Hva passer sammen med ...

Ser ut som innkjøringsperioden min med Salmi nærmer seg slutten, og det er på tide å bestemme seg for hva jeg skal ha oppi av fisk. Utfra utvalget i den lokale butikken, og de vannverdiene det ser ut som jeg ender opp med har jeg bestemt meg for å begynne med:

* pansermalle metall (6-7 stk)
* kobbertetra (er 10stk nok til en stim?)

men hva annet kan jeg putte oppi som går sammen med dette ? Det er et 110L kar, med sand, bløtt vann (Gh 2 i krana), ph ca 7

Kan jeg ha flere typer tetra stimer sammen, eller blir det folksomt nok med en stim i et kar av denne størrelsen ?

Pansermallene vil nok trives med de vannverdiene du har nå. Men jeg tror kobbertetraen vil ha litt hardere vann enn dette desverre.

Var redd for at gh kanskje var litt lav, men bør vel la seg høyne med Gh-salt, gh-plus eller noe? Gh-verdien i karet akkurat nå er på 7, men det er da etter mange uker med salmi og uten vannbytte. Så når jeg tar det store vannbyttet rett før fisk skal inn bør nok gh justeres opp i det nye vannet.
Kobbertetra er kjent for å være hissige og notoriske finnenappere, så hva med ildtetra istedet? Litt mindre, slik at du kan ha en stor stim, fredlige, og trives i den gh'n du har...

Gh-salt bør du uansett ikke bruke i et kar med cory, men gh+ går...
OleBV
Så når jeg tar det store vannbyttet rett før fisk skal inn bør nok gh justeres opp i det nye vannet.

Hvilke fiskearter er det du skal ha da, som må ha høyere gh enn det?
Ingen av de to du nevner ovenfor (første innl.) skal ha høy gh, tvertimot kan den med fordel være lavere. Jo lavere jo bedre, til sør-amerikanske fisk som det.
Du kan presse gh opp og sannsynligvis få dem til å overleve i høyere gh, men det er ikke det de trives best med, så er det noen vits?
Skal du ha de to artene du nevner, og har gh på 7, forsøk heller å få gh ned enn opp!
Nei, er jo det jeg ikke helt vet da. Har forsøkt å gjøre et søk i fiskebasen her med 0-4 gh som søkekriterie, men fikk da bare 2 treff. Så inntrykket var da at gh må opp. Men, jeg er åpen for alle forslag jeg . Ser jo også fordelen med fiskeløs innkjøring nå da man kan teste ut vannverdier uten at det går ut over noen ting.
Først må jeg klargjøre litt; de feltene som det står vannverdier i fiskebasen, er ment for å veilede, og viser hva fisken kan tåle.
De betyr ikke at jo høyere opp du går, jo bedre er det liksom. Så står det 0-10 i gh på en Corydoras, betyr det IKKE at gh 10 er det beste. Vet man litt om artene, vet man at det er motsatt, da de stammer fra veldig bløtt vann i naturen. Så 1 i gh er mye bedre enn 10!

At man kan få en Corydoras til å tåle gh 10 betyr ikke at det er det optimale for arten i lengden. Jeg ville aldri hatt gh 10 for å si det sånn.

OleBV
Det er et 110L kar, med sand, bløtt vann [B](Gh 2 i krana), ph ca 7[/B]

Da er vel alt i skjønneste orden da?
Hvis du ville hatt kobbertetra i de vannverdiene du nevner så ville de antakelig ikke dødd av frustrasjon av den grunn. Litt justering med kjemikalier hvis ønskelig kan jo gjøres hvis det viser seg at fiskene blir blasse og ikke trives.

Men kobbertetra er som nevnt en litt hissig tetra, jeg ga vekk mine i løpet av noen få uker da de terroriserte alt som levde i mitt akvarium. Det finnes mange tetraer som er snillere en disse Hva med et par sommerfuglciklider? De vil gi fin farge, men ikke fult så mye liv i akvariet som en stim med fisk.
Takk for tips. Var og handlet 7 maller og 20 stk neontetra idag. Får begynne med de, og så fylle på med noen ciklider etterhvert. Er ihvertfall veldig romslig i karet nå.
7 maller i en 110liter? Nåja, romslig og romslig :p
OleBV
Takk for tips. Var og handlet 7 maller og 20 stk neontetra idag. Får begynne med de, og så fylle på med noen ciklider etterhvert. Er ihvertfall veldig romslig i karet nå.


Høres ut som en fin start, og med de vannverdiene du har i krana (GH2/PH7) så er det massevis av muligheter blant søramerikanske fisk som tetraer, corydoras, øksefisk, div maller, osv.

Jeg mener du fint kan ha noe mer fisk i en 110l (forutsetter selvfølgelig god filtrering og jevnlige vannbytter) men jeg ville heller (som du allerede har gjort) satset på færre arter og flere av hver. En stim med 8-10 litt større tetraer vil f.eks. etter min mening fungere fint. Hva med f.eks. Columbiatetra? Eller øksefisk. Da får du også en fin fordeling med Neon i midten, coryer på bunnen og øksefisk i overflaten. Selv har jeg marmorert øksefisk og synes de er flotte. De er litt følsomme for variasjon i vannverdiene, og så hopper de en del så testtsluttende topp, helst med dekkglass, er en fordel. Men de er morsomme!

En ting: vær veldig forsiktig med ciklider sammen med Corydoras. Corydoras kan bli drept av f.eks. "fredelige" Apistogramma-arter når de er i lek og passer på egg/yngel (og det gjør de jo villig vekk om de får de rette forholdene med godt med gjemmesteder, fredelige samboere og riktige vannverdier). Dersom du skal ha dvergciklider så er heller ikke neontetra ideelt faktisk, da disse _kan_ ta yngel og stresse ciklidene. Er det god plass kan det gå greit, men jeg er ikke sikker på om 110l er nok. (Jeg må gjøre oppmerksom på at jeg ikke har erfaring med dette selv, men jeg leste MYE om dette når jeg skaffet meg Apistogramma. Det finnes en god del føstehåndsinformasjon her i dette forumet.)
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap