21 liter akvarie med malle?

Hei!

Jeg har nå vært fasinert av denne hobbyen vi kaller "Akvarie" i godt å vell 8 mnd. Jeg har gått igjennom 3L, 12L, 21L og det nåværende 110L til min kampfisk (Bare det beste er godt nok!)

Spørsmålet mitt er ganske enkelt. Når jeg hadde Bøtte (Kampfisken) i 21L var det rent sett vakkert å se på, og jeg fikk lyst nå som jeg har flyttet, å kjøre i gang det lille akvariet på 21L igjen. Tenkte hvit sand, med en "kraftig" plante i det. Så er spørsmålet. Hva KAN jeg ha i et så lite akvarie? Jeg kjøpte akvariet først og fremst for å ha Bøtte i, til jeg fikk noe større (som han nå har hatt i 3mnd), siden har det bare stått og... vell samlet støv.

Jeg er fult klar over at det må kjøres inn (etter å ha vasket ut alle døde bakterier fra sist det ble brukt), og jeg kommer til å se hvordan det utvikler seg før jeg gir evn.t fisk et nytt hjem. (Jeg sier ikke nej til korregering eller tips forresten!). Jeg tenkte evn.t en malle eller to, kanskje reker? (Hadde tre amano reker som bare forsvant... Jeg har ikke peiling på hva det ble av dem). Det er først og fremst et mini-plante akvarie jeg er ute etter, men ville det ikke sett penere ut med en liten krabat som "rydder" opp inni der :P?

Hva tror du ville passet i et lite akvarie og kan TRIVES i akvariet (Husk at jeg gikk så langt som å kjøpe 110 liter til kampfisken min, nå lever det 3 kakadue fisker også der sammen med en Anentome Helena - og dette på studentbudsjett. Jeg ønsker først og fremst at dyrene og plantene skal trives).

Takk på forrhånd.
Akkurat ja.... De omtalte rekene har blitt funnet igjen.

Jeg svarer litt på posten selv, etter å ha gjort det jeg burde ha gjort fra starten av. LESE og finne informasjonen selv.

Amanoreker liker tydeligvist, om de er få (mine var 3, men jeg har bare sett 2 om gangen når de vel viser seg) ikke så mye selskap. Tenker jeg flytter rekene over i 21L og skaffer et parr til av dem. Hvordan høres det ut?

Men jeg tenkte på Co2 for plantene, vil rekene "produsere" nok Co2 for plantene? Eller burde jeg ha en veldig liten stim/alene-fisk (eller et lite Co2 anlegg) som suplemang? Og om jeg velger Co2 anglegg, vil det skade rekene?

Nå skal jeg se om jeg kan spørre kun om det som ikke allerede er spurt, og svart fra før av.. :/

Igjen, takk for tålmodigheten.
Tror amanoene vil syns dette karet blir lite, så gå heller for en type dvergreker og/eller en stim boraras/microrasbora

(Spørsmålene om co2 kan jeg desverre ikke hjelpe med...)
Enig med sissimor, gå for dvergreker i et så lite kar. Du kan også ha noen snegler der. Finnes mange flotte farger og former på snegler, morsomme kryp

La amanorekene gå i det andre karet ditt

Jeg bruker ikke Co2 i noen av mine kar, men det vokser som ugress likevel. Har du nok lys og noe næring er det ikke noe problem å få til planter. Hold deg unna de veldig lyskrevende og vanskelige plantene. Reker liker veldig godt javamose feks, og den er veldig lett å få til. Vallisneria, gulrotgress, anubias, cryptocoryne er også veldig lette planter å få til. Følg med på rubrikk her inne, så finner du helt sikkert planter som dette til salgs for en billig penge

Jeg ville ikke hatt noen maller i et så lite kar
Såpass? Jaja, men flere reker enn to (ettersom den ene ikke fins mer) bør jeg vel ha? Tenkte opp mot en 8 stk.

Men jo, boraras.. Får lese litt om dem. Takk
Det kom ikke helt frem, men flere enn to reker i det store akvariet på 110L.
Jepp, en god gruppe med amanoreker er fint

Jeg har 9 stk i et kar, fungerer utmerket. Dessuten er disse rekene supereffektive algespisere :)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap