelsen er nå tatt. Optimist er jeg, kanskje litt for mye? *Smile* Kan dra grensa FOR langt... Vanskelig det der med hvor grensa går... Men jeg lærer hver dag ;0)

530
Det er noe av det samme man kan oppleve mentalt ved fatigue, man vil gjerne, men kommer ikke i gang. Plutselig løsner det en gang i mellom, det er godt med de gangene! Det er i et hvert fall slik jeg opplever det, selv om jeg ikke er av dem som er hardest angrepet. Fortsatt god sommer Kamilla.


*Nikker* Kjenner meg igjen ja!! Ingen dager er som før jeg ble syk, men jeg nyter de dagene hvor jeg klarer litt mer. Det verste er når tåka legger seg over tankene og alt stopper opp... Da duger jeg ikke til noen ting og er som parkinson pasienten *Ler!* Men det blir mye komisk ut av det da!! Ha ha ha!! Jentene retter på meg og kommenterer, heldigvis med humor ;0) Heller ikke jeg er blandt de hardest angrepne, men nok angrepet til at sykdommen har stjålet mitt liv (slik jeg kjente det). Det finnes bare ett ord for hvordan det føles : Helt JÆVLIG!! Og jævligheten må jeg lære meg å leve med...
Riktig god sommer videre til deg også Sigmund!! *Klem*

Håper jeg ikke virker negativ nå, for det er jeg ikke. Av og til er det bare godt å få ut litt...
Syns du virker positiv jeg Kamilla

Dette er en skikkelig dritt-sykdom, som på en måte tvinger en til å finne en ny måte å leve på. Heldigvis lærer en mye om seg selv (og andre) på veien...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap