Bildetråd for identifisering av småkryp i karret.

[External Image]
I dag har jeg oppdaget flere ekle småkryp i karene på kjøkkenbenken, og flest i det karet hvor det fóres med levendefór (artemia og microorm) daglig og det er vel derfor de dukker opp. Den første her er grei, det vet jeg er en hydra, men hva er de andre?

[External Image]
Denne saken henger også på glasset, på samme størrelse som Hydra men noe kraftigere i kroppen og armene (eller hva man kaller det), hvit av farge og så vifter den veldig med den lengste armen.

[External Image]
Samme vesen som over.

[External Image]
Denne er på størrelse med en bladlus, du ser hvor liten den er sammenlignet med Biltemasanden.

[External Image]

[External Image]

Noen som vet hva de to siste artene er?
Aner ikke hva de to siste er men de syns jeg var fæle..ugh.
Jeg har visst hatt mygglarver som det er to bilder av. Fikk ikke tatt da de ville forlate karet. Den var kjempefin da den blomstret ut..
Inaktiv bruker
Dere er way skilla til og ta bilder og har ALT for gode objektiver :O
Jeg har noe kryp jeg ikke aner hva er, men har ikke mulighet å ta bilde av dem, de er alt for små. Min Sigma DG 70-300 Macro/telezoom linse er ALT for dårlig.
Jeg bumper denne tråden. Hadde vi fått flere bilder av diverse småkryp så hadde det vært veldig kjekt.
Vannymfe jeg greide å fange etter den fikk vinger, og forlot karet og vimset rundt i stua. Beklager kvalitet, men tatt gjennom målebeger i grå plast og med 3MB mobilkamera
Fikk disse to eklingene med en sneglesending fra Tyskland. Jeg aner ikke hvilken igle den rosa er og heller ikke hva den edderkoppen er. Men sånne blindpassasjerer kan man altså få med seg.
Planarier. Dukket opp i et overforet yngelkar, der også Hydra kom på besøk. Hydra følger ofte med levendefor har jeg lest meg til, uten at jeg helt kan forstå hvorfor. Planarier liker seg over alt så sant det er for mye mat.

De er ordentlig usj, men sånn helt på nært hold, hvis man forutsetter at det de blingser med er øyne...
[External Image].

[External Image]

[External Image]
He he disse var jo nesten morsomme. Er det den samme som den rosa jeg hadde? Det så ut som den hadde flere "armer" og så hadde den et hull...min hadde ikke øyne tror jeg..
eg har og sånne i kare mitt er dei farlige.
Nei de er visst ikke farlige. Noen fisker spiser disse hvis jeg ikke tar feil?
ok takk men hvordan kan eg bli kvitt dei.
Tror ikke det er den samme Heidi, ingen utvekster på disse her, og ingen av mine var lakserosa uten at det betyr stort kanskje...

Lenker til lenken i lenken det lenkes til over: Hvordan bli kvitt Hydra og Planarier.

Det viktigste er å unngå overforing, og pinlig renhold til det hele er over. I denne lenken mener jeg det står litt om å behandle med ormekur for katt og hund. Hydra tok jeg knekken på med varme og ormekur (det var intet annet enn planter i karet da), planarier overlevde horribel dose Fenbendazol (Axilur Vet 250 mg, en hel tablett i fem liter vann). Damsnegler og en liten rekesnik jeg ikke hadde fått øye på klarte ikke dunderkuren.

Gurami skal visstnok se på utysker som snadder...
Trodde planarier var hvite? Har bare sett hvite ihvertfall, om det er planarier. De er bittesmå "mark" lignende, jeg har noen i reke-karet. Har hatt i 54literen også men da jeg hadde fisk oppi forsvant de (ble sikkert spist opp rimelig kjapt hehe), og nå når jeg ikke har fisk der lengre ser jeg ingen, men så mater jeg bare sandsneglene oppi der en sjelden gang
Jeg hadde sånne hvite mark som holdt til nedi kanten på sanden mot glasset. Etter det ble mørkt så kom de opp på glasset. Jeg hadde oppi guppy yngel og dermed var de borte. Har også hatt hydra men de er kommet bort. De syns jeg er fine. Synes noen sorter alger og dyr er fine så lenge de ikke er farlige.
Mygglarve ?
Heidi Ingdal
[IMG]http://akvaforum.no/images/forum/thumbs/14787_111206231107_2.jpg[/IMG]

Fant noe slikt i filteret mitt idag ?!? Trodde det var en reke...silly me

Hmmm...mygglarve...hvordan har den kommet seg inn i filteret, en eller annen mygg må ha poppet inn i akvariet og lagt egg...stakkaren kan vel ikke puste vann i all evighet...så det er (kanskje) flaks jeg hadde tenkt å rense filteret imorgen...
Siterer fra artikkelen det lenkes til : "There seems to be several different colours in the common ones found in aquariums, transparent, white, brown and red. There's actually nothing really horrible about them, but they can bother small shrimp and snails and might eat fish/snail eggs."

Når det gjelder Hydra har jeg sett bittesmå coryer bli stukket, de rykker til og blir lammet. 1,5 cm med nesletråder er mye skadedyr for en liten millimeter eller to...

Hvite tynne marker er mest sannsynlig Nematoder, de er det ikke mye fa'li med :o)
HVA? stikker hydraen? da vil jeg ikke ha den nei..trodde den var harmløs. Guri malla...uhyrer ønske ikke nei:-/
Hvor lenge varer den lammelsen da? Kan de ta små fiskeyngel også da?
Jeg har hørt at noen fisker spiser de, men husker ikke hvilken fisk.
Ove Toranger De mygglarvene er faktisk veldig fine syns jeg. Jeg hadde jo disse jeg også og de lever under vann til de er klare for å få vingene. Da går de selv opp av karet og begynner å fly rundt for å finne en plass å komme ut. Jeg måtte ta livet av de for det var vinter ute og de ville uansett strøket med. Det var veldig moro og følge med på syklusen deres. Det kom ikke bort noen yngel med de tok skivesnegler.
Leste litt om nematoder på wiki, litt fascinerende i grunn at det finnes så mye smått som dukker opp rundt omkring. Gudene vet hva man har i huset sitt egentlig, haha usj. Mygglarver og slikt har jeg aldri opplevd i akvariene mine, men jeg var rimelig opphengt i dette som barn (baljer som ble stående med vann ute i ukesvis var kjempespennende og litt ekkelt) kanskje jeg skal prøve å "dyrke" litt til sommeren!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap