- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Her er mitt juwel 240. setter pris på konstruktiv kritikk.
Her er mitt juwel 240. setter pris på konstruktiv kritikk.
Postet 05.09.11 kl 20:33
Postet 05.09.11 kl 20:36
Postet 05.09.11 kl 21:06
Postet 05.09.11 kl 21:11
Jeg hadde ikke sans for de luftsøylene, synes de skaper ubalanse i karret. Ellers en meget god start. estandig vanskelig i starten før plantene får satt litt fart. Har man en god mengde med planter som er fordelt på lange og kortvokste så er det enklere å innrede.
Glemte å si at de luftsøylene er med på å lufte ut CO2 av karret, noe plantene ikke setter pris på. Med lite CO2 må de gå løs på karbonat i fast form (i praksis kH) for å skaffe seg organisk karbon. Dette krever energi fra plantenes side og dermed vil de vokse mindre på grunn av det.
Glemte å si at de luftsøylene er med på å lufte ut CO2 av karret, noe plantene ikke setter pris på. Med lite CO2 må de gå løs på karbonat i fast form (i praksis kH) for å skaffe seg organisk karbon. Dette krever energi fra plantenes side og dermed vil de vokse mindre på grunn av det.
Postet 05.09.11 kl 22:32
Endret: 05.09.11 kl 22:35
Postet 06.09.11 kl 00:31
Visuelt syns jeg karet ditt var flott innredet
Men:
Plantene foran og til høyre, javabregne og anubias, trives ikke nedgravd i bunnen. De bør du feste til røttene.
Praktbotia og andre maller som leter etter mat på bunnen bør ha fin sand for å ikke skade bartene sine og for å kunne oppføre seg "naturlig"
Praktbotia blir også etterhvert alt for stor i en 250L. I basen står det faktisk 250L, men det sier seg selv at en fisk som kan bli 35-40 cm ikke vil passe i et så lite kar framover i tid
Sommerfuglciklide er en jordspiser og bør derfor også ha fin sand på bunnen
Men:
Plantene foran og til høyre, javabregne og anubias, trives ikke nedgravd i bunnen. De bør du feste til røttene.
Praktbotia og andre maller som leter etter mat på bunnen bør ha fin sand for å ikke skade bartene sine og for å kunne oppføre seg "naturlig"
Praktbotia blir også etterhvert alt for stor i en 250L. I basen står det faktisk 250L, men det sier seg selv at en fisk som kan bli 35-40 cm ikke vil passe i et så lite kar framover i tid
Sommerfuglciklide er en jordspiser og bør derfor også ha fin sand på bunnen
Postet 06.09.11 kl 08:59
Postet 06.09.11 kl 09:36
Postet 06.09.11 kl 12:55
Ja, er klar over at det over tid vil bli jevnet ut. Men så er det jo på en måte det som er poenget. At jeg balansere mengden fin og grov grus helt til det er litt av begge. Dette kan virke merkelig,men er som sagt nybegynner. Om jeg visste bedre ville jeg nok tilsatt fin sand med en gang. Får bare ta tiden med hjelp, og se hvordan det blir. Kanskje jeg fjerne litt grus eller noe etterhvert.
Postet 06.09.11 kl 17:10
Postet 06.09.11 kl 19:10