Hvilken fisker passe sammen med gupy og platy?

Jeg har ett 160L akvarium med noen gupyer og playter.
Hva andre fisker passer sammen med disse?
Det meste av vanlige akvariefisk, som passer i et 160 liters akvarium.
Neontetra går fint i lag med de. Søk opp guppy også ser du på sia "fiskevenner".
Corydoras ,her finnes mange flotte varianter og er fine bunnfisker som holder sanden fin. Obs. må ha sand for ikke å miste bartene sine.De graver nemlig i sanden for å finne mat.
Skal ikke de fleste tetraer inkludert neon, ha MYE bløtere vann, og en annen ph, enn guppi og platy? dette mener jeg å ha lest i fiskebasen
Cowgirl
Neontetra går fint i lag med de. Søk opp guppy også ser du på sia "fiskevenner".


OBS! Les denne tråden om "fiskevenner"
Var litt for kjapp i sted jeg,coryer vil helst ikke ha ph på 7-8 så da er vel ikke de så aktuell likevel
Sitat fra "Akvariefisker, populære fisker til ferskvannsakvariet" av Ulrich Schliewen:

Guppy: Ideell selskapsfisk for kombinasjon med små maller, tetraer og dvergciklider. Langfinnede avlsformer holdes best alene eller bare sammen med bunnfisker.

Platy: Nøysom selskapsfisk som kan holdes sammen med ikke altfor store fisker som har tilsvarende krav til vannkvalitet.
Sitat slutt.

Litt "runde" formuleringer med hensyn til kombinasjoner synes jeg. De flest tetraer skal ha lavere pH enn både guppy og platy, så det er ikke så lett å finne venner til dem.

Som Sølvi påpeker ville jeg ikke holdt corydoras (pansermaller) sammen med dem på grunn av forskjell i krav til vannkvalitet. Ancistrus (sugemalle), derimot skulle gå. Den er fredelig og holder seg på bunnen, og er en effektiv algeeter. Dessuten er det mange som holder den sammen med fisk som trives i høyere pH enn hva som egentlig er ideellt for den. Ellers kan du jo ha mange eksemplarer av både guppy og platy, begge er jo veldig dekorative fisker.
Selv har jeg forresten hatt gurami sammen med guppy. Platy har jeg ingen erfaring med.

Lisbeth
[QUOTE=Cowgirl]Neontetra går fint i lag med de. Søk opp guppy også ser du på sia "fiskevenner".


OBS! Les denne tråden om "fiskevenner"

Bra du sier ifra Lisbeth. Har ikke hatt akvarium i så mange år selv så jeg har enda masse igjen å lære.
Tilfeldig bekjentskap
© Are Gjerde
Reklame for plussmedlemskap